Dagje Den Bosch met Samenreiskorting | NS Community
beantwoord

Dagje Den Bosch met Samenreiskorting


Hallo allemaal,

ik heb vandaag een traject-abonnement gekocht en we gaan morgen een dag naar Den Bosch. Degene die mee gaat pik ik op op een volgend station en daarna gaan wij samen verder reizen. Nu is mijn vraag: wat moet ik doen om kaartjes voor ons te kopen om de samenreiskorting te activeren? Want ik heb 40% korting en zij dus ook.

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 March 2022, 21:07

Bekijk origineel

11 reacties

Om even duidelijk te zijn: Ik woon in Middelburg en reis via Goes naar Den Bosch. Zij stapt op in Goes en we reizen samen verder.

Reputatie 7
Badge +4

Als u allebei 40 procent korting heeft, heeft samenreiskorting geen zin, u krijgt niet nog eens korting op korting.

Hier leest u over Samenreiskorting. Bij samenreiskorting wordt er naar gekeken of u op hetzelfde station bent ingecheckt en op dezelfde tijd. Als dat niet klopt, dan kan er sprake zijn van  een kaartje met korting kopen en maar met iedereen mee  zogenaamd met Samenreiskorting kunnen reizen, zonder het normale tarief te betalen. NS is niet helemaal gek, al wordt er niet altijd even streng naar gekeken. De samenreiziger moet bij u zijn en dat is na de incheck in Goes niet het geval als u nog in de trein zit.

Maak er toch een mooie dagje den Bosch van.

Reputatie 7
Badge +3

Bij samenreiskorting wordt er naar gekeken of u op hetzelfde station bent ingecheckt en op dezelfde tijd.

 

Is dat nieuw? Het gaat er toch om dat degene die de korting activeert tijdens de reis samen reist met iemand met een abonnement? Ik heb nooit eerder gehoord dat vertrek (en bestemming) hetzelfde zouden moeten zijn. Ik zie het ook nergens op de site of in de voorwaarden vermeld staan.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet nieuw, het is het enige controle-element. Maar zoals ik aangaf: er wordt vaak niet naar gekeken. Als er al controle is. Conducteurs stellen soms wat vragen en als blijkt dat mensen waarmee ze samenreizen weinig van elkaar weten, volgt er nog wel eens een verhoging. Ik verwacht overigens geen problemen in de praktijk. NS heeft wel eens aangegeven dat iemand meereisde vanaf Heerenveen met een e-ticket en dat het beleid was dit door de vingers te zien als de hoofdreiziger in Leeuwarden was ingestapt. Dit was nogal in strijd met wat verder werd beweerd. Het kan beleid zijn een regel door de vingers te zien, we zagen het dagelijks in de Coronatijd.

Het samenreizen is lek en er zou een notitie op de kaart van de hoofdreiziger moeten staan die het samenreizen bewijst. Dan ben je van alles af.

Het gaat mij daarom: welke kaartjes moet ik kopen vanaf Goes naar Den Bosch als ik wil dat iemand met mij mee reist? En hoe krijg ik iemand ingechecked via de poortjes in Goes als zij met mij me gaat. Er zijn daar poortjes die open en dicht gaan namelijk.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Inchecken gaat altijd met een eigen chipkaart. Met een e-ticket kan wel een poortje worden geopend. maar er zijn geen e-tickets met korting van 40 procent los te koop. Uw medereiziger kan de korting in zijn/haar app activeren. Vervolgens checkt die in met korting.

Ik denk dat als u de link in het eerste bericht leest, dit heel verhelderend werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat mij daarom: welke kaartjes moet ik kopen vanaf Goes naar Den Bosch als ik wil dat iemand met mij mee reist? En hoe krijg ik iemand ingechecked via de poortjes in Goes als zij met mij me gaat. Er zijn daar poortjes die open en dicht gaan namelijk.

Als degene die met u meereist een OV-chipkaart heeft, moet zij daarop Samenreiskorting activeren. Hoe dat gaat staat in de link die Thom hierboven al gaf. Het hangt er vanaf of zij NS Flex heeft of niet.

Als zij geen OV-chipkaart heeft, kan ze een Samenreisticket Dagretour Dal kopen.

U hoeft zelf niks te kopen of te activeren.

Reputatie 7
Badge +1

U koopt niks voor Uzelf-U reist met Uw kaart. U zei dat U korting had en dat is dus de enige manier waarop dat werkt. Als dat klopt van die korting dan had U dat dus al heel lang moeten weten.

