beantwoord

Combineren van Traject Vrij met Dal Voordeel Oost Bus en Trein

• 10 augustus 2019
  • 36 reacties
  • 583 Bekeken

Binnenkort start ik een baan waarbij het voor mij in ieder geval voor een aantal maanden nodig is met de trein en bus te gaan reizen. Hiervoor had ik bedacht een NS Traject Vrij maandabonnement af te sluiten daar dat goedkoper uitkomt dan het reizen op saldo zonder abonnement. Ook de bus wordt iets goedkoper als ik daarvoor een abonnement afsluit, en in eerste instantie had ik hiervoor het Dal Voordeel Oost Bus jaarabonnement voor uitgekozen; ik had al begrepen uit andere vragen hier op het forum dat zulke abonnementen prima op één kaart te combineren zijn. Nu had ik het nog eens uitgezocht en lijkt het voor mij mogelijk toch voordeliger om het Dal Voordeel Oost Bus en Trein abonnement af te sluiten gezien ik in het verleden gebruik heb gemaakt van de treintrajecten die hieronder vallen (Arriva/Breng/Syntus), en voorzie dat ik dat in de toekomst ook ga doen.
In dit geval zou dat betekenen dat ik twee treinabonnementen zal afsluiten, een bij NS en een bij Arriva/Breng/Syntus, en vroeg ik mij af of deze nog steeds op één kaart kunnen zonder dat bijvoorbeeld het Traject Vrij abonnement boven het Dal Voordeel abonnement wordt verkozen het moment dat ik op Arnhem overstap van NS naar Breng/Arriva.
icon

Beste antwoord door Sanshine 10 augustus 2019, 20:38

Ik heb van NS en Arriva wel gelijk te horen gekregen dat het in principe kan, maar voor de zekerheid de abonnementen wellicht toch op verschillende kaarten te zetten zoals ook hier al vroeg gesuggereerd was. Daartoe heb ik besloten dan dus toch voor gemak te gaan en van het Oost abonnement de bus variant te bestellen i.p.v. de trein en bus variant, dan moet ik voor die paar keren dat ik het Arriva traject bereis (tijdens spitstijden zoals gesteld door NS) maar de volle mep betalen aan NS, ondanks dat Arriva alleen een spits in de ochtend kent. Zoals al gezegd zou het verschil in kosten hiervoor niet significant genoeg zijn om te beginnen aan de onhandigheid van een tweede chipkaart.

Traject Vrij abo op Nijmegen - Ede-Wageningen
Dal Voordeel Oost op bussen, met name Wageningen
Maar bedacht was misschien ook voor de korting tijdens NS middagspits, wat dal is bij Arriva, voor de paar keer traject vanaf Arnhem ri Doetinchem, wat dus sowieso al buiten mijn Traject Vrij zou vallen.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Voor de zekerheid zou ik de abonnementen op 2 aparte kaarten laten zetten.
Heb je al gekeken wat het verschil in prijs is tussen traject vrij en altijd vrij? Als het prijsverschil niet zo groot is zou je kunnen overwegen om Flex altijd vrij af te sluiten. Je hebt dan daarnaast alleen een bus abonnement nodig. Let er wel op de je Flex op een aparte kaart last zetten.
Voor de zekerheid zou ik de abonnementen op 2 aparte kaarten laten zetten.
Heb je al gekeken wat het verschil in prijs is tussen traject vrij en altijd vrij? Als het prijsverschil niet zo groot is zou je kunnen overwegen om Flex altijd vrij af te sluiten. Je hebt dan daarnaast alleen een bus abonnement nodig. Let er wel op de je Flex op een aparte kaart last zetten.

Dat is nu juist wat ik niet wil, de onhandigheid met twee kaarten en het door elkaar kunnen halen, er gaat sowieso eens wat mis op een van die vroege ochtenden. Dan gaat gemak (en damage control) mij toch voor op de korting op het Arriva/Breng traject dat ik maar enkele keren in het jaar bereis.

Daarnaast heb ik alles haarfijn uitgezocht en is een Traject Vrij abonnement voor mij veel voordeliger dan menig ander abonnement vanwege het niet al te lange traject samen met de afstudeer korting die ik op dit abonnement wel krijg en niet op Flex.

