beantwoord

BOOS! Waarom is de trein zo schrikbarend duur?

• 20 april 2019
  • 14 reacties
  • 1424 Bekeken

Reputatie 2
Vast een vraag die eerder wel is langsgekomen maar ik kan hierop nog geen antwoord vinden.

Terwijl bus en vliegtickets met de jaren steeds goedkoper worden lijkt dit niet te gelden voor de trein. Kaartjes worden juist duurder! Dat is toch te belachelijk voor woorden. Kan iemand mij uitleggen waarom de trein hier in Nederland zo duur is en er niets wordt gedaan om de prijs te drukken.

Uit protest zou iedereen moeten gaan zwartrijden. Reizen is tegenwoordig alleen maar weggelegd voor de rijken.
icon

Beste antwoord door markjan witte 20 april 2019, 10:19

voor 16,50 een hele dag door Nederland (plus Leer en Aken) reizen het is maar wat u duur vind

https://lekkerweglekkerthuis.ah.nl/tickets/ticketdeals/21/actie-trein-dagkaart/8259/?clickref=1100l6d2KwXF&utm_medium=affiliate&utm_source=goedkooptreinkaartje&utm_content=1101l29293&utm_campaign=NS
Bekijk origineel

14 reacties

voor 16,50 een hele dag door Nederland (plus Leer en Aken) reizen het is maar wat u duur vind

https://lekkerweglekkerthuis.ah.nl/tickets/ticketdeals/21/actie-trein-dagkaart/8259/?clickref=1100l6d2KwXF&utm_medium=affiliate&utm_source=goedkooptreinkaartje&utm_content=1101l29293&utm_campaign=NS
Reputatie 7
Badge +4
Dat zwartrijden is dan niet uit protest, maar om geld te besparen.Het is niet opkomen voor een ideaal, gewoon eigenbelang op kosten van de medereizigers, die soms wel fors betalen. De boete kan stevig oplopen en u moet het kaartje tegen de hoge prijs kopen. Je moet nu eenmaal betalen voor de dienst die vervoer heet.

Vanwege de privatisering betaal je als consument de volle mep, de staat springt niet meer met miljoenen bij. De trein is in Nederland in verhouding inderdaad mede daardoor wel duur en nog veel te druk ook, je moet het reizen een beetje uitkienen.

Hier op het forum kienen we dat vaak zo goed mogelijk uit, zo lang het legaal is.
Dat doet Markjan hierboven ook met dit soort aanbiedingen.

Abonnementen kunnen in verhouding ook heel aantrekkelijk zijn. Zo was hier laatst een schattig verhaal van een mevrouw van 77, die een abonnement genomen had, waarmee ze elke dag reisde en weg kon wanneer ze wilde.

Hou de aanbiedingen van actiekaartjes, de spoorwinkel en de treinpakkers in de gaten. Wie zonder abonnement wil reizen wanneer hij wil, betaalt zich scheel. Mijn kilometerprijs is echt heel laag.

Boos? Tja, woede zonder macht is zinloos. De Grieken zeiden het al.
Reputatie 6
Vol tarief reizen is vrij duur, zowel voor de reguliere bus als de trein. Neem een abonnement dat bij je past, het reizen is dan veel goedkoper. Met Dalvrij reis je bijvoorbeeld onbeperkt met de trein door het land zolang je maar niet incheckt in de spitsuren. Dat vliegen is vaak (te) goedkoop is heeft mede te maken met politieke keuzes. Zo wordt kerosine niet belast: geen BTW, geen accijnzen. De vliegsector kent veel financiële voordelen in exploitatie, wat de trein niet heeft.
Reputatie 4
Horeca is ook schrikbarend duur,,, 2,25 voor kopje warm water en een theezakje. Moet ik dan maar niet meer betalen?
Reputatie 6
Een van mijn professors zei al in 2000, dat treinreizen voor de rijken is. De paupers gaan met het vliegtuig.

Het eerste deel van die bewering geldt ook voor binnenlandse reizen.
Reputatie 3
Ja reizen met de trein kost geld. Geld dat niet altijd iedereen kan missen. Maar geldt dat niet voor veel meer dingen? Horeca/kleding/boodschappen.

Om terug te komen op de vergelijking met vliegen; ik ben blij dat wij in Nederland niet betalen zoals in Engeland, waar de prijs van kaartjes veel hoger zijn en ook nog wisselen op basis van vraag en aanbod.

En ook ik betaal de ene keer naar Napels 56€ en een paar maanden later 220€. Dat is de consequentie van het tarieven systeem in de luchtvaart. Ik zie dat liever niet in de trein.

Voor de kostenbewuste reiziger lijken mij de Actie-kaartjes het beste alternatief.
Reputatie 3
....Uit protest zou iedereen moeten gaan zwartrijden....

Basis van een onderneming is dat het winstgevend moet zijn. De NS maakt op een omzet van 3000 miljoen euro in Nederland, 200 miljoen euro winst. Dat is 6,66%
Ik vind dat niet schrikbarend hoog.
Dat laat dus gewoon niet toe dat je de tarieven voor kaartjes veel goedkoper maakt.

