beantwoord

Compensatie abonnement bij niet reizen

• 12 mei 2020
  • 19 reacties
  • 339 Bekeken

Reputatie 2

Al bijna 20 jaar een Voordeelurenkaart,veel gebruik van gemaakt.

Op dit moment OV alleen gebruiken door vitale beroepen, heb ook vitaal beroep maar geen OV daarvoor nodig. Ik gebruikte OV voor dagjes uit,korte vakanties enz. 

Dus al hele poos geen gebruik gemaakt van OV en gaat nog wel poosje duren ( ben ik bang) .Staat hier nog enige compensatie tegenover? Heb wel gewoon voor heel jaar betaald ,om met 40 % korting te kunnen reizen? 

Uiteraard begrip dat OV alleen voor noodzakelijk vervoer is,maar mijn abo kan dus niet gebruikt worden?? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 mei 2020, 09:39

U kunt uw abonnement beëindigen (of omzetten naar NS Flex zonder abonnement) en dan de vooruitbetaalde abonnementskosten voor de komende maanden terugkrijgen. U krijgt geen vergoeding voor de afgelopen maanden. Zie deze pagina voor meer informatie.

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

U kunt uw abonnement beëindigen (of omzetten naar NS Flex zonder abonnement) en dan de vooruitbetaalde abonnementskosten voor de komende maanden terugkrijgen. U krijgt geen vergoeding voor de afgelopen maanden. Zie deze pagina voor meer informatie.

Reputatie 2

Klinkt heel leuk,en als je dan doorklikt staat er het volgende: 

Als je Keuzedagen of een Voordeelurenabonnement hebt, raden we je af om je abonnement aan te passen naar NS Flex, omdat beide niet met een NS Flex abonnement te combineren zijn. 

Badge +3

Die zin is van toepassing voor mensen die de voordelen van het Voordeelurenabonnement willen combineren met reizen op rekening. Dat kan niet, want het Voordeelurenabonnement is inderdaad niet verkrijgbaar als NS Flex-abonnement, en Keuzedagen zijn dat ook niet. Als u uw abonnement wil stopzetten, dan is een overstap naar NS Flex zonder abonnement wel mogelijk.

Bij het stopzetten van het abonnement, of het overstappen naar NS Flex, verliest u wel de mogelijkheid om later weer een Voordeelurenabonnement te nemen. U kunt dan later alleen nog kiezen uit de nieuwere abonnementen, met Dal Voordeel als logische opvolger van het Voordeelurenabonnement. Overigens vervalt komend jaar de korting in de middagspits en voor 9.00 uur in de maanden juli, augustus en de week tussen Kerst en Oud en Nieuw, waarmee het Voordeelurenabonnement eigenlijk geen meerwaarde meer heeft boven Dal Voordeel.

Als u uw abonnement beëindigt of omzet naar NS Flex, dan vervallen ook uw Keuzedagen. Als u uw abonnement niet beëindigt en niet omzet naar NS Flex, dus gewoon behoudt, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice (via telefoon, chat, Facebook of Twitter) om een vervangende couponcode te krijgen voor Keuzedagen die verlopen zijn en die u vanwege de coronamaatregelen niet hebt kunnen gebruiken. U kunt geen vergoeding krijgen voor de abonnementskosten die u dan betaalt terwijl u niet reist.

Als u uw abonnement beëindigt of omzet naar NS Flex, maar later wel weer een abonnement met Keuzedagen wil afsluiten, dan moet u uiterlijk in december 2020 een klassiek Dal Voordeel-abonnement met Keuzedagen afsluiten. Vanaf 2021 zijn Keuzedagen niet meer te koop voor nieuwe reizigers. Abonnementhouders die dit jaar al Keuzedagen hebben, kunnen die de komende jaren blijven houden.

Reputatie 2

Ik heb mijn voordeelurenkaart omgezet naar Flex Basis inderdaad. 

Nog even vraagje voor mijn moeder, die heeft Keuzedagen inderdaad. Las dat overstap naar Flex dan nog niet mogelijk is?? Maar ik lees hierboven dat het wel mogelijk is,ook met Keuzedagen??

