beantwoord

couponcode krijgen voor keuzedagen

couponcode voor Keuzedagen

Indien een Keuzedag verlopen is tijdens coronatijd, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. 

Vraag is hoe ik contact kan opnemen met de klantenservice

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 mei 2020, 21:50

NS heeft het liefst dat u dat digitaal doet, door met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Telefonisch contact opnemen kan ook; de klantenservice is bereikbaar op nummer 030-7515155.

Houd er rekening mee dat het lang kan duren voordat u een reactie krijgt, aangezien de klantenservice het druk heeft met mensen die dezelfde vraag hebben als u.

Bekijk origineel

40 reacties

Badge +3

NS heeft het liefst dat u dat digitaal doet, door met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Telefonisch contact opnemen kan ook; de klantenservice is bereikbaar op nummer 030-7515155.

Houd er rekening mee dat het lang kan duren voordat u een reactie krijgt, aangezien de klantenservice het druk heeft met mensen die dezelfde vraag hebben als u.

Goedenavond vandijk en welkom op de NS Community! 

Goed dat je het even na komt vragen. De klantenservice kan je op deze manier bereiken. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55. Let wel op dat het de laatste paar weken erg druk is, dus een antwoord kan een tijdje op zich laten wachten.

Reputatie 2

Hoe bereik ik de NS Klantenservice?
- telefoon: gezien de wachttijden en de prijs van een Keuzedag (circa 4 euro) geen reële optie;
- twitter/facebook: sociale media, die om privacy redenen een verstandige klant niet gebruikt, zeker niet om een claim bij een bedrijf neer te leggen;
- chat: wat verstaat de NS onder een chat? In ieder geval niet een tweezijdige online communicatie. Op een perron staat een wachtkamer. De NS beschouwt de chat als de online variant. Om 23:00 wordt de chat verbroken, waarvoor dank, dan kan de argeloze chatter naar bed.

Moraal van het verhaal: de klant kan fluiten naar zijn Keuzedagen. Het is in mijn ogen een brevet van onvermogen (of arrogant harkgedrag?) dat de NS de geldigheid van de Keuzedagen niet automatisch verlengt tot 31-12-2020. Of is de afdeling Automatisering van de NS in dezelfde staat als NS Klantenservice?

Reputatie 7
Badge +3

@JimiHx Bellen kun je het beste vroeg in de ochtend of laat in de avond doen. Chat vroeg openen en open laten staan. Of langs een loket op een station.

Automatisch verlengen is technisch niet mogelijk. Systeem is aanpassen kost geld, het weer terug aanpassen als er weer normaal gereisd kan worden ook. NS lijdt al genoeg verlies.

Op de chat inderdaad geen reactie. En idd om 23.00 uur gesloten. Telefonisch te lange wachttijd. Dus volgende optie.

Reputatie 2

@Mode De NS heeft aangekondigd om in 2021 als pleister op de wonde voor het niet meer kunnen reizen in de avondspits met 40% korting de Keuzedag 1 jaar geldig te maken. Kortom deze aanpassing is "technisch" heel goed te doen. Ik verwacht ook niet dat het coronavirus in 2020 is verdwenen, zodat van een terug aanpassing naar 2 maanden geldigheid geen sprake is. Ik zou zeggen tegen de NS: voer de aangekondigde geldigheid van 1 jaar voor de Keuzedag per direct in!

Reputatie 7
Badge +3

@Mode De NS heeft aangekondigd om in 2021 als pleister op de wonde voor het niet meer kunnen reizen in de avondspits met 40% korting de Keuzedag 1 jaar geldig te maken. Kortom deze aanpassing is "technisch" heel goed te doen. Ik verwacht ook niet dat het coronavirus in 2020 is verdwenen, zodat van een terug aanpassing naar 2 maanden geldigheid geen sprake is. Ik zou zeggen tegen de NS: voer de aangekondigde geldigheid van 1 jaar voor de Keuzedag per direct in!

Ik denk niet dat veel mensen blij zullen zijn als die wijziging nu al in gaat. Dit betekent namelijk dat bij nu 1 jaar geldig maken er ook niet meer in de middagspits gereisd mag worden. Kans groot dat dan ook de VDU houders niet meer in de middagspits met korting kunnen reizen. Beide wijzigingen staan voor 2021 gepland en was veel weerstand tegen.

Er zijn mensen met VDU die nog regelmatig met de trein reizen voor werk. Wilt u die mensen duperen, omdat u geen tijd wilt steken in het aanvragen van een voucher?

