Compensatie Weekend Vrij? Helft dienstregeling, helft abonnementsgeld?

  • 5 August 2022
  • 42 reacties
  • 1042 Bekeken

Ik heb al een tijd een Weekend Vrij abonnement. Bij het afsluiten van het abonnement wist ik dat er in het weekend vaak werkzaamheden zijn dus ik had er al rekening mee gehouden dat je goed moet plannen vooraf. Maar sinds dit jaar is mijn Weekend Vrij abonnement steeds minder bruikbaar geworden: het begon met de windstoringen, verkeersleiding technische problemen, uitval bij de verkeersleiding Prorail en sinds enkele maanden structureel uitval bij NS. Nu snap ik dat ‘personeelstekort en ziekte’ best breed is maar sinds april tot en met nu wordt de lijst van de getroffen trajecten steeds groter en het zijn nagenoeg elke week dezelfde trajecten waardoor structureel de helft van reis opties uitvallen, bovenop geplande werkzaamheden waardoor reizen niet meer betrouwbaar is en zeker in het weekend een leuk dagje uit heel lastig te plannen is. En nog vervelender: soms komen er op vrijdag nog nieuwe meldingen bij voor het weekend. Spreken van overmacht is niet meer aan de orde, het personeelstekort houdt aan en of er nou simpelweg niet (op tijd) geïnvesteerd is nieuw personeel, de uitstroom groter is etc. daar heeft de reiziger helemaal niks aan. Bovendien -op het spoor- is de uitval bij regionale vervoerders een stuk kleiner valt mij op.

Is het een idee om de helft van de abonnementskosten van de afgelopen maanden terug te storten? Elke keer kosten bij vertraging terugvragen is niet te doen en dan wordt de overmacht kaart weer getrokken terwijl het gewoon valt onder je eigen zaakjes niet op orde hebben.


42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook weekend vrij opzeggen: geen kosten en geen frustratie

Het is natuurlijk onzin dat je geen dagje meer uit zou kunnen omdat de trein om het halfuur rijdt in plaats van om het kwartier. 

Waarom altijd direct zo neerbuigend? Je verspreidt zoveel halve waarheden. Ja, er zijn minder reizigers nu. Nee, het zijn er niet 40% minder. Als je niet naar de dagcijfers kijkt, maar naar de weekcijfers, zie je dat het 20-30% minder is. Je kunt een dag eind juli niet vergelijken met een gemiddelde dag over de hele maand juli, aangezien het aantal reizigers aan het eind van de maand altijd al veel lager ligt. Volgens jouw vergelijking was begin juli 95% van de reizigers weer terug in de trein. Dat is ook onzin natuurlijk. 

Op veel trajecten is nu een uurdienst i.p.v. een halfuurdienst. Delfzijl - Groningen had zelfs een tweeuurdienst. Mijn reis voor 13 augustus komt neer op een uur extra vertraging. Allereerst sluit de bus aan op de trein die uitvalt, dat is dus 37 in plaats van 7 minuten wachten op de trein. Vervolgens overstappen in 34 in plaats van in 4 minuten. Totaal bijna drie uur over 31 kilometer hemelsbreed. 

Dergelijke voorbeelden zijn er natuurlijk legio. En dan ga ik er nog vanuit dat de bus gewoon rijdt (in mijn regio wel) en de ingezette treinen langer zijn dan normaal. Anders wordt het weer eens proppen.

Ik wil graag een keer een dag gaan fietsen in de regio Amsterdam. Dat is simpelweg onmogelijk op een zaterdag.

  1. De helft van de treinen - en dus ook de helft van de fietsplekken is opgeheven.
  2. Er zijn al te weinig fietsplekken
  3. De treinen zijn te druk om je fiets goed mee te kunnen nemen
  4. Je doet er veel langer over
  5. OV-fietsen zijn ongeschikt voor langere afstanden
  6. Fiets huren in Amsterdam is vrijwel onbetaalbaar en je moet je fiets op dezelfde locatie inleveren als waar je de fiets hebt gehuurd. 
Badge +3

Als 1 op de 8 na coronabesmetting langdurige klachten houdt, dan zou dat betekenen dat er ook in het personenvervoer 12,5% minder inzetbaar personeel is.

Dan ga je er vanuit dat die klachten zo ernstig zijn dat men (helemaal) niet meer kan werken, en bovendien dat het voltallige peroneel besmet is geweest.

Reputatie 7
Badge +2

Je moet nu eenmaal schrappen bij standplaatsen met tekorten, niet daar waar het qua dienstregeling het minst slecht uitkomt. Buschauffeurs kunnen overal rijden, treinpersoneel kan dat niet. 