NB: ik heb enkel even snel gegoogled naar omzet NS. Die 3 miljard is redelijk precies, de winst heb ik moeten afleiden.
Maar los van de exacte cijfers, ging het mij meer om het duiden van de "onredelijkheid" van bewering van TS.
Reputatie 6
Als de trein veel goedkoper zou zijn, zouden ze ook echt altijd overvol zitten. Dan zou bijvoorbeeld de IC Direct tussen Rotterdam en Amsterdam de hele dag uit zijn voegen barsten. Ze kunnen niet nog frequenter rijden omdat er te weinig materieel is en de infrastructuur veel te beperkt. Desondanks kijk er soms echt van op hoe vol de treinen zitten, ook in de daluren/weekenden. Iedereen reist er op los, als het te duur zou zijn zou men dat wel laten neem ik aan😁
Reputatie 4
Dit is natuurlijk meer een discussiepunt met vele sociaal-economische raakpunten.
Zoals al gezegd: voor losse reisjes is de trein Nl behoorlijk duur geworden, ook inmiddels vergeleken met naastliggende landen. Maar voor de geregelde reiziger die juist de spits weet te mijden zijn er volop hele gunstige aanbiedingen. Ik reis zelf als senior elk weekend voor maar 24€/mnd-dus minder als 1,5 AH voordeelkaartje. En wie nog geen pensioen heeft, betaalt daarvoor 34 mnd met FLEXen dan hoef je je niet eens een heel jaar te binden.
Wat nabijliggende landen wel veel meer hebben is veel lagere sociale tarieven voor kwetsbare groepen-neem alleen al dat NS het vertikt om scholier/juniorprijzen te hanteren en een proef daarmee razendsnel weer afblies. Op lokaal nivo is dat hier en daar wel geregeld-bvb vrij of heel goedkoop OV (bustram) voor senior of zelfs mensen met uitkering.
Vliegen doe je natuurlijk enkel voor de langere afstand. Met bus zal bandabi wel FLIX e.d. bedoelen-ook lange afstand, hun poging goedkope buslijnen in NL te rijden is jammerlijk mislukt. LOkale bussen zijn sinds die chipkaart nog harder in prijs gestegen als trein. Overigens worden spoorwegen in doorsnee per reiziger waarschijnlijk nog meer gesubsidieerd als de luchtreiziger met hun zogenaamde voordeeltjes. Net zoals, helaas, vermoedleijk op lange afstand vliegen toch milieuzuiniger is als de trein met al hun kolossale hoeveelheid beton en rails die voor 1000 km nodig is.
Reputatie 7
Badge +3
Wat nabijliggende landen wel veel meer hebben is veel lagere sociale tarieven voor kwetsbare groepen-neem alleen al dat NS het vertikt om scholier/juniorprijzen te hanteren en een proef daarmee razendsnel weer afblies. Op lokaal nivo is dat hier en daar wel geregeld-bvb vrij of heel goedkoop OV (bustram) voor senior of zelfs mensen met uitkering.
Tarieven voor scholieren/senioren worden bij bus/tram zwaar gesubsidieerd, bij de trein echter niet.
Badge +3
Basis van een onderneming is dat het winstgevend moet zijn. De NS maakt op een omzet van 3000 miljoen euro in Nederland, 200 miljoen euro winst. Dat is 6,66%
Ik vind dat niet schrikbarend hoog.
Dat laat dus gewoon niet toe dat je de tarieven voor kaartjes veel goedkoper maakt.

NB: ik heb enkel even snel gegoogled naar omzet NS. Die 3 miljard is redelijk precies, de winst heb ik moeten afleiden.

Bij mijn weten is de nettowinst van NS geen 200 miljoen maar ongeveer 10% daarvan (ik las ergens 24M). Dan hebben we het over ca. 0,8%, uitgaande van die 3000M omzet.

Waar de rest blijft (opbrengst en aftrek operationele kosten) zullen wel reclamebudgetten e.d. zijn 🤔
Badge +3
Nog een bespaartip voor mensen die al een persoonlijke ov-chipkaart hebben...

Neem op 26 of 27 april een NS Flex Weekend Vrij en je reist 5 weekenden (zaterdag/zondag/feestdagen incl. Koningsdag!) vrij door heel NL voor slechts €32,-

Heb je nog geen persoonlijke kaart, dan bestel die 7 dagen eerder i.c.m. Weekend Vrij (ingangsdatum bij Flex is altijd 7 dagen later bij nieuwe ov-chipkaart).
Badge +3
Tarieven voor scholieren/senioren worden bij bus/tram zwaar gesubsidieerd, bij de trein echter niet.
Een scholier/student 'betaalt' een kleine €100 per maand voor het SRP als lening (die kwijtgescholden wordt na behalen diploma/afstuderen). Zo niet, dan blijft dat een studieschuld (weliswaar met minimale of tegenwoordig geen rente), die je binnen × jaar terug moet betalen naar draagkracht/inkomen. Ik stam nog uit de tijd van guldens en dat het 15 jaar was, en de restschuld werd dan pas kwijtgescholden.

Welk deel daarvan naar NS en andere treinvervoerders gaat, geen idee! Maar ik denk het leeuwendeel..
Reputatie 7
Badge +3
Waar de rest blijft (opbrengst en aftrek operationele kosten) zullen wel reclamebudgetten e.d. zijn 🤔
Kun je zelf bekijken:
https://www.nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2018/jaarrekening2/geconsoliwineverliesre/a1173_Geconsolideerde-winst-en-verliesrekening-2018

Reageer