Compensatie Weekend Vrij? Helft dienstregeling, helft abonnementsgeld? | NS Community

Compensatie Weekend Vrij? Helft dienstregeling, helft abonnementsgeld?

  • 5 August 2022
  • 42 reacties
  • 1036 Bekeken

Ik heb al een tijd een Weekend Vrij abonnement. Bij het afsluiten van het abonnement wist ik dat er in het weekend vaak werkzaamheden zijn dus ik had er al rekening mee gehouden dat je goed moet plannen vooraf. Maar sinds dit jaar is mijn Weekend Vrij abonnement steeds minder bruikbaar geworden: het begon met de windstoringen, verkeersleiding technische problemen, uitval bij de verkeersleiding Prorail en sinds enkele maanden structureel uitval bij NS. Nu snap ik dat ‘personeelstekort en ziekte’ best breed is maar sinds april tot en met nu wordt de lijst van de getroffen trajecten steeds groter en het zijn nagenoeg elke week dezelfde trajecten waardoor structureel de helft van reis opties uitvallen, bovenop geplande werkzaamheden waardoor reizen niet meer betrouwbaar is en zeker in het weekend een leuk dagje uit heel lastig te plannen is. En nog vervelender: soms komen er op vrijdag nog nieuwe meldingen bij voor het weekend. Spreken van overmacht is niet meer aan de orde, het personeelstekort houdt aan en of er nou simpelweg niet (op tijd) geïnvesteerd is nieuw personeel, de uitstroom groter is etc. daar heeft de reiziger helemaal niks aan. Bovendien -op het spoor- is de uitval bij regionale vervoerders een stuk kleiner valt mij op.

Is het een idee om de helft van de abonnementskosten van de afgelopen maanden terug te storten? Elke keer kosten bij vertraging terugvragen is niet te doen en dan wordt de overmacht kaart weer getrokken terwijl het gewoon valt onder je eigen zaakjes niet op orde hebben.


42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is een idee, maar mijns inziens geen goed idee. Weekend Vrij is eigenlijk al een spotgoedkoop abonnement. En hoe minder inkomsten voor NS, hoe minder personeel er aangetrokken kan worden, hoe meer treinen er uitvallen door personeelstekort.

Elke keer kosten bij vertraging terugvragen is niet te doen
Het is misschien een hoop gedoe, maar wel te doen, lijkt me.

dan wordt de overmacht kaart weer getrokken
Als de verstoring niet ruim van tevoren is aangekondigd hoor je gewoon geld terug te krijgen. Ook als er op het laatste moment treinen uitvallen door personeelstekort, dat valt niet onder overmacht. Als de dienstregeling voor langere tijd wordt aangepast wegens personeelstekort heb je inderdaad geen recht op geld terug.

Zolang NS een dienstregeling rijdt die voldoet aan de minimale eisen die in de concessievoorwaarden zijn vastgelegd heb je nergens recht op.

Bij de regionale vervoerders worden er inderdaad minder treinen geschrapt maar dat komt ook omdat die hun standaard dienstregeling in overleg met de provincies structureel wat hebben versoberd. Een andere strategie met hetzelfde doel.

Dit lijkt me dus vooral weer gebedel om geld terug te krijgen. Voor €16 een hele maand ieder weekend onbeperkt willen reizen klinkt bijna als roepen om gelegaliseerd zwartrijden.

Zolang NS een dienstregeling rijdt die voldoet aan de minimale eisen die in de concessievoorwaarden zijn vastgelegd heb je nergens recht op.

Bij de regionale vervoerders worden er inderdaad minder treinen geschrapt maar dat komt ook omdat die hun standaard dienstregeling in overleg met de provincies structureel wat hebben versoberd.

Dit lijkt me dus vooral weer gebedel om geld terug te krijgen.