Reputatie 2

@MoDe Ik heb het niet gehad over de aanpassing van het gehele abonnement (VDU). Mijn betoog betreft alleen de aanpassing van de Keuzedag naar geldigheid 1 jaar i.v.m. 2 maanden.
 Wat is een redelijke tijd voor het aanvragen van een couponcode? Ik las op het forum dat iemand zijn PC 3 dagen had openstaan voor een chat en nog steeds niemand te pakken had gekregen. Onbegrijpelijk dat de NS niet een e-mail adres uitgeeft, terwijl zij dat wel doet in twitter (DM). Overigens is de NS volgens de "Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) Geldig vanaf 1 juli 2015" verplicht een e-mail adres te voeren, zie artikel 10.1

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
10.1. Waar kunt u terecht met uw klachten?
Als u een klacht heeft kunt u deze indienen bij:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
tel. 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)
e-mail: Op ns.nl kunt u een vraag stellen aan de virtuele medewerker (EVA). Indien u hier invult
“e-mail aan klantenservice achterlaten” wordt u de mogelijkheid geboden een elektronisch bericht
aan de klantenservice achter te laten
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Badge +3

Die info over EVA is hartstikke oud, want die is al lang met pensioen gestuurd.

Het klantenservice e-mail formulier is vorig jaar ook verdwenen. Beantwoorden duurde sowieso meerdere maanden en daar zijn nu dus snellere oplossingen voor, met voor wie geen social media wil gebruiken de chat.

Wachttijd daar soms wel 2-3-4-6-8 uur maar nog altijd beter dan 8 weken of langer voor een e-mail of brief waarin vaak een antwoord staat waar je niets mee kunt, en je vervolgens weer de molen in moet.

Reputatie 2

1) Als ik de trein instap zonder kaartje word ik op grond van artikel 2.2 van de Algemene Voorwaarden uit de trein gezet. Mijn argument dat ik standaard zonder kaartje reis houdt bij de rechter geen stand. Algemene Voorwaarden zijn regels waar partijen zich aan moeten houden. Als de NS een e-mail adres in de voorwaarden zet en zij sluit het adres zonder de Algemene Voorwaarden aan te passen, dan is zij in overtreding. Ik kan bij de rechter eisen dat zij een e-mail adres openen. Het argument van de NS dat het beantwoorden van de mails maanden duurt is kansloos. De rechter zal stellen dat de NS Klantenservice op orde moet zijn. NS heeft de keuze: e-mail adres openen of een nieuwe versie van de Algemene Voorwaarden.

2) In mijn optiek is het schrijven van een claim brief naar de NS Klantenservice de eenvoudigste methode om schadeloosstelling van de Keuzedagen te krijgen. Het gebedel om couponcodes bij een niet bereikbare NS Klantenservice is mij een doorn in het oog. Claims verjaren niet, zie de schadeloosstelling in 2020 door de NS voor de oorlogsslachtoffers in '40-'45.

Voorbeeld brief (gegevens zelf in te vullen)
===============================================================================

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Betreft: schadeloosstelling Keuzedagen
Datum: (plaats) (datum)

L.S.

Graag schadeloosstelling voor Keuzedagen (nr) (datum geldig vanaf)/(datum geldig tot)
                                                (nr) (datum geldig vanaf)/(datum geldig tot)
                                                 etc.

op grond van : - artikel 2.2 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) Geldig vanaf 1 juli 2015
               - webtekst op de NS-site "Vanwege de landelijke maatregelen rond het coronavirus rijden wij een basisdienstregeling om Nederland bereikbaar te houden voor zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie reizen met de trein echt noodzakelijk is. Let op! Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje."
               - overweging (3) van de Europese Verordening (EG)1371/2007 van het Europese Parlement en de Raad van 23 oktober 2007

Gegevens:
naam           : (    )
geboortedatum: (    )
adres           : (    )
                  (    )
Kaartnummer  : (      )
e-mail          : (      )

Met vriendelijke groet,
(naam)
(handtekening)

==============================================================================

Op de bus doen en ik denk niet dat je maanden hoeft te wachten op antwoord. Hoe langer de NS wacht hoe hoger de claim i.v.m. de wettelijke rente. De waarde van een Keuzedag is objectief vast te stellen namelijk 60% van de prijs van een NS dagkaart (Keuzedag is voor abonnementshouders (VDU) met 40% korting op een kaartje). Als je geen genoegen neemt met een couponcode, omdat je maanden hebt moeten wachten, eis je het bedrag inclusief de wettelijke rente. Benieuwd wat de reactie van de NS zal zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Een keuzedag 2e klas kost €3,71. Je hebt de keuze tussen keuzedag laten verlopen en niets doen of een keuzedag laten verlopen en een coupon code aanvragen.

