beantwoord

Correctietarief wegens 'niet uitchecken'

• 27 juli 2016
  • 7 reacties
  • 364 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Via mijn werkgever heb ik een NS businesskaart waarop een Traject Vrij Abonnement geladen is. Met enige regelmaat krijg ik via NS Zakelijk een herinnering om mijn gemaakte reizen te markeren en zodoende viel het mij op dat sinds deze maand al tot 2x toe een correctietarief door de NS in rekening gebracht wordt, met als reden dat ik niet uit heb gecheckt.

Omdat ik mijn fiets dagelijks stal in de bewaakte fietsenstalling bij het Smakkelaarsveld (tevens terug te zien via 'Gemaakte Reizen) check ik 's ochtends in en 's middag uit in de Noordertunnel. Het inchecken gaat blijkbaar goed, maar kennelijk wordt in bepaalde gevallen het uitchecken niet (goed) geregistreerd. Mogelijk komt dat door de werkzaamheden in de Noordertunnel i.v.m. het plaatsen van poortjes en het om die reden plaatsen van tijdelijke in- en uitcheck palen. Het is erg opvallend dat de gevallen waarbij het correctietarief in rekening wordt gebracht ook ontstaan rond deze werkzaamheden.

Het is bijzonder lastig om zelf aan te tonen dat ik ook daadwerkelik uitcheck, maar ik vind het wel erg vervelend dat ik nu onterecht voor kosten moet opdraaien terwijl ik dagelijks uitcheck. Ik ben me ervan bewust dat ik tot 5x per jaar restitutie kan aanvragen wanneer ik zou vergeten uit te checken, maar juist op het in- en uitchecken let ik erg alert. Aangezien het vaak druk is kijk ik altijd even of de juiste melding in beeld verschijnt en het groene lichtje gaat branden.

Gistermiddag heb ik hierover al telefonisch contact gehad met een van uw medewerkers bij de Klantenservice van NS Zakelijk, de betreffende medewerker heeft een correctie uitgevoerd, maar gezien de bevestiging die ik per mail heb ontvangen lijkt het erop alsof ik nu 1 restitutie poging heb uitgevoerd en dus eigenlijk 'schuld' zou bekennen. Indien fouten in de registratie worden gemaakt door de NS verwacht ik niet dat deze fouten worden doorberekend aan de klant.

Ik hoor graag van u.
icon

Beste antwoord door Tochjo 27 juli 2016, 14:48

In een eerder topic schreef moderator Klaas-Jan het volgende:

Reizigers die uitchecken bij de mobiele check-uit paaltjes in de Noordertunnel zien deze transactie niet direct in Mijn NS. Dit gebeurt omdat de mobiele validators in de tunnel geen netwerk hebben. Door de situatie in de Noordertunnel kan de plaatsing van deze mobiele validators niet worden verbeterd zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

Het uitchecken wordt wel geregistreerd en zodra de mobiele units verbinding hebben (dat zal komende week gebeuren) wordt de opgeslagen data alsnog doorgestuurd.

Kennelijk komt het voor dat het doorsturen van de opgeslagen transacties zo lang op zich laat wachten dat in de backoffice al wordt geconcludeerd dat er niet is uitgecheckt, waarna er een correctietarief in rekening wordt gebracht.

Het lijkt me aanbevelenswaardig dat NS maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat de mobiele paaltjes vaker worden uitgelezen, in ieder geval vaak genoeg dat de backoffice niet constateert dat er niet zou zijn uitgecheckt. Bovendien vraag ik me af of het mogelijk is te achterhalen bij welke reizigers dit in het verleden is misgegaan en hen hiervan op de hoogte te brengen, dan wel automatisch in rekening gebrachte correctietarieven te vergoeden.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
In een eerder topic schreef moderator Klaas-Jan het volgende:

Reizigers die uitchecken bij de mobiele check-uit paaltjes in de Noordertunnel zien deze transactie niet direct in Mijn NS. Dit gebeurt omdat de mobiele validators in de tunnel geen netwerk hebben. Door de situatie in de Noordertunnel kan de plaatsing van deze mobiele validators niet worden verbeterd zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

Het uitchecken wordt wel geregistreerd en zodra de mobiele units verbinding hebben (dat zal komende week gebeuren) wordt de opgeslagen data alsnog doorgestuurd.

Kennelijk komt het voor dat het doorsturen van de opgeslagen transacties zo lang op zich laat wachten dat in de backoffice al wordt geconcludeerd dat er niet is uitgecheckt, waarna er een correctietarief in rekening wordt gebracht.