Het is vooral frustrerend dat er geen betrouwbare dienstregeling meer is in de weekenden de laatste tijd. Werkzaamheden zijn vooraf rekening mee te houden, maar nu moet je elke dag/week Aangepaste dienstregeling l Bekijk wat er voor jou verandert | NS checken en de vraag is dan: is een week van te voren aankondigen inderdaad geen recht meer op compensatie en je moet kijken of er niet meer trajecten zijn bijgekomen? Zomaar in het weekend op stap is onderhand niet meer te doen.

Punt blijft: er vallen treinen uit van de eerder afgesproken dienstregeling en de reden waarom NS daar niet aan kan voldoen doet er eigenlijk niet toe als het binnen de eigen organisatie is (personeelstekort). Als je dan een weekend abonnement hebt/neemt ben je van plan deze te kunnen gebruiken in het weekend. :) Maar ik gok dat NS dan vanaf december een structureel aangepaste dienstregeling presenteert voor 2023, dan moeten we er inderdaad maar mee dealen.

Nogmaals het gaat om de vraag of de dienstregeling voldoet aan de concessie-eisen. Zodra NS daar niet meer aan voldoet heb je recht van spreken. 

Het is natuurlijk onzin dat je geen dagje meer uit zou kunnen omdat de trein om het halfuur rijdt in plaats van om het kwartier. 

De vele werkzaamheden zijn wel een grote plaag maar dat is al jaren zo. Die werkzaamheden verschuiven echter steeds meer van het weekend naar doordeweeks.

Wel had ook ik liever gezien dat NS de dienstregeling structureel wat had afgeschaald in plaats van het per week te bekijken. Alhoewel ik ook besef dat dat kan betekenen dat je dan op sommige standplaatsen af en toe weer personeel te veel hebt. Daarnaast wil NS bijv. om politieke redenen juist de tienminutendiensten niet structureel afschalen.

Reputatie 7
Badge +1

Een maand of wat terug kreeg ik-destijds met w.end vrij/senior (nu Dalvrij) meer terug als die maand kostte vanwege een uitval en net gemiste aansl. daarna=ruim 1 uur later thuis. Dat lijkt me voldoende compensatie voor dat ongemak.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook weekend vrij opzeggen: geen kosten en geen frustratie

Het is natuurlijk onzin dat je geen dagje meer uit zou kunnen omdat de trein om het halfuur rijdt in plaats van om het kwartier. 

Waarom altijd direct zo neerbuigend? Je verspreidt zoveel halve waarheden. Ja, er zijn minder reizigers nu. Nee, het zijn er niet 40% minder. Als je niet naar de dagcijfers kijkt, maar naar de weekcijfers, zie je dat het 20-30% minder is. Je kunt een dag eind juli niet vergelijken met een gemiddelde dag over de hele maand juli, aangezien het aantal reizigers aan het eind van de maand altijd al veel lager ligt. Volgens jouw vergelijking was begin juli 95% van de reizigers weer terug in de trein. Dat is ook onzin natuurlijk. 

Op veel trajecten is nu een uurdienst i.p.v. een halfuurdienst. Delfzijl - Groningen had zelfs een tweeuurdienst. Mijn reis voor 13 augustus komt neer op een uur extra vertraging. Allereerst sluit de bus aan op de trein die uitvalt, dat is dus 37 in plaats van 7 minuten wachten op de trein. Vervolgens overstappen in 34 in plaats van in 4 minuten. Totaal bijna drie uur over 31 kilometer hemelsbreed. 

Dergelijke voorbeelden zijn er natuurlijk legio. En dan ga ik er nog vanuit dat de bus gewoon rijdt (in mijn regio wel) en de ingezette treinen langer zijn dan normaal. Anders wordt het weer eens proppen.

Ik wil graag een keer een dag gaan fietsen in de regio Amsterdam. Dat is simpelweg onmogelijk op een zaterdag.

