beantwoord

Combineren Dal vrij en Altijd voordeel?

• 10 augustus 2015
  • 13 reacties
  • 1182 Bekeken

Hallo, Kan ik op mijn OV chipkaart zowel een Dal Vrij als een Altijd Voordeel abonnement plaatsen? Op deze manier kan ik dan toch met één kaart in- en uitchecken en de tijd bepaalt dan toch welk abonnement geldt?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 11 augustus 2015, 09:53

Goedemorgen NSForens66,

Welkom op het forum! Gaat het om twee doorlopende abonnementen? Het klopt dat NS dit afraadt. De optie van doorlopend met maandabonnement kan wel, al betekent dit wel dat je dan steeds het maandabonnement opnieuw dient te bestellen.
Bekijk origineel

13 reacties

NS geeft hierover tegenstrijdige informatie.
Hier geeft Sivan aan dat doorlopende NS-abonnementen niet gecombineerd kunnen worden (Dal Vrij Jaar kan dus niet samen met Altijd Vrij Jaar) maar dat een doorlopend abonnement waarbij op saldo wordt gereisd (zoals Dal Vrij Jaar) wel kan worden gecombineerd met een maandabonnement waarbij op saldo wordt gereisd (zoals Altijd Voordeel Maand). Volgens Sivan wordt bij het in- en uitchecken automatisch het meest voordelige product gekozen.

In andere topics (zoals bijvoorbeeld dit) geven moderators echter aan dat het maandabonnement gedurende de looptijd ervan het doorlopende abonnement overrulet. Dat zou dus betekenen dat u bij de combinatie van Dal Vrij Jaar en Altijd Voordeel Maand opeens zou moeten gaan betalen voor het reizen in de daluren.

Samengevat zou het dus zo moeten werken dat u bij het combineren van beide producten gratis reist in de daluren en met 20 procent korting reist in de spits, maar lijkt NS dit niet te willen garanderen.
Dank, theofiel, deze tegenstrijdigheid is inderdaad de reden van mijn vraag. Wellicht is er sprake van nieuwe regels qua abonnementen?
Nee, dat gaat helaas niet. Je kunt het niet combineren. Het kost 99 € per maand. Rekenvoorbeeld Retour Den Haag - Amsterdam Zuid, normaal gesproken € 19, 90, met Dal Vrij reis je onbeperkt. Conclusie na gemiddeld 5x retour reizen terug verdient. Altijd Voordeel kost € 20 per maand (jaarabonnement) rekenvoorbeeld retour Lelystad Centre - Amsterdam CS normaal € 19, 60 met Altijd Voordeel in de daluren € 11, 80, met Altijd Voordeel in Spitsuren € 15, 60. Altijd Voordeel is ook als maandabonnement te koop dan kost het € 25 de Dal Vrij is ook als maandabonnement te koop dan kost het € 129 en voor 3 maanden (kwartaal) € 119 per maand. Het Altijd Voordeel abonnement kan qua kosten best ingewikkeld en duurder uitpakken. Als je in de daluren dagelijks ver moet reizen dan is de Dal Vrij abonnement geschikt. Reis je op lange afstanden in de spits en in de daluren dan is Altijd Vrij abonnement geschikt. Is het op hetzelfde traject dan kun je Traject Vrij abonnement gaan nemen.
Reputatie 6
Badge +2
De combinatie Dal Vrij en Altijd Voordeel kan voordelig zijn, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/mogelijk-om-combinatie-meerdere-abonnementen-kopen-1048/index1.html#post6524 (al kan je in dat voorbeeld voor niet al te veel extra geld Altijd Vrij nemen).