Een claim gaat het niet worden, NS komt u tegemoet door voor u verlopen keuzedag een voucher aan te bieden. Als u deze niet wil accepteren is dat uw keuze.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het wel met JimiHx eens dat NS de voorwaarden aan zou moeten passen. Nou ja, eigenlijk vind ik dat ze een e-mailmogelijkheid zouden moeten bieden, maar als ze dat niet doen inderdaad die voorwaarden aanpassen.

Reputatie 2

@MoDe U haalt de aanschafwaarde en de waarde in het economisch verkeer door elkaar. De rechter zal zonder meer de waarde in het economisch verkeer nemen ter bepaling van de hoogte van de schadeclaim voor het betreffende slachtoffer. Het slachtoffer zal, als hij/zij een dagje wil reizen, de prijs van een NS dagkaart verminderd met de korting van het abonnement (40%) kwijt zijn.

Er is geen sprake dat de NS mij tegemoet komt. Ik heb een geldige Keuzedag (art 2.2), maar de NS verbiedt mij te reizen voor een "dagje uit" (webtekst en art. 2.2) en dan heb ik volgens het Europees recht (overweging 3) recht op schadeloosstelling. In de Algemene Voorwaarden staat alleen vermeld dat de NS geen aansprakelijkheid heeft bij een landelijke stroomstoring, niet een pandemie of een overheidsmaatregel zoals de 1,5 meter afstandsregel. Ik kan claimen bij de NS. De NS kan m.i. claimen bij de Overheid.

Voor de goede orde, ik ben er niet op uit om de NS de das om te doen. Ik vind alleen dat de NS de reizigers met Keuzedagen automatisch moet compenseren en niet via een ontmoedigend piepsysteem.

Reputatie 7
Badge +3

De rechter zal u teleurstellen. De reis wordt u niet verboden, u kunt nog steeds reizen. Er stappen dagelijks mensen in de trein voor een niet-noodzakelijke reis, waaronder mensen met keuzedagen.

U wordt gecompenseerd met een voucher. Dat u het teveel moeite vindt om deze aan te vragen betekent niet dat u een claim kunt indienen die gehonoreerd wordt.

In de tijd dat u met dit topic en met het indienen van de claim bezig bent, had u allang een voucher kunnen aanvragen.

Keuzedagen uitstellen van niet opgenomen ivm corona

​​​​​Persoonlijke gegevens verwijderd *

Persoonlijke gegevens verwijderd *

Reputatie 6
Badge +1

@Lidyvanderzel U kunt contact opnemen met de klantenservice om een vervangende couponcode te krijgen voor uw verlopen keuzedagen.

Contact opnemen met de klantenservice via de chat door op 'Chat met NS' te drukken of via Twitter/Facebook, omdat u hier doorgaans sneller een antwoord krijgt. Uiteraard is telefonisch contact ook mogelijk.

U kunt het beste uw persoonlijke gegevens verwijderen, omdat dit een openbare community is en iedereen dit kan lezen om misbruik te voorkomen. Uw post kunt u tot 1 uur na posten bewerken door op de 3 puntjes in uw post te drukken. 

Reputatie 2

De rechter zal u teleurstellen. De reis wordt u niet verboden, u kunt nog steeds reizen. Er stappen dagelijks mensen in de trein voor een niet-noodzakelijke reis, waaronder mensen met keuzedagen.

U wordt gecompleteerd met een voucher. Dat u het teveel moeite vindt om deze aan te vragen betekent niet dat u een claim kunt indienen die gehonoreerd wordt.

In de tijd dat u met dit topic en met het indienen van de claim bezig bent, had u allang een voucher kunnen aanvragen.

Ik moet u helaas teleurstellen. Reizigers met Keuzedagen en vallend onder de reizigers zoals staan vermeld op de website kunnen zonder meer met een Keuzedag reizen. Ondergetekende valt echter onder de groep gepensioneerden, die de Keuzedag gebruiken als "dagje uit". Dat de NS niet gaat controleren met welk doel de reiziger instapt, begrijp ik volkomen. Ik hoop echter niet dat u mensen met Keuzedagen aanspoort om deze te gaan gebruiken voor een "dagje uit". 
  Ik bespeur tevens dat u al bent opgeschoven van een tegemoetkoming naar completering. Als u de Algemene Voorwaarden en de Europese Regelgeving even doorneemt, komt u misschien tot een schadeloosstelling.

P.S. Als een moderator van deze community meeleest dan kunt u mijn voorbeeld brief van 3 uur geleden verwijderen. Ik heb er geen seconde over nagedacht dat lezers daadwerkelijk hun privé gegevens in het item gaan zetten en publiceren. Excuus.

Reputatie 7
Badge +3

@JimiHx Gecompleteerd = gecompenseerd (spellingscontrole vond het blijkbaar een leuk woord)

Ik zet niemand aan tot niet-noodzakelijke reizen.