  1. De helft van de treinen - en dus ook de helft van de fietsplekken is opgeheven.
  2. Er zijn al te weinig fietsplekken
  3. De treinen zijn te druk om je fiets goed mee te kunnen nemen
  4. Je doet er veel langer over
  5. OV-fietsen zijn ongeschikt voor langere afstanden
  6. Fiets huren in Amsterdam is vrijwel onbetaalbaar en je moet je fiets op dezelfde locatie inleveren als waar je de fiets hebt gehuurd. 
Reputatie 6

Herkenbaar dat een uursdienst van de NS soms net niet aansluit op de uursdienst of vakantieregeling van de bussen. 

Reputatie 7
Badge +2

Tot op zekere hoogte kan je er natuurlijk van zeggen dat NS niet alles kan weten, maar het lijkt soms inderdaad net alsof ze het er om doen. Als er treinen worden opgeheven zijn het altijd de treinen die NS handig uitkomen, maar de reizigers die met overig OV naar het station komen zoeken het inderdaad maar uit. Rekening houden met aansluitende bussen in uurdienst? Gebeurt niet. Rekening houden met een overstap die zeer bekend moet zijn uit overleg met de busvervoerders (zie de tijd met steeds wisselende treinseries die op Veenendaal-De Klomp stopten)? Gebeurt ook niet.

Overigens heeft Tamzin het over voldoen aan de concessievoorwaarden, maar bij mijn weten voldoen ze daar met uurdiensten juist niet aan. Elk station moet verplicht 2x/uur per richting bediend worden, dus een uurdienst op een traject waar maar één treinserie de tussenstops aandoet kan niet volgens die voorwaarden.

Badge +3

Tweemaal per uur per richting bedienen hoeft alleen op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur. Daarbuiten is eenmaal per uur per richting voldoende (voor de niet-grote stations).

Reputatie 6
Badge

Tot op zekere hoogte kan je er natuurlijk van zeggen dat NS niet alles kan weten, maar het lijkt soms inderdaad net alsof ze het er om doen. Als er treinen worden opgeheven zijn het altijd de treinen die NS handig uitkomen, maar de reizigers die met overig OV naar het station komen zoeken het inderdaad maar uit. Rekening houden met aansluitende bussen in uurdienst? Gebeurt niet. Rekening houden met een overstap die zeer bekend moet zijn uit overleg met de busvervoerders (zie de tijd met steeds wisselende treinseries die op Veenendaal-De Klomp stopten)? Gebeurt ook niet.

Er wordt zeer zorgvuldig gekeken naar welke treinseries worden opgeheven. Maar dat je zorgvuldig kijkt, wil niet zeggen dat het altijd mooi uitkomt. De dienstregeling is in de basis helemaal niet gemaakt om in te schrappen. Neem een station als Tiel. In de normale dienstregeling sluit NS daar acceptabel aan op Arriva. Ga je een uurdienst rijden in het weekend, net als Arriva, heb je de ene richting een korte overstap, maar in de andere richting een hele lange. Of je staat heel lang stil in Tiel. Dat is inefficiënt voor je personeel en juist het gebrek aan personeel is waarom je moet schrappen. Tenslotte is er nog de optie om te schuiven in je tijden. Je ziet dat er voor die oplossing gekozen is op 13 augustus (kijk maar eens in de reisplanner). Alleen wie van Tiel naar 's Hertogenbosch wil, komt er wel heel bekaaid van af. Je kan nooit een oplossing vinden waarmee je én voldoende personeel bespaart én alle aansluitingen behoudt. Wellicht lukt het wel als je de dienstregeling compleet opnieuw opbouwt, maar daar gaat heel veel tijd overheen, ook qua afstemming met alle partijen. Dan gaan immers alle tijden in het hele land op de schop.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt niet overal rekening mee houden nee, maar er zullen op elk station meest gebruikte aansluitingen zijn. Maar NS lijkt zich bij dat zorgvuldige kijken wel te beperken tot het product "trein”, waarschijnlijk ook omdat ze daar natuurlijk met chipkaartdata het meeste inzicht in hebben.