Buschauffeurs hebben ook gewoon een CAO anders, die kunnen ook niet zomaar ineens wekenlang vanuit een andere stalling ingezet worden. Wat je bij busbedrijven ziet gebeuren (vooral in regio's met de grootste tekorten) is dat ze de diensten aanpassen om de gevolgen te beperken. Waarbij meestal vooral bij de hoogste frequenties geschrapt wordt om het vervoer wel aantrekkelijk te houden.

Je stelling over treinpersoneel gaat toch vooral om de machinisten. Conducteurs hebben geen wegbekendheid nodig toch? Het niet schrappen van die Sprinter Groningen - Assen lijkt me vooral te zitten in dat het weinig oplevert: qua rijtijd zijn hier maximaal twee machinisten tegelijk aan het rijden, dus ook al hebben ze er wegbekendheid dan nog kan je daar niet een serie als de 2000 mee rijdend houden om maar wat te noemen. Daar heb je immers al meer dan twee keer zoveel machinisten voor nodig. En de meeste treinseries zijn nou eenmaal langer rijden.

Vooral schrappen in de ritten waar een personeelslid lang onderweg is levert logischerwijs het meeste op, want dan houd je automatisch meer personeel beschikbaar om iets anders te doen. Dat wil echter niet zeggen dat het voor de reiziger ook altijd de meest prettige oplossing is.

Overigens valt me in de lijstjes met uitval al wel een tijdje op dat die vaak groter is rond trajecten met werkzaamheden. Zou zomaar kunnen dat dat er deels in zit dat de alternatieve dienstregeling dan meer personeel vergt dan normaalgesproken in die omgeving nodig zou zijn.

Reputatie 6
Badge

Overigens valt me in de lijstjes met uitval al wel een tijdje op dat die vaak groter is rond trajecten met werkzaamheden. Zou zomaar kunnen dat dat er deels in zit dat de alternatieve dienstregeling dan meer personeel vergt dan normaalgesproken in die omgeving nodig zou zijn.

Nee, dat is toeval. Het is vooral groter bij standplaatsen in de Randstad: Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Arnhem, Dordrecht, Eindhoven, enzovoorts. Hoe meer richting de landsdelen, hoe kleiner het tekort. Zie daar ook de reden dat de 6200 niet rijdt. Die serie wordt, zeker in de ochtend, toch voornamelijk door personeel uit Groningen en Zwolle gereden.

Wel van grote invloed zijn evenementen. Zo reed de 6200 niet tijdens de Vierdaagse, omdat de vroege/late treinen (ook van/naar Zwolle) beslag legden op het personeel. Afgelopen weekend viel de 3600 uit. Dat was ver weg van Amsterdam, waar de grote meute naartoe moest. 

Reputatie 6
Badge

De 6200 rijdt sowieso niet op zaterdag.

Reputatie 6
Badge

Op werkdagen 32x per dag de 1000 en 32x de 900 is de concessie-eis. Daar is maandenlang niet aan voldaan. In het weekend is er het nogal vrij interpreteerbare: ‘kan een afwijkend bedieningspatroon gelden’.

 

Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). Net als de 1600 die (deels) niet rijdt op 20 augustus. Mag ook niet tussen Hengelo en Enschede.

 

Maargoed. We kennen ook die concessieartikelen over de maximum wachttijd tot de busdienst bij verstoringen op sterkte is (ook voor Corona lukte dat niet)

Waardoor het al heel snel redelijkerwijs onmogelijk wordt. 

Zo werkt dat met boterzachte voorwaarden.

Reputatie 6
Badge

Is Roosendaal ook een groot station trouwens?

Dat doet niet ter zake. Er staat ‘2x per uur in iedere richting’. Breda kent de richtingen Lage Zwaluwe, Etten-Leur en Gilze-Rijen. De richting Etten-Leur voldoet niet.

  

Staan die aantallen voor de HSL trouwens expliciet in de concessievoorwaarden of waren dat basisafspraken die ten grondslag lagen aan de concessie. Dat is wat anders 

Die staan in de concessie. Artikel 61.

Is Roosendaal ook een groot station trouwens?

Dat doet niet ter zake. Er staat ‘2x per uur in iedere richting’. Breda kent de richtingen Lage Zwaluwe, Etten-Leur en Gilze-Rijen. De richting Etten-Leur voldoet niet.

  

Staan die aantallen voor de HSL trouwens expliciet in de concessievoorwaarden of waren dat basisafspraken die ten grondslag lagen aan de concessie. Dat is wat anders 

Die staan in de concessie. Artikel 61.

