beantwoord

Controle vervoersbewijs in de 1e klas

• 17 mei 2019
  • 48 reacties
  • 1918 Bekeken

Deze week weer de jaarlijkse mail ontvangen dat de prijs voor mijn eerste klas jaarabbo wederom is gestegen. Uiteraard heb ik begrip voor de verhoging en betaal ik dit met liefde. Waar ik alleen geen begrip voor heb, is dat tweede klas reizigers regelmatig plaatsnemen in de eerste klas, wat maakt dat er regelmatig geen plek meer is. Hoe ik dit weet? Het plaatsnemen gaat gebaat met teksten als: in de tweede klas is geen plek, moet ik daar gaan staan terwijl ik hier kan zitten? Er wordt toch niet gecontroleerd, als er wordt gecontroleerd lopen we gewoon weg.

Geef ze eens ongelijk, er is inderdaad geen controle. Ik vraag me vaak af waarvoor ik nog betaal. Heeft iemand het antwoord?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 17 mei 2019, 20:24

Hallo Levenvaneentreinreiziger en welkom bij de NS Community.

Het gebrek aan controle waar je over valt wordt al vaker benoemd en aangegeven op deze community. Je bent zeker niet de enige reiziger die hier tegenaan loopt. We proberen als NS zo vaak mogelijk en op meerdere plekken te controleren om dergelijke zwartrijders aan te pakken, helaas slagen we hier onvoldoende in. Wanneer er op specifieke trajecten op specifieke tijdstippen regelmatig problemen zijn kunnen we hier melding van maken maar zeker op korte trajecten blijkt het erg lastig te zijn om deze groep mensen te onderscheppen. Dat neemt niet weg dat we niet opgeven en ons best blijven doen om de reizigers aan te pakken. Bij controle kan een conducteur besluiten de reiziger weg te sturen en naar de 2e klas te dirigeren of een boete uitschrijven. Hoewel dat laatste voor sommige reizigers wenselijk is wordt ook het eerste met enige regelmaat gesignaleerd.
Bekijk origineel

48 reacties

Hallo Levenvaneentreinreiziger en welkom bij de NS Community.

Het gebrek aan controle waar je over valt wordt al vaker benoemd en aangegeven op deze community. Je bent zeker niet de enige reiziger die hier tegenaan loopt. We proberen als NS zo vaak mogelijk en op meerdere plekken te controleren om dergelijke zwartrijders aan te pakken, helaas slagen we hier onvoldoende in. Wanneer er op specifieke trajecten op specifieke tijdstippen regelmatig problemen zijn kunnen we hier melding van maken maar zeker op korte trajecten blijkt het erg lastig te zijn om deze groep mensen te onderscheppen. Dat neemt niet weg dat we niet opgeven en ons best blijven doen om de reizigers aan te pakken. Bij controle kan een conducteur besluiten de reiziger weg te sturen en naar de 2e klas te dirigeren of een boete uitschrijven. Hoewel dat laatste voor sommige reizigers wenselijk is wordt ook het eerste met enige regelmaat gesignaleerd.
@Jouke NS Dank voor uw reactie. Ik begrijp wat u stelt en kan er een klein beetje begrip voor hebben. Echter, voor een klein stukje reizen betaal ik voor mijn eerste klas abbo € 112,00 per maand, wat dit jaar wederom is verhoogd en maakt dat ik nu € 117,00 per maand dien te betalen. Een tweede klas abbo bedraagt € 69,00 per maand. Dit is een verschil van € 49,00 (!). Er zijn reizigers die voor hun traject en eerste klas vele malen meer per maand betalen.

Het is toch onbegrijpelijk dat ik (en met mij meer) elke maand € 49,00 meer betaal en ik (lees wij: eerste klas reizigers) het moet doen met “wij slagen hier onvoldoende in”. Ik ben allang blij dat jullie dit beamen, maar neemt niet weg dat dit behoorlijk wat frustraties oplevert. Waarom is er nog een eerste klas sectie in de trein. Het is niet dat wij krijgen, waar wij voor betalen. Maar helaas kunnen wij niet iedere maand zeggen: “ik heb een eerste klas abbo, maar slaag er iedere maand onvoldoende in om deze te betalen”. Laat staan als ik met dit excuus aankom bij mijn clienten. Ik was dan allang al failliet geweest. Maar goed, daar heeft u niets aan.