Zou er breder gekeken worden dan kom je wellicht tot de conclusie dat sommige series onhandig zijn om te schrappen (zoals jouw voorbeeld in Tiel), terwijl een dan weer wel en dan weer niet geschrapte serie als de 2000 bijvoorbeeld een pijnlozer besparing kan zijn. Zeker op plekken waar sprake is van een regelmatige bediening met een bepaalde treinserie, in bepaalde perioden aangevuld met een andere, zal je immers zien dat het onderliggend OV op de basisbediening afgestemd is zodat het patroon niet steeds hoeft te wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

Tot op zekere hoogte kan je er natuurlijk van zeggen dat NS niet alles kan weten, maar het lijkt soms inderdaad net alsof ze het er om doen. Als er treinen worden opgeheven zijn het altijd de treinen die NS handig uitkomen, maar de reizigers die met overig OV naar het station komen zoeken het inderdaad maar uit. Rekening houden met aansluitende bussen in uurdienst? Gebeurt niet. Rekening houden met een overstap die zeer bekend moet zijn uit overleg met de busvervoerders (zie de tijd met steeds wisselende treinseries die op Veenendaal-De Klomp stopten)? Gebeurt ook niet.

Overigens heeft Tamzin het over voldoen aan de concessievoorwaarden, maar bij mijn weten voldoen ze daar met uurdiensten juist niet aan. Elk station moet verplicht 2x/uur per richting bediend worden, dus een uurdienst op een traject waar maar één treinserie de tussenstops aandoet kan niet volgens die voorwaarden.

Voor zover ik begrepen heb van buschauffeurs toen ik nog veel naar limburg reisde waar op zondag uursdiensten waren voor de bus die ik nodig had, is dat er geen overleg meer is tussen de verschillende treinvervoerders en verschillende busmaatschappijen. Waar ooit vroeger de buschauffeur bleef wachten op een vertraagde trein is dat allang niet meer zo.

Voor NS is het ondoenlijk om alle busroutes uit pluizen, zeker ook omdat deze niet allemaal synchroon lopen met vakantierooster. Daarbij hebben ook busmaatschappijen te maken met te weinig personeel.

Als 1 op de 8 na coronabesmetting langdurige klachten houdt, dan zou dat betekenen dat er ook in het personenvervoer 12,5% minder inzetbaar personeel is.

Reputatie 7
Badge +2

Voor zover ik begrepen heb van buschauffeurs toen ik nog veel naar limburg reisde waar op zondag uursdiensten waren voor de bus die ik nodig had, is dat er geen overleg meer is tussen de verschillende treinvervoerders en verschillende busmaatschappijen. Waar ooit vroeger de buschauffeur bleef wachten op een vertraagde trein is dat allang niet meer zo.

Het overleg is er nog wel degelijk (en hier in de provincie Utrecht kennen we ook buslijnen met aansluitgarantie op de trein, maar dat zijn wel lijnen die als voornaamste doel het aansluiten op die trein hebben).

Ik weet zelf bijvoorbeeld dat er overleg tussen Keolis en NS is geweest omtrent de dienstregeling op Veenendaal-De Klomp, waar je zit met een patroonwisseling bij de treinen die in de ene richting uren later plaatsvindt dan in de andere richting. Maar een bus met eindpunt op dat station kan natuurlijk alleen in beide richtingen tegelijk van patroon wisselen.

Badge +3

Als 1 op de 8 na coronabesmetting langdurige klachten houdt, dan zou dat betekenen dat er ook in het personenvervoer 12,5% minder inzetbaar personeel is.

Dan ga je er vanuit dat die klachten zo ernstig zijn dat men (helemaal) niet meer kan werken, en bovendien dat het voltallige peroneel besmet is geweest.