Het lijkt me aanbevelenswaardig dat NS maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat de mobiele paaltjes vaker worden uitgelezen, in ieder geval vaak genoeg dat de backoffice niet constateert dat er niet zou zijn uitgecheckt. Bovendien vraag ik me af of het mogelijk is te achterhalen bij welke reizigers dit in het verleden is misgegaan en hen hiervan op de hoogte te brengen, dan wel automatisch in rekening gebrachte correctietarieven te vergoeden.
Het is niet te hopen dat na 12 van dit soort foute registraties uw kaart wordt geblokkeerd.
Hallo Patrick Verheij en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Tochjo al aangaf zullen de mobiele paaltjes deze gegevens alsnog gaan verwerken. Ik heb navraag gedaan of de claim die is doorgevoerd dan gecorrigeerd gaat worden. Ik kom hier nog op terug. Wel wil ik alvast aangeven dat als dat niet het geval is je ons kan benaderen voor claim #6. Indien je dan aangeeft dat claim #1 onterecht was vanwege het netwerk in de Noordertunnel dan kunnen wij deze claim alsnog handmatig verwerken.
Hallo Patrick Verheij en welkom op het NS Serviceforum.

Zoals Tochjo al aangaf zullen de mobiele paaltjes deze gegevens alsnog gaan verwerken. Ik heb navraag gedaan of de claim die is doorgevoerd dan gecorrigeerd gaat worden. Ik kom hier nog op terug. Wel wil ik alvast aangeven dat als dat niet het geval is je ons kan benaderen voor claim #6. Indien je dan aangeeft dat claim #1 onterecht was vanwege het netwerk in de Noordertunnel dan kunnen wij deze claim alsnog handmatig verwerken.

Hallo Erryt,

Allereerst bedankt voor jouw reactie en excuses voor mijn wat late reactie. 😉 Naast de claim waar ik over sprak, de niet geregistreerde uitcheck op donderdag 07-07-2016, blijkt ook het uitchecken op maandag 18-07-2016 en dinsdag 19-07-2016 in de Noordertunnel op Utrecht CS niet te zijn geregistreerd. Het loopt inmiddels aardig op.
Uiteraard kan ik voor beide dagen weer de optie 'Geld terug bij vergeten in of uit te checken' gebruiken, maar dan komt de principe kwestie weer om de hoek kijken omdat ik dan aangeef dat ik het zelf ben vergeten. En dat is nu juist niet het geval.

Het is prettig om te weten dat ik, in het geval van claim #6, de NS weer kan benaderen om deze ongedaan te maken, maar al die exercitie zou nodig moeten zijn wanneer de gegevens van de mobiele in- en uitcheck palen frequenter uitgelezen worden.

Het viel mij overigens op de mijn eerste claim c.q. niet geregistreerde uitcheck van donderdag 07-07-2016 inmiddels gecorrigeerd is, maar ook zag ik er nu een geregistreerde uitcheck tussen staan van de betreffende dag. Zou je dit nog eens met jouw collega's willen bespreken? Alvast bedankt en ik hoor graag van je.
Ik zal dit meenemen Patrick Verheij. Ook wil ik je vragen mij een privebericht te sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer. Ik zal dan een notitie achterlaten dat dit gaande is zodat we dit in de toekomst bij claim #6 gelijk kunnen inzien en er rekening mee kunnen houden mocht dit nodig zijn. Een privebericht kan je sturen door met je rechtermuisknop op mijn naam te klikken.
Ik zal dit meenemen Patrick Verheij. Ook wil ik je vragen mij een privebericht te sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer. Ik zal dan een notitie achterlaten dat dit gaande is zodat we dit in de toekomst bij claim #6 gelijk kunnen inzien en er rekening mee kunnen houden mocht dit nodig zijn. Een privebericht kan je sturen door met je rechtermuisknop op mijn naam te klikken.

Hallo Erryt,

De gevraagde gegevens heb ik je inmiddels toegezonden. Wat dien ik overigens te doen met de openstaande bedragen voor 18-07-2016 en 19-07-2016? Bellen met een van jouw NS collega's bij NS Zakelijk of neem jij hier actie op?

Groet,
Patrick
Het is allemaal opgelost en Patrick Verheij mag nog steeds tot 5 claims indienen dit jaar. De openstaande bedragen zullen worden gecorrigeerd of worden verrekend met de volgende factuur.

Reageer