Dan zou je een poging kunnen doen om compensatie te vragen omdat NS niet conform de concessievoorwaarden levert.

Reputatie 3

Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

 

Het aantal abonnementen kan dan terug naar twee soorten, namelijk Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel. Van het laatste abonnementen zou dan een vast kortingspercentage moeten gelden van bijvoorbeeld 25% (nu 20% in de spits en 40% in de daluren) om het gebruik van de trein in de Daluren niet te stimuleren. Eventueel kan er voor gekozen worden om ook een abonnement te introduceren met 50% korting voor een prijs tussen Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel.

 

 

Reputatie 7

Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). 

1x per uur een trein Breda - Roosendaal is te weinig. Zeker op zaterdag overdag - tegenwoordig bijna net zo druk als doordeweeks! De 3600 is ook vaak erg kort. 

Reputatie 7
Badge +3

Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

 

Het aantal abonnementen kan dan terug naar twee soorten, namelijk Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel. Van het laatste abonnementen zou dan een vast kortingspercentage moeten gelden van bijvoorbeeld 25% (nu 20% in de spits en 40% in de daluren) om het gebruik van de trein in de Daluren niet te stimuleren. Eventueel kan er voor gekozen worden om ook een abonnement te introduceren met 50% korting voor een prijs tussen Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel.

 

 

Om overvolle treinen te voorkomen moet er juist minder korting gegeven worden. Beperk bijvoorbeeld samenreiskorting.

Reputatie 3

Dat is ook mijn pleidooi om alle abonnementen die het gebruik van de trein in de daluren bevoordelen zoals Dal-Voordeel, Dal-Vrij en Weekend-Vrij (inclusief de bijbehorende Samenreiskorting) af te schaffen.

Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). 

1x per uur een trein Breda - Roosendaal is te weinig. Zeker op zaterdag overdag - tegenwoordig bijna net zo druk als doordeweeks! De 3600 is ook vaak erg kort. 

De 3600 draait voornamelijk op studentensteden (Zwolle, Deventer, Arnhem, Nijmegen, Tilburg, Den Bosch en Breda) en is het weekend dan ook meestal juist heel matig bezet. Één keer per uur is wel erg onhandig op die stukken waar ook geen of minder sprinters rijden. 

Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

Dat er nauwelijks treinen in de daluren rijden is natuurlijk zwaar overdreven, je praat over zo'n 10% minder. Wel moet de materieelinzet van de overblijvende treinen daar nu eindelijk eens op worden aangepast. En dat kan ook in bijna alle gevallen zonder inzet van een extra conducteur.

Dat het mes in de abonnementen en tickets met min of meer afbraaktarieven (zoals Samenreiskorting, Keuzedagen, WeekendVrij, Jongerenkaart, Groepsticket) moet staat ook om financiële redenen buiten kijf. Maar een gewoon DalVoordeel abonnement is helemaal geen probleem.

Reputatie 3

Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

Dat er nauwelijks treinen in de daluren rijden is natuurlijk zwaar overdreven, je praat over zo'n 10% minder. Wel moet de materieelinzet van de overblijvende treinen daar nu eindelijk eens op worden aangepast. En dat kan ook in bijna alle gevallen zonder inzet van een extra conducteur.

Dat het mes in de abonnementen en tickets met min of meer afbraaktarieven (zoals Samenreiskorting, Keuzedagen, WeekendVrij, Jongerenkaart, Groepsticket) moet staat ook om financiële redenen buiten kijf. Maar een gewoon DalVoordeel abonnement is helemaal geen probleem.

 

10% reductie op het totaal aantal treindiensten in Nederland; echter op de trajecten waar de dienstregeling wordt uitgekleed gaat het om tenminste een halvering van het aanbod. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is een idee, maar mijns inziens geen goed idee. Weekend Vrij is eigenlijk al een spotgoedkoop abonnement. En hoe minder inkomsten voor NS, hoe minder personeel er aangetrokken kan worden, hoe meer treinen er uitvallen door personeelstekort.

Elke keer kosten bij vertraging terugvragen is niet te doen
Het is misschien een hoop gedoe, maar wel te doen, lijkt me.

dan wordt de overmacht kaart weer getrokken
Als de verstoring niet ruim van tevoren is aangekondigd hoor je gewoon geld terug te krijgen. Ook als er op het laatste moment treinen uitvallen door personeelstekort, dat valt niet onder overmacht. Als de dienstregeling voor langere tijd wordt aangepast wegens personeelstekort heb je inderdaad geen recht op geld terug.