Dit is overigens geen kriktiek naar u toe, ik ben blij dat u de tijd en moeite neemt mijn vraag te beantwoorden.
Ik snap je kritiek, Levenvaneentreinreiziger, en probeer hier ook zeker in mee te denken. Een 100% controle zal er nooit komen. NS kan nimmer bij elke ingang een controlepost inrichten om reizigers te controleren en dat is ook niet de opzet. Naast onze controle mag je ook rekenen op de normen en waarden van je medemensen. Ik ken genoeg voorbeelden, en @Loes kan je wellicht dit ook uitleggen, van conducteurs die steeds strenger controleren, juist omdat er nog steeds misbruik wordt gemaakt van de 1e klas.
Reputatie 4
Waarom bij drukke treinen er in de omroep geen aandacht aan besteden? Er wordt immers al zoveel omgeroepen, daar kan vast ook nog wel bij: 'Ondanks de drukte in deze trein mag u met uw tweede klas vervoerbewijs niet plaatsnemen in de eerste klas. Doet u dit toch, dan levert u dan een boete op van 50 euro'.
Reputatie 7
Badge +3
We proberen als NS zo vaak mogelijk en op meerdere plekken te controleren om dergelijke zwartrijders aan te pakken,
Vreemd want de controle in de treinen is ondanks het grote aantal conducteurs zeer minimaal tegenwoordig.
@Tamzin

De grote aantallen conducteurs valt reuze mee hoor. De planningsnorm is niet aangepast, dus er zitten niet ineens standaard meer conducteurs op de trein, behalve donderdag, vrijdag en zaterdag na 22 uur.

Er gaan veel collega's met pensioen en daar worden nieuwe collega's voor geworven. Dat er mijn inziens teveel op zichtbaarheid wordt ingezet ten nadele van controle, zorgt voor een lagere pakkans.
Elke (NS) trein heeft toch minstens 1 conducteur? Ik vind het wel opvallend dat ik nog regelmatig van Maastricht naar Amsterdam (of vv) kan reizen en dan alleen een conducteur te zien bij in-of uitstappen. Dat is niet incidenteel, maar zeker op ca. de helft van de reizen.
@tridek_ok

Klopt, op elke trein is minimaal 1 hoofdconducteur geoland, dat is al tijden zo. Dat er op zo'n lang stuk geen conducteur minimaal een serviceronde doet, daar heb ik geen antwoord op. Als ik van Maastricht naar Eindhoven ga, dan ben ik minimaal 1x door de trein geweest, bij voorkeur controle. Ikheb er geen antwoord op, ik weet alleen wat men ven mij verwacht en wat ikzelf doe.
Reputatie 6
Vandaag wel controle gehad in de 1e klas. Conductrice stuurde 2 mensen weg naar de 2e klas (geen boete). De jongedame zat er al ruim een uur, dus dat was toch mooi meegenomen voor haar en ze had haar telefoon even op kunnen laden (want dat is tegenwoordig een belangrijke reden waarom studenten met hun OV-kaart er toch regelmatig gaan zitten). De andere weggestuurde persoon was een oudere dame die geen zin had om de trein door te lopen op zoek naar vrije plaatsen (die er nog wel waren). Zij gaf aan dat ze moe was en voor het korte traject dat ze moest reizen dan maar even 1e klas was gaan zitten, aangezien deze vlak voor haar neus langs het perron was gestopt . Nee, het zijn niet alleen maar jongeren...
Reputatie 1
De standaard werkwijze van de conducteur is dat er een ronde wordt gelopen. Dus hij/zij gaat door de trein voor een controleronde. Op zich een logische werkwijze, maar als dat klaar is dan blijft het daar helaas ook bij. Ik weet heel goed dat de conducteur nog meer taken heeft, maar het zou beter zijn als controle een continu proces zou zijn. Omdat dat voor een hele trein natuurlijk lastig is stel ik voor dat alleen voor de eerste klas te doen. Naast de standaard controleronde extra steekproeven alleen in de eerste klas, en dan met name op de stukken waar vaak reizigers in de verkeerde klasse plaatsnemen (Rotterdam-Dordrecht, om een voorbeeld te noemen). Natuurlijk hoeft dat geen harde eis te worden, want het zal niet overal mogelijk zijn. Een goed streven lijkt het me wel.

