beantwoord

Controle vervoersbewijs in de 1e klas

• 17 mei 2019
  • 48 reacties
  • 1917 Bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Als de conducteur gezien moet worden als gastheer zou ik het als betalende gast erg fijn vinden dat er opgetreden wordt tegen ongenode of (onterecht) niet-betalende gasten. Hoe dat gedaan wordt maakt mij niet zo gek veel uit; een suggestie is, zoals door vele community-members al is gedaan in diverse topics, controleren of iedereen een genode gast is.
Een conducteur 1 ronde zien doen tussen Amsterdam en Maastricht is niet zoals NS het wil. Als je je exact aan de werkinstructie houdt, zoals dat wordt verkondigd, wil men dat zodra je een trein overneemt of begint, je eerst een serviceronde inzet, zodat men je al gezien heeft. Daarna kan mooi een controleronde gedaan worden, met in het achterhoofd houdend dat reizigers je moeten zien. Service en controle kan je ook goed combineren, dus als je het goed doet, ben je minimaal 3x op dat traject door je trein gegaan. Ik heb echt voorkeur voor controle, ivm contact reiziger en alle rotzooi zo in toom te houden. Ik probeer echt min. 2x door de trein te gaan op dat traject. Wil je het perfect doen, zou je na elke stop door de trein moeten, maar dat wordt een beetje erg veel. Opdelen en tactisch verplaatsen hoort er ook bij en ik doel dan niet van de ene stoel naar de andere in een onbemande cabine.
Service en controle kan je ook goed combineren, dus als je het goed doet, ben je minimaal 3x op dat traject door je trein gegaan. Ik heb echt voorkeur voor controle, ivm contact reiziger en alle rotzooi zo in toom te houden.

Ik merk ook dat ik vaker een praatje heb met een conducteur die een controle uitvoert dan eentje die een serviceronde loopt, die is vaak al voorbij voor ik er erg in heb.

Ik probeer echt min. 2x door de trein te gaan op dat traject. Wil je het perfect doen, zou je na elke stop door de trein moeten, maar dat wordt een beetje erg veel. Opdelen en tactisch verplaatsen hoort er ook bij en ik doel dan niet van de ene stoel naar de andere in een onbemande cabine.

Er zal ook niemand van een conducteur verwachten dat die tussen 2 stations de hele trein doorloopt of controleert, zoals je het nu beschrijft klinkt mij dat al als een dikke prima. Zelf reis ik ook vrijwel wekelijks op het traject Amsterdam - Maastricht en het aantal controles is echt erg laag, maar dat ligt niet aan jou, dus vat dat ook niet persoonlijk op.

Wordt er eigenlijk ook geregistreerd hoeveel controles een conducteur uitvoert op welke trajecten?
Ik vat het niet persoonlijk op, geen probleem, maar men mag niet meten op de man, dus het wordt erg lastig te controleren hoe vaak men gezien wordt of controleerd. Mijn teammanager mag me aanspreken als ie vindt dat ik mijn werk anders of beter kan doen, graag zelfs, maar mij controleapparaat weet echt wel hoeveel scans ik maak. De gegevens zijn echt wel bekend, maar men mag ze niet gebruiken. Het traject zou men ook moeten kunnen zien lijkt mij.
Reputatie 6
Badge
Regelmatig krijg ik het idee dat @Loes nog de enige conducteur is welke nog enigszins wat doet op de trein.
Maar, wat doet @Loes niet tijdens haar werk, waardoor ze zoveel tijd overhoud om te controleren.
Want ergens klopt het verhaal toch niet ?
Badge +3
... je eerst een serviceronde inzet, zodat men je al gezien heeft. Daarna kan mooi een controleronde gedaan worden, met in het achterhoofd houdend dat reizigers je moeten zien.
Niet persoonlijk uiteraard, maar dat zou al een heel goed begin zijn voor elke HC.

Maastricht (nou ja Eindhoven) - Amsterdam de laatste HC 'gezien' een paar jaar geleden. Serieus!

