beantwoord

Boete bij geldig internationaal ticket Weekend Vrij


Hallo!

 

Ik ben een student uit Belgie in Groningen voor 6 maand en ga regelmatig naar huis.

Ik heb een weekend vrij abonnement met 40 procent korting in daluren en eerste klas. 

Ik had dit reeds opgezocht en ik kocht een internationaal ticket van Groningen naar Antwerpen-Centraal met 40 procent korting tijdens de week. (op de site stond ook dat dit telt vanaf 09:00 tot 04:00 voor internationale tickets). Ik zie nu in mijn mail dat ik een boete heb van 50 euro maar ik weet niet waarom.

Het enige wat ik zou kunnen hebben verkeerd gedaan is dat ik op de trein van rotterdam naar Antwerpen in eerste klas zat wat blijkbaar niet mocht en waarbij de conducteur vriendelijk zei dat ik naar tweede klas moest bij noorderkempen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

icon

Beste antwoord door Daniel 10 May 2024, 11:22

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt precies zoals het hoort gehandeld: een internationaal ticket met 40% korting in combinatie met een niet-ingecheckte chipkaart is een geldig vervoerbewijs.

Het correctietarief (officieel heet dit geen boete) van 50 euro is voor het reizen met een niet-ingecheckte chipkaart. Heb je wellicht eerst je chipkaart aan de conducteur gegeven en daarna pas je internationale kaartje? Dan gebeurt het namelijk nog wel eens dat al wordt geregistreerd dat je niet ingecheckt had.

Dat je van Rotterdam naar Antwerpen 1e klas zat is het niet geweest, want dat mag gewoon tot de grens met jouw combi van vervoerbewijzen. Daarnaast is het correctietarief voor in de verkeerde klasse zitten maar 20 euro.

Via deze reizigers-helpen-reizigers community kunnen we het niet voor je oplossen, maar ik raad je in dit geval aan telefonisch contact met de klantenservice op te nemen om het correctietarief te laten schrappen. Leg daarbij wel goed uit dat je een internationaal kaartje hebt, want dat is de enige reden om niet in te hoeven checken.
Dat dit je, zo te lezen aan je verhaal, overkwam bij controle in de Beneluxtrein maakt het overigens nog kwalijker want je zou toch zeggen dat conducteurs daar vaker te maken hebben met deze combi van vervoerbewijzen en weten hoe het zit.

Super bedankt voor uw antwoord. :) Dit stelt mij gerust! Ik toonde eerst mijn kaartje en dan mijn ov chipkaart dus dat kan het niet zijn. Ik zal telefonisch contact opnemen! Nog eens bedankt voor het duidelijke antwoord en een fijne dag verder!

Ik heb een weekend vrij abonnement met 40 procent korting in daluren en eerste klas. 

Bij 40% korting in de daluren staat de kaart standaard op 2de klas. Als je tijdens de daluren met inchecken1ste klas wil zitten moet je in Mijn NS 1ste klas activeren. 

Ik zie nu in mijn mail dat ik een boete heb van 50 euro maar ik weet niet waarom.

Had je een internationaal ticket 1ste klas? Of 2de klas? 

Bij een internationaal 2de klas ticket wou de HC je vermoedelijk een correctietarief 1ste klas van 20 euro geven. Dan heeft de HC zich van vinkje vergist.

Ben je student en reis je vaker tussen België en Nederland? Dan kan een http://Student Multi (oude benaming Campuspas) tot Hazeldonk grens goedkoper zijn. In 1ste klas betaal betaal je dan iets meer dan 13,00 euro voor 10 ritten (5 retours). Online vind je enkel de prijs tot Noorderkempen, maar er bestaat ook een versie tot de grens. Als je ouder bent dan 18 jaar, moet je wel een schoolattest hebben.

Met een Student Multi kan je 100% België op je NS Internationaal ticket ingeven. Dit is één euro goedkoper dan bij b-europe.

Edit: @cstubbe, had je een Full Flex of een Early Bird ticket? Bij een Early Bird ticket is er treinbinding.

Een 1ste klas Early Bird ticket van 43,50 euro is enkel geldig in de IC Brussel die op het ticket vermeld wordt (tenzij die trein afgeschaft wordt. Dan vervalt de treinbinding.)

Badge +3

Bij het scannen van een ov-chipkaart met NS Flex zal een conducteur als eerste zien dat er niet mee ingecheckt is, en dat levert inderdaad 50 euro correctietarief op, ongeacht Weekend Vrij of 1e/2e klas.

De conducteur had simpelweg niet op de knop ‘Registreer afwijking’ moeten tikken, want je had een internationaal ticket met je ov-chipkaart als zichtbewijs.

Probleem is dat een conducteur geen knop heeft om die afwijking niet te registreren, dat kan alleen door een andere ov-chipkaart of e-ticket te scannen (dus een volgende reiziger)… ❓

@Sander-VH @Slidestops en @Loes weten de details. Als de reis op een zaterdag of zondag was mag er nooit een correctie volgen als een incheck met Weekend Vrij ontbreekt, maar dit ging om doordeweeks.

En dan nu het probleem: met Flex Weekend Vrij reis je doordeweeks 2e klas, en mag je alleen 1e klas reizen door een Klassewissel én een incheck.

Een 1e klas internationaal ticket met 40% korting in NL is dus niet geldig. Bij (Flex) Dal Vrij 1e klas buiten de ochtendspits (of Altijd Vrij 1e klas) mag het wel (100% korting in NL).

Hoi!

 

Als ik het goed begrijp mag ik doordeweeks dus niet eerste klas reizen met een tweede klas internationaal ticket maar wel met eerste klas abonnement? 

Bedankt alvast!

Reputatie 7
Badge +3

Hoi!

