beantwoord

Compensatie VDU

• 26 juni 2020
  • 16 reacties
  • 379 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 4136 reacties

Omdat reizen met de trein tussen half maart en juli eerst bestemd was voor vitale beroepen, daarna alleen als het noodzakelijk was en nog later alleen als niet echt anders kon, heb ik mijn VDU 3,5 maanden niet kunnen gebruiken. Nu was er een mogelijkheid om een abonnement en om te zetten naar Flex zonder abonnement of om deze op te zeggen, maar voor VDU werd/wordt dit juist afgeraden vanwege de voordelen die het VDU dit jaar nog biedt en het feit dat deze niet meer opnieuw aan te vragen is.

Hoe gaat NS de VDU-abonnementhouders tegemoet komen? Het zou een mooie geste zijn als de nieuwe voorwaarden niet per 1-1-2021 in zouden gaan maar per 1-3-2021 of men op andere wijze gecompenseerd gaat worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 26 juni 2020, 13:20

Mijn collega Sascha heeft hier recent ook een vraag over beantwoord. Het enige wat wij op dit moment bekend hebben is dat de voorwaarden voor alle VDU abonnement per 01.01.2021 zullen wijzigen. Over een compensatie van abonnementskosten, hetzij door het ingaan van de nieuwe voorwaarden middenin een contractjaar, of als gevolg van het niet gebruiken tijdens de Corona maatregelen, is echter nog niets bekend.

Persoonlijk verwacht ik niet dat er als gevolg van de Corona maatregelen iets van een compensatie zal komen. Treinreizen was nog steeds mogelijk, ook al werd dat ten zeerste afgeraden voor niet-noodzakelijke reizen. Opties om verdere abonnementskosten te voorkomen waren er ook. Als iemand in de afgelopen maanden niet heeft gereisd, maar er dan toch voor gekozen heeft om het abonnement te behouden om de rest van 2020 nog gebruik te kunnen maken van de oude voorwaarden, dan zal dat, verwacht ik, gezien worden als een eigen keuze.

Op dit moment is dat natuurlijk enkel een verwachting, het zou kunnen dat ik het bij het onjuiste eind hebt, maar ik probeer hiermee enkel een realistische verwachting te schetsen om teleurstelling te voorkomen. Beter hiervan uitgaan en dan prettig verrast worden, dan uitgaan van de andere kant en enkel teleurstelling krijgen.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nagevraagd of door de huidige situatie de datum van het wijzigen van de voorwaarden van 1 januari wordt verplaatst, en dat gaat niet gebeuren. 

Dankjewel. Advies om niet te reizen en advies om VDU niet om te zetten of op te zeggen. Maar er niets tegenover stellen. Hoe jaag je jarenlange trouwe klanten definitief de trein uit.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe jaag je jarenlange trouwe klanten definitief de trein uit.

Zeker trouwe klanten, maar met een zeer lage winstmarge voor NS. In een tijd dat letterlijk elke Euro winst verdampt is voor het bedrijf, is het verstandig op de bedrijfsuitgaven te letten en extreem goedkope kaartsoorten te heroverwegen 

De winstmarge zal niet lager dan bij Dal voordeel. En VDU is een kortingskaart, dus NS verdient bij elke reis extra naast de abonnementsprijs.

Als het om geld gaat, dan kan er misschien wat vaker gecontroleerd worden in de treinen, zodat meer mensen een kaartje kopen voor henzelf en eventuele fiets.

Het punt is dat een VDU niet opnieuw aangeschaft kan worden en daarom advies werd gegeven om deze niet om te zetten naar Flex. Dit advies en advies om niet reizen als het niet noodzakelijk was kostte VDU'ers de afgelopen maanden rond de €18/€19

Ik heb nagevraagd of door de huidige situatie de datum van het wijzigen van de voorwaarden van 1 januari wordt verplaatst, en dat gaat niet gebeuren. 

