beantwoord

Chipkaart niet binnen 8 werkdagen geleverd

• 4 oktober 2017
  • 8 reacties
  • 288 Bekeken

Ik heb op 26 septemberr een Dal Vrij abonnement gekocht. Via de site werd gezegd dat de deze Chipkaart op zijn vroegst 3 oktober kon worden geleverd. Ik heb hem daarom veiligheidshalve laten ingaan op 4 oktober. Helaas heb ik nog niets ontvangen, zodat ik nog niet van het voordeel van mijn nieuwe abonnement gebruik kan maken. Ik neem aan dat mijn extra reiskosten tijdens de dagen worden gecompenseerd. Hoe kan ik deze kosten terugvragen?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 4 oktober 2017, 18:10

Hallo Robert en welkom op het NS Serviceforum.

Helaas gaat er op het moment iets fout in de communicatie tussen NS en TLS (OV-Chipkaart) waardoor abonnementen die besteld worden op een nieuwe OV-chipkaart wel aangevraagd worden bij TLS, maar niet worden aangemaakt. Dit probleem is bekend en wordt z.s.m. opgelost. Tot die tijd is het natuurlijk niet opgelost aan de andere kant van de OV-chipkaart Daarvoor geef ik je graag de volgende adviezen:

1. Bewaar alle vervoerbewijzen die je de komende tijd gaat gebruiken, zodat de uiteindelijke restitutie volgens de procedure gedaan kan worden.
2 (optioneel, wenselijk) Schaf zelf bij een kaartautomaat een anonieme OV-chipkaart aan.
3. Neem contact op (zo snel mogelijk, na aanschaf van deze OV-chipkaart) met onze klantenservice. Dit kan telefonisch (tel. 030 7515155) of via Social Media voor een snelle afhandeling. Hier kan er tijdelijk reisrecht op jouw anonieme OV-chipkaart gezet worden. Dit plaatst jouw abonnement tijdelijk op de andere kaart, waardoor je gewoon gebruik kunt maken van jouw abonnement. Wij zullen vervolgens een extra melding maken om ervoor te zorgen dat jouw persoonlijke OV-chipkaart mét abonnement z.s.m. bij jou binnen is. Vraag bij dit contact direct naar restitutie voor jouw anonieme OV-chipkaart (€7,50) en voor de restititue van de meerkosten die jij tot nu toe hebt gemaakt.

Excuses voor deze vervelende werkwijze, wij zijn ons bewust ervan dat dit niet wenselijk is en zeer belastend voor onze klanten.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
@AnnaReiziger ik ga er vanuit dat u de Flex abonnementen voor uw kinderen op hun eigen NS account heeft besteld en zij 18+ zijn.
Dat neem ik ook aan, want anders zou je bij het bestellen van Flex al meteen de melding moeten krijgen over minderjarig == niet mogelijk. Contracthouder (moeder) moet hetzelfde zijn als de kaarthouder (kind) en bij Flex gaat dat (nog) niet lukken.

Of je studerende kind 18+ is of niet maakt dus niet uit, voor Flex dus. Je loopt vast op de geboortedatum of kunt geen kaarthouder (naam op de kaart) anders kiezen dan jijzelf dus.
Reputatie 7
Badge +3
@AnnaReiziger ik ga er vanuit dat u de Flex abonnementen voor uw kinderen op hun eigen NS account heeft besteld en zij 18+ zijn.

Voor het niet op tijd aankomen van de kaarten met Flex abonnementen voor de ingangsdatum kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice, via telefoon, Twitter, Facebook of chat. Uw kinderen kunnen dan de eventuele reiskosten tot de kaarten er zijn vergoed krijgen. De klantenservice zal aangeven hoe de kosten te declareren.
Badge +3
Dag Anna,

Als je studerende kinderen al een ov-chipkaart hebben met een Studentenreisproduct, dan is het geen enkel probleem als ze daar een Weekend Vrij aan willen toevoegen.

Maar dat mag dan geen Flex versie zijn, dat botst. Het klassieke Weekend Vrij vind je hier. Dat je het dus op een nieuwe kaart(en) aangevraagd hebt is de juiste weg.

Als die nog niet binnen zijn en het morgen (zondag) al ingaat, dan kunnen ze losse kaartjes of e-tickets kopen, of gewoon reizen op de kaart met hun SRP (op saldo, met 40% korting). De kosten daarvoor kan je achteraf terugkrijgen van NS.

Verwacht de kaarten overigens niet vóór dinsdag, want op maandag wordt ook geen post bezorgd. Als je ze later deze week nog niet hebt, neem contact op met de Klantenservice (NS) of met OV-chipkaart (0900-0980) of @ovchipkaart op Twitter of de bestelling wel goed doorgekomen is, en de kaarten inmiddels wel geproduceerd en verzonden zijn.