Bedankt voor het meedenken MoDe maar ik hoef voor nu enkel te weten of deze twee treinabonnementen te combineren zijn op één kaart.
Het hangt er vanaf hoe vaak je er gebruik van maakt. Een Traject Vrij is ook in andere vervoerders geldig, maar daarvoor zou je minstens 4 of 5x per week gaan reizen. Als je 3x per week reist dal/spitstarief is de kans zo dat je het niet eens uithaalt. Maar misschien zou dan een Altijd Voordeel beter bij passen. Dat is zowel met NS Flex als klassiek verkrijgbaar. Maar 2 abonnementen op een OV chipkaart, gaat helaas niet is me vertelt.
@Jesper65536 Het Traject Vrij is voor mijn woon-werk reis met de NS trein 5-6 dagen per week Nijmegen-EdeWageningen, het Oost abonnement T&B voornamelijk voor de busreis van station EW naar werk, maar heeft als bijkomend voordeel korting op het Arriva/Breng traject Arnhem-Doetinchem-Winterswijk waar ik een enkele keer per jaar gebruik van maak maar dat dus buiten mijn NS Traject Vrij abonnement zal vallen. Een ander treinabonnement is dus niet voordeliger, zoals ik al op MoDe had gereageerd, dus bedankt voor de suggesties, maar deze zijn niet nodig; ik heb alle opties m.b.t. NS abonnementen onderzocht en heb besloten dat Traject Vrij voor mij het voordeligst is en ik hoef dus enkel antwoord op de gestelde vraag gezien ik hiervan niet zo gemakkelijk iets kan vinden.
Als ik deze anders zou formuleren komt dat neer op: wat is bij Arriva de prioriteit in abonnementen e.d. op de ov chipkaart bij inchecken?
Reputatie 7
Badge +2
@Sanshine als jij beide abonnementen op 1 kaart zet, zal het abonnement gebruikt worden van de vervoerder waar je incheckt. Ik weet niet of het problemen kan opleveren als je van bus naar trein overstapt.
Over het algemeen wordt gesteld dat 2 NS abonnementen niet op dezelfde kaart kunnen en Flex met geen enkel abonnement samen op 1 kaart kan. NS abonnement met bus abonnement kan wel. Over NS en abonnement van andere treinvervoerder was eerder een topic dat dat niet helemaal vlekkeloos ging bij overstap van bus naar trein.

@MoDe Ik snap ook niet waarom @Sanshine 2 abonnementen nodig heeft? Het Traject Vrij abonnement kun je ook voor op andere trajecten met 40% korting reizen in de daluren. Dan is een Dal Voordeel hiernaast toch niet nodig? @Sanshine Bij het loket kun je de gratis folder ophalen over Traject Vrij.

@MoDe Ik snap ook niet waarom @Sanshine 2 abonnementen nodig heeft? Het Traject Vrij abonnement kun je ook voor op andere trajecten met 40% korting reizen in de daluren. Dan is een Dal Voordeel hiernaast toch niet nodig? @Sanshine Bij het loket kun je de gratis folder ophalen over Traject Vrij.

Het gaat niet over het Dal Voordeel abonnement van NS, maar over het Dal Voordeel abonnement van regionale vervoerders dat ook in de bus korting geeft.
@Jesper65536 Inmiddels heb ik het al een aantal keren in mijn berichten geschreven, het tweede abonnement heeft als hoofddoel korting in de BUS. Dat er dan ook korting op het Arriva/Breng traject bij kan zitten is een voordelige bijkomstigheid. Traject Vrij geldt alleen voor de trein en zou ik dus met de bus op saldo zonder korting moeten reizen. Daarom kijk ik naast mijn Traject Vrij, dat voor treinen is, naar een abonnement wat het reizen met regio Oost bussen voordeliger maakt, het Dal Voordeel Oost Bus (en Trein) abonnement dus. Of was ik soms vergeten te vertellen dat ik elke werkdag ook met de bus zal gaan reizen?

[...] Ook de bus wordt iets goedkoper als ik daarvoor een abonnement afsluit, en in eerste instantie had ik hiervoor het Dal Voordeel Oost Bus jaarabonnement voor uitgekozen; [...]