Overigens ken ik ook enkele conducteurs die op de sprinters goed opletten wie er instappen, dat onthouden en direct bij hen langsgaan om persoonlijk te begroeten en te controleren. Een mooie werkwijze. De controletaak kan meer zijn dan alleen de ene ronde per trein op het dienst kaartje.
Reputatie 6
Badge
Er is volgens mij geen standaard werkwijze dat de conducteur een controle ronde gaat lopen. Er is eerder sprake om een serviceronde te lopen.
Verder is selectief mensen controleren al snel een vorm van discriminatie en kan daardoor agressie oproepen.
Reputatie 1
Er is volgens mij geen standaard werkwijze dat de conducteur een controle ronde gaat lopen. Er is eerder sprake om een serviceronde te lopen.
Verder is selectief mensen controleren al snel een vorm van discriminatie en kan daardoor agressie oproepen.

In de praktijk gaat het er wel zo aan toe. Conducteurs onderling bespreken meestal dat ze de trein al tot zover hebben 'geknipt' of 'geserviced'. Dat is meestal een ronde van de onbediende cabine de trein door en weer terug.

Van selectief controleren (op de persoon) is geen sprake wanneer een gehele coupé eerste klasse een keer extra wordt gecontroleerd.
Toevallig afgelopen zaterdag een intercity overgenomen van een collega en deze was helemaal geknipt tussen Maastricht en Eindhoven. In Eindhoven komt er nieuw publiek in en blijft ook veel zitten. Ik kies er dan voor om de 2e klas te servicen en de 1e klas extra te knippen inderdaad tot aan Utrecht. Uiteindelijk nog 2 toeristen getroffen die verkeerd zaten en 2 reizigers zonder vervoersbewijs, dus het was een nuttige ronde in dit geval.

Heb ooit gezeur gehad toen ik mijn controleronde wilde beginnen. Ik koos om in het midden te beginnen, tref direct 2 man zonder vervoersbewijs en kreeg direct het verwijt, waarom alleen hun gecontroleerd werden. Hmmm, ik moet toch ergens beginnen en beginnen op een balkon lijkt me geen vreemde zaak.
Badge +3
Omgekeerde wereld zeg. Zij reizen zonder geldig vervoerbewijs en jij krijgt verwijten als je ze er (al dan niet toevallig) uit pikt?
@Robert B

Je zal versteld staan hoe zwartrijders kunnen reageren. Ik heb het dan over de bewuste zwartrijder en niet de per ongeluk zwartrijder.
Reputatie 1
[...] We proberen als NS zo vaak mogelijk en op meerdere plekken te controleren om dergelijke zwartrijders aan te pakken, helaas slagen we hier onvoldoende in. Wanneer er op specifieke trajecten op specifieke tijdstippen regelmatig problemen zijn kunnen we hier melding van maken maar zeker op korte trajecten blijkt het erg lastig te zijn om deze groep mensen te onderscheppen. Dat neemt niet weg dat we niet opgeven en ons best blijven doen om de reizigers aan te pakken. [...]

Ik denk niet dat dit geheel naar waarheid is.

Ik reis erg veel met de trein, maar ben de afgelopen maanden nauwelijks gecontroleerd. Controle is echt uitzonderlijk. Er is weliswaar altijd een conducteur ergens in de trein aanwezig, maar vaak zie je geen glimp van deze man of vrouw, alleen ergens in de verte als je uitstapt misschien.

Wat betreft reizen in de eerste klasse:

Een paar dagen geleden ben ik heen en weer van Amsterdam naar Maastricht gereisd. Twee keer een reis van 2,5 uur, nul keer gecontroleerd. Ik had voor deze reis speciaal een kaartje 1e klas gekocht, omdat het een lange reis is en ik graag ontspannen wilde reizen. Daarbij is het een erg drukke lijn, waar de NS bovendien vaak met te kort materieel rijdt. Zo'n retourtje kost veel geld, dus dan verwacht je ook wat.

Tot mijn ontsteltenis echter was het in de 1e klas bijna even druk als in de 2e klas. Hele gezinnen met kinderen, rugzaktoeristen en een hele hoop andere mensen waarvan het me zou verbazen als ze een kaartje voor de 1e klas zouden hebben. Twee jongens hoorde ik zelfs zeggen dat ze 'lekker 1e klasse gingen zitten' omdat er 'toch geen controle meer is'.

