beantwoord

BTM Vrij abonnement


Reputatie 3
Op dit moment ben ik in het bezit van een BTM vrij abonnement naast mijn Dal Vrij abonnement.

Ik ben 1 van de abonnementhouders die nog het BTM vrij abonnement tegen een gereduceerd bedrag van EUR 54,05 per maand betaal, terwijl dit nu op de site EUR 230,50 per maand kost.
Binnenkort is het al weer een jaar geleden zijn.
Wat ga ik na een jaar per maand betalen? EUR 54,05 per maand of EUR 230,50 per maand na 1e jaar?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 27 mei 2016, 20:58

Voor het nieuwe abonnementsjaar kunnen wij Bus Tram Metro Vrij niet voor deze lage prijs aanbieden. Wij gaan ervan uit dat Bus Tram Metro Vrij dan niet langer interessant is. Wij zullen daarom het Dal Vrij abonnement verlengen zonder Bus Tram Metro Vrij. Ten tijde van de verlenging van het abonnement ontvangen betreffende klanten van ons nogmaals bericht.
Bekijk origineel

114 reacties

Ik heb de vraag inmiddels uitgezet bij de juiste mensen.
Reputatie 1
Jongens, slecht nieuws. Het OV Loket kan niets betekenen. Ze verwijzen me hiervoor door naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Hiervoor is het eerst noodzakelijk dat de klacht schriftelijk bij de Klantenservice van NS is ingediend (waar weer zo'n vier weken overheen gaan). Mochten ook zij geen juiste oplossing bieden, dan kan ik naar de Geschillencommissie. Dit kost dan € 27,50, maar wanneer we in het gelijk worden gesteld krijgen we dat terug.

Ik ga dus eerst de klacht schriftelijk bij NS indienen. Daarbij zal ik verwijzen naar hun voorwaarden die het mogelijk maken om de prijs zo extreem te verhogen, maar vooral ook naar de tweet waarin zij hebben toegezegd dat de prijs niet zou veranderen. Mijns inziens is deze tweet een overeenkomst (vergelijk het met een wettelijk geldende mondelinge overeenkomst) en daarom ben ik van mening ik dat NS zich hier aan moet houden.

Naar aanleiding van de reactie die ik op mijn klacht krijg, kijk ik wat ik verder ga doen. Wanneer iemand op de hoogte gehouden wil worden: meld je in een privébericht bij mij.
Mijn eerste bezwaar naar de NS is vandaag de deur uit gegaan.
Reputatie 6
Badge +2
Wie veel btm-kosten heeft kan dus geld besparen door ondernemer te worden.
ik vind raar dat er bij een business card aanzienlijk lager bedrag aan btm betaald wordt.
budgetzeker btm medium zit op 784 euro per jaar, het eerste jaar mag je onbeperkt reizen met bus, tram en metro, terwijl je bij een particulier abonnement btm vrij 230,50 per maand kwijt bent. dat is bijna 2800 euro per jaar, dus ongeveer 2000 euro per jaar duurder bij een particulier abonnement.

Ja, de vervoerders zijn raar aan het rommelen met de btm-prijzen.
bijdragevandennis
Ik ben degene die een klacht heeft ingediend bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.
Mijn klacht met betrekking tot het opzeggen van BTM onder Dalvrij is gegrond verklaard.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de uitspraak van de Geschillencommissie: stuur mij een privébericht met daarin je email-adres, dan stuur ik je de uitspraak toe.
Wellicht komt deze je van pas in je vervolgstappen.
Ik wacht het meestal een paar werkdagen af. Krijg ik dan geen reactie, dan stuur ik een reminder met hoge urgentie.
Reputatie 6
Badge +2
Overigens geldt volgens mij de nieuwe prijs, die dus € 54,70 per maand zou moeten zijn, vanaf de jaarlijkse vervaldatum van het hoofdabonnement, dus bij jou vanaf december. Dat moet staan in de email ''Aankondiging verlenging NS-abonnement''.
Reputatie 6
Badge +2
Het kleine groepje reizigers met de combinatie Dal Vrij en BTM Vrij voor de lage prijs konden hier het eerste jaar gebruik van maken maar na de verlenging is dit niet meer mogelijk. Ik zie dat dit op Twitter anders is aangegeven maar na het eerste jaar wordt de prijs verhoogd van BTM Vrij. Wat Iris schreef is dus correct.
Erg jammer dat een toezegging van NS zo onbetrouwbaar is.
Reputatie 3
dan weet ik genoeg, eind van mijn gehele ns abonnement nadert. Dan maar lekker weer met de auto naar het werk.
Ook ik heb het bericht ontvangen. Daar ga ik overigens niet mee akkoord. Zie alle eerder genoemde argumenten.
In dit geval hebben we er inderdaad voor gekozen BTM stop te zetten omdat de verhoging zo hoog is dat we ervan uit zijn gegaan dat klanten BTM niet voor deze prijs willen houden.