[...] het Oost abonnement T&B voornamelijk voor de busreis van station EW naar werk, maar heeft als bijkomend voordeel korting op het Arriva/Breng traject Arnhem-Doetinchem-Winterswijk waar ik een enkele keer per jaar gebruik van maak [...]

Edit: Goed om te weten is dat dat Oost abonnement enkel spits in de ochtend kent, en NS zowel 's ochtends als 's middags spits kent, wat mij dus geen korting geeft op de momenten dat ik gebruik zou willen maken van het Arriva/Breng traject

Het gaat niet over het Dal Voordeel abonnement van NS, maar over het Dal Voordeel abonnement van regionale vervoerders dat ook in de bus korting geeft.

Dan lijkt mij dan voordeliger om dan niet met de trein te gaan maar dat je een iets duurdere busabonnement neemt. Vaak is dat dan goedkoper dan dat je klakkeloos een NS abonnement neemt.
Badge +3
Als je een Traject Vrij hebt dan kan je daar gewoon een BTM kortings- of ster/zone/regio abonnement aan toevoegen voor de bus/tram/metro. Geen enkel probleem, zeker als je alleen in de daluren reist.
@Jesper65536 je leest duidelijk mijn berichten niet en verzint er iets anders van. Ik heb inmiddels al via een ander platform wel duidelijke antwoorden gehad op de oorspronkelijk vraag die ik stelde, namelijk of de twee abonnementen op 1 kaart kunnen, niet de vraag die jij ervan hebt gemaakt welk abonnement mij voordeliger is.
Als je een Traject Vrij hebt dan kan je daar gewoon een BTM kortings- of ster/zone/regio abonnement aan toevoegen voor de bus/tram/metro. Geen enkel probleem, zeker als je alleen in de daluren reist.

Alleen gaat het hier niet om een aanvullend abonnement voor bus/tram/metro maar om een aanvullend abonnement voor bus/tram/metro/bepaalde treinen.
Dat lijkt me vragen om problemen, want het gaat geheid een keer fout en dan zullen beide partijen naar elkaar gaan wijzen en ben je als reiziger de pineut.
Dank @Robert B, dit was wat ik ook via een ander platform had vernomen. Ik reis voornamelijk in de spits volgens NS begrippen (ochtend en middag) maar de enkele keer op het Arriva traject enkel in de middag, wat Arriva ziet als dal daar zij alleen een ochtendspits hebben ingesteld.
Badge +3
Als het goed is wordt bij Arriva (of Blauwnet) eerst hun eigen product herkend, en krijgt dat dus voorrang op 'iets van de NS'.

Alleen bij Flex en Business Cards (die nogal eens andere abonnementen 'overrulen') is het inderdaad vragen om problemen, ook al gaat het vaak genoeg prima samen. Ikzelf heb Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven gewoon op dezelfde kaart als Flex.

Bij Traject Vrij is er dus geen probleem. Uiteraard heb je wel saldo nodig op je kaart.

Edit: Oh, als de treinen van Arriva met dat Oost-abonnement je Traject Vrij gaan overrulen dan heb je dus wél een probleem!
Ik gebruik Dal voordeel Oost Nederland voor bus (40% na 9 uur) in combinatie met een kortingsabonnement (reizen met 40% korting) van de NS.
Dit werkt goed samen op 1 kaart. Ook als ik gebruik maak van een Arriva of Blauwnet trein in Oost Nederland.

NS traject vrij abonnement is voor een traject kan gebruikt worden voor een traject waar allen NS rijdt, maar kan ook (gedeeltelijk) voor een traject van een andere vervoerder zoals Arriva en Blauwnet.
https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html

Dal Vrij Oost Nederland voor bus en trein (40% na 9 uur).
  • Geldig in de bus
  • Geldig in treinen van Arriva, Breng en Blauwnet.
  • Niet geldig bij NS
  • Prijs bus: € 16,- per jaar
  • Prijs bus + Arriva / Breng / Blauwnet trein € 21,- per jaar
https://www.ervaarhetov.nl/dalvoordeeloost/

Omdat mijn product bij NS een Kortingsproduct is (40% korting) geeft dit geen garantie op een goed antwoord op uw vraag en kan dit in het slechtste geval mogelijk tot verwarring zorgen. Lees dus ook andere reacties op dit forum, bij voorkeur van een moderator.