Toen ik later eindelijk een conducteur zag (die liep snel langs zonder te controleren), sprak ik hem aan en vroeg ik hem of hij de trein nog ging controleren. Deze conducteur reageerde als een gebeten hond en gaf me terug dat ik me 'niet met zijn werk moest bemoeien'. Waarop ik zei dat ik volgens mij best kritiek mocht hebben op zijn werk en dat de reizigers lijden onder het feit dat er nog maar zo zelden wordt gecontroleerd. Zeker ook in de 1e klas. Daarop antwoordde hij dat zijn werk bestaat uit 'service verlenen' en dat controleren niet meer hoeft volgens zijn functieomschrijving.

Deze uitspraak staat op gespannen voet met de uitspraak van Jouke NS die ik hierboven heb aangehaald en vet gemaakt. Óf de conducteur gisteren óf Jouke NS hierboven spreekt niet de waarheid. Het kan niet allebei kloppen.

Ik denk zelf dat de versie van de conducteur klopt. Die komt ook overeen met mijn ervaring in de praktijk: ik krijg zelden nog controle en als ik (hoogst zelden, vanwege het weinige controleren) eens een keer meemaak dat er iemand betrapt wordt op zwartrijden, krijgt die persoon eigenlijk nooit meer een boete, maar slechts een waarschuwing. Zeer uitnodigend voor weinig integere mensen om gewoon maar zwart te rijden. En natuurlijk ook om gewoon maar in de 1e klas te gaan zitten zonder geldig kaartje. Want wat kan je nog gebeuren?

Overigens, de poortjes op de diverse stations veranderen daar ook niets aan. Naar mijn ervaring - in ieder geval op de stations van Amsterdam zie ik dat erg vaak - kun je daar gewoon achter iemand aan doorheen lopen, zonder dat er een haan naar kraait.

Kortom, met de trein reizen wordt steeds meer een zeer stressvolle gebeurtenis. Ik heb sterk het vermoeden dat het management van de NS actief heeft besloten om vanwege alle agressie van reizigers van de laatste tijden, 'gewoon' maar niet meer te controleren ipv te kiezen voor handhaving met bijvoorbeeld standaard een team van twee conducteurs.

De gevolgen van een dergelijke slappe wegkijk-houding zijn echter desastreus, namelijk dat de wél netjes betalende reiziger hier de dupe van is. Hij wordt aan zijn lot overgelaten tussen zwartrijders, onterechte 1e-klasrijders en steeds vaker asociaal gedrag (geschreeuw, muziek zonder oordopjes, zelfs herrie in de stiltecoupé, etc.). Met als schrijnend toppunt dus zelfs ook in de 1e klas, waar in beginsel juist reizigers zitten die de NS zou moeten koesteren (ze betalen extra voor de belofte van een geriefelijke reis, die ze dus niet krijgen doordat de NS weigert te handhaven).

Ik koop zelf nooit meer een kaartje 1e klas. De reis is niet ontspannen, zoals ik had gehoopt en verwacht. Juist stressvoller, omdat je je omringd weet door mensen die daar onterecht zitten en die NIET worden gecorrigeerd door de NS. Zelfs niet als er een conducteur door de coupé loopt en je vraagt hem op te treden.

NS, grijp aub in op deze ontwikkelingen en ga weer handhaven. Op huisregels qua gedrag én op het in bezit zijn van het (juiste) treinkaartje. Dat is nu misschien even moeilijk en prijzig (standaardteams van twee conducteurs kosten meer geld), maar op de langere termijn betaalt dit zich zeker terug. Pappen en nathouden en wegkijken (wat nu de insteek is, zo blijkt uit alle signalen én de praktijk van de vaste treinreiziger) is op korte termijn misschien goedkoper, maar resulteert op de langere termijn alleen maar in verpaupering, ellende, agressie, terugloop in aantallen betalende reizigers en uiteindelijk de trein als no-go-area waar je slechts met fikse tegenzin gebruik van maakt.