Zal niet beginnen over de late 80's waar je dan bijna gegarandeerd 3 keer controle had (Ehv-Ht, Ht-Ut en Ut-Ams) en men precies wist wie ze in hun trein hadden!

Maar goed, je pikt de rotte appels er toch meteen wel uit, toch?

Oké, met grote groepen liever V&S inschakelen dan in je eentje gaan handhaven..
In veel gevallen wel, maar laatst werd ik in de 1e klas toch weer positief verrast. Ik ga mijn controle altijd in met de gedachte dat iedereen een geldig vervoersbewijs heeft. Ik had twijfels bij 3 reizigers. De eerste was zijn abonnement vergeten en na controle klopte het, ook de andere 2 zaten correct. Het lijkt soms heel makkelijk, toch vergis je je wel eens. Als ik een slecht gevoel heb, controleer ik die hele coupe en dan weet ik wel of mijn gevoel klopte.
Badge +3
He-le-maal goed, @Loes

Nu al je collega's nog. Maare..
laatst werd ik in de 1e klas toch weer positief verrast

Wat is daar zo verrassend positief aan dan? En wat als dat niet zo was?

Serieus.. Wat is er dan misschien anders negatief of minder verrassend? 🤔

(ik vul antwoord zelf wel even in en ga slapen😥..)
Is het misschien mogelijk dat het NS personeel wat veel bezig is met deze app i.p.v. hun werk. Verder valt het mij op dat de grootste groep zwartrijders in de eerste klas NS personeel is. Dat ze vrij mogen reizen interesseert me niets. Wel vind ik het erg dat mijn betaalde plek wordt ingenomen door iemand van de NS. Je zou toch een stukje klantvriendelijkheid mogen verwachten door ervoor te zorgen dat betalende passagiers kunnen zitten. Ze kunnen dan meteen een extra controle uitvoeren om nog meer plaats te maken, of zie ik het allemaal weer verkeerd.
NS-personeel wordt juist opgeroepen om bij drukke treinen hun zitplaats aan de reiziger af te staan. Helaas doet niet iedereen dit.

Ik was verrast Robert, want men vertoonde een gedrag dat het niet zou kloppen. Verdacht gedrag zullen we maar zeggen.
@Loes spreken jullie elkaar daarop aan?
@Peter040360

Om eerlijk te zijn niet altijd. Geuniformeerd personeel herken ik direct en wil die liever uit beeld hebben of op plaatsen waar ze kunnen helpen (een collega naar huis toe heb ik liever uit het zicht dus en collega machinisten), maar ik heb zelf een keer mijn plek opgegeven en een collega niet, dat aangegeven en gewoon doodleuk blijven zitten. Collega's in burger weet je het pas na controle. Ik denk dat er te weinig van gezegd wordt om de werksfeer te behouden gok ik. Het is een verantwoordelijkheid die iedereen uit zichzelf behoort te nemen.
@Loes dank voor je eerlijke antwoord. Dapper dat je er zo rond voor uit durft te komen. Dit heeft alles te maken met de bedrijfscultuur. Voel je je veilig genoeg om er iets van te zeggen en wordt je gebackt door de hiarchie. Het heeft overigens niets te maken met de bedrijfssfeer die bepalen jullie zelf onderling. Sterker als je je niet veilig voelt om een ander aan te spreken is het met de sfeer sowieso slecht gesteld. Ga stap voor stap verder met je voorbeeldfunctie, dan heb je ook het recht om een ander aan te spreken. Als je het lang genoeg volhoudt wordt het vanzelf de nieuwe normaal binnen de NS. Denk echter in jaren.
Reputatie 6
Badge
Nou @Loes werk aan de winkel, dat wordt nog een flinke uitdaging, al je collega's aanspreken.
Hup, gooi ze allemaal uit die eerste klas, of ze nu wel of niet een eerste klas vervoerbewijs hebben !
Reputatie 4
We hebben hier al meerdere draadjes over gehad op het forum. Ik heb zelf een weekend vrij eerste klas. Bewust, omdat dat ik door een niet zichtbare handicap niet lang kan staan. En ik wil best iets meer betalen voor meer comfort. Helaas is het nu weer 8 weken lang gratis eerste klas upgrades. En wat ik laatst ook postte : soms word er zelfs omgeroepen (letterlijk) ik kom zo een Serviceronde lopen, houd u de kaartjes in de zak als u vragen heeft dan hoorik hetwel. Dus ja dat is een vrijbrief om snel eerste klas te gaan zitten. Ik zie het met regelmaat gebeuren. Graag wil de conducteurs die wel zichtbaar zijn een dikke pluim geven.
Reputatie 1
Sorry verkeerde topic (nieuw hier)
Reputatie 6
Badge
Schijnbaar zat ik vandaag niet in de treinen van @Loes
Drie uren in de trein, geen controle gehad !
Wat zou zo'n conducteur nou zo'n hele werkdag wel doen ?
Schijnbaar zat ik vandaag niet in de treinen van @Loes
Drie uren in de trein, geen controle gehad !
Wat zou zo'n conducteur nou zo'n hele werkdag wel doen ?

