beantwoord

Conflict van abonnementen

• 25 juli 2018
  • 2 reacties
  • 460 Bekeken

Beste allemaal,

Ik zit met een vrij ingewikkeld probleem.
Op mijn OV-chipkaart heb ik twee abonnementen staan:
  1. NS Weekend Vrij 1e klas
  2. Studentenreisproduct Week Vrij 2e klas
De bedoeling hiervan is dat ik normaal gesproken door de week gratis 2e klas kan reizen met mijn studentenreisproduct en in het weekend gratis 1e klas kan reizen met m'n NS abonnement. Dit gaat altijd goed, behalve nu het studentenreisproduct tijdelijk niet meer geldig is. Dat wil zeggen: van 16 juli tot 16 augustus reis ik niet gratis met mijn studenten OV, maar met 40% korting.
Hier gaat het fout.

Nu heb ik op mijn OV-chipkaart dus twee abonnementen met 40% die zich als volgt gedragen:
  • In het weekend reis ik gewoon gratis 1e klas zoals altijd (NS Weekend Vrij)
  • Door de week reis ik in de spits met 40% korting 2e klas (studentenreisproduct)
  • Door de week reis ik buiten de spits met 40% korting 1e klas (NS Weekend Vrij)
Dit wil ik helemaal niet, ik wil dat mijn studentenreisproduct door de week altijd de baas is, ook al is het maar 40% korting. Anders betaal ik namelijk voor de 1e klas wat veel duurder is.
(Het is voor mij btw momenteel dus goedkoper om in de spits te reizen dan er buiten 😂😂).

Om dit op te lossen heb ik gedacht aan het volgende:
  • Bij de kaartautomaat van klasse wisselen (van 1 naar 2) op elke dag zelf dat ik reis. Dit kan echter niet met mijn OV-chipkaart. Je kunt enkel een toeslag betalen van 2 naar 1 of op de knop "keuzehulp" drukken, verder niks.
  • Online klasse wijzigen. Maar dit is dan voor langere tijd, terwijl ik in het weekend gratis wil blijven reizen.
  • Een tweede OV-chipkaart nemen, zodat ik mijn studentenreisproduct op de ene kaart kan zetten en m'n NS Weekend Vrij op de andere. Maar ik heb begrepen dat een NS abonnement niet zomaar overgezet kan worden op een andere kaart?
  • Niks doen en wachten tot 16 augustus als het studenten OV weer geldig is. Maar dan blijf ik me blauw betalen aan het verplicht 1e klas moeten reizen terwijl ik gewoon recht heb op het goedkopere 2e klas reizen.
Ik vroeg me af of dit eventueel nog op een andere manier opgelost kan worden? Hartelijk dank voor het lezen in ieder geval!
icon

Beste antwoord door Nathan NS 26 juli 2018, 13:50

Hallo David_ en welkom bij onze community!

Je kan het beste nadenken om over te stappen naar NS Flex, of om je Weekend Vrij abonnement te beëindigen en opnieuw aan te schaffen op een nieuwe OV-chipkaart zoals Thom hierboven vermeldt. Je kan Daarvoor contact opnemen met onze klantenservice.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Weekendvrij en het studentenreisproduct moet u gewoon nooit samen op één kaart zetten, dat is bekende ellende. Twee kaarten is de oplossing. U kunt een abonnement niet overzetten, NS kan dat wel met Weekendvrij. Bel Klantenservice. De twee kaarten conflicteren, Mogelijk is Weekendvrij met NSFlex een optie, het is voor u denk ik wel interessant.
Reputatie 4
Hallo David_ en welkom bij onze community!

Je kan het beste nadenken om over te stappen naar NS Flex, of om je Weekend Vrij abonnement te beëindigen en opnieuw aan te schaffen op een nieuwe OV-chipkaart zoals Thom hierboven vermeldt. Je kan Daarvoor contact opnemen met onze klantenservice.

Reageer