Ik kan me niet voorstellen dat dit laatste het lichtende toekomstbeeld van de NS is, maar ze sturen er als gevolg van het huidige slappe beleid wél op aan.
Ik begrijp je bezwaar, plimfec. Controleren blijft één van de taken, want dit is juist om zwartrijden tegen te gaan. De meest effectieve ook. Het kan wel zijn dat een conducteur prioriteit geeft aan andere taken, omdat controleren niet de enige taak is van de conducteur. Zie: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/de-conducteur-controleert-niet-meer-55370. Zoals je dit nu beschrijft is een rit in de eerste klasse alleen comfortabel als je er alleen zit, of met maximaal 2 anderen. De stoelen horen juist gevuld te zijn, daar zijn ze ook voor bedoeld. De jongens die dat hardop hebben gezegd, die geef ik je. Dat is niet netjes. Maar van de rest weet je het niet en ik vind het dan juist niet netjes om hierover te oordelen. Je kent de situatie en wensen van deze mensen niet. Als je de conducteur aanspreekt op het controleren, had dat wellicht iets netter kunnen worden gezegd door hem/haar, maar de conducteur hoort zijn prioriteiten op orde te hebben. Ik weet niet wat voor plannen/andere taken de conducteur had op dat moment, maar ik lees dat dit de duidelijke voorkeur had. Uiteraard snap ik de kern van je verhaal en ik zal deze doorzetten naar de betreffende afdeling. Ik weet niet of het nodig is dit onder conducteurs te verspreiden, maar zo wel, dan wordt dit intern gedaan. Bedankt voor je feedback!
Reputatie 6
(...) Zoals je dit nu beschrijft is een rit in de eerste klasse alleen comfortabel als je er alleen zit, of met maximaal 2 anderen. De stoelen horen juist gevuld te zijn, daar zijn ze ook voor bedoeld.

Maar wel door eersteklasreizigers.

De jongens die dat hardop hebben gezegd, die geef ik je. Dat is niet netjes. Maar van de rest weet je het niet en ik vind het dan juist niet netjes om hierover te oordelen. Je kent de situatie en wensen van deze mensen niet.

Oei, als dit de moderne houding van de NS is, dan is er een probleem.

De laatste keer, dat ik eersteklas reed en de klasse propvol zat met lieden met het foute kaartje, kwam de controleur ook langs. Die stak even zijn hoofd binnen.

Die conducteur was niet netjes.
Die oordeelde hierover. En dat zonder de wensen van deze mensen te kennen.

"Ik ga nu de deuren sluiten en dan ben ik weer terug. En dan wil ik hier GEEN PUISTEKOPPEN MEER ZIEN !"

Het was ineens leeg...
Ferdinand Delasoie, als je hier een klacht over in wil dienen, dan begrijp ik dat. Als deze mensen wel een eerste klasse vervoerbewijs hadden dan was dat vast heel bezwaarlijk voor deze mensen. Dat had ik ook niet gewaardeerd. Weet je nog welk traject en welke vertrektijd dit was?
Reputatie 1
Ik begrijp je bezwaar, plimfec. Controleren blijft één van de taken, want dit is juist om zwartrijden tegen te gaan. De meest effectieve ook. Het kan wel zijn dat een conducteur prioriteit geeft aan andere taken, omdat controleren niet de enige taak is van de conducteur. Zie: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/de-conducteur-controleert-niet-meer-55370. Zoals je dit nu beschrijft is een rit in de eerste klasse alleen comfortabel als je er alleen zit, of met maximaal 2 anderen. De stoelen horen juist gevuld te zijn, daar zijn ze ook voor bedoeld. De jongens die dat hardop hebben gezegd, die geef ik je. Dat is niet netjes. Maar van de rest weet je het niet en ik vind het dan juist niet netjes om hierover te oordelen. Je kent de situatie en wensen van deze mensen niet. Als je de conducteur aanspreekt op het controleren, had dat wellicht iets netter kunnen worden gezegd door hem/haar, maar de conducteur hoort zijn prioriteiten op orde te hebben. Ik weet niet wat voor plannen/andere taken de conducteur had op dat moment, maar ik lees dat dit de duidelijke voorkeur had. Uiteraard snap ik de kern van je verhaal en ik zal deze doorzetten naar de betreffende afdeling. Ik weet niet of het nodig is dit onder conducteurs te verspreiden, maar zo wel, dan wordt dit intern gedaan. Bedankt voor je feedback!

Beste Laura,

Dank voor je snelle reactie. Wat mij hierin opvalt, is een wat defensieve houding - misschien zelfs om het probleem heen draaiend - die ik vaker zie van NS-moderators op dit forum wanneer dit onderwerp ter sprake komt.

