beantwoord

Boeken van een abonnement met Duitse contact gegevens


Ik zou graag een abonnement boeken met Duitse contact gegevens. Ik was wel in staat om met Duitse contact gegevens een persoonlijke ov-chipkaart te bestellen maar ik kan helaas geen Duitse contact gegevens invoeren om een NS abonnement te boeken. Is dat ook met Duitse contact gegevens mogelijk? Als ja, hoe werkt het?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 11 June 2021, 20:49

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7

Dus jullie advies is om naar de balie te gaan, klant doet dat en wordt weggestuurd en dan willen jullie niet eens een berichtje aan deze klant sturen om sorry te zeggen ( en het betreffende station te instrueren...).  

 

Verder is het advies om maar een verkeerd abonnement te bestellen zodat die na 10 dagen omgezet kan worden naar het juiste!?!?

 

Hoeveel paarse krokodillen hebben jullie opvoorraad?

@marv87 : Blijkbaar is de voorraad paarse krokodillen bij NS nog ruim voldoende. Ik heb zelf nog geprobeerd om er één te kopen maar ik kreeg te horen dat één grote organisatie de hele partij had opgekocht:grinning: .

 

Maar goed ik denk dat TS inmiddels maar een andere manier van transport heeft gekozen.

Badge +3

Dat topic van Herrie was een ander (of stond in een groter topic over Flex).

Ging over hoe het haar uiteindelijk in Rotterdam gelukt was om een abonnement af te sluiten met haar Belgische adres- en bankgegevens.

Maakt verder niet uit,  feit is dat het met wat doorzettingsvermogen gewoon mogelijk is.

Reputatie 7

Hi Robert B, Ik had eerder in dit topic geopperd of ze misschien iets in het Duits naar Jonas konden sturen, omdat uit het taalgebruik blijkt dat hoewel best wel goed Nederlands het duidelijk is dat het niet zijn moedertaal is. Ik denk dat TS van de truc met de OV-fiets in ieder geval helemaal niets snapt. Overigens van TS geen nieuwe berichten, misschien is hij inmiddels wel afgehaakt. Ik vind de reactie van Sascha nou niet bepaald klantvriendelijk. Topic van Herrie zal dit topic wel zijn denk ik.

 

 

Badge +3

jonas.kodrun kan contact zoeken met de Klantenservice om een OV-fiets abonnement aan te schaffen wat 10 dagen later actief zal worden. Op dat moment kunnen wij het OV-fiets abonnement omzetten naar een NS Flex abonnement naar keuze.

Goh, precies wat ik zei maar is dat niet wat onhandig om het zo te moeten doen beste NS?

Het op die manier doen is simpelweg een ‘workaround’ en dat betekent dat het toch gewoon kan en mag (mits je de juiste medewerker treft).

Je moet het maar weten, stop daar mee!

Nog jammerder..

Helaas voeren we geen gesprekken in het Duits, noch nemen we op eigen initiatief contact op met klanten.

Waar in dit topic is er Duits gesproken?

Reputatie 7

Dus jullie advies is om naar de balie te gaan, klant doet dat en wordt weggestuurd en dan willen jullie niet eens een berichtje aan deze klant sturen om sorry te zeggen ( en het betreffende station te instrueren...).  

 

Verder is het advies om maar een verkeerd abonnement te bestellen zodat die na 10 dagen omgezet kan worden naar het juiste!?!?

 

Hoeveel paarse krokodillen hebben jullie opvoorraad?

Helemaal Top deze reactie @marv87 : Ik las het antwoord van Sascha en ik was echt een uur van mijn apropos. Vooral de paarse krokodil ijzersterk. NS zal er natuurlijk wel weer niets mee doen helaas.

Dus jullie advies is om naar de balie te gaan, klant doet dat en wordt weggestuurd en dan willen jullie niet eens een berichtje aan deze klant sturen om sorry te zeggen ( en het betreffende station te instrueren...).  

