beantwoord

Boete bij geldig internationaal ticket Weekend Vrij


Hallo!

 

Ik ben een student uit Belgie in Groningen voor 6 maand en ga regelmatig naar huis.

Ik heb een weekend vrij abonnement met 40 procent korting in daluren en eerste klas. 

Ik had dit reeds opgezocht en ik kocht een internationaal ticket van Groningen naar Antwerpen-Centraal met 40 procent korting tijdens de week. (op de site stond ook dat dit telt vanaf 09:00 tot 04:00 voor internationale tickets). Ik zie nu in mijn mail dat ik een boete heb van 50 euro maar ik weet niet waarom.

Het enige wat ik zou kunnen hebben verkeerd gedaan is dat ik op de trein van rotterdam naar Antwerpen in eerste klas zat wat blijkbaar niet mocht en waarbij de conducteur vriendelijk zei dat ik naar tweede klas moest bij noorderkempen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

icon

Beste antwoord door Daniel 10 May 2024, 11:22

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt precies zoals het hoort gehandeld: een internationaal ticket met 40% korting in combinatie met een niet-ingecheckte chipkaart is een geldig vervoerbewijs.

Het correctietarief (officieel heet dit geen boete) van 50 euro is voor het reizen met een niet-ingecheckte chipkaart. Heb je wellicht eerst je chipkaart aan de conducteur gegeven en daarna pas je internationale kaartje? Dan gebeurt het namelijk nog wel eens dat al wordt geregistreerd dat je niet ingecheckt had.

Dat je van Rotterdam naar Antwerpen 1e klas zat is het niet geweest, want dat mag gewoon tot de grens met jouw combi van vervoerbewijzen. Daarnaast is het correctietarief voor in de verkeerde klasse zitten maar 20 euro.

Via deze reizigers-helpen-reizigers community kunnen we het niet voor je oplossen, maar ik raad je in dit geval aan telefonisch contact met de klantenservice op te nemen om het correctietarief te laten schrappen. Leg daarbij wel goed uit dat je een internationaal kaartje hebt, want dat is de enige reden om niet in te hoeven checken.