Natuurlijk verwacht ik niet per definitie een (bijna) lege coupé als ik 1e klas reis, zeker niet als het druk is. Wel verwacht ik dat de NS in staat is om de orde in de trein te handhaven. En daaronder valt ook een controle van het wel of niet terecht reizen in de 1e klas. Dat moet toch op z'n minst één keer kunnen op een reis van in totaal 5 uur. Gebeurt dat niet, dan ben ik zo vrij om te vinden dat de NS de prioriteiten in de functieomschrijving van conducteurs verkeerd legt.

Immers, laat men de controle op een geldig (o.a. 1e klas) vervoersbewijs te vaak na, dan is dat vragen om problemen en ergernissen onder reizigers. Een regel zonder handhaving is als een papieren tijger: je hebt er helemaal niets aan. En dat die problemen en ergernissen er inmiddels zijn, blijkt uit de vele klachten over dit onderwerp op dit forum (waarschijnlijk het topje van de ijsberg, want de moeite nemen om hier je ervaring in te typen, zal lang niet iedereen nemen).

Verder ben ik het eens met de bijdrage van Ferdinand Delasoie. Dat je in antwoord daarop direct de insteek kiest dat mensen mét kaartje zich wel eens heel bezwaard hebben kunnen voelen door het optreden van de betreffende conducteur, is voor mij tekenend voor hoe de NS hierin staat. Te politiek-correct, inzoomend op bijzaken, altijd bereid tot een afleidingsmanoeuvre en niet van goede wil om het probleem op te lossen. Mijn perceptie is dat klachten over dit onderwerp liever worden gebagatelliseerd dan opgelost.

Tot slot schrijf je dat het misschien goed is om deze kwestie onder conducteurs te verspreiden, maar ik denk dat een nota richting management veel effectiever zou zijn. Op de chagrijnige conducteur uit mijn verhaal na, heb ik bijna alleen maar goede ervaringen met conducteurs. En ik geef het ze te doen: in je eentje de trein doorgaan om te controleren, wetende dat de kans groot is dat je autoriteit door kwaadwillenden weggehoond wordt, je voorgelogen wordt met telkens weer dezelfde smoesjes of zelfs agressief bejegend wordt.

Ik denk dat het NS-management weigert om te investeren in goede, veilige werkomstandigheden op de trein (waarschijnlijk om financiële redenen) en daarom maar heeft gekozen voor het uithollen van de functieomschrijving van de conducteur. Dat bedoelde ik eerder met 'wegkijk-beleid'. Het management zou echter vol achter het personeel én de integere, betalende reiziger moeten gaan staan en moeten investeren in conducteursduo's die samen wél de orde kunnen handhaven. En die dat ook doen! Krachtig en met gezag.

Zoiets kost veel geld, maar als de NS dat goed uitlegt aan de klant én de maatregel linkt aan de algemene verhuftering van de maatschappij (en het probleem op die manier dus legt daar waar het hoort: bij de politiek en in de maatschappelijke discussie), dan valt zoiets prima uit te leggen.

Ikzelf zou er in elk geval graag een duurder treinkaartje voor over hebben als het personeel op de trein weer gewoon écht aanwezig is en kaartjes controleert. Alles beter dan de vage 'serviceverlenende gastheer of gastvrouw zonder controle-verplichting' die de NS nu in het leven heeft geroepen. Zoiets klinkt op papier misschien heel mooi, maar in de praktijk is hij of zij nauwelijks zichtbaar in de trein en bovendien maken zachte heelmeesters stinkende wonden (áls je al de mazzel hebt dat ze de wonden überhaupt opmerken in de huidige setting).

Dus NS, kies aub niet steeds een dergelijke insteek:

Ferdinand Delasoie, als je hier een klacht over in wil dienen, dan begrijp ik dat. Als deze mensen wel een eerste klasse vervoerbewijs hadden dan was dat vast heel bezwaarlijk voor deze mensen. Dat had ik ook niet gewaardeerd. Weet je nog welk traject en welke vertrektijd dit was?

