beantwoord

Correctietarief

• 24 september 2019
  • 33 reacties
  • 635 Bekeken

Ik ben gereisd van heeze naar best zoals bijna iedere ochtend, gewoon in en uitgecheckt. Nu krijg ik een mail dat er een correctietarief wordt ingehouden van €50. Hoe kan dit ? Kan er iets aan gedaan worden?
icon

Beste antwoord door BrunoEst 24 september 2019, 10:49

Dit heeft mogelijk te maken met het te laat arriveren van de incheckgegevens op de plek waar deze verwerkt worden. Bij het in rekening brengen van kosten wordt dan geen rekening gehouden met de vertraging en alvast een correctietarief, vanwege het ontbreken, in rekening gebracht. Op het moment dat vervolgens de incheckgegevens binnenkomen, wordt de juiste rekening opgemaakt en wordt het correctietarief weer afgevoerd.

Even afwachten is mogelijk het beste.
Bekijk origineel

33 reacties

Is het inchecken misschien fout gegaan? Wat staat er in je reishistorie? Het beste kun je even contact opnemen met de klantenservice.
Reputatie 4
Dit heeft mogelijk te maken met het te laat arriveren van de incheckgegevens op de plek waar deze verwerkt worden. Bij het in rekening brengen van kosten wordt dan geen rekening gehouden met de vertraging en alvast een correctietarief, vanwege het ontbreken, in rekening gebracht. Op het moment dat vervolgens de incheckgegevens binnenkomen, wordt de juiste rekening opgemaakt en wordt het correctietarief weer afgevoerd.

Even afwachten is mogelijk het beste.

Hallo,

yesterday I travelled back and forth  to Rotterdam Alexander from Amsterdam Amstel, like every other day in the week. 

I received an email this morning saying that I travelled without geldig reisrecht, which is impossible since I have flex abonnement! The train controllers even checked my chipcard in both trips with no problems. Why is this? How can avoid being fined with 50€? 

Please reach our customer service to solve your problem. You can reach us by phone (030 - 7515155). You can also [url=http://www.ns.nl/en/customer-service/contact]chat [/url]with a fellow worker (click on 'live chat' to start a conversation) or send us a message via [url=https://twitter.com/ns_online]Twitter [/url]or [url=https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen]Facebook[/url].

Reputatie 4

Hoeveel Topics over dit onderwerp gaan er nog komen alvorens NS dit nu eindelijk eens gaat oplossen? 

Badge +3

Ik zie bij OV-chipkaart op Twitter dat er meerdere klachten zijn over incomplete reishistorie. Dat duidt dus op een storing, en zal later gewoon gecorrigeerd worden. Mocht de €50 alsnog op je maandfactuur terecht komen, neem dan pas contact op met de Klantenservice.

Reputatie 4

Ik zie bij OV-chipkaart op Twitter dat er meerdere klachten zijn over incomplete reishistorie. Dat duidt dus op een storing, en zal later gewoon gecorrigeerd worden. Mocht de €50 alsnog op je maandfactuur terecht komen, neem dan pas contact op met de Klantenservice.

Ja Robert dat is natuurlijk wel zo, in de backoffice wordt het allemaal gecorrigeerd, maar ondertussen krijgen veel mensen een hartverzakking als ze in hun reishistorie kijken. Dit soort topics zwerven hier al meer dan een jaar op dit forum en tot op heden mis ik nog steeds een reactie vanuit NS dat ze er druk mee bezig zijn om dit probleem op te lossen. Ook het sneaky, dwz zonder de reiziger in de trein in te lichten over deze correctie, verdient geen schoonheidsprijs.

In een ander topic wordt steeds gezegd dat de conducteur zat te rommelen op zijn railpocket.

Onderzoek dit nu eens NS en zorg ervoor dat dit ophoudt!!!!!!!!!! 

Reputatie 5

En zeker nu in de toekomst iedereen met flex te maken krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic wordt steeds gezegd dat de conducteur zat te rommelen op zijn railpocket.

Onderzoek dit nu eens NS en zorg ervoor dat dit ophoudt!!!!!!!!!! 

Dit dus. Correctietarieven wegens geen geldig reisrecht, correctietarieven voor tegen de reisrichting reizen, correctietarieven voor ICD toeslag zelfs op niet ICD trajecten, correctietarieven voor 1e klas bij 1e klas abonnement.