Reputatie 6
Badge

Zou er breder gekeken worden dan kom je wellicht tot de conclusie dat sommige series onhandig zijn om te schrappen (zoals jouw voorbeeld in Tiel), terwijl een dan weer wel en dan weer niet geschrapte serie als de 2000 bijvoorbeeld een pijnlozer besparing kan zijn. Zeker op plekken waar sprake is van een regelmatige bediening met een bepaalde treinserie, in bepaalde perioden aangevuld met een andere, zal je immers zien dat het onderliggend OV op de basisbediening afgestemd is zodat het patroon niet steeds hoeft te wijzigen.

De 2000 is dat weekend al geschrapt. Net als vrijwel iedere andere makkelijk te schrappen serie (zie Aangepaste dienstregeling l Bekijk wat er voor jou verandert | NS). 

Zou er breder gekeken worden dan kom je wellicht tot de conclusie dat sommige series onhandig zijn om te schrappen (zoals jouw voorbeeld in Tiel), terwijl een dan weer wel en dan weer niet geschrapte serie als de 2000 bijvoorbeeld een pijnlozer besparing kan zijn. Zeker op plekken waar sprake is van een regelmatige bediening met een bepaalde treinserie, in bepaalde perioden aangevuld met een andere, zal je immers zien dat het onderliggend OV op de basisbediening afgestemd is zodat het patroon niet steeds hoeft te wijzigen.

Je moet nu eenmaal schrappen bij standplaatsen met tekorten, niet daar waar het qua dienstregeling het minst slecht uitkomt. Buschauffeurs kunnen overal rijden, treinpersoneel kan dat niet. 

Zo was er eerder de vraag waarom de spitstreinen Groningen-Assen niet geschrapt worden. Simpel: omdat er in die regio genoeg personeel is dat betaald koffie kan gaan drinken als je die treinen wel schrapt. 

Reputatie 7
Badge +3

Als 1 op de 8 na coronabesmetting langdurige klachten houdt, dan zou dat betekenen dat er ook in het personenvervoer 12,5% minder inzetbaar personeel is.

Dan ga je er vanuit dat die klachten zo ernstig zijn dat men (helemaal) niet meer kan werken, en bovendien dat het voltallige peroneel besmet is geweest.

Ik bedoelde 12,5% van het besmette personeel. Onderzoek was gebaseerd op eerste varianten, niet op omicron.

Reputatie 7
Badge +2

Je moet nu eenmaal schrappen bij standplaatsen met tekorten, niet daar waar het qua dienstregeling het minst slecht uitkomt. Buschauffeurs kunnen overal rijden, treinpersoneel kan dat niet. 

Buschauffeurs hebben ook gewoon een CAO anders, die kunnen ook niet zomaar ineens wekenlang vanuit een andere stalling ingezet worden. Wat je bij busbedrijven ziet gebeuren (vooral in regio's met de grootste tekorten) is dat ze de diensten aanpassen om de gevolgen te beperken. Waarbij meestal vooral bij de hoogste frequenties geschrapt wordt om het vervoer wel aantrekkelijk te houden.

Je stelling over treinpersoneel gaat toch vooral om de machinisten. Conducteurs hebben geen wegbekendheid nodig toch? Het niet schrappen van die Sprinter Groningen - Assen lijkt me vooral te zitten in dat het weinig oplevert: qua rijtijd zijn hier maximaal twee machinisten tegelijk aan het rijden, dus ook al hebben ze er wegbekendheid dan nog kan je daar niet een serie als de 2000 mee rijdend houden om maar wat te noemen. Daar heb je immers al meer dan twee keer zoveel machinisten voor nodig. En de meeste treinseries zijn nou eenmaal langer rijden.

Vooral schrappen in de ritten waar een personeelslid lang onderweg is levert logischerwijs het meeste op, want dan houd je automatisch meer personeel beschikbaar om iets anders te doen. Dat wil echter niet zeggen dat het voor de reiziger ook altijd de meest prettige oplossing is.