Als U tevens betaalt voor medereiziger dan wordt het nogal ingewikkeld, want dan moet dat ticket van Uw fone naar die van 2 worden verzonden en ik ben niet zo thuis in hoe dat gaat en of dat kan. Het is dus handiger dat 2 zelf bestelt, via de NS-app en dan samenreiskorting daarbij aanklikt. Let op: met de chipkaart geldt enkel tijdstip INsjek of wel/niet korting, maar met fone of printbiljetten MOET je zodra de spits begint de trein uitwezen dan wel een ander volle mep kaartje hebben. Maar op ZO speelt dat niet.

Met de QR code op dat biljet kan 2 het poortje met glas gebruiken voor passage-als 2 dat nog nooit heeft gedaan dan wil dat nogal eens heel veel gestuntel opleveren. In theorie is het het veiligst als U treintje eerder neemt en in Goes onderbreekt-kan op perron blijven. En problem als boven gesignaleerd ook voorkomen door 2 dat ticket al vanaf Mdbg te laten kopen-dat zal niet echt heel veel schelen. Maakt voor de poortpassage niks uit.

2-als ook chipkaart heeft, kan die gebruiken en eerst op automaat de korting laden-2x ook voor terug. Maar dan is in het uitzonderlijk geval dat er net vreselijk toevallig een hele strenge controle komt kan dat problems opleveren.

Want os zeuwe bent zuunig. Maar ik zij ginne Zeeuw.

Een erg veel voorkomend misverstand is blijkbaar dat veel mensen denken dat samenreisk betekent dat je enkel hoeft samen te reizen. Maar dat is dus niet zo-1 van 2 moet een of ander NS-ABO hebben.

Reputatie 7

Een erg veel voorkomend misverstand is blijkbaar dat veel mensen denken dat samenreisk betekent dat je enkel hoeft samen te reizen. Maar dat is dus niet zo-1 van 2 moet een of ander NS-ABO hebben.

Komt vanuit vroeger denk ik, kwam toen veel voor dat mensen zonder abonnement toch kaartjes met 40% korting uit de automaat kochten en dan in de trein mensen langsgingen met de vraag "waar gaat u naartoe?"en als dat uitkwam ze dan vroegen "mag ik dan met u samenreizen tot (....) ".

Wel grappig om te zien hoe creatief mensen soms zijn om met een omweg om formele regels heen te werken, om maar zo goedkoop mogelijk uit te zijn met elkaar. Met elkaar reizen kan soms goedkoper zijn dan met meerderen in één auto reizen, maar men wil dan natuurlijk geen voorwaarden als exact hetzelfde traject afleggen, in de spits je niet in de trein mogen bevinden etc. Het moet niet ingewikkeld en te beperkt worden 😉

Badge +3

Bij samenreiskorting wordt er naar gekeken of u op hetzelfde station bent ingecheckt en op dezelfde tijd.

 

Is dat nieuw? Het gaat er toch om dat degene die de korting activeert tijdens de reis samen reist met iemand met een abonnement? Ik heb nooit eerder gehoord dat vertrek (en bestemming) hetzelfde zouden moeten zijn. Ik zie het ook nergens op de site of in de voorwaarden vermeld staan.

Een medereiziger mag volgens mij ook best later opstappen, zelfde als met een Groepsticket.

Mocht samen inchecken toch een harde eis zijn dan stap je in Goes even uit, checkt uit en weer in. Omdat Goes poortjes heeft kost je dat waarschijnlijk wel een half uur, tenzij de conducteur even wil wachten. Ik neem aan dat een conducteur dat overchecken niet eens nodig vindt als je die in Goes vertelt dat er iemand met je mee gaat reizen.

Als je medereiziger geen abonnement heeft dat korting geeft kan ze ook een maandje Flex Weekend Voordeel nemen voor € 2,00 en daarmee met 40% korting reizen. Hoeft ze ook geen Samenreiskorting meer te activeren voor de terugreis.

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_retour_daluren lees ik het volgende: 

  • Alleen geldig in dezelfde klasse en op hetzelfde traject als de persoon met wie je samen reist

Het probleem valt op te lossen door voor de medereiziger een e-ticket van Middelburg naar 's-Hertogenbosch te kopen en in Goes in te stappen. Met het e-ticket kun je eventuele poortjes onderweg openen. 

Reageer