 

Als ik het goed begrijp mag ik doordeweeks dus niet eerste klas reizen met een tweede klas internationaal ticket maar wel met eerste klas abonnement? 

Bedankt alvast!

Klopt. Jouw dal voordeel supplement staat standaard op 2e klas. Wil je doordeweeks 1e klas reizen dan moet je upgraden.

Badge +3

Ik kom toch terug op mijn vorige reactie, want als je 1e klas en 40% korting aangeeft op je internationale ticket betaal je (voor het deel in Nederland) natuurlijk gewoon het 1e klas tarief.

Je Weekend Vrij is zichtbewijs voor 40% korting ongeacht de klasse, mits je natuurlijk de doordeweekse 40% dalkorting erbij hebt.

Super bedankt!!

 

Reputatie 7
Badge +3

Super bedankt!!

 

Jouw internationale ticket had je voor de hele reis 1e klas geboekt?

Reputatie 7
Badge +2

Ik kom toch terug op mijn vorige reactie, want als je 1e klas en 40% korting aangeeft op je internationale ticket betaal je (voor het deel in Nederland) natuurlijk gewoon het 1e klas tarief.

Je Weekend Vrij is zichtbewijs voor 40% korting ongeacht de klasse, mits je natuurlijk de doordeweekse 40% dalkorting erbij hebt.

Maar als TS een 1e klas ticket gekocht had zou de conducteur niet opgemerkt hebben dat hij bij Hazeldonk grens naar de 2e klas moest verkassen, zoals in de eerste post staat.

Reputatie 7

Je gaat waarschijnlijk te veel van de competentie van de controleur uit, Daniel.

 

Die heeft zijn werkinstructies als volgt begrepen:

 

  1. Ik moet de passagiers naar een plastieken kaartje vragen.
  2. Ik moet dat plastieken kaartje in mijn bakske steken.
  3. Als er een rood knoppeke op verschijnt, dan moet ik daar op drukken.
  4. Ik moet vooral mijn bakkes houden tegen de klant over wat ik met zijn paske aan het uitsteken ben.
  5. Optioneel: als er ‘2e klas’ op mijn beeldscherm staat, dan moet ik de sjarel naar de 2e klas sturen.

 

De OP had wel degelijk een geldig ticket, hetzij op zijn smartphone, hetzij op papier. Maar de controleur wilde een plastieken paske. Die heeft de klant nog braaf gegeven ook. En dan gebeurt er dus dit.

 

Het is niet de eerste keer deze maand, dat een klant hier meldde een geldig ticket te hebben, maar de controleur wilde zijn plastieken kaartje er ook nog eens bij. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie de vraag is of TS een 1e klas ticket had voor de reis. Bij weekend vrij 1e klas staat 40% korting doordeweeks standaard op 2e klas. Als TS geen internationaal ticket 1e klas had, dan heeft de conducteur het recht om een vervoersbewijs te vragen waarmee aangetoond kan worden dat men terecht in de 1e klas zit.

Reputatie 7

Even voor de duidelijkheid:

  • Men heeft een NS-product 2e klas dat recht geeft op 40% korting bij aanschaf van kaartjes buiten het bereik van dat NS-product (bijvoorbeeld doordeweeks met een Weekend Vrij)
  • Men koopt dan een 1e klas internationaal kaartje en vinkt dan de 40% korting op het Nederlandse traject aan

Dan heeft men toch een geldig kaartje ? Of kan je sowieso geen eersteklasse internationale kaartjes kopen met een tweedeklasse product van de NS ?

Een Dal Voordeelabonnement geeft voor zowel de eerste als de tweede klasse 40% korting tijdens de daluren.

Even wat breder gepakt, alle abonnementen waar men recht heeft op 40% korting tijdens de daluren geldt dat voor, men koopt een internationaal ticket met 40% korting in NL. Daar wordt de klasse bepaald en ik hoor het abonnement ter controle te vragen, bij Flex is ie rood, even swipen of de reiziger idd recht heeft op de 40% en dan geen registraties en kaart ongemoeid teruggeven. 

Dit is onze werkinstructie en ik vrees dat dit weer eens onder de aandacht gebracht mag worden.

Reputatie 7

Het aangekochte extra ticket bepaalt dus de klasse. Bedankt voor de bevestiging, Loes.

 

OK, dus één van de twee is ronduit idioot bezig geweest.

Onze Belgische vragensteller heeft een tweedeklas internationaal ticket gekocht en dacht daarmee in de eersteklas te kunnen zitten.

 

OF

 

De controleur heeft een rood knopje gezien en erop gedrukt zonder ook maar verder iets na te kijken. En vooral zonder iets tegen de klant te zeggen.

 

Faites vos jeux… mijn centimes gaan naar scenario 2.

 

 

Hoi!

Ik had een tweedeklas internationaal ticket gekocht waardoor ik dus (als ik het goed begrijp) tijdens de week in tweede klas zit met 40 procent korting. (en niet in eerste klas ondanks mijn abonnement). 

Ik had reeds contact en normaal wordt de 50 euro terugbetaald. (wat dus normaal maar 20 was geweest aangezien ik een geldig ticket had maar dus wel in de verkeerde klasse zat)

Dus in het vervolg ga ik tijdens de week met tweede klas internationaal ticket in tweede klas zitten met 40 procent korting.

Begrijp ik dit goed? Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

Dus in het vervolg ga ik tijdens de week met tweede klas internationaal ticket in tweede klas zitten met 40 procent korting.

Begrijp ik dit goed? Alvast bedankt!

 

Ja.

 

Overigens wordt de eerste boete niet meer standaard kwijtgescholden. Het beleid is wat gewijzigd op dat punt. Het had ongewenste neveneffecten.

Reageer