beantwoord

correctietarief vergeten uitchecken vrij reizen arriva

  • 5 July 2023
  • 30 reacties
  • 789 Bekeken

Reputatie 3

Een tijdje terug ben ik met een overstap van arriva naar NS vergeten om te checken in het weekend mede door een vertraging en rennen voor de overstap dit was tijdens het vrij reizen uiteraard zo snel mogelijk alsnog ingecheckt maar uitchecken ging niet meer bij arriva want was al uit het arriva gebied niet meer bij stilgestaan dacht was toch in het weekend met vrij reizen (flex weekend vrij). Nu stond er een correctie tarief van 20 euro erop door ns werd ik doorverwezen naar uitcheckgemist dat gedaan echter wordt daar nog steeds de ritprijs in rekening gebracht. 6,93 euro . Traject was Doetinchem Arnhem. Arriva gebeld en ze zeggen aangezien je het al is gedaan via uitcheck gemist kunnen wij het niet meer corrigeren. 

Zijn  er hier mensen die dit ook hebben gehad en dit opgelost hebben gekregen?

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 5 July 2023, 14:17

Bekijk origineel

30 reacties

Oh dat is lastig Peter91. Heb je ook al contact gehad met onze NS Klantenservice hiervoor, na het contact met Arriva?

Reputatie 3

Ik heb ondertussen de klantenservice gebeld maar hun zeggen me niet te kunnen helpen omdat het geld bij arriva ligt maar volgens arriva ligt het niet meer bij hun omdat uitcheck gemist het weer naar ns flex gestuurd heeft. Volgens de klantenservice ligt de verantwoordelijkheid echt bij arriva. Ik denk maar een mail sturen naar arriva tenzij iemand anders nog een oplossing heeft.

Om het te voorkomen voor andere reizigers op de NS site wordt doorverwezen naar uitcheckgemist als je bij een andere vervoerder vergeten bent uit te checken echter wordt als je dat doet met een vrij abonnement de ritprijs ingehouden omdat uitcheckgemist het abonnement niet ziet. Het zou fijn zijn als dit op de ns site wordt vermeld zodat reizigers van dit probleem op de hoogte zijn

Badge +3

Dank voor de info, dan zou je dus bij een vergeten Arriva uitcheck je vertrekstation in moeten vullen (niet gereisd), en hopen dat de latere uitcheck na het deel bij NS geen roet in het eten gooit.

Dat Arriva de transactie bij NS neerlegt is logisch, want Arriva weet niet welk Flex abonnement je hebt.

Hoe dan ook moet je bij NS zijn want er is geen geld naar Arriva gegaan, en Arriva heeft je geen € 13,07 uitbetaald. Die hele 20 euro had niet op je factuur/reishistorie moeten komen, dus NS moet dat oplossen.

Hoe het technisch in elkaar steekt durf ik niet te zeggen. Als er bij Arriva is uitgecheckt zonder incheck dan gaat het geld volgens mij wel gewoon naar Arriva. Het zou raar zijn als transacties van Arriva bij ons binnenkomen. Is het al opgelost, Peter91?

Reputatie 3

Het is helaas nog niet opgelost. Beide partijen zeggen me aan de telefoon niet te kunnen helpen.

Er is trouwens sprake van een incheck zonder uitcheck bij arriva (vergeten uit te checken) de reis met NS kwam erna

Arriva behoort het wel op te lossen want je hebt een claim ingediend en een restitutie gekregen. Daardoor is de ritprijs berekend en zal dat gedeelte naar Arriva gaan. Ik wil je niet nogmaals doorverwijzen. Als je mij een privébericht stuurt dan los ik het voor je op.

Reputatie 3

Het prive bericht is verstuurd alvast bedankt 

Het is helaas nog niet opgelost. Beide partijen zeggen me aan de telefoon niet te kunnen helpen.

Er is trouwens sprake van een incheck zonder uitcheck bij arriva (vergeten uit te checken) de reis met NS kwam erna




De echte oplossing is natuurlijk om het omchecken tussen treinvervoerders af te schaffen… Maar ja, het systeem is belangrijker dan de reiziger. 
 

Badge +3

De echte oplossing is natuurlijk om het omchecken tussen treinvervoerders af te schaffen… Maar ja, het systeem is belangrijker dan de reiziger. 