 

Verder is het advies om maar een verkeerd abonnement te bestellen zodat die na 10 dagen omgezet kan worden naar het juiste!?!?

 

Hoeveel paarse krokodillen hebben jullie opvoorraad?

Helaas voeren we geen gesprekken in het Duits, noch nemen we op eigen initiatief contact op met klanten. Zoals reeds aangegeven door Maxime NS is er nog een oplossing: Via de klantenservice kunnen we alleen abonnementen bestellen die niet van NS Flex zijn (bv OV-fiets of een regulier Dal Voordeel abonnement). Als je via de klantenservice bestelt dan duurt het alleen 10 dagen voordat het abonnement ingaat, maar dan kan het wel met een niet Nederlands IBAN. Het is bijvoorbeeld mogelijk om telefonisch OV-fiets te bestellen, dat in te laten gaan op 23 juni en dan te laten wijzigen naar het abonnement dat je wil hebben.

jonas.kodrun kan contact zoeken met de Klantenservice om een OV-fiets abonnement aan te schaffen wat 10 dagen later actief zal worden. Op dat moment kunnen wij het OV-fiets abonnement omzetten naar een NS Flex abonnement naar keuze.

Reputatie 7

Misschien ka n er een moderator even (in het duits??) contact opnemen met Jonas Kudrun om e.e.a. glad te trekken. Jonas is aan het loket geweest en de medewerker daar heeft hem onverrichterzake teruggestuurd. Lijkt mij dat NS nu aan zet is om dit op een klantvriendelijke manier op te lossen.

Badge +3

Ik heb zitten zoeken naar het topic van ex-communitylid Herrie over “een Belg met Flex, het kan echt!" en haar was het uiteindelijk gelukt (ik meen via eerst een OV-fiets abonnement) bij de balie in Rotterdam, nadat ze het handboek erbij gepakt hadden en ze 30 minuten verder was.

Dat was 2 tot 3 jaar geleden, dus als ze het nu nog niet weten in Arnhem? :thinking:

Nou ja, de aanhouder wint en anders maar de weg bewandelen van Dal Voordeel op saldo en dat daarna zelf of via de Klantenservice ‘verflexen’.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een balie moet je ook een Flex abonnement kunnen afsluiten, getuige een antwoord van moderator Laura 7 maanden geleden.

Nieuwe klanten die online niet handig zijn OF geen Nederlandse IBAN hebben kunnen NS Flex bij een servicebalie op het station aanschaffen. In dat geval machtigt de klant NS om maandelijks te incasseren, ook de eerste termijn. De baliemedewerker zal de klant vragen zijn/haar bankpasje te tonen, zodat we zeker weten dat de IBAN ook echt van de klant is. In tegenstelling tot online worden buitenlandse rekeningnummers bij de balie dus wél ondersteund, enige vereiste is dat het rekeningnummer een IBAN (Europees) rekeningnummer is.

Op dit moment staat geen uitbreiding van de betaalmogelijkheden op de planning. Mogelijk gaat bestellen voor nieuwe klanten in de toekomst ook via KS ondersteund worden, maar daar is nog geen concreet zicht op.

 

In het besluit wijziging abonnementen was nog aangegeven dat het afsluiten van een Flex mogelijk zou moeten worden via de (telefonische) klantenservice en/of winkels.  Getuige het antwoord van Laura is er op dit moment geen planning om het mogelijk te maken via de klantenservice maar kan het wel bij een servicebalie, dus wat Stijn hierboven ook al aangeeft. Zo jammer dat de medewerkers van de servicebalie in Arnhem dan weer zeggen dat het niet kan. Misschien weten ze daar niet dat het kan en hebben ze nog wat training nodig. Alleen is de klant nu weer de dupe hiervan.

 

 

Badge +3

Ik heb al een persoonlijke ov-chipkaart. Het einige abonnement die ik kan bestellen, is NS Dal Vrij. Kan via saldo op de ov-chipkaart worden geboekt maar alleen als jaarabonnement. Ik betaal dan € 60.

