beantwoord

Dagelijks de grens over naar Antwerpen

• 11 september 2019
  • 10 reacties
  • 270 Bekeken

Vanaf volgende maand start ik met mijn baan in Antwerpen. Ik ben woonachtig in Tilburg, NL. In eerste instantie leek het mij logisch: Ik reis via Roosendaal tot de Belgische grens (Essen) en reis door naar Antwerpen, dus ik pak een dal-uren abonnement in Nederland + een traject abonnement Essen-Antwerpen. Waarom logisch? Omdat het imaginaire Essen-grens station tot aan Essen slechts 700meter betreft leek het mij een aaneengesloten traject, lekker makkelijk. Nu ben ik door een vriend erop gewezen dat ik een internationaal-ticket of een extra grens abonnement nodig zou hebben voor die 700meter van Essen-grens naar Essen. Er is in België geen traject abonnement Essen-grens - Antwerpen maar alleen van Essen-Antwerpen, ook handig. Is er iemand die de goedkoopste oplossing heeft voor dit probleem, ik kan me niet voorstellen dat ik serieus met 3 of 4 abonnementen moet reizen.

gr. Marcel
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 11 september 2019, 21:25

Marcel546,

Ik moest even mijn trein halen.

Je hebt twee abonnementen nodig. Een voor het Belgische deel en een voor het Nederlandse.

Op de foto in mijn tweede bericht zie je de prijs van een abonnement van Antwerpen tot Hazeldonk Grens.

Je betaalt dus 135 euro voor een maand onbeperkt reizen van Antwerpen tot de grens (of 378 euro voor 3 maanden of 1350 euro voor een jaar onbeperkt reizen).

Voor het Nederlandse deel heb je een grensabonnement voor 168 euro/maand bij een jaarabonnement of maandabonnement van 209 euro nodig. Dan moet je niet in- en uitchecken, maar gebruik je je kaart enkel om poortjes te openen.

Als je in de daluren kunt inchecken is Dal Vrij ook een optie. Je moet dan wel in Tilburg inchecken en in Breda uitchecken (of vice versa). Voor internationale reizen geldt Dal Vrij wel pas vanaf 9u00, maar misschien weet @Thom of een moderator wat je moet doen voor het deel van Breda tot de grens bij ritten voor 9u00.

@Marcel546,

Edit: voor de een of andere bizarre reden wil de NMBS Breda niet toevoegen bij de pagina van grenszones, maar op het honden- en fietsticket na bestaan alle vervoersbewijzen voor Roosendaal ook in een versie tot Hazeldonk Grens.
Bekijk origineel

10 reacties

@Marcel546,

Er bestaat bij de NMBS wel een trajectabonnement tot de grens: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/crossborder/roosendaal-trajectabonnement

Dit bestaat ook in halftijdse versie.

Dit abonnement bestaat er ook voor Hazeldonk grens. Dan kan je met je Nederlandse abonnement tot Breda en daar via Noorderkempen/Brecht de grens oversteken.
Bedankt voor je reactie @gekke_henkie. Ik zie alleen de prijzen voor losse tickets erbij staan maar niet voor een abonnement Roosendaal - Antwerpen, dus dat wordt morgen even bellen. Ik hoop dat de prijs meevalt.

Wel raar eigenlijk toch? Met een Nederlands dal-uren abonnement betaal je al voor het Nederlandse traject-stuk Roosendaal tot de grens?
Reputatie 7
Badge
@Marcel546 realiseer je wel dat je via Roosendaal er 1.45 uur over doet, via Noorderkempen slechts 0.48 uur. Dat is per dag 2 uren minder in de trein zitten. Als je dat elke dag moet gaan doen lijkt me erg zonde van de 10 uren EXTRA reistijd per week.
@AbbeyRoad Inderdaad, via Breda moet het gaan worden. Hoop dat een traject-abonnement Breda-Antwerpen een beetje betaalbaar is. Voor zover ik kon zien liggen de prijzen in België wel wat hoger.
@Marcel546,

In een ander bericht heb ik de prijzen via Hazeldonk grens al eens gevraagd. Zie
https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/grensabonnement-bijna-even-duur-als-aparte-tickets-58631#post394896
Misschien ligt het aan mij dat ik het niet snap, ben compleet nieuw op het gebied van treinreizen. Maar zo te zien ligt Hazeldonk in Nederland. Een grensabonnement Breda - Hazeldonk betekent alsnog dat ik dus legitiem de grens over ben gegaan als ik het goed begrijp? Een abonnement Hazeldonk-Antwerpen lijkt er niet te zijn, dus moet ik alsnog via de Belgische spoorwegen een abonnement Antwerpen - Breda nemen. Dat maakt dat grensabonnement van Breda - Hazeldonk toch overbodig?
@Marcel546,

Er bestaat bij de NMBS wel een trajectabonnement tot de grens: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/crossborder/roosendaal-trajectabonnement

Dit bestaat ook in halftijdse versie.

Dit abonnement bestaat er ook voor Hazeldonk grens. Dan kan je met je Nederlandse abonnement tot Breda en daar via Noorderkempen/Brecht de grens oversteken.

Ik heb zitten zoeken maar een trajectabonnement van Antwerpen - Hazeldonk grens heb ik niet kunnen vinden. Misschien ligt het aan de website en valt het telefonisch wel te regelen... I dont know :S
Marcel546,

Ik moest even mijn trein halen.

Je hebt twee abonnementen nodig. Een voor het Belgische deel en een voor het Nederlandse.

Op de foto in mijn tweede bericht zie je de prijs van een abonnement van Antwerpen tot Hazeldonk Grens.

Je betaalt dus 135 euro voor een maand onbeperkt reizen van Antwerpen tot de grens (of 378 euro voor 3 maanden of 1350 euro voor een jaar onbeperkt reizen).

Voor het Nederlandse deel heb je een grensabonnement voor 168 euro/maand bij een jaarabonnement of maandabonnement van 209 euro nodig. Dan moet je niet in- en uitchecken, maar gebruik je je kaart enkel om poortjes te openen.

Als je in de daluren kunt inchecken is Dal Vrij ook een optie. Je moet dan wel in Tilburg inchecken en in Breda uitchecken (of vice versa). Voor internationale reizen geldt Dal Vrij wel pas vanaf 9u00, maar misschien weet @Thom of een moderator wat je moet doen voor het deel van Breda tot de grens bij ritten voor 9u00.

@Marcel546,

Edit: voor de een of andere bizarre reden wil de NMBS Breda niet toevoegen bij de pagina van grenszones, maar op het honden- en fietsticket na bestaan alle vervoersbewijzen voor Roosendaal ook in een versie tot Hazeldonk Grens.
@gekke_henkie Wederom bedankt voor je reactie. Ik zal morgen eens bellen omtrent een traject abonnement Antwerpen - Hazeldonk-grens. Dan zou een dal-uren abonnement waarmee ik in Nederland tot aan Hazeldonk kan komen moeten volstaan. Voor zover bedankt!
Ik heb gebeld naar de NMBS en er is inderdaad een traject abonnement Antwerpen - Hazeldonk-grens. Deze is niet online of telefonisch te bestellen en kan alleen bij een loket worden gekocht, daarom is deze ook niet online te zien, aldus de klantenservice. Dan ga ik binnenkort maar eens naar een Belgisch station. Voor zover iedereen bedankt voor de hulp !

gr. Marcel

Reageer