Voor een duidelijk antwoord
Navraag: Station Arnhem Centraal heeft een OV servicebalie bij de ingang van het station.
Naast de Servicebalie van NS zit er ook een servicebalie van Breng (vervoerder in Arnhem en Nijmegen).
Als u een keer in Arnhem bent dan kunt het het beste hier terecht; waarschijnlijk krijgt u dan het beste antwoord.
Badge +3
Vorige reactie aangepast... ik zie het probleem nu inderdaad.

Zat nog te denken aan je traject aanpassen naar NS only, maar dan zit je dus met korting (geen vrij reizen) op het deel van Arriva/Blauwnet.
Ik heb van NS en Arriva wel gelijk te horen gekregen dat het in principe kan, maar voor de zekerheid de abonnementen wellicht toch op verschillende kaarten te zetten zoals ook hier al vroeg gesuggereerd was. Daartoe heb ik besloten dan dus toch voor gemak te gaan en van het Oost abonnement de bus variant te bestellen i.p.v. de trein en bus variant, dan moet ik voor die paar keren dat ik het Arriva traject bereis (tijdens spitstijden zoals gesteld door NS) maar de volle mep betalen aan NS, ondanks dat Arriva alleen een spits in de ochtend kent. Zoals al gezegd zou het verschil in kosten hiervoor niet significant genoeg zijn om te beginnen aan de onhandigheid van een tweede chipkaart.

Traject Vrij abo op Nijmegen - Ede-Wageningen
Dal Voordeel Oost op bussen, met name Wageningen
Maar bedacht was misschien ook voor de korting tijdens NS middagspits, wat dal is bij Arriva, voor de paar keer traject vanaf Arnhem ri Doetinchem, wat dus sowieso al buiten mijn Traject Vrij zou vallen.
Vorige reactie aangepast... ik zie het probleem nu inderdaad.

Zat nog te denken aan je traject aanpassen naar NS only, maar dan zit je dus met korting (geen vrij reizen) op het deel van Arriva/Blauwnet.

Zelfs dan is de vraag welk abonnement wordt aangesproken bij reizen met Arriva/Blauwnet.
Ik heb de indruk dat vervoerders dergelijke, blijkbaar lastige, vragen liever niet willen (of kunnen) beantwoorden en daarom maar stellen dat de reiziger een tweede ov-chipkaart moet aanschaffen voor het tweede abonnement.
Badge +3
Op de bestelpagina van Dal Voordeel Oost Trein & Bus wordt alleen vermeld dat het niet gebruikt kan worden op dezelfde OV-chipkaart als daar NS Flex of NS Businesscard op staat. Over andere abonnementsvormen van NS wordt niet gesproken.

Ik ben inderdaad wel benieuwd wat er gebeurt wanneer je incheckt bij Arriva/Breng voor een rit die gedekt wordt door Traject Vrij (bijvoorbeeld van Arnhem naar Nijmegen). Of wat er gebeurt wanneer je in de middagspits incheckt bij Arriva/Breng in Arnhem om naar Doetinchem te reizen. Ik zou het bijzonder knap vinden wanneer voor iedere rit de juiste prijsberekening plaatsvindt.

Ik vermoed dat op de bestelpagina Traject Vrij moet worden toegevoegd als uitzondering, juist vanwege het middagspitsverschil tussen NS en de overige vervoerders.
Ik ben inderdaad wel benieuwd wat er gebeurt wanneer je incheckt bij Arriva/Breng voor een rit die gedekt wordt door Traject Vrij (bijvoorbeeld van Arnhem naar Nijmegen). Of wat er gebeurt wanneer je in de middagspits incheckt bij Arriva/Breng om naar Doetinchem te reizen. Ik zou het bijzonder knap vinden wanneer voor iedere rit de juiste prijsberekening plaatsvindt.