Overigens valt me in de lijstjes met uitval al wel een tijdje op dat die vaak groter is rond trajecten met werkzaamheden. Zou zomaar kunnen dat dat er deels in zit dat de alternatieve dienstregeling dan meer personeel vergt dan normaalgesproken in die omgeving nodig zou zijn.

Reputatie 6
Badge

Overigens valt me in de lijstjes met uitval al wel een tijdje op dat die vaak groter is rond trajecten met werkzaamheden. Zou zomaar kunnen dat dat er deels in zit dat de alternatieve dienstregeling dan meer personeel vergt dan normaalgesproken in die omgeving nodig zou zijn.

Nee, dat is toeval. Het is vooral groter bij standplaatsen in de Randstad: Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Arnhem, Dordrecht, Eindhoven, enzovoorts. Hoe meer richting de landsdelen, hoe kleiner het tekort. Zie daar ook de reden dat de 6200 niet rijdt. Die serie wordt, zeker in de ochtend, toch voornamelijk door personeel uit Groningen en Zwolle gereden.

Wel van grote invloed zijn evenementen. Zo reed de 6200 niet tijdens de Vierdaagse, omdat de vroege/late treinen (ook van/naar Zwolle) beslag legden op het personeel. Afgelopen weekend viel de 3600 uit. Dat was ver weg van Amsterdam, waar de grote meute naartoe moest. 

Badge +3

Joehoe!

Met de Pride en zo zou frequent van/naar Amsterdam wel handig zijn. Maar de 6200 en 3600 komen daar niet in de buurt.

Er zijn/waren wel langere treinen beloofd. https://www.nsinternational.com/nl/eropuit/gay-pride

Reputatie 6
Badge

De 6200 rijdt sowieso niet op zaterdag.

Reputatie 7
Badge

Zolang NS een dienstregeling rijdt die voldoet aan de minimale eisen die in de concessievoorwaarden zijn vastgelegd heb je nergens recht op.

De concessie is een overeenkomst tussen de NS en het Rijk, toch? Waarom zou ik daar als reiziger iets mee te maken hebben? De algemene of abonnementsvoorwaarden verwijzen hier niet naar, toch?

Wanneer een reiziger recht heeft op geld terug vanwege vertraging door bijvoorbeeld uitval van treinen, is volgens mij vooral in de gtbv voorwaarden geregeld en die lijken me (zo lang niet onwettig streng) dan ook van toepassing. Als de wijziging op tijd wordt aangekondigd zal dat even goed betekenen dat de reiziger nergens recht op heeft, maar of aan de concessievoorwaarden is voldaan, lijkt me daarbij echt irrelevant. Als dat niet zo is, kan wellicht (ook) het Rijk geld eisen, maar waarom zou de reiziger in precies dezelfde situaties recht hebben op compensatie?

@Olav93

Het gaat hier niet over treinen die plotseling uitvallen (dan geldt gewoon GTBV) maar over treinseries die NS van te voren uit de reisplanner heeft gehaald wegens personeelstekort. Dan heb je geen recht op de GTBV regeling.

TS wil echter ook in dat geval geld terug omdat dan de frequentie van de treindienst lager is dan gebruikelijk. En dat kan alleen als NS nalatig is bij het naleven van de concessievoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, dat is toeval. Het is vooral groter bij standplaatsen in de Randstad: Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Arnhem, Dordrecht, Eindhoven, enzovoorts. Hoe meer richting de landsdelen, hoe kleiner het tekort. 

Ja en het is dus ook precies rondom die standplaatsen in de Randstad waar ik consequent een grotere uitval zie in weekenden waarin er ergens in die omgeving werkzaamheden zijn. Zou dat toeval zijn dan was het misschien een enkele keer voorgekomen, maar nu is het echt elke keer het geval.

Reageer