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NSNogmaals het advies was om VDU niet om te zetten naar FLex. Net als er een dwingend advies was om geen gebruik van het OV te maken.

Mensen met een stallingsabonnement van stallingen die gratis waren geworden de afgelopen maanden kunnen wel restitutie aanvragen, terwijl die stallingen ook gewoon gebruikt mochten worden.

Ik ben dit topic niet voor mijzelf gestart, maar voor al die mensen die al maanden vragen stellen over VDU, Corona en wijzigingen 2021.

Hoe jaag je jarenlange trouwe klanten definitief de trein uit.

Zeker trouwe klanten, maar met een zeer lage winstmarge voor NS. In een tijd dat letterlijk elke Euro winst verdampt is voor het bedrijf, is het verstandig op de bedrijfsuitgaven te letten en extreem goedkope kaartsoorten te heroverwegen 

Mijn VDU toch maar opgezegd, 3 maanden niet gebruikt en per 1 januari vervalt de middagkorting, tot die tijd verwacht ik niet met de trein te reizen. Na vele jaren geen NS abonnementhouder meer.

Mijn collega Sascha heeft hier recent ook een vraag over beantwoord. Het enige wat wij op dit moment bekend hebben is dat de voorwaarden voor alle VDU abonnement per 01.01.2021 zullen wijzigen. Over een compensatie van abonnementskosten, hetzij door het ingaan van de nieuwe voorwaarden middenin een contractjaar, of als gevolg van het niet gebruiken tijdens de Corona maatregelen, is echter nog niets bekend.

Persoonlijk verwacht ik niet dat er als gevolg van de Corona maatregelen iets van een compensatie zal komen. Treinreizen was nog steeds mogelijk, ook al werd dat ten zeerste afgeraden voor niet-noodzakelijke reizen. Opties om verdere abonnementskosten te voorkomen waren er ook. Als iemand in de afgelopen maanden niet heeft gereisd, maar er dan toch voor gekozen heeft om het abonnement te behouden om de rest van 2020 nog gebruik te kunnen maken van de oude voorwaarden, dan zal dat, verwacht ik, gezien worden als een eigen keuze.

Op dit moment is dat natuurlijk enkel een verwachting, het zou kunnen dat ik het bij het onjuiste eind hebt, maar ik probeer hiermee enkel een realistische verwachting te schetsen om teleurstelling te voorkomen. Beter hiervan uitgaan en dan prettig verrast worden, dan uitgaan van de andere kant en enkel teleurstelling krijgen.

Dat snap ik, maar ik heb er heel simpel nog geen antwoord op.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe gaat NS de VDU-abonnementhouders tegemoet komen? Het zou een mooie geste zijn als de nieuwe voorwaarden niet per 1-1-2021 in zouden gaan maar per 1-3-2021 of men op andere wijze gecompenseerd gaat worden.

Dit klinkt als een smoes om via de achterdeur toch weer voordeeltjes te behouden

Reputatie 5
Badge

Tja, maar wat zou daar tegen zijn? In zo ongeveer alle omringende buitenlanden worden treinreizigers zeer uitgebreid gecompenseerd voor niet gebruik-en dat gaat daar merkwaardig genoeg ook nog veel sneller& handiger juist omdat niet alles op te controleren chipkaarten zit?

Ik heb het zelf half en half al voorspeld: NS loopt zo leeg dat ze ons straks nog gaan smeken om toch maar aub per trein te gaan. Zelfs desnoods in de spits als dat dan maar moet. En denk eens aan die nog veel zwaardere na 9.00 drukte in de zomermaanden als alle pretreizigers aan komen stormen in geheel lege treinen tot dan. Kunnen er weer opruiende stukkies in de krant: trein moet ontruimd vanwege te veel reizigers-alsof daar in die Catrijnetoren of dat HGB niemand goed kan nadenken.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, maar wat zou daar tegen zijn? In zo ongeveer alle omringende buitenlanden worden treinreizigers zeer uitgebreid gecompenseerd voor niet gebruik-en dat gaat daar merkwaardig genoeg ook nog veel sneller& handiger juist omdat niet alles op te controleren chipkaarten zit?