In dit topic wordt door jullie ook aangegeven dat jullie BTM niet voor deze prijs willen houden. De keuze vind ik daarom niet heel gek.


Ik tel welgeteld 1 persoon die aangeeft dat hij zijn abonnement zal beëindigen. Twee andere inclusief ik geven niet akkoord te gaan met de prijsverhoging, dat is geheel iets anders.

Je kunt rustig naar de voorwaarden wijzigen, daar zal ongetwijfeld een heleboel in staan. Netjes en keurig afgedekt door juristen. In jullie communicatie op twitter en treinreiziger hebben jullie echter geschreven dat klanten die het abonnement al hebben afgesloten dit op deze wijze kunnen verlengen. Dan verwacht ik niet dat ik alsnog een e-mail krijg waarin dit abonnement beëindigd gaat worden.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou zeggen, pleur die 230,50 dan ook bij de altijd vrij abonnement. Wat is het verschil dan, tussen de altijd vrij en dal vrij?
Altijd Vrij 2e klas € 332 per maand.
Extra voor BTM Vrij € 54,70 per maand (korting € 175,80 per maand).

Je kan ook zeggen:

BTM Vrij € 230,50 per maand.
Extra voor Altijd Vrij 2e klas € 156,20 per maand (korting € 175,80 per maand).

NS wil blijkbaar, voor wat betreft het reizen in de trein, het reizen in de spits aantrekkelijk maken voor wie vaak met btm reist.
Reputatie 3
Hey Tom, al reactie ontvangen van OV Loket?
Tom, wat een mooie reactie. Ik ben het volledig met je eens, en het is fijn om dat ook eens van een klant/reiziger te horen. Dank je wel daarvoor, ook absoluut namens Klaas-Jan.
Reputatie 1
En als reactie op Sivan: Tja, jullie zijn ook allemaal mensen. Ik kan me niet voorstellen dat jullie niet je best doen voor dingen die binnen jullie macht liggen. Het imago van NS is bij velen natuurlijk niet al te goed, maar juist met zo'n forum doen jullie in ieder geval wel je best om er ook echt voor de klant te zijn. Vaak genoeg zie ik dat er snel wordt geholpen bij bijvoorbeeld onterecht afgewezen GTBV's, vragen over specifieke tickets, of dat jullie uit coulance geld teruggeven. Sommige zaken echter, zoals deze, gaan nou eenmaal verder dan wat jullie kunnen, en daar heb ik begrip voor.
Reputatie 3
Mijn bezwaar naar de NS is ook inmiddels de deur uit gegaan.
Reputatie 3
Jongens, slecht nieuws. Het OV Loket kan niets betekenen. Ze verwijzen me hiervoor door naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Hiervoor is het eerst noodzakelijk dat de klacht schriftelijk bij de Klantenservice van NS is ingediend (waar weer zo'n vier weken overheen gaan). Mochten ook zij geen juiste oplossing bieden, dan kan ik naar de Geschillencommissie. Dit kost dan € 27,50, maar wanneer we in het gelijk worden gesteld krijgen we dat terug.

Nog nieuws?

Ik ga dus eerst de klacht schriftelijk bij NS indienen. Daarbij zal ik verwijzen naar hun voorwaarden die het mogelijk maken om de prijs zo extreem te verhogen, maar vooral ook naar de tweet waarin zij hebben toegezegd dat de prijs niet zou veranderen. Mijns inziens is deze tweet een overeenkomst (vergelijk het met een wettelijk geldende mondelinge overeenkomst) en daarom ben ik van mening ik dat NS zich hier aan moet houden.