Dat is lastig, want als je van bijv. Sittard naar Arnhem reist kan je met Arriva tussen Roermond en Nijmegen, maar ook met NS via Den Bosch.

De reistijd is ongeveer hetzelfde maar de reisafstand via Den Bosch is een stuk langer (dus duurder). Het scheelt je wel een overstap.

Overigens is de ritprijs voor Doetinchem - Arnhem € 7,94 zonder korting, en met korting € 4,76 dus je hebt recht op € 15,24 terug (in de vorm van een correctie op je NS factuur, Arriva kan de factuur niet voor je corrigeren, anders dan het bedrag direct naar je over te maken).

Reputatie 3

Het was vrij reizen dus daarom ging het om het hele bedrag heb flex weekend vrij en het was in het weekend. Volgens uitcheck gemist was de ritprijs 6.93. Het is nu door moderator doorgezet en nu opgelost met factuur correctie

Badge +3

Het was vrij reizen dus daarom ging het om het hele bedrag heb flex weekend vrij en het was in het weekend. Volgens uitcheck gemist was de ritprijs 6.93. Het is nu door moderator doorgezet en nu opgelost met factuur correctie

Mooi zo, en geeft ook aan dat NS zoiets moet oplossen i.p.v. naar Arriva of uitcheckgemist te verwijzen (want die weten niet* welk abonnement je hebt).

Bovendien zou je met Weekend Vrij op een zaterdag of zondag die correctie helemaal niet moeten krijgen.

* Op zich weet OVchipkaart/TLS dat wel want die doen al een deel van de Flex facturering, maar dat is een ander onderwerp.

NS Flex Weekend Vrij biedt gratis reizen bij NS en andere treinvervoerders. 

Tenzij je bij die andere vervoerder vergeet uit te checken. Je betaalt dan na correctie alsnog de volle ritprijs bij die andere vervoerder.

Voorbeeld:

Je reist met NS naar Maastricht. Vervolgens met Arriva trein naar Schin op Geul. Bij Schin op Geul vergeet je uit te checken. NS brengt je dan 20 euro correctietarief in rekening. Wanneer je vervolgens naar Uitcheckgenist.nl gaat, krijg je die 20 euro weer teruggestort als reissaldo op je OV-chipkaart. Maar van die 20 euro trekken ze wel de volle ritprijs (4,60) af. Per saldo krijg je dan 15,40 als reissaldo op je OV chipkaart gestort.

De belofte dat je gratis met alle treinvervoerders in het weekend kan reizen met Flex Weekend Vrij wordt dus niet nagekomen.

Het voorbeeld is gebaseerd op mijn eigen reiservaring.

Reputatie 5

Wanneer je vervolgens naar Uitcheckgenist.nl gaat, krijg je die 20 euro weer teruggestort als reissaldo op je OV-chipkaart. Maar van die 20 euro trekken ze wel de volle ritprijs (4,60) af. Per saldo krijg je dan 15,40 als reissaldo op je OV chipkaart gestort.

Dit kan niet, want bij Flex reis je op rekening. Er wordt geen 20 euro van je OV-chipkaart afgeschreven bij reizen (en dus ook niets teruggestort bij een correctie).

Wanneer je vervolgens naar Uitcheckgenist.nl gaat, krijg je die 20 euro weer teruggestort als reissaldo op je OV-chipkaart. Maar van die 20 euro trekken ze wel de volle ritprijs (4,60) af. Per saldo krijg je dan 15,40 als reissaldo op je OV chipkaart gestort.

Dit kan niet, want bij Flex reis je op rekening. Er wordt geen 20 euro van je OV-chipkaart afgeschreven bij reizen (en dus ook niets teruggestort bij een correctie).



Oh zeker wel. Een andere vervoerder dan NS houdt gewoon een correctietarief in (bij flex), ondanks een vrij reizenproduct. Zelf ook al meegemaakt. 

Reputatie 5

Apart dat dit bij mij in vijf jaar Flex nooit gebeurd is, terwijl ik inmiddels toch al tientallen keren ben vergeten in of uit te checken bij andere vervoerders.

Het instaptarief bij treinen van Arriva is trouwens 10 en niet 20 euro. De beschrijving van de 'eigen reiservaring' is dus sowieso niet accuraat.