Wat er op tegen is dat die voordeeltjes alleen gelden voor een kleine, selecte groep reizigers die al tien jaar lang zwaar bevoordeeld wordt ten opzichte van de rest van de reizigers. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat er op tegen is dat die voordeeltjes alleen gelden voor een kleine, selecte groep reizigers die al tien jaar lang zwaar bevoordeeld wordt ten opzichte van de rest van de reizigers. 

Daar hebben we het weer @Tamzin die zich misdeelt vindt.

Die groep trouwe vaste klanten is de laatste maanden nog meer geslonken. En deel daarvan gebruikt(e) VDU nog hoofdzakelijk voor keuzedagen.

Persoonlijk ben ik zo'n 40 jaar klant, de gezinsabonnementen die mijn ouders afsloten niet meegerekend.

Klanten die jaar na jaar korting krijgen op de vaste abonnementsprijzen worden ook bevoordeeld.

Reputatie 7
Badge +3

Er is in tegenstelling tot wat @Tamzin te pas en te onpas roept is er niets op tegen wanneer een bedrijf zeer trouwe klanten (vaak tientallen jaren abonnementhouder) bevoordeelt. Wij hebben iets vergelijkbaars met Ziggo omdat we al abonnee waren voor de fusie met UPC. 

Tegenwoordig is het vaak zo dat nieuwe klanten veel betere deals krijgen dan bestaande. Daar zal @Tamzin dan ook over klagen?

Reputatie 7
Badge +3

Er is in tegenstelling tot wat @Tamzin te pas en te onpas roept is er niets op tegen wanneer een bedrijf zeer trouwe klanten (vaak tientallen jaren abonnementhouder) bevoordeelt. Wij hebben iets vergelijkbaars met Ziggo omdat we al abonnee waren voor de fusie met UPC. 

Wij hadden in Den Bosch ook zo'n regeling met Ziggo maar wel slechts voor een beperkt aantal jaren. Daarnaast was de reden daarvoor dat Ziggo het op kosten van de lokale belastingbetaler aangelegde kabelnet gratis mocht overnemen. Niet vergelijkbaar met de VDU dus. 

Ben nu na NS Flex WeekendDal overgestapt van mijn VDU abo, die ik sinds meer dan 10 jaar heb. Dus 24 EUR in plaats van 67 EUR en er komt zeker ook nog vaker een maand, waar ik zeker ben, niet te reizen, dus het word waarschijnlijk nog wat minder dan 24 EUR p.a.

In de weekend heb ik af en toe een reis, waar ik gewoon niet met de auto wil gaan. Dan is het is ook meestal minder druk en dus niet zo een probleem in Corona tijden. In de week ga ik nu gewoon de auto meer gebruiken.

Feitelijk is de NS voor mij in meerdere punten minder aantrekkelijk geworden dit jaar:

1. Geen abo meer zonder die rare middagspits. Ik heb de NS VDU bewust gehouden, omdat ik daar wel vaker in reis. Maar deze abo is totaal uitgekleed per 01-01-20.
  2. In de Corona lockdown kwam je als trouwe klant het slechtst uit. Geen tijdelijke opties of compensatie. Ik leer er uit.
  3. Met mondkapje is het OV feitelijk reizen met minder comfort en extra risico (een derde van de reizigers gebrukt het mondkapje als kinkapje en de conducteur laat zich nauwelijks zien).

Telt alles bij elkaar op en maakt het vasthouden aan mijn voormalige abo gewoon te duur voor de voordelen.

Reputatie 7
Badge +3

Kleine correctie. De VDU geeft nog steeds korting bij inchecken in de middagspits. De versobering gaat in op 1-1-2021.

Reageer