Bij PostNL gaat het ook nogal eens mis, maar die weten natuurlijk van niets want het is gewoon briefpost (zonder Track & Trace). Kleine moeite om dat wel te doen, want ze rekenen € 7,50 voor een stukje plastic dat inclusief opdruk en programmeren van de chip nog geen euro kost.
Voor mijn studerende kinderen had ik een week geleden een Flex weekend vrij abonnement besteld. Al erg onhandig (onnodige kosten, foutkans in gebruik en milieu-onvriendelijk) dat dit produkt niet geladen kan worden op de OV studentenkaart, maar vooruit, dat kan technisch kennelijk niet worden opgelost.
Helaas zijn beide kaarten niet op tijd geleverd, terwijl morgen al de ingangsdatum is (en zondag, dus geen post).
Nu zag ik al voor het bestellen op reizigersfora vanaf 2014 (!) dat dit probleem speelde, en dat als redenen technische, leverings- en communicatieproblemen bij de kaartleverancier werden genoemd. Tja, dacht ik, daar zal de NS dan inmiddels wel tegenop getreden hebben, of van leverancier zijn geswitched. Als lapmiddel werd op die fora door de NS medewerkers dan als ‘oplossing’ aangedragen dat je als reiziger dan toch voor vol tarief kunt reizen, dus het geld moet voorschieten (zitten studenten niet op te wachten), en vervolgens zelf actie moet ondernemen om dit geld weer terug te claimen. Ik vond dat al niet sterk en ook niet fair, uw klanten hebben wel iets beters te doen, en vooral: Dit is uw probleem, wentel dit niet af op de klant.
maar ik dacht dat het ging om opstartproblemen, en dat ik daarvoor zoveel jaar na dato niet voor hoefde te vrezen. In vertrouwen twee kaarten besteld en betaald.
Ik moet bekennen dat ik er echt van schrik dat zo’n probleem al die tijd - jarenlang! - kan blijven bestaan en dat de NS zich nu nog steeds verschuilt achter afschuiven, smoezen en onwaarheden. Ach, er zijn ‘eventjes/tijdelijk’ helaas leverings,, technische en communciatieproblemen bij de kaartleverancier..
Ik had beter van u verwacht en vertrouwde er bij het bestellen op dat er inmiddels ongetwijfeld geleverd zou kunnen worden waarvoor de klant betaalt en wat is overeengekomen. Is het dan werkelijk in vier jaar tijd niet gelukt een oplossing voor dit probleem te vinden, zoals steeds in alle reacties beleefd wordt beloofd aan klanten, zonder dat er in werkelijkheid kennelijk iets gebeurt? Hopelijk ten overvloede, de oplossingen lijken me niet al te ingewikkeld. Simpelweg de ingangsdatum voor de klant verschuiven, of nog slimmer: het abonnement laten ingaan op de eerste dag dat wordt ingecheckt, of, ook simpel en wel zo eerlijk: geen beloftes doen in de verkoopcommunicatie die niet waargemaakt kunnen worden. Als je het bestelde en vooraf betaalde product niet binnen een week kunt leveren, moet je dat ook niet beloven.
NS, neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid! Neem de klant serieus, wees volwassen en schuif niet af, toon respect en los dit op.
Dank voor uw reactie en actie!
Dank voor de snelle reacties. Met jullie antwoord ben ik geholpen.
Reputatie 7
Hallo Robert en welkom op het NS Serviceforum.

Helaas gaat er op het moment iets fout in de communicatie tussen NS en TLS (OV-Chipkaart) waardoor abonnementen die besteld worden op een nieuwe OV-chipkaart wel aangevraagd worden bij TLS, maar niet worden aangemaakt. Dit probleem is bekend en wordt z.s.m. opgelost. Tot die tijd is het natuurlijk niet opgelost aan de andere kant van de OV-chipkaart Daarvoor geef ik je graag de volgende adviezen:

1. Bewaar alle vervoerbewijzen die je de komende tijd gaat gebruiken, zodat de uiteindelijke restitutie volgens de procedure gedaan kan worden.
2 (optioneel, wenselijk) Schaf zelf bij een kaartautomaat een anonieme OV-chipkaart aan.
3. Neem contact op (zo snel mogelijk, na aanschaf van deze OV-chipkaart) met onze klantenservice. Dit kan telefonisch (tel. 030 7515155) of via Social Media voor een snelle afhandeling. Hier kan er tijdelijk reisrecht op jouw anonieme OV-chipkaart gezet worden. Dit plaatst jouw abonnement tijdelijk op de andere kaart, waardoor je gewoon gebruik kunt maken van jouw abonnement. Wij zullen vervolgens een extra melding maken om ervoor te zorgen dat jouw persoonlijke OV-chipkaart mét abonnement z.s.m. bij jou binnen is. Vraag bij dit contact direct naar restitutie voor jouw anonieme OV-chipkaart (€7,50) en voor de restititue van de meerkosten die jij tot nu toe hebt gemaakt.

Excuses voor deze vervelende werkwijze, wij zijn ons bewust ervan dat dit niet wenselijk is en zeer belastend voor onze klanten.
Reputatie 3
Badge
Hoi Robert,
Vreemd dat de ov kaart niet geleverd is. Dit zou binnen 1 week na bestelling moeten gebeuren. Zoals de site al zei zou dit al op 3 oktober gebeurd moeten zijn.

Hier kun je vinden wat je kan doen als je ov kaart niet wordt geleverd. Helaas gebeurd dit vaker.

'Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week. Heb je de kaart niet binnen deze periode ontvangen? Neem dan contact op met Translink. Wil je dit liever niet of kom je er met hen niet uit, meld je dan bij ons. Wij zullen dan bemiddelen. '

U kunt nu het beste dus contact opnemen met Translink

Mocht u er alsnog niet uitkomen kunt u het beste Contact opnemen met de ns (Telefoon,Twitter en Facebook zijn het snelst)

Mocht u de gemaakte reiskosten willen terugvragen kunt u het beste een bericht sturen op Twitter of even bellen. (030 751 51 55)
Reputatie 7
Badge +4
Dat gaat via Klantenservice.

De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag. Nu dus ook. Overdag is het doorgaans vrij druk en vaak gaat het middels onderstaande kanalen sneller.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Een overzicht van chat en ander contact: http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Reageer