Reiziger heeft gewoon netjes in en uit gecheckt en geeft aan dat de controle door de HC langer duurde dan normaal en dat deze druk bezig was op het controle apparaatje. Onze huis conducteur Loes geeft aan dat je niet zomaar per ongeluk een dergelijk correctietarief kan registeren. Dus tenzij er HCs zijn die dit expres doen om de reiziger te pesten zit er ergens een fout, of weten sommige HC's niet goed hoe het werkt met Flex. Hoe dan ook moet, zeker met de komende overgang van de klassieke abonnementen naar Flex in 2021, nu eens duidelijk onderzocht worden waardoor dit komt en zsm een oplossing er voor gevonden worden.

Badge +3

Die €50 correcties zijn inderdaad blijkbaar altijd het gevolg van een handeling tijdens kaartcontrole. Voor een gemiste uitcheck is dat namelijk maar €20 (als het systeem de prijs niet kan gokken op basis van vorige reizen).

Hopelijk wordt dit inderdaad snel opgelost. Een incheck wordt op je kaart weggeschreven en is bij Flex dus altijd ‘geldig reisrecht’, maar als ze gaan graven (en het systeem die incheck nog niet doorgemeld heeft gekregen van TLS) dan zal dat alsnog tot een correctie leiden.

Reputatie 7
Badge +3

€50 correctie is ook wanneer je bij controle in de trein geen geldig reisrecht hebt, dus niet ingecheckt bent. Is dan gewoon de prijs van de wettelijke verhoging die bij een UVB hebt. Scheelt de HC het schrijven van deze UVB, en mogelijk de agressie die ermee gepaard kan gaan op dat moment.

Reputatie 4

Die €50 correcties zijn inderdaad blijkbaar altijd het gevolg van een handeling tijdens kaartcontrole. Voor een gemiste uitcheck is dat namelijk maar €20 (als het systeem de prijs niet kan gokken op basis van vorige reizen).

Hopelijk wordt dit inderdaad snel opgelost.

Mijn baas zei altijd: “Hoop is uitgestelde teleurstelling” en bij NS klopt dit helaas 99 van de 100 keer.

Onderstaand topic is van meer dan 1 jaar geleden en NS blijft het maar niet oplossen. Als monopolist kan je dat natuurlijk doen, netjes is het natuurlijk niet.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/correctietarief-ivm-reizen-tegen-de-reisrichting-in-48658

Dit antwoord van Thomas NS in weer een ander topic dateert van meer dan een jaar geleden.

Ik probeer jouw vragen stuk voor stuk beantwoorden in dit topic. Tevens kunnen wij via privéberichten even kijken naar jouw abonnement en eventuele aanpassingen die van jouw kant verwacht worden. 
- Bezwaar maken op het correctietarief van €50,- kan via onze Klantenservice, juist ook via het forum. Daarvoor ben je dus aan het goede adres: ik zal dit via privéberichten voor je regelen. Ik zie namelijk dat er een check-in/check-uit is geweest op Driebergen-Zeist waar kennelijk een correctietarief voor is berekend. 
- Je kunt het NS Flex abonnement via mij opzeggen. Ik begrijp dat je problemen ervaart met het reizen met het NS Flex abonnement en de inzage van jouw reishistorie. Zijn dit ook de oorzaken van jouw beweegredenen om te stoppen met NS Flex. We zouden eventueel kunnen kijken of we het makkelijker kunnen maken of eventueel wat uitleg kunnen verschaffen. Ook dit handel ik in het privébericht met jou af. 
- Het probleem van het inzien van de reishistorie kan eraan liggen dat jouw OV-chipkaart niet goed gekoppeld is binnen jouw MijnNS omgeving. Het lijkt op een ander probleem, want je geeft aan dat je voorheen altijd jouw reishistorie hebt kunnen inzien. Dit speel ik dan graag door naar de IT-afdeling van NS Flex om te kijken wat deze kinderziektes zijn en hoe deze zijn op te lossen. 
- Het is jou niet aangegeven, omdat jij wel correct was ingecheckt. De fout werd gemaakt voordat jij goed ingecheckt hebt. Het correctietarief is niet berekend voor jouw reis an sich, maar een klein checkprobleempje vlak voor jouw reis. 
- Je mag van mij verwachten dat deze €50,- met coulance afgehandeld zal worden. Dit is ook goede feedback voor NS Flex: wellicht is er een betere manier om de foute check te corrigeren. 
- NS Flex is in een Pilotfase, waarbij we de Klantenservice, de IT-afdeling en de algemene productvoorwaarden en productkennis nog goed moeten inrichten. Alle gebruikers (500 ongeveer) lopen tegen problemen aan, waar wij dan zo goed mogelijk op willen acteren. Dit betekent dat de feedback die jij helder onder elkaar hebt geplaatst in dit topic direct bijdraagt aan de kwaliteit van NS Flex en de toekomstbestendigheid van ons nieuwe flexibele reizen. Op dit moment zijn de forummoderators (waaronder ik) aangewezen om de NS Flex vragen en feedback door te spelen en als Klantenservice te fungeren voor de hele dienst NS Flex. Dit doen wij in nauw contact met de technische ondersteuning en de productowners van NS flex.