Badge +3

Keuzedagen zijn niet beschikbaar bij NS Flex. Omzetten van een Voordeelurenabonnement met Keuzedagen naar NS Flex zonder abonnement (of een ander NS Flex-abonnement) kan wel, maar dan vervallen de Keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Nog even vraagje voor mijn moeder, die heeft Keuzedagen inderdaad. Las dat overstap naar Flex dan nog niet mogelijk is?? Maar ik lees hierboven dat het wel mogelijk is,ook met Keuzedagen??

Wanneer je als je keuzedagen hebt overstapt naar Flex vervallen de keuzedagen. Wil je in de toekomst toch weer keuzedagen hebben, dan moet je uiterlijk december Flex weer omzetten naar Dal voordeel op saldo met keuzedagenabonnement. Vanaf 2021 is het niet meer mogelijk om als nieuwe klant keuzedagen aan te vragen.

Reputatie 2

Ik heb voordeelurenkaart omgezet naar Flex, moet het product nu ophalen bij NS-kaartautomaat. Kan dit ook gewoon in de winkel bij servicepunt ( waar je ook kunt opwaarderen enz ) of moet ik hiervoor echt naar station. 
Staat wel zo'n zoekplaatje waar zo'n punt is ,maar wat moet ik hebben: ophalen bestelling? Reisproduct opladen??

Badge +3

U kunt hiervoor ook naar de ophaalautomaten die te vinden zijn bij winkels als drogisterijen en supermarkten. Kies daar inderdaad voor Ophalen bestelling.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dit kan ook bij de automaatjes die in een winkel staan.

Tochjo was toch weer sneller. Misschien maar eens de avatar veranderen naar Speedy Gonzales.:joy:

Reputatie 2

Wanneer je als je keuzedagen hebt overstapt naar Flex vervallen de keuzedagen. Wil je in de toekomst toch weer keuzedagen hebben, dan moet je uiterlijk december Flex weer omzetten naar Dal voordeel op saldo met keuzedagenabonnement. Vanaf 2021 is het niet meer mogelijk om als nieuwe klant keuzedagen aan te vragen.

Raar dat keuzedagen ( waarvoor je betaald hebt) gewoon vervallen als je overstapt naar Flex? En als je overstapt moet je weer gewoon opnieuw betalen??

Reputatie 2

Raar dat keuzedagen ( waarvoor je betaald hebt) gewoon vervallen als je overstapt naar Flex? En als je overstapt moet je weer gewoon opnieuw betalen??

Als mijn moeder nu overstapt naar Dal Voordeel op saldo heeft ze niet de keuze voor Keuzedagen zie ik, dus eerst overstappen naar Flex en dan naar Dal Voordeel? Is toch raar ? Waarom niet gelijk een abonnement met keuzedagen? 
En als mijn moeder overstapt  , kan ze dan wel coupons voor gemiste keuzedagen ( van laatste 2 maanden) blijven gebruiken?

Reputatie 2

Jammer dat er nu geen antwoord komt? 
Dus als mijn moeder nu van Voordeelurenkaart naar Dal Voordeel gaat,heeft ze weer keuze voor Keuzedagen??

Hallo Marieke68 en welkom bij de NS Community. 

Ik zie dat je al behoorlijk op weg bent geholpen door een aantal gebruikers van onze community. Voor Keuzedagen geldt het volgende: vanaf 2021 kunnen deze niet meer aangevraagd worden. Wanneer je moeder nu nog Keuzedagen heeft en hiervoor couponcodes krijgt, omdat ze de Keuzedagen niet gebruikt, mag ze deze gewoon blijven gebruiken. Er is geen link tussen de couponcode en het abonnement van je moeder. Wanneer je moeder overstapt naar een Dal Voordeel, geen NS Flex, kan ze hier de Keuzedagen weer bij aanvragen. Dit kan echter tot eind 2020. Maakt dit het duidelijker? 

Reputatie 2

Bedankt voor je antwoord. 