Ze hebben toch echt 20 euro gerekend. Onduidelijk is hoe je 15,40 terugkrijgt. De screenshot geeft aan dat het via de NS-factuur gaat  De e-mail van Uitcheckgemist.nl geeft aan dat het gaat via "bestelling ophalen" OV-chipkaart.

 

 

Badge +3

Het instaptarief bij treinen van Arriva is trouwens 10 en niet 20 euro. De beschrijving van de 'eigen reiservaring' is dus sowieso niet accuraat.

Bij reizen op saldo kan het best zijn dat Arriva 10 euro rekent (net als met een willekeurig NS abonnement op saldo of Studentenreisproduct), maar als je Flex hebt is het correctietarief altijd 20 euro.

Reizen met Arriva en andere vervoerders wenst NS sinds juli 2022 niet meer te corrigeren, dus kom je uit bij uitcheckgemist en zij betalen het verschil uit in saldo (waar je met NS Flex dus weinig aan hebt). De 20 euro op je factuur zal blijven staan.

Beter kun je je melden bij de regionale vervoerder (restitutieformulier). Soms moet je dan kiezen voor ‘onjuiste PIN transactie’ ook al reis je met een ov-chipkaart. Je kunt dan je reishistorie en bewijs dat je Weekend Vrij hebt meesturen als bijlage en krijgt het geld op je IBAN.

Het is soms een boel welles-nietes (je hebt Flex dus ga maar naar NS zoals voorheen) maar uiteindelijk zullen ze je moeten helpen, en als ze je eenmaal gelijk geven heb je het geld redelijk snel terug.

Dank Robert, heb even contact opgenomen met Arriva. Ben benieuwd.

Badge +3

Dank Robert, heb even contact opgenomen met Arriva. Ben benieuwd.

Valt me al lang mee dat Uitcheckgemist het dus niet meer als saldo uitbetaalt, maar via je NS factuur verrekent. Die mail over saldo zal wel een standaard-mailtje zijn.

Voor de resterende € 4,60 (wegens Weekend Vrij) inderdaad contact opnemen met Arriva, maar mogelijk kan de NS Klantenservice daar ook wel wat mee.

@Robert B Wij corrigeren vergeten in- en uit-checks niet meer van andere vervoerders. Eerder deden we dit uit coulance omdat wij het vervelend vinden voor de klanten. Echter betaald de desbetreffende vervoerder ons het verschil niet terug. De andere vervoerder ontvangt het correctietarief en wij vergoedende klant een bedrag op eigen kosten die wij niet terug ontvangen.

Badge +3

@Robert B Wij corrigeren vergeten in- en uit-checks niet meer van andere vervoerders. Eerder deden we dit uit coulance omdat wij het vervelend vinden voor de klanten. Echter betaald de desbetreffende vervoerder ons het verschil niet terug. De andere vervoerder ontvangt het correctietarief en wij vergoedende klant een bedrag op eigen kosten die wij niet terug ontvangen.

Ook goed, dan heeft TS nog € 4,60 tegoed van Arriva.

Blijft wel vreemd dat er op een zaterdag een NS Flex correctie gerekend is, want Weekend Vrij dus 100% afgekocht reisrecht.

Ging mij er meer om dat Uitcheckgemist corrigeert via de NS Flex factuur, dus dat kan NS ook zelf doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop dat er iets verkeerd geprogrammeerd is. Een dergelijke situatie met volledig afgekocht reisrecht zou natuurlijk nooit een correctietarief moeten opleveren bij een uitcheck zonder incheck.

Ik zou hierover klagen bij Arriva.

Binnen 24 uur een keurige e-mail van Arriva ontvangen dat ze die 4,60 op mijn bankrekening storten binnen drie dagen. Pluim voor Arriva dat ze dit zo snel en correct afhandelen. Opgelost.

Badge +3

Binnen 24 uur een keurige e-mail van Arriva ontvangen dat ze die 4,60 op mijn bankrekening storten binnen drie dagen. Pluim voor Arriva dat ze dit zo snel en correct afhandelen. Opgelost.

Mooi zo, hoe heb je contact gehad met Arriva (formulier, chat, telefoon)?

Heb het contactformulier van Arriva ingevuld. Dat is helder van opzet. Ze vragen ook meteen je ov chipkaartnummer en bankrekening, dus één contactmoment volstaat.

Reageer