Als je die op één kaart wil moet je volgens https://forum.ns.nl/abonnementen-2/meerdere-producten-op-ov-chipkaart-5828 vreemd genoeg van minstens een van beide de maandversie nemen. Het voordeel wordt dan wat kleiner, maar je hebt meer flexibiliteit.
Ah.. Dat laatste bericht is vrij recent. Dat is kennelijk de laatste stand van zaken, denk ik.
Goedemorgen NSForens66,

Welkom op het forum! Gaat het om twee doorlopende abonnementen? Het klopt dat NS dit afraadt. De optie van doorlopend met maandabonnement kan wel, al betekent dit wel dat je dan steeds het maandabonnement opnieuw dient te bestellen.
Garandeert NS dat iemand die Dal Vrij Jaar combineert met Altijd Vrij Maand of vice versa recht heeft op vrij reizen in de daluren en 20 procent korting in de spits, ook bij het reizen met andere vervoerders?
In het topic waaraan jij refereert, gaf ik aan dat wij er vanuit gaan dat dit werkt. Maar als iemand in de praktijk merkt dat dit niet zo is, dan ontvang ik graag het kaartnummer van die persoon, zodat wij dit alsnog kunnen uitzoeken.
Dat topic is dan ook exact de reden van mijn formulering.
Ik vroeg heel bewust niet of jullie garanderen dat bij het in- en uitchecken deze prijs wordt berekend, want op dergelijke vragen wordt doorgaans erg ontwijkend geantwoord. Ik vroeg of iemand die deze producten koopt daarmee het recht koopt om beide prijsvoordelen te combineren (en derhalve gecompenseerd gaat worden als onverhoopt toch een andere prijs wordt afgerekend).
Het lijkt me namelijk niet meer dan normaal dat jullie een consument VOOR aanschaf van een product kunnen vertellen wat hij nu eigenlijk koopt. Helaas denkt NS hier, getuige het Traject Vrij abonnement, radicaal anders over.
Reputatie 6
Badge +2
Het is eenvoudig te testen als dat nog niet afdoende is gedaan. Als er geen andere manier is kan NS in ieder geval een medewerker vragen op kosten van NS een aantal extra persoonlijke OV-chipkaarten te nemen met bepaalde combinaties van abonnementen, en daar op verschillende tijden korte reizen mee te maken. De medewerker kan zelfs meerdere tests per reis uitvoeren door steeds meerdere OV-chipkaarten in/uit te checken. Je kan afspreken dat de medewerker de kaarten alleen voor de tests mag gebruiken.

Het kost NS per saldo alleen een klein beetje geld voor de OV-chipkaarten en als bij de tests ook ritjes bij andere treinvervoerders worden gemaakt.

Bepaalde dingen kan een willekeurige medewerker overigens niet zomaar als privépersoon testen, zoals combinaties met VDU (niet meer te krijgen), studentenreisproduct en leeftijdgebonden producten.
Ok, dank Sivan NS voor het antwoord. Het zou inderdaad gaan om twee doorlopende abonnementen, maar ik weet nu dat dat moeilijk gaat, en dat één van de twee dus beter een maandabonnement kan zijn. Wel apart, gaat dat in de toekomst wel werken, twee doorlopende abonnementen?
Daar durf ik nog niets over te zeggen, NSForens66. Natuurlijk kijken we altijd naar optimalisatie van processen en producten, en de mogelijkheid van meerdere (doorlopende) producten valt absoluut onder verbetering, maar dat hangt ook weer samen met toekomstig aanbod, en de praktijk.
Reputatie 1
Badge
Een ander bezwaarpunt kan zijn-wat hier is gemeld dat ook bij eerder als WEL toegelaten ABO-combinaties zich voordoet-is bij sommige andere als NS-vervoerders. Die updaten hun systemen minder vaak als NS, krijgen blijkbaar ook lang niet altijd-of op tijd-de wijzigingen die NS in zijn eiegn wijsheid besluit aan te brengen, o.i.d. En het lijkt me dat het voordeel ervan hooguit enkele euro's kan zijn vergeleken met altijd vrij. je moet dan toch minstens 100 eur in de spits opmaken wil je die kaart er enkel uithalen.

Reageer