Dat gaat dan om Dal Voordeel, het enige abonnement dat nog verkrijgbaar is met reizen op saldo.

Maar je zou ook gewoon een OV-fiets abonnement (gratis) kunnen nemen bij een balie, vervolgens 10 dagen wachten en het dan zelf online omzetten naar een NS Flex abonnement.

Bij het later omzetten van een Dal Voordeel abonnement van €60 krijg je ongebruikte maanden/dagen naar rato terug. Je zit er dus niet een jaar aan vast.

Dat is erg vreemd. Veel van onze abonnementen kunnen ook bij een balie besteld worden, wat juist een optie is als je geen Nederlandse IBAN hebt, aangezien de betaling via een balie via automatische incasso wordt uitgevoerd. Dit zou dan bij elke service balie moeten kunnen op een station. De enige voorwaarde daarvoor is dan wel dat je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Als je die nog niet hebt, dan kun je bij de balie inderdaad nog geen abonnement bestellen. Was dat wellicht het geval?

Ik heb al een persoonlijke ov-chipkaart. Het einige abonnement die ik kan bestellen, is NS Dal Vrij. Kan via saldo op de ov-chipkaart worden geboekt maar alleen als jaarabonnement. Ik betaal dan € 60.

Dat is erg vreemd. Veel van onze abonnementen kunnen ook bij een balie besteld worden, wat juist een optie is als je geen Nederlandse IBAN hebt, aangezien de betaling via een balie via automatische incasso wordt uitgevoerd. Dit zou dan bij elke service balie moeten kunnen op een station. De enige voorwaarde daarvoor is dan wel dat je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Als je die nog niet hebt, dan kun je bij de balie inderdaad nog geen abonnement bestellen. Was dat wellicht het geval?

Reputatie 7

Mijn collega's bij de balie dienen gewoon dit abonnement voor je te bestellen. Wat gaven ze als reden dat het niet kon?

Dat het alleen online mogelijk is. Online is het alleen met Nederlandse contact gegevens mogelijk maar ik heb Duitse contact gegevens. Of is het afhankelijk van de balie? Op zaterdag was ik namelijk bij de balie in Arnhem Centraal.

Je zou toch mogen verwachten van NS dat zeker bij de grensstations dit soort procedures inmiddels wel eens een keer bekend zijn. Ik vind het helaas weer bijzonder om te moeten lezen dat deze klant bij het loket van Arnhem is weggestuurd. Wanneer gaat NS nu zijn medewerkers eens goed instrueren???. Indien een Duitse klant zich bij een loket in Leiden zou melden kan ik nog enigszins begrip opbrengen, dat een NS-medewerker dit niet weet. Bij een gresstation vind ik dat echter een andere zaak. Hier vetrekken gewoon stoptreinen naar Duitsland en is het m.i. ook logisch dat er soms een grenswerker een Nederlands abonnement wil bestellen. Ook op dit forum zijn hier al vele topics aan gewijd (niet alleen die 2 die RobertB heeft benoemd). NS faalt helaas ook hier weer.  

Mijn collega's bij de balie dienen gewoon dit abonnement voor je te bestellen. Wat gaven ze als reden dat het niet kon?

Dat het alleen online mogelijk is. Online is het alleen met Nederlandse contact gegevens mogelijk maar ik heb Duitse contact gegevens. Of is het afhankelijk van de balie? Op zaterdag was ik namelijk bij de balie in Arnhem Centraal.

Mijn collega's bij de balie dienen gewoon dit abonnement voor je te bestellen. Wat gaven ze als reden dat het niet kon?

Wat lukt er precies niet bij de balie? Wat kunnen ze je vertellen?

Bij de balie kan ik ook geen abonnementen boeken.

Wat lukt er precies niet bij de balie? Wat kunnen ze je vertellen?