Ja Ik heb er vandaag ook zo één meegemaakt zat lui achterover in de 1ste klasse met zijn telefoon te "spelen"? Alleen als er een station aankwam stond meneer op, blies op zijn fluitje, sloot de deuren en ging weer terug naar zijn plaats in de 1ste klasse. Ik dacht nog zal ik even gaan filmen, maar ja dan heb je gelijk weer herrie.
Ik heb vandaag geen dienst, dus helaas kan ik niemand tegenkomen voor controle vandaag. Morgen nieuwe kansen 😁
Heel jammer vind ik het van de NS dat ik vaak maar 1 werknemer in de trein zie en het gevoel krijg dat hij/zij niet alles kan controleren of aanpakken.

Stom idee misschien. Maar kunnen we het treinkaartje niet iets duurder maken zodat we gewoon twee gastheren of gastdames per rit hebben?

Niet dat ik de illusie heb dat je met 10 man wel alle problemen kunt oplossen in de wereld van het treinreizen.

Mijn huidige trein probleem is dat de heren in dienst (niet de dames) erg snel overgaan tot "geweld" (lees: boetes en strenge dreigende praatjes en afvoeren enzo).

Voor mij moet je streng zijn tegen mensen die echt de boel kapot maken, niet betalen en zich misdragen.

Vreemd is dat ik best vaak hoor dat een klant met een foutje streng word aangepakt maar een stel boeven gewoon mee kunnen rijden en een praatje krijgen met een stel BOA's die ze dan vervolgens gewoon weer laten gaan. Want natuurlijk zodra ze de BOA zien zijn ze ineens heel lief en aardig.

Mijn ervaring is nu:

Een BOA moet je niet (meer) in hun waarde laten. Je moet ze juist in hun WAAN laten!

De waan van macht en aanzien. De waan dat alleen zij helden zijn. Voor geld dan wel.
Ik heb vandaag geen dienst, dus helaas kan ik niemand tegenkomen voor controle vandaag. Morgen nieuwe kansen 😁

Loes, is dat Loes van Loesje?

mega goede post!
Als ik 1e klas zit zit de conducteur(s) daar ook en steken in de regel geen poot uit, behalve op een fluitje blazen en de deur sluiten. Soms wil een van hen nog omroepen, maar vaak gebeurd dat door de machinist. Mensen die ten onrechte in de eerste klas zitten worden "slechts" weg gestuurd. Toen ik in zo'n situatie aan de conducteur vroeg of ik dan ook geld terug kon krijgen kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren!!!! Ik betaal maandelijks de hoofdprijs terwijl dat helemaal niet hoeft schijnbaar. Wat een luizenleven heeft de conducteur!
Reputatie 7
Badge +3
Loes, is dat Loes van Loesje?

Leuk, Loesje van de posters.

Zijn er dan ook 1e klas skippyballen? 🤣

Reageer