Naar aanleiding van de reactie die ik op mijn klacht krijg, kijk ik wat ik verder ga doen. Wanneer iemand op de hoogte gehouden wil worden: meld je in een privébericht bij mij.
Reputatie 2
Helaas hier ook nog geen reactie van NS..
Reputatie 3
Geen reacties van NS neem ik aan.
Nou, ik heb het BTM vrij opgezegd en heb straks alleen nog een Dal vrij Abonnement.
Daarnaast heb ik een business card traject vrij abonnement met budgetzeker BTM Medium.
Nu kan ik dus onbeperkt met bus, tram en metro met m'n business card en met de trein reis ik 1e klas dal vrij :P
Het traject vrij op de business card is helaas overbodig, tenzij ik in de spits een keer naar huis moet gaan.
Reputatie 6
Badge +2
Nou, ik heb het BTM vrij opgezegd en heb straks alleen nog een Dal vrij Abonnement.
Daarnaast heb ik een business card traject vrij abonnement met budgetzeker BTM Medium.
Nu kan ik dus onbeperkt met bus, tram en metro met m'n business card en met de trein reis ik 1e klas dal vrij :P
Het traject vrij op de business card is helaas overbodig, tenzij ik in de spits een keer naar huis moet gaan.

Dat is dus naast Dal Vrij minimaal € 55 per maand voor Traject Vrij en € 65 per maand voor BudgetZeker BTM Medium, dus samen wel een stuk duurder dan BTM Vrij was. En bij veel gebruik van btm wordt het na een jaar BudgetZeker BTM Large van € 99 per maand. Voor zover de werkgever dit betaalt hoeft dit overigens voor de werknemer geen probleem te zijn.
bijdragevandennis
Reputatie 3
Nou, ik heb het BTM vrij opgezegd en heb straks alleen nog een Dal vrij Abonnement.
Daarnaast heb ik een business card traject vrij abonnement met budgetzeker BTM Medium.
Nu kan ik dus onbeperkt met bus, tram en metro met m'n business card en met de trein reis ik 1e klas dal vrij :P
Het traject vrij op de business card is helaas overbodig, tenzij ik in de spits een keer naar huis moet gaan.

Dat is dus naast Dal Vrij minimaal € 55 per maand voor Traject Vrij en € 65 per maand voor BudgetZeker BTM Medium, dus samen wel een stuk duurder dan BTM Vrij was. En bij veel gebruik van btm wordt het na een jaar BudgetZeker BTM Large van € 99 per maand.
bijdragevandennis


Traject Vrij + Budgetzeker BTM Medium zijn voor kosten van de werkgever. Ik mag onbeperkt bus, tram en metro gebruiken. Mocht ik boven de maximum zitten, dan zal dit omgezet worden naar Large.
Dal Vrij 1e klasse abonnement van 129 euro per maand, is mijn eigen privé abonnement. Maar deze zal ik ook voor woon werk verkeer gaan gebruiken wanneer ik in de daluren kan inchecken. Weekend gebruik dal vrij natuurlijk 🙂
Reputatie 3
Als ik BTM vrij abonnement op mijn particuliere ov chipkaart erop had laten staan was ik
129 euro per maand voor dal vrij 1e klasse, 230,50 euro per maand voor btm vrij = 359,50 per maand.
Daarnaast zou ik eventueel in de spits de volle prijs 1e klasse moeten betalen wanneer ik naar huis ga of kiezen om met de bus terug naar huis moeten reizen.

Nu ben ik slechts 129 euro maand kwijt en kan ik onbeperkt 1e klasse reizen met bus tram en metro door heel nederland.
Reputatie 6
Badge +2
Wie veel btm-kosten heeft kan dus geld besparen door ondernemer te worden, ook al moet hij dan Traject Vrij (eventueel het goedkoopste traject) + Budgetzeker BTM zelf betalen.
bijdragevandennis
Reputatie 3
Wie veel btm-kosten heeft kan dus geld besparen door ondernemer te worden.
bijdragevandennis


ik vind raar dat er bij een business card aanzienlijk lager bedrag aan btm betaald wordt.
budgetzeker btm medium zit op 784 euro per jaar, het eerste jaar mag je onbeperkt reizen met bus, tram en metro, terwijl je bij een particulier abonnement btm vrij 230,50 per maand kwijt bent. dat is bijna 2800 euro per jaar, dus ongeveer 2000 euro per jaar duurder bij een particulier abonnement.
Reputatie 6
Badge +2
In de brief die verstuurd is, stond dat je nog een handeling moet verrichten bij het kaart automaat.

Welke gek verzint het om nog in de brief aan te geven dat de abonnementhouder zijn ov chipkaart nog een keer moet melden bij het NS kaartenautomaat. Er moet een bepaald product worden opgehaald.

Er stond in de brief dat je dit van tevoren kon doen, en dat BTM Vrij dan nog tot de jaarlijkse vervaldatum zou werken.

Gelukkig heb ik daar niet op vertrouwd, en dit pas gedaan na het laatste gebruik op de dag voor de vervaldatum, want BTM Vrij was door deze handeling gelijk helemaal verdwenen van de kaart. bijdragevandennis

Reageer