Nu is het zo dat tussen Arnhem en Nijmegen enkel NS rijdt, dus daar kunnen we helaas geen experiment van maken. Het tweede is wat ik mij inderdaad ook afvraag stel ik neem wel het bus&trein abonnement Oost. Maar gezien Arriva op de eigen site zegt NS abonnementen ook te erkennen als geldige abonnementen heb ik het idee dat deze geprioriteerd zal gaan worden boven het Oost abonnement waardoor je in treinen dan dus niets zou hebben eraan. Wellicht een experiment voor in de toekomst.
Badge +3
Voor het experiment zou het getest kunnen worden tussen Arnhem en Arnhem Zuid of Elst. Daar rijdt Arriva ook.
Badge +3
Maar gezien Arriva op de eigen site zegt NS abonnementen ook te erkennen als geldige abonnementen heb ik het idee dat deze geprioriteerd zal gaan worden boven het Oost abonnement waardoor je in treinen dan dus niets zou hebben eraan. Wellicht een experiment voor in de toekomst.
Ben wel benieuwd, want normaal gesproken krijgen de 'eigen' abonnementen voorrang (op basis van CompanyID en ProductID en zo). Onhandig als je dan gewoon bij de ene korting krijgt terwijl je bij de ander (NS) vrij reist, of andersom.

Als het alleen om bus zou gaan (Oost Dal Voordeel niet geldig in de trein), dan is er geen conflict mogelijk met een Traject Vrij.
Badge +3
Arriva zelf is er ook nog over aan het steggelen, en vraagt je pertinent om twee kaarten te gebruiken. Dit gaat natuurlijk over Flex... en is een bekend verhaal.

Eerst wil ik even ingaan op de term "factureert". Als hiermee bedoelt "haalt NS van mijn bankrekening af" i.p.v. 'haalt NS van mijn OV-chipkaart-saldo af' en je hebt NS Flex op je kaart, dan heb je sowieso een tweede kaart nodig
Bron: https://twitter.com/Arriva_NL/status/1160268413002031105

(Dit topic geforward naar ^Wouter van Arriva)
@iMark

Arriva stopt niet in Arnhem Zuid (raar maar waar) deze trein slaat station Arnhem Zuid over.

Tussen Arnhem Centraal en Elst kan dit uiteraard wel (in/uitchecken rode in/uitcheck paal).

Reisadvies test om een gedeeltelijke Arriva reis te testen:
  1. NS intercity Ede-Wageningen - Arnhem Centraal (deze trein rijdt ook naar Nijmegen).
  2. Arriva Arnhem - Elst (1x per uur, in de spits 2x per uur)
  3. NS sprinter Elst - Nijmegen.
Richting Elst: Arriva trein vertrekt 3 minuten voor de sprinter naar Nijmegen (Zutphen - Wijchen).
Richting Arnhem: Arriva trein vertrekt 5 minuten na de sprinter Wijchen - Zutphen.

Het NS traject vrij traject abonnement is ook geldig bij andere vervoerders zoals Arriva.
Ik had Nijmegen - Doetinchem als voorbeeld ingetypt.
  • Nijmegen - Arnhem Centraal: NS
  • Arnhem Centraal - Doetinchem: Arriva / Breng
Ik had ook gelezen dat je met een NS vrij abonnement voor het traject een abonnement (in uw voorbeeld Ede-Wageningen - Nijmegen) buiten dit traject met 40% korting kan reizen.*

*Ik denk dat voor het busabonnement inderdaad volstaat om voor de optie ''Bus'' te kiezen.

*Busabonnement Oost Nederland is niet geldig op de Maaslijn Nijmegen - Venray - Roermond (ook niet tussen Nijmegen en Nijmegen Heyendaal).

*Met het busabonnement kan gereisd worden in Gelderland, Overijssel en een deel van Flevoland (m.u.v. Almere en stadsbussen van Lelystad)
Badge +3
@iMark

Arriva stopt niet in Arnhem Zuid (raar maar waar) deze trein slaat station Arnhem Zuid over.

Ook nog zoiets ja (off-topic).

Een Traject Vrij Utrecht - Arnhem (NS only) was aanzienlijk duurder dan Utrecht - Arnhem Zuid (of Presikhaaf) vroeger.

Met een stukje Arriva erbij, ook al kwam je daar nooit! Scheelde geloof ik €12 per maand! 🤔

Reageer