beantwoord

Boete niet inchecken Syntus met NS Weekend Vrij abonnement

• 8 mei 2018
  • 3 reacties
  • 270 Bekeken

Hallo,

Afgelopen zondag heb ik van kampen-Zwolle gereisd zonder in te checken. Dit was omdat de overstaptijd slechts 2minuten was en er blijkbaar maat één oplaadautomaat op het station staat. En je gek genoeg saldo moet hebben om te reizen met de Syntus trein met een Weekend Vrij abonnement.
Er stonden mensen bij de automaat die er te lang over deden en daarom had ik geen tijd meer om langs de incheckpaal te lopen. Ik ben dus de trein in gestapt zonder in te checken, met de gedachte dat ik toch gratis reis en men dat kan inzien. Toch kreeg ik, na het uitleggen van de situatie, een boete uitgeschreven! Voor het gratis reizen met een gratis reizen abonnement en dat nota bene op een traject van slechts 10minuten. Dit vind ik absurd. Nu heb ik, vanzelfsprekend, bezwaar gemaakt, maar dit is afgewezen - een vervoerbewijs is, naar ze zeggen, pas geldig na inchecken, ookal heb je al aan je betalingsplicht voldaan.
Is er iets wat ik hier nog tegen kan doen? Kunnen jullie mij hierbij helpen? Een boete van €53.50 terwijl ik dus gratis zou reizen en dan ook nog op zo'n kort traject en door omstandigheden (waarom staat er maar één automaat, waarom moet ik saldo hebben tijdens het gratis reizen), dat weiger ik te accepteren.

Ik hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 8 mei 2018, 22:24

Helaas is de OV-chipkaart nogal technocratisch samengesteld (vanuit het systeem geredeneerd ipv vanuit de reiziger).

1) u heeft een abonnement bij NS. Dit is na afspraken wel geldig bij Syntus/Keolis/Blauwnet, maar zijn krijgen pas geld voor uw reis met hun trein als ze uw incheck kunnen overleggen aan NS. Niet zo gek dus dat regionale vervoerders sneller boetes uitdelen.

2) Ook saldo moeten hebben is gevolg van deze technocratie. Syntus gebruikt paaljes en software waardoor saldo vereist is.

Voor het bezwaar tegen de boete kunt u eventueel nog terecht bij het OV-loket. Zij kunnen bemiddelen en deze algemeen geldende issues (saldo nodig+weinig automaten) bespreken met de vervoerders.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Daar je de boete van Syntus hebt gehad - kan de NS hier niets in betekenen. Je zult hier met Syntus uit moeten komen.

Formeel gezien klopt de redenering wel dat een vervoersbewijs pas geldig is als je ermee incheckt, dat zal Syntus/Blauwnet ongetwijfeld in hun voorwaarden hebben staan.
Reputatie 6
Badge +1
Helaas is de OV-chipkaart nogal technocratisch samengesteld (vanuit het systeem geredeneerd ipv vanuit de reiziger).

1) u heeft een abonnement bij NS. Dit is na afspraken wel geldig bij Syntus/Keolis/Blauwnet, maar zijn krijgen pas geld voor uw reis met hun trein als ze uw incheck kunnen overleggen aan NS. Niet zo gek dus dat regionale vervoerders sneller boetes uitdelen.

2) Ook saldo moeten hebben is gevolg van deze technocratie. Syntus gebruikt paaljes en software waardoor saldo vereist is.

Voor het bezwaar tegen de boete kunt u eventueel nog terecht bij het OV-loket. Zij kunnen bemiddelen en deze algemeen geldende issues (saldo nodig+weinig automaten) bespreken met de vervoerders.
Reputatie 7
Badge +3
Als je niet incheckt krijgt Keolis zijn geld niet van NS. Dus niet zo raar dat je een boete krijgt, Keolis gaat je niet gratis vervoeren.

Reageer