beantwoord

Computer says 'no'

• 31 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 201 Bekeken

Ik maak al langere tijd gebruik van een maandtrajectkaart van Haarlem-Spaarnwoude naar Den Haag CS.
Laatst zou ik, door het uitvallen van ander openbaar vervoer, mijn intercity niet meer op tijd halen en besloot op te stappen in Den Haag HS om deze intercity naar Leiden te nemen. In Leiden komt vrijwel gelijk mijn 'oorspronkelijke' intercity aan, dus kon mijn reis op tijd voort zetten. So far so good!
De NS-informatrice op Den Haag HS meldde mij dat de enkele kilometers verschil (over vrijwel het zelfde traject naar Leiden) vrij wel verwaarloosbaar is en ik waarschijnlijk niet eens een extra factuur zou krijgen.
Narekenend, bleek het traject (op basis van een enkele reis - zonder abonnement) precies € 0,20 duurder te zijn.

Wat schetst mijn verbazing, toen ik een rekening kreeg van 11 x zoveel > € 2,20!!
Navraag bij de klantenservice gaf het simpele antwoord: Het systeem kan hiermee niet overweg gaan en berekend de treinreis van Den Haag HS naar Den Haag CS, en dat kost € 2,20!
Wat ik ook meldde, dat ik dit traject nooit gereden had, niets hielp.
Men bleef eenvoudig bij het antwoord: Het systeem bepaald dit.

Een en ander deed mij sterk denken aan een sketch van 'Little Brittain' : "Computer says NO"

Mogelijk dat NS zijn systeem eens aanpast?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 9 september 2016, 11:47

Het is inmiddels opgelost. Er had wel een incheck plaats gevonden in Voorburg. Dit station ligt niet op het traject waardoor er 2,20 berekend zal worden. Uit coulance heb ik deze overgemaakt naar de IBAN van Durk13 aangezien hij in privébericht de verklaring gaf dat hij geen andere keus had.
Bekijk origineel

6 reacties

Wat schetst mijn verbazing, toen ik een rekening kreeg van 11 x zoveel > € 2,20!!
Navraag bij de klantenservice gaf het simpele antwoord: Het systeem kan hiermee niet overweg gaan en berekend de treinreis van Den Haag HS naar Den Haag CS, en dat kost € 2,20!
Wat ik ook meldde, dat ik dit traject nooit gereden had, niets hielp.
Men bleef eenvoudig bij het antwoord: Het systeem bepaald dit.

Dat antwoord klopt niet helemaal. NS heeft bewust voor deze rekenmethode gekozen, net zoals vroeger met een los papieren kaartje voor het stuk buiten het traject van een trajectkaart. Het is zelfs zo dat als u aan de andere kant ook een station verder was gereden dan u met uw abonnement hebt afgekocht, dat ook weer als een losse reis wordt berekend.
Reputatie 4
Badge
Ik vind het wel opmerkelijk dat dit in rekening wordt gebracht. Zie topic:
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/instappen-uitstappen-op-verschillende-stations-26896

Daarnaast is de 2,20 als 'starttarief' natuurlijk veel te hoog. Dat komt omdat er altijd ten minste voor een reis van 8 km moet worden betaald. Dit is historisch zo gegroeid omdat vroeger altijd een kaartje moest worden gekocht en er dus directe kosten voor de loketmedewerker of kaartautomaat was. Bij een traject vrij en ook bij reizen op saldo zijn deze directe kosten natuurlijk veel minder. In mijn ogen zou een start tarief van rond 1,00 EUR dat naar 2,20 EUR oploopt bij 8 km veel redelijker zijn.
Hallo Durk13 en welkom op het NS Serviceforum.

Als je buiten je traject gaat reizen dan zal ons systeem niet automatisch het verschil tussen het afgekochte traject berekenen maar dan betaal je voor de reis waarvoor is in- en uitgecheckt. In dit geval ben je volgens ons systeem van Den Haag HS naar leiden wezen reizen wat met korting 2,20 kost. Alsnog wil ik je vragen mij een privébericht te sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken. In dat geval ontvang ik graag je NAW-gegevens, geboortedatum, IBAN rekeningnummer en OV-Chipkaartnummer. Ik hoop dit alsnog voor je op te kunnen lossen. Hou er wel rekening mee dat de reactiesnelheid op dit forum een stuk lager ligt.
In dit geval ben je volgens ons systeem van Den Haag HS naar leiden wezen reizen wat met korting 2,20 kost.
Die verklaring klopt niet. Er wordt een rit berekend van Den Haag HS naar Den Haag Centraal, vanwege de 'laagste-prijsgarantie': Dat is de kortste afstand tot het afgekochte traject, namelijk 1 tariefeenheid. TS zal hebben ingecheckt tijdens de spits voor de tweede klasse en dat kost dan €2,20.
Hallo Durk13 en welkom op het NS Serviceforum.

Als je buiten je traject gaat reizen dan zal ons systeem niet automatisch het verschil tussen het afgekochte traject berekenen maar dan betaal je voor de reis waarvoor is in- en uitgecheckt. In dit geval ben je volgens ons systeem van Den Haag HS naar leiden wezen reizen wat met korting 2,20 kost. Alsnog wil ik je vragen mij een privébericht te sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken. In dat geval ontvang ik graag je NAW-gegevens, geboortedatum, IBAN rekeningnummer en OV-Chipkaartnummer. Ik hoop dit alsnog voor je op te kunnen lossen. Hou er wel rekening mee dat de reactiesnelheid op dit forum een stuk lager ligt.

Bedankt voor de reactie! Ik blijf het vreemd vinden, dat de reis van Den Haag HS naar Leiden in rekening wordt gebracht. Dit temeer deze rit voor het allergrootste deel hetzelfde is als komend vanuit Den Haag CS.
Beide treinen reiden, zowel 's-ochtends als 's-middags gelijktijdig naast elkaar!
Het is inmiddels opgelost. Er had wel een incheck plaats gevonden in Voorburg. Dit station ligt niet op het traject waardoor er 2,20 berekend zal worden. Uit coulance heb ik deze overgemaakt naar de IBAN van Durk13 aangezien hij in privébericht de verklaring gaf dat hij geen andere keus had.

Reageer