Weet dus ook dat al jouw feedback direct bij deze afdelingen terecht zal komen ter verbetering van onze processen. 

Vooral dat direct en ter verbetering van onze processen is nu gezien dat het probleem na meer dan een jaar nog steeds niet is opgelost uiterst lachwekkend maar tegelijkertijd diep treurig

Ik begrijp iets niet meer. We werken al tijden met de Business Card met hetzelfde principe qua controle en registratie. Het controlescherm en keuzes zijn exact hetzelfde. Daar heb ik bijna nooit iets gelezen over gemiste check outs, onterechte correctietarieven etc. Wat is er dus anders tussen het Business Card model en Flex? Als HC dus voor mij qua controle niet. 

Nog iets interessants. Mijn MCLC laadt mijn dienstkaartje en daardoor kan ik registreren. Het traject tussen 2 stopstations wordt weergegeven. Stel dat ik op een hele bijzondere wijze, reist tegen de reisrichting in registreer (alles is uiteindelijk mogelijk), dan hoort de backoffice te zien dat dit qua controlegegevens niet kan kloppen, dus bv controle tussen Eindhoven en Tilburg, checkin eindhoven, op weg naar Tilburg, ik registreer per ongeluk (hele dikke vingers), dan kan men zien dat men toch correct gereisd heeft? 

Ik blijf het nog steeds heel bijzonder vinden om eerlijk te zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop nog steeds dat het mij ook een keer gebeurt. Tot nu toe is er bij controle nog nooit lang over gedaan. De eerste de beste keer dat ik zie dat een conducteur er langer mee bezig is, ga ik toch 's vragen wat hij/zij nou precies gedaan heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt iedere keer per geval recht getrokken, restitutie gegeven. Maar het echte probleem is er gewoon nog steeds. Misschien gebeurt het nu (nog) niet vaak genoeg voor NS om het aan te pakken. Makkelijker / goedkoper af en toe iets te corrigeren dan het systeem goed werkend te hebben.

Als er nu gezegd zou worden dat er hard gewerkt wordt maar dat men er nog niet de vinger op kan leggen, is het al iets anders. Als er systematisch aan al deze reizigers zou vragen om alle info waar en wannneer, in welke trein deze controle plaats vond en men met deze info ging speuren, is het ook anders. Maar dat zie ik hier niet, waardoor ik de indruk krijg dat het gewoon een prioriteit heeft. 

Misschien moeten al deze reizigers maar eens Rover of ander organisatie inschakelen. Dat die maar eens gaan inventariseren hoe vaak dit voorkomt.

Badge +3

Geen idee Loes, maar zoals ik al zei een incheck staat op de kaart zelf en die zie jijzelf dus ook.

Maar als die (om welke reden dan ook) nog niet bekend is in de backend dan zal een correctie volgen.

Daarvoor zal de MCLC dus wél eerst de backend moeten benaderen (dat ‘gerommel’ op het apparaat)… Zie jij de incheck en keurt hem goed en loopt door, dan is het verder prima.

Bij een BC zullen niet meteen (onterechte) mailtjes verstuurd worden, bij Flex wél dus….

De instructie voor een HC zou dus moeten zijn “zie je Reizen op Rekening op een consumentenkaart met een logische incheck ergens, dan is het gewoon Flex en is het goed verder” (net als bij een BC) Geen actie nodig.