Zolang NS een dienstregeling rijdt die voldoet aan de minimale eisen die in de concessievoorwaarden zijn vastgelegd heb je nergens recht op.

Bij de regionale vervoerders worden er inderdaad minder treinen geschrapt maar dat komt ook omdat die hun standaard dienstregeling in overleg met de provincies structureel wat hebben versoberd. Een andere strategie met hetzelfde doel.

Dit lijkt me dus vooral weer gebedel om geld terug te krijgen. Voor €16 een hele maand ieder weekend onbeperkt willen reizen klinkt bijna als roepen om gelegaliseerd zwartrijden.

Zolang NS een dienstregeling rijdt die voldoet aan de minimale eisen die in de concessievoorwaarden zijn vastgelegd heb je nergens recht op.

Bij de regionale vervoerders worden er inderdaad minder treinen geschrapt maar dat komt ook omdat die hun standaard dienstregeling in overleg met de provincies structureel wat hebben versoberd.

Dit lijkt me dus vooral weer gebedel om geld terug te krijgen.

Het is vooral frustrerend dat er geen betrouwbare dienstregeling meer is in de weekenden de laatste tijd. Werkzaamheden zijn vooraf rekening mee te houden, maar nu moet je elke dag/week Aangepaste dienstregeling l Bekijk wat er voor jou verandert | NS checken en de vraag is dan: is een week van te voren aankondigen inderdaad geen recht meer op compensatie en je moet kijken of er niet meer trajecten zijn bijgekomen? Zomaar in het weekend op stap is onderhand niet meer te doen.

Punt blijft: er vallen treinen uit van de eerder afgesproken dienstregeling en de reden waarom NS daar niet aan kan voldoen doet er eigenlijk niet toe als het binnen de eigen organisatie is (personeelstekort). Als je dan een weekend abonnement hebt/neemt ben je van plan deze te kunnen gebruiken in het weekend. :) Maar ik gok dat NS dan vanaf december een structureel aangepaste dienstregeling presenteert voor 2023, dan moeten we er inderdaad maar mee dealen.

Nogmaals het gaat om de vraag of de dienstregeling voldoet aan de concessie-eisen. Zodra NS daar niet meer aan voldoet heb je recht van spreken. 

Het is natuurlijk onzin dat je geen dagje meer uit zou kunnen omdat de trein om het halfuur rijdt in plaats van om het kwartier. 

De vele werkzaamheden zijn wel een grote plaag maar dat is al jaren zo. Die werkzaamheden verschuiven echter steeds meer van het weekend naar doordeweeks.

Wel had ook ik liever gezien dat NS de dienstregeling structureel wat had afgeschaald in plaats van het per week te bekijken. Alhoewel ik ook besef dat dat kan betekenen dat je dan op sommige standplaatsen af en toe weer personeel te veel hebt. Daarnaast wil NS bijv. om politieke redenen juist de tienminutendiensten niet structureel afschalen.

Reputatie 7
Badge +1

Een maand of wat terug kreeg ik-destijds met w.end vrij/senior (nu Dalvrij) meer terug als die maand kostte vanwege een uitval en net gemiste aansl. daarna=ruim 1 uur later thuis. Dat lijkt me voldoende compensatie voor dat ongemak.

Reputatie 6

Herkenbaar dat een uursdienst van de NS soms net niet aansluit op de uursdienst of vakantieregeling van de bussen. 

Reputatie 7
Badge +2

Tot op zekere hoogte kan je er natuurlijk van zeggen dat NS niet alles kan weten, maar het lijkt soms inderdaad net alsof ze het er om doen. Als er treinen worden opgeheven zijn het altijd de treinen die NS handig uitkomen, maar de reizigers die met overig OV naar het station komen zoeken het inderdaad maar uit. Rekening houden met aansluitende bussen in uurdienst? Gebeurt niet. Rekening houden met een overstap die zeer bekend moet zijn uit overleg met de busvervoerders (zie de tijd met steeds wisselende treinseries die op Veenendaal-De Klomp stopten)? Gebeurt ook niet.

Overigens heeft Tamzin het over voldoen aan de concessievoorwaarden, maar bij mijn weten voldoen ze daar met uurdiensten juist niet aan. Elk station moet verplicht 2x/uur per richting bediend worden, dus een uurdienst op een traject waar maar één treinserie de tussenstops aandoet kan niet volgens die voorwaarden.

Badge +3

Tweemaal per uur per richting bedienen hoeft alleen op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur. Daarbuiten is eenmaal per uur per richting voldoende (voor de niet-grote stations).

Reageer