Dat zou inderdaad wel moeten kunnen (bij het al hebben van een persoonlijke OV-chipkaart). Bij een balie kunnen in principe alle abonnementen besteld worden. Wat is er aangegeven toen je dit wou laten doen, @jonas.kodrun? Via de klantenservice kunnen we alleen abonnementen bestellen die niet van NS Flex zijn (bv OV-fiets of een regulier Dal Voordeel abonnement). Als je via de klantenservice bestelt dan duurt het alleen 10 dagen voordat het abonnement ingaat, maar dan kan het wel met een niet Nederlands IBAN. Het is bijvoorbeeld mogelijk om telefonisch OV-fiets te bestellen, dat in te laten gaan op 23 juni en dan te laten wijzigen naar het abonnement dat je wil hebben.

Gisteren ging ik naar een balie maar het lukte ook niet.

Badge +3

Een internationale incassomachtiging heeft blijkbaar een doorlooptijd van 10 dagen, maar met een Nederands IBAN kan dat natuurlijk veel sneller, ook al heb je geen iDeal.

Afgezien van het IBAN is het probleem bij NS is dat de webshop geen buitenlandse adressen accepteert, dus dat moet via de klantenservice.

Reputatie 3

Dat zou inderdaad wel moeten kunnen (bij het al hebben van een persoonlijke OV-chipkaart). Bij een balie kunnen in principe alle abonnementen besteld worden. Wat is er aangegeven toen je dit wou laten doen, @jonas.kodrun? Via de klantenservice kunnen we alleen abonnementen bestellen die niet van NS Flex zijn (bv OV-fiets of een regulier Dal Voordeel abonnement). Als je via de klantenservice bestelt dan duurt het alleen 10 dagen voordat het abonnement ingaat, maar dan kan het wel met een niet Nederlands IBAN. Het is bijvoorbeeld mogelijk om telefonisch OV-fiets te bestellen, dat in te laten gaan op 23 juni en dan te laten wijzigen naar het abonnement dat je wil hebben.

10 dagen, je zou het toch eens gemakkelijk maken voor je klanten?? Maar nee hoor wij zijn NS en doen gewoon lekker nergens aan mee. Niet aan de overstapservice en niet aan IBAN. Wij zeggen wel dat we de klant op 1, 2 en 3 zetten maar in de praktijk ho maar.

Dat zou inderdaad wel moeten kunnen (bij het al hebben van een persoonlijke OV-chipkaart). Bij een balie kunnen in principe alle abonnementen besteld worden. Wat is er aangegeven toen je dit wou laten doen, @jonas.kodrun? Via de klantenservice kunnen we alleen abonnementen bestellen die niet van NS Flex zijn (bv OV-fiets of een regulier Dal Voordeel abonnement). Als je via de klantenservice bestelt dan duurt het alleen 10 dagen voordat het abonnement ingaat, maar dan kan het wel met een niet Nederlands IBAN. Het is bijvoorbeeld mogelijk om telefonisch OV-fiets te bestellen, dat in te laten gaan op 23 juni en dan te laten wijzigen naar het abonnement dat je wil hebben.

Badge +3

Dan moeten ze hun documentatie er maar eens op nakijken want het kan wel degelijk.

Klare taal: https://community.ns.nl/contact-52/abonnement-aanvragen-als-belg-40590?postid=269582#post269582

Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-bestellen-zonder-ideal-56491?postid=461472#post461472

En er zijn nog wat voorbeelden waar het uiteindelijk lukte nadat een baliemedewerker het handboek erbij gepakt en afgestoft had… 

Kan ik zelf ook naar Tickets & Service balie gaan en een abonnement bestellen als dat online niet werkt?

Ja dat kan.

Ik heb het vandaag geprobeerd maar het heeft niet gelukt.

Reputatie 7
Badge +1

Gedachtesprong: probeer eens of ARV of een van die moderne MaaS service-OV aanbieders het wel mogelijk maakt. ARV afficheert zich al lang zo trots ans een DB-Company auf nettes deutsch.

Reageer