Bij 1e klas zul je inderdaad even de backend moeten raadplegen, en eventueel een afwijking moeten registreren. Ik heb het idee dat tegen die tijd de reiziger soms al een e-mail krijgt (dus al voordat of op het moment dat je de afwijking registreert), die natuurlijk achteraf onterecht blijkt en vaak niet eens op je factuur komt.

Ik begin mij dus echt wat dingen af te vragen. Ik registreer het vaakst 1e klas, sinds de komst van Flex geloof ik 2x tegen de reisrichting en denk 5x geen checkin. ICD toeslag volgt trouwens op een ruime afstand op de 2e plaats.

Vandaag geen Flex registratie uitgevoerd, 2 voor de Business Card. Even voor de beeldvorming. Hoeveel reizigers ik vandaag gecontroleerd heb, denk ergens tussen de 600 a 700 man als het niet meer is. Ben niet zo goed in schatten nl..... 😔

Verschil is wel dat Flex alle info uit de backoffice ophaalt, Business Card juist niet, maar de controle gaat wel via de backoffice als er geregistreerd is. Als dat niet lukt, zie je een ?klasse. Voor een 2e klas als ik een checkin zie, is ie direct ok. Ik moet voor 1e klas langer wachten, maar dan zit ik niet op het scherm te rommelen.

Reputatie 7
Badge +3

Nog iets interessants. Mijn MCLC laadt mijn dienstkaartje en daardoor kan ik registreren. Het traject tussen 2 stopstations wordt weergegeven. Stel dat ik op een hele bijzondere wijze, reist tegen de reisrichting in registreer (alles is uiteindelijk mogelijk), dan hoort de backoffice te zien dat dit qua controlegegevens niet kan kloppen, dus bv controle tussen Eindhoven en Tilburg, checkin eindhoven, op weg naar Tilburg, ik registreer per ongeluk (hele dikke vingers), dan kan men zien dat men toch correct gereisd heeft? 

Ik blijf het nog steeds heel bijzonder vinden om eerlijk te zijn. 

Kan er een mismatch zijn tussen je in de MCLC geladen dienstkaartje en de trein waarop je op dat moment dienst doet? Bv bij wijzigen van je dienstkaartje en dat dat niet of niet volledig overeen kom of vertraging tussen zit? Of even geen verbinding hebben?  Ik zeg ook maar zo maar wat.

Reputatie 4

@Loes : maar je bent het toch hopelijk met me eens dat dit allang opgelost had moeten zijn. Ik vind echt dat NS hier door de ondergrens zakt.

@Momo 

Vertragingen worden soms niet goed doorgegeven aan de MCLC en dat heb ik intern al aangegeven. Daar loop je soms bij GTBV in de problemen. Het zou wel interessant zijn of het daaruit voort komt. Als de benadeelden ook willen aangeven of hun trein vertraagd was. 

Badge +3

Mijn vorige reactie nog wat aangevuld, met ‘aannames’ die best eens kunnen kloppen. Ik probeer een verklaring te vinden, met als waardevolle info die van Loes.

@Woefdram 

Ik ben niets aan het verdedigen hoor, maar ik als uitvoerend persoon probeer nog te achterhalen waar het aan zou kunnen liggen. Ik ben de laatste die dit goed gaat praten, maar ik weet wel dat er zeker cases tussen zitten, die kloppen, maar dat men niet eerlijk is, daar moeten we achter zien te komen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Vertragingen worden soms niet goed doorgegeven aan de MCLC en dat heb ik intern al aangegeven. Daar loop je soms bij GTBV in de problemen. Het zou wel interessant zijn of het daaruit voort komt. Als de benadeelden ook willen aangeven of hun trein vertraagd was. 

Wie weet. Maar dat verklaart dan weer niet de correctietarieven voor 1e klas als iemand al een 1e klas abonnement heeft en die voor ICD op een traject ver uit de buurt van de HSL. Weet je zeker dat er geen evil kaboutertjes huizen in de MCLC? 

@Robert B 

Ik zie, net als elke andere kaart direct of er een checkin is, waar is ingechecked en welk tijdstip. Dat is niet anders dan bij de andere kaarten. Daar zit het dus niet in.

Reageer