Wachten met overstappen heeft geen zin, ze kan toch voorlopig niet reizen. 

Wat zijn de kosten van overstappen van Voordeelurenkaart naar Flex, en daarna van Flex naar Dal Voordeel?

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je antwoord. 

Wachten met overstappen heeft geen zin, ze kan toch voorlopig niet reizen. 

Wat zijn de kosten van overstappen van Voordeelurenkaart naar Flex, en daarna van Flex naar Dal Voordeel?

Als ze voorlopig niet reist dan kan ze het beste nu overstappen naar Flex zonder abonnement. Ze heeft dan geen kosten meer. De vouchers voor verlopen Keuzedagen mogen nog gewoon gebruikt worden. De Keuzedagen die nog niet geldig zijn worden stopgezet en dat krijgt ze geld voor terug. Ook voor het deel wat ze van het abonnement vooruit betaald heeft, vanaf de dag van omzetten. Zodra ze weer wilt reizen zet ze het Flex abonnement via de klantenservice om in Dal Voordeel en vraagt daar weet een Keuzedagen abonnement bij aan. Een nieuw keuzedagenabonnement kan tot december 2020 afgesloten worden.

NS Flex is een gratis product, waar abonnementen aan kunnen worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld Dal Voordeel voor € 5,00 per maand. Daarbij kun je echter geen Keuzedagen aanvragen. Het Voordeelurenabonnement opzeggen en later opnieuw aanvragen is geen optie, het Voordeelurenabonnement kan niet meer worden aangeschaft. Daarnaast worden de voorwaarden van beide abonnementen gelijk getrokken. Op dit moment kan je moeder óf het abonnement opzeggen en weer opnieuw aanvragen óf oversluiten naar NS Flex maar daarbij realiseren dat ze geen Keuzedagen kan nemen. 

Reputatie 2

NS Flex is een gratis product, waar abonnementen aan kunnen worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld Dal Voordeel voor € 5,00 per maand. Daarbij kun je echter geen Keuzedagen aanvragen. Het Voordeelurenabonnement opzeggen en later opnieuw aanvragen is geen optie, het Voordeelurenabonnement kan niet meer worden aangeschaft. Daarnaast worden de voorwaarden van beide abonnementen gelijk getrokken. Op dit moment kan je moeder óf het abonnement opzeggen en weer opnieuw aanvragen óf oversluiten naar NS Flex maar daarbij realiseren dat ze geen Keuzedagen kan nemen. 

Dat klopt,dat werd hierboven ook geschreven. Ik probeerde via Mijn NS dit te regelen,dus overzetten naar Flex Basis, en het is mij bekend dat daarbij geen keuzedagen aangevraagd kunnen worden. 
Helaas lukt het niet via Mijn NS, pagina kan niet laden omdat NS teveel omleidingen heeft gebruikt,zeer irritant. Probeer het niet via Twitter.

Klopt het wat @MoDe zegt,dat ze geld terug krijgt voor niet gebruikte keuzedagen? Werd nl eerder gezegd dat ze gewoon vervielen?

Er wordt geen restitutie gegeven over verlopen Keuzedagen, we vervangen deze door couponcodes. Voor Keuzedagen die nog niet beschikbaar zijn, krijgt je moeder restitutie als het abonnement is omgezet. 

Reputatie 7
Badge +3

@Marieke68 Voor keuzedagen die vervallen zijn na half maart kunnen vouchers aangevraagd worden. Voor keuzedagen tot de verlengingsdatum die je nog niet kunt gebruiken, zou restitutie mogelijk moeten zijn omdat het abonnement voortijdig wordt stopgezet. Als het keuzedagabonnement door mag lopen tot de verlengingsdatum dan kunnen ze gewoon gebruikt worden of bij verlopen een voucher voor aangevraagd worden.

Een Voordeelurenabonnement kan alleen via de klantenservice opgezegd/omgezet worden. Let er wel op dat je om Flex zonder abonnement vraagt als je hem omzet. Anders krijg je alsnog kosten.

Reageer