beantwoord

Combinatie seniorenpas Traject Vrij Maandabonnement

• 2 april 2020
  • 12 reacties
  • 138 Bekeken

Ik heb momenteel een Traject Vrij Maandabonnement. Is het mogelijk en/of raadzaam hiernaast nog een seniorenpas of abonnement te nemen voor  EUR 26 waarmee men 7 dagen tijdens daluren of in het weekend kan reizen en op de rest tijdens daluren of in het weekend40% korting krijgt?

icon

Beste antwoord door Thom 2 april 2020, 17:35

Ik neem aan dat u op de zeven keuzedagen voor senioren doelt? Die kunt u niet krijgen bij een TrajectVrij abonnement. U moet dan een Dalvoordeelabonnement afsluiten voor 56 euro, en dan kunt u daar zeven keuzedagen bij kopen. In uw geval is dat het voordeligste. U bent daarvoor dus in totaal 72 euro kwijt. Als u zestig jaar of ouder bent, is dit mogelijk.

Bekijk origineel

12 reacties

Goedemiddag Bert van Landeghem!

Dat is een goede vraag! Dit is heel erg afhankelijk van je reisgedrag en van het soort trajectabonnement dat je momenteel hebt. Van welk traject vrij abonnement maak je op dit moment gebruik en hoeveel reizen maak je per maand nog buiten je traject en op welke dagen?

Reputatie 7
Badge +4

Ik neem aan dat u op de zeven keuzedagen voor senioren doelt? Die kunt u niet krijgen bij een TrajectVrij abonnement. U moet dan een Dalvoordeelabonnement afsluiten voor 56 euro, en dan kunt u daar zeven keuzedagen bij kopen. In uw geval is dat het voordeligste. U bent daarvoor dus in totaal 72 euro kwijt. Als u zestig jaar of ouder bent, is dit mogelijk.

Hoi Thom en Sanne,

Daar was ik al bang voor. Dus kort samengevat i.p.v. € 26 wordt het € 72. Voor hetzelfde senioren pakket. Ik heb een maandtrajectkaart waar ik dagelijks mee naar mijn werk reis. Eind dit jaar zou dit automatisch vanuit NS veranderen in een flex abonnement tegen nagenoeg dezelfde prijs? Als ik het goed begrepen heb tenminste kan ik daar een maand hetzelfde mee als met het huidige abonnement, alleen niet meer trajectgebonden? Is vanaf dan dat seniorenabonnement wel mogelijk voor € 26? In feite zouden dan die 7 dagen kunnen vervallen en resteert alleen nog die 40% korting tijdens weekends en daluren. 

Badge +3

Per 2021 gaat het hele keuzedagen-systeem op de schop, althans voor mensen die nog geen huidig abonnement met keuzedagen hebben.

Er komen dan voor iedereen van 60+ (ook zonder abonnement) 3 keuzedagen voor €39,- en als je nog geen 60+ bent kan je ze ook kopen voor €45,- Deze zijn een jaar geldig.

Het Traject Vrij abonnement wordt een Flex versie, dus zit je niet meer een jaar aan vast en kan je op elk moment pauzeren (voor een maand of langer).

Verder komt er een prepaid Traject Vrij (te koop bij automaten) voor 1 of 3 maanden. Het maandabonnement is dan natuurlijk duurder (net zoals nu) maar de Flex versie juist goedkoper. Exacte details volgen nog.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt alleen maar keuzedagen krijgen bij een abonnement dat de mogelijkheid van Keuzedagen geeft. In uw geval is Dalvoordeel het goedkoopste om keuzedagen mee te combineren. Keuzedagen kunnen niet samen met TrajectVrij en ook niet met de 65 plusabonnemementen voor WeekendVrij of Dalvrij. Met Dalvrij voor senioren hebben keuzedagen vanaf volgend jaar helemaal geen zin meer.

U krijgt in geen enkel geval de keuzedagen voor 26 euro als u er geen geldig abonnement voor heeft en dat heeft u met TrajectVrij dus niet. U bent minimaal 72 euro kwijt. Na 2021 verandert het keuzedagensysteem.

Heeft u een maandtrajectkaart die u elke maand op het automaat moet ophalen of heeft u een jaartrajectkaart die u per maand betaalt? Dat is niet hetzelfde. Het is de verwachting dat de jaartrajectkaart voor TrajectVrij overgaat naar Flex, maar die blijft trajectgebonden. Met TrajectVrij Flex en het klassieke TrajectVrij kunt u hetzelfde. Ook dan is voor 26 euro zeven keuzedagen niet mogelijk zonder Dalvoordeelabonnement.

Er is geen manier om die zeven keuzedagen goedkoper te krijgen dan in combinatie met een Dalvoordeelabonnement.

Valt een maandtrajectabonnement ook onder de keuzedagensystemen? Klopt het dan dat dit automatisch, althans als ik het weer een maand wil verlengen, wordt omgezet in een flex variant tegen nagenoeg dezelfde prijswaar ik een maand hetzelfde mee kan als met het huidige abonnement, alleen niet meer trajectgebonden?

OK, duidelijk. Oude sigaren in nieuwe kistjes. Hoe zit het dan met de prijs?

Maandtrajectkaart die ik elke maand op het automaat moet ophalen.

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen zijn alleen te bestellen bij een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een (niet meer te koop) Voordeeldeelurenabonnement. U moet dan altijd één van deze abonnementen hebben voor u Keuzedagen kunt aanschaffen.  Keuzedagen zijn dus niet te bestellen bij een Traject Vrij, maakt niet uit of een jaar of een maand abonnement Traject Vrij is.

Vanaf 2021 zijn de huidge Traject Vrij abonnementen niet meer te koop. U kunt dan overstappen naar NS Flex Traject vrij. De prijs per maand daarvoor is gelijk aan het huidige Traject Vrij jaarabonnement en dus goedkoper dan het huidige maandabonnement. Daarnaasr zal er een pre-paid Traject Vrij komen, voor 1 maand of 3 maanden. Hiermee kan alleen op het traject gereisd worden en wordt geen 40% korting gegeven op reizen buiten het traject.

Badge +3

OK, duidelijk. Oude sigaren in nieuwe kistjes. Hoe zit het dan met de prijs?

Dat moet zich nog uitwijzen maar het wordt in ieder geval een stuk flexibeler. Reken er gerust op dat je met Flex voor een maandtraject product (met Flex is het een maand of langer tot welke dag je maar wilt) goedkoper zal worden, namelijk ongeveer gelijk aan de maandelijkse prijs van een huidig jaarabonnement.

Dat is met Altijd Vrij nu ook al zo. De Flex versie kost gewoon €351 per maand (zoals een jaarabonnement) en de klassieke versie voor een maand kost €431,20

Ik snap overigens niet dat ze die laatste nog verkopen… zonder enige waarschuwing dat de Flex versie je €80 per maand bespaart, plus het handmatig moeten vernieuwen elke maand... :rolling_eyes:

Bedankt allemaal! Super. 

Ook van mij hulde voor het NS-personeel!

Reputatie 7
Badge +4

;-) 

Reageer