Natuurlijk, je komt er mee weg om juist zo'n conducteur die wél handhaaft aan te vallen of op het matje te roepen, puur door de manier waarop hij het doet. Maar weet wel dat je je daarmee tegen je meest betrokken en verantwoordelijke personeel keert én tegen de vele betalende klanten die snakken naar een doortastende conducteur die gewoon orde in zijn trein wil en geen rommeltje waarin alles maar getolereerd wordt. Want de huidige vrijblijvendheid maakt reizen in de trein écht niet leuker, fijner of veiliger voor de klant. En dan druk ik me nog flink eufemistisch uit.

Tot zover maar!
Hartelijke groet,
Plimfec
Reputatie 6

Waar zou ik een klacht over moeten indienen ?

Die conducteur kwam, zag en overwon !
Hop... alle puistenkoppen zonder geldig kaartje eruit.
Zo zien wij dat graag.

Maar om mijnheer nu voor een lintje voor te dragen is ook wat overdreven. Hij deed immers gewoon zijn werk.
Reputatie 7
Badge +3
@plimfec
Twee conducteurs per trein is met de Nederlandse lonen volslagen onbetaalbaar, dan kun je het halve spoorwegnet sluiten omdat het totaal onrendabel wordt. Daarnaast garandeert ook twee conducteurs in de trein bepaald niet dat er wel gecontroleerd wordt, die zie je nu ook samen koffie gaan drinken in de eerste klas of in de lege bestuurderscabine.

Zo lang een conducteur evenveel salaris krijgt of hij nou wel/niet controleert blijft dit probleem. Geef een conducteur echter 10% van de boetes die hij uitschrijft en dan wordt er plotseling in iedere trein intensief gecontroleerd. Mentaliteit is het probleem.
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving van je ervaringen in de eerste klas, Plimfec. Ik kan me goed voorstellen dat dergelijke opmerkingen of reacties van conducteurs behoorlijk olie op het vuur gooien. Om te beginnen met je eerste opmerking: Zowel de conducteur als ik hebben gelijk. De Conducteurs in onze treinen hebben een servicegerichte functie. Daarbij is controleren een onderdeel van de taken maar zeker niet de uitgangspositie. De conducteur is een gastheer/vrouw in de trein voor alle reizigers. Ik heb in andere topics al eens aangegeven dat conducteurs geen politieagenten zijn die alleen maar uit zijn op zwartrijders of mensen die andere overtredingen maken. We proberen in onze treinen ook gewoon een goede sfeer te onderhouden. Dat gezegd hebbende mag je van ons wel verwachten dat we regelmatig zichtbaar aanwezig zijn en dat een reiziger in de 1e klas coupé een 1e klas vervoerbewijs heeft. Je geeft aan dat je graag meer betaalt voor je treinticket als NS daadwerkelijk weer in staat is om te controleren. Aangezien je hier al goed over hebt nagedacht ben ik erg benieuwd hoe je dit voor je ziet. Suggesties kan ik altijd doorgeven.
Reputatie 7
Badge +3
@Jouke NS
Ik begrijp de filosofie, maar alleen dat "gastheer" vind ik wat ongelukkig gekozen. Immers als ik ergens op bezoek ga verwacht ik ook niet dat de gastheer zich de halve avond opsluit op zijn slaapkamer. De laatste is wel de klacht van veel reizigers in de trein.

Dat gezegd hebbende moet ik zeggen dat als er al eens gecontroleerd wordt het mij altijd verbaast hoe weinig zwartrijders er procentueel zijn.
Badge +3
...Twee jongens hoorde ik zelfs zeggen dat ze 'lekker 1e klasse gingen zitten' omdat er 'toch geen controle meer is'.

Toen ik later eindelijk een conducteur zag (die liep snel langs zonder te controleren), sprak ik hem aan en vroeg ik hem of hij de trein nog ging controleren. Deze conducteur reageerde als een gebeten hond en gaf me terug dat ik me 'niet met zijn werk moest bemoeien'. Waarop ik zei dat ik volgens mij best kritiek mocht hebben op zijn werk en dat de reizigers lijden onder het feit dat er nog maar zo zelden wordt gecontroleerd. Zeker ook in de 1e klas. Daarop antwoordde hij dat zijn werk bestaat uit 'service verlenen' en dat controleren niet meer hoeft volgens zijn functieomschrijving.

Heel ernstig, maar ja what else is new?

Tussen Maastricht en Amsterdam even een 'serviceronde' doen (en misschien wat mensen vriendelijk groeten) is genoeg dus?

Geef mij ook zo'n baan. @Loes of @Slidestops kom er maar in!

Reageer