Gepensioneerd, alle tijd om gewoon een voucher aan te vragen. Zonder gezeur.

En nee ik ga geen regelgevingen lezen. Ik heb wel wat anders te doen.

Reputatie 2

@JimiHxGecompleteerd = gecompenseerd (spellingscontrole vond het blijkbaar een leuk woord)

Om u gerust te stellen: de brief voor de schadeloosstelling is al lang de deur uit.
Als ik geen tijd heb om regelgeving te lezen, dan onthoud ik mij van juridische uitspraken. Als ik u was, zou ik dat in de toekomst ook doen in deze community. Lezers hebben geen baat bij prietpraat.

Reputatie 7
Badge +3

@JimiHxGecompleteerd = gecompenseerd (spellingscontrole vond het blijkbaar een leuk woord)

Om u gerust te stellen: de brief voor de schadeloosstelling is al lang de deur uit.
Als ik geen tijd heb om regelgeving te lezen, dan onthoud ik mij van juridische uitspraken. Als ik u was, zou ik dat in de toekomst ook doen in deze community. Lezers hebben geen baat bij prietpraat.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity geen juridisch loket.

Reputatie 2

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity geen juridisch loket.

Na het lezen van uw bijdragen, ook in andere topics, deel ik de mening van heel wat forumleden, die eenmalig in deze community belanden, dat de NS trollen inhuren om de mening van NS te ventileren. Nu snap ik ook dat u geen tijd heeft om regelgeving te lezen. U heeft het te druk met het lezen van de geplaatste topics. In eerste instantie dacht ik dat u helderziend was, aangezien u vanuit u zelf opgelegde thuissituatie kon beoordelen dat er momenteel reizigers voor een dagje uit in de trein zitten. Maar een informatie cq. hoe te handelen NS memo doet waarschijnlijk wonderen! Gegroet.

Badge +3

Ik acht de kans groot dat men n.a.v. uw brief letterlijk doet wat u vraagt, de Keuzedag(en) vergoeden naar aanschafwaarde, € 3,71 per stuk.

De economische waarde van een Keuzedag is pakweg gelijk aan die van een Holland Travel Ticket. Dat heeft dezelfde geldigheid (doordeweeks vóór 6:30 of na 9:00 en in het weekend en feestdagen de gehele dag). Dit kost €42 maar daar zit ook bus/tram/metro bij dus kom je ongeveer uit rond de 30-35 euro.

Ik weet niet hoeveel er gemiddeld met een Keuzedag gereisd wordt (qua afstand en dan de prijs van wat datzelfde met je 40% kortingsabonnement zou kosten), maar als je het maximale tarief (bijv. Maastricht - Amsterdam retour) als gemiddelde neemt zit je aan €54 voltarief, en met 40% korting zit je dan aan €32,40.

Ik zou dus zeker voor de voucher/couponcode gaan, in plaats van je geld terug. Je kunt daar vast dit jaar nog wel gebruik van maken, en anders ook nog iemand anders blij mee maken (en er een schappelijk bedrag voor vragen bijv. €15). Win-win...

Reputatie 2

​​​​​Hartelijk dank voor de reactie. Het gaat mij niet om het geld of een couponcode. De meeste Keuzedagen gebruik ik niet eens. Het gaat mij om het feit dat de NS fout zit. Zij moeten m.i. juridisch gezien de reizigers met Keuzedagen compenseren. Dat weten zij drommels goed, daarom bieden zij de couponcode aan. Maar waarom gaat dat niet automatisch? Iedereen heeft er recht op. Het automatiseren van de invoer van de couponcodes van niet opgenomen Keuzedagen (query in vaktaal, zoals b.v. de zoekfunctie in deze community) kost een beetje programmeur nog geen uur. Er zijn geen wijzigingen aan het daadwerkelijke productiesysteem met (terecht) strenge regels aan de test-, acceptatie- en productiefase. Nu moet de invoer handmatig worden gegenereerd o.b.v.de aanvragen. Waarom deze keuze? Het enige motief zal wel het geld zijn. Uit een kosten/baten analyse zal gebleken zijn dat als b.v. minder dan 40% piept de NS daar voordeel bij heeft. 
 Ander voorbeeld: waarom krijgt een Twitteraar binnen 15 minuten antwoord, een Facebooker binnen 1 uur en een chatter kan de wachtkamer in? Twitter en Facebook hebben graag de NS klanten voor hun verdienmodel, namelijk reclame en verkoop van gegevens aan derden. Waarschijnlijk betalen zij de NS o.b.v. het aantal tweeds/likes, zodat de kosten van de NS Klantenservice worden gedrukt. 
 Gegroet, ik stap uit deze communiy, omdat volgens mij NS dit spelletje niet eerlijk speelt.

Reageer