BTW verhoging wel in prijs van 2e klasse, maar niet in 1e klasse

• 27 december 2018
  • 4 reacties
  • 174 Bekeken

Beste NS,

Jullie tarieven voor 2019 zijn bekendgemaakt via jullie website. Dat de BTW verhoging een onderwerp is waar veel mensen zich boos over maken, is natuurlijk een onderwerp wat uiteindelijk bij de overheid ligt. Ik lees op deze pagina dat jullie dat zelf erg vervelend vinden en al helemaal omdat het duurzame OV hier nog meer door wordt beperkt. Aangezien ik graag bijdraag aan duurzaamheid, deel ik deze betreuring en al helemaal omdat het openbaar vervoer in Nederland (ten opzichte van andere Europese landen) vrij prijzig is.

Nu snap ik dat jullie moeten mee gaan in de BTW verhoging, maar is er een verschil gemaakt in de 1e en 2e klasse: "Tweedeklas reizen wordt, in lijn met de inflatie, gemiddeld 1,8% duurder. Daar komt de btw-verhoging bovenop. NS heeft net als afgelopen jaar besloten geen inflatiecorrectie toe te passen op eersteklas reizen." Jullie hebben als reden dat "Hierdoor wordt het prijsverschil tussen tweede- en eersteklas reizen iets kleiner."

Echter zou ik graag willen vragen om eerlijk de kosten te verdelen en om ook de 1e klasse dezelfde prijsstijging te laten betalen. Het prijsverschil wordt namelijk misschien kleiner, maar niet toegankelijker voor mensen die enkel de 2e klas kunnen betalen. Aangezien de 1e klasse een manier van reizen is voor mensen met een ruimere portemonnee, lijkt het me eerlijker om deze ook de kosten te laten dragen net zoals de 2e klasse reiziger doet.

Met vriendelijke groeten,
Iris Forrest

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De BTW-verhoging wordt ook voor de 1e klas ingevoerd. Alleen de inflatie wordt niet meegenomen. Dat betekent dus eigenlijk dat - los van de BTW - 2e klas reizen niet duurder wordt, maar 1e klas reizen wel iets goedkoper.
Je hebt gelijk. De titel zou eigenlijk moeten zijn, "inflatieverhoging wel in prijs 2e klasse, maar niet in 1e klasse". Vraag om ook de 1,8% inflatie verhoging bij de 1e klasse in te voeren blijft nog wel staan.
Reputatie 7
Badge +4
Het beleid is het prijsverschil tussen de eerste klas en de tweede klas feitelijk geleidelijk te verkleinen door het jaarlijkse inflatiepercentage in de eerste klas niet door te rekenen.

In Nederland is het prijsverschil ook relatief groot.

Wat u schrijft over de BTW is feitelijk onjuist en wettelijk niet eens mogelijk. Het percentage is negen procent. MrFreeze geeft het goed aan.

Ik waardeer uw sociale insteek, maar u wordt als tweedeklasreiziger niet benadeeld. U betaalt uiteraard wel de prijsverhoging door de BTW. Bij een duurder kaartje valt dat nog hoger uit.
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt gelijk. De titel zou eigenlijk moeten zijn, "inflatieverhoging wel in prijs 2e klasse, maar niet in 1e klasse". Vraag om ook de 1,8% inflatie verhoging bij de 1e klasse in te voeren blijft nog wel staan.
De eerste klas is de laatste jaren te duur geworden ten opzichte van de tweede klas en ten opzichte van de auto waardoor reizigers in de eerste klas afhaken. Mensen met een ruimere portemonnee zijn namelijk niet verplicht om een eerste klas kaartje te kopen, als ze het te duur vinden gaan ze tweede klas of met de auto. NS heeft daarom weinig andere keuze dan de eerste klas tarieven voorlopig te bevriezen om zich met de eerste klas niet nog verder uit de markt te prijzen.

Reageer