beantwoord

Dal korting persoonlijke chipkaart gebruiken in combinatie met Zakelijke chipkaart?

• 17 juni 2016
  • 5 reacties
  • 283 Bekeken

Na ongeveer 2 weken lang gevochten te hebben met het online aanvraag formulier voor een zakelijke OV-chipkaart lijkt dit nu eindelijk te werken. De bug zit nog steeds in de website: als je kortingscode niet klopt sluit de website af met een vage error of geen error: afhankelijk van welke browser je gebruikt. Maar goed, dat terzijde.

Mijn vraag:
Ik wil (voor makkelijkere administratie) gebruik maken van een zakelijke OV chipkaart voor mijn zakelijke reizen. Ik heb reeds een persoonlijke OV chipkaart voor prive-reizen met daarop dal korting. Nu heb ik geen zin om voor mijn zakelijke OV kaart weer opnieuw dal korting aan te vragen.

Is het mogelijk met mijn zakelijke OV-chipkaart in en uit te checken en mijn persoonlijke OV-chipkaart-korting daarbij te laten gelden?

Het lijkt me nogal logisch dat het niet nodig zou moeten zijn voor 1 persoon 2x eenzelfde kortingsabbo af te sluiten? Als dit toch zou moeten dan snap ik het nut van de zakelijke kaart totaal niet: het sales-argument was toch om MINDER administratieve rompslomp te hebben?
icon

Beste antwoord door LauraR NS 17 juni 2016, 19:49

Hoi asdfagefgas, welkom op het forum.

Het is niet mogelijk om het particuliere Dal Voordeel te gebruiken tijdens het reizen met de Business Card. Ik citeer even het antwoord van mijn collega Inge in dit topic:

De NS-Business Card is ontwikkeld als 1 kaart waarmee je zowel werkgerelateerde als privéreizen kan maken. Dit betekent dat de kaart altijd te gebruiken is. De NS-poortjes herkennen dus niet of het een zakelijke reis, woon-werk of privéreis betreft. Alle reizen die met de nieuwe NS-Business Card worden gemaakt, komen terug op de factuur. Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen.
Bekijk origineel

5 reacties

Ik heb precies dezelfde vraag. Ga natuurlijk geen zakelijk abonnement nemen als ik dezelfde kortingskaart voor de tweede keer moet aanschaffen.

Het is niet mogelijk om het particuliere Dal Voordeel te gebruiken tijdens het reizen met de Business Card. Ik citeer even het antwoord van mijn collega Inge in dit topic:

De NS-Business Card is ontwikkeld als 1 kaart waarmee je zowel werkgerelateerde als privéreizen kan maken. Dit betekent dat de kaart altijd te gebruiken is. De NS-poortjes herkennen dus niet of het een zakelijke reis, woon-werk of privéreis betreft. Alle reizen die met de nieuwe NS-Business Card worden gemaakt, komen terug op de factuur. Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen.

En hoe is dit administratief dan handiger of anders dan de reizen van een persoonlijke (niet zakelijke) OV-chipkaart inboeken als 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk'?

Ik kan toch de reizen van een persoonlijke OV-chipkaart ook opzoeken op internet en op exact dezelfde manier inboeken?

Het enige praktische verschil is dus dat je bij een zakelijke chipkaart een factuur achteraf krijgt (waarbij je prive en zakelijke kosten nog steeds met de hand kosten moet inboeken/scheiden/berekenen) en bij een prive-kaart de kosten direct inziet en in kunt boeken (en daarbij ook nog steeds met de hand kosten moet inboeken/scheiden/berekenen)?

Zie ik iets over het hoofd of biedt in dit geval de zakelijke OV-chipkaart totaal geen administratieve meerwaarde ten opzichte van een prive-kaart?
Daarnaast zie je op de factuur al je reizen met het openbaar vervoer en gemaakte kosten met deur-tot-deur diensten. Dit werkt anders bij de ov-chipkaart voor particulieren. Het ontvangen van een factuur achteraf zie ik overigens ook wel als een administratieve meerwaarde.
Bedankt voor het antwoord. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik op mijn persoonlijke kaart een voordeeluren abonnement heb dat niet meer aangeboden wordt op nieuwe kaarten. Deze kan ik ook niet meer aanvragen op een eventuele nieuwe zakelijke kaart, maar ik kan hem wel behouden door mijn persoonlijke abonnement niet op te zeggen.

Aangezien ik met dit abbo (in tegenstelling tot het nieuwe dal-abbo) ook in de middag spits met korting kan reizen, ga ik die maar aanhouden. Ik maak geen gebruik van deur-tot-deur diensten (uitsluitend Intercity) dus ik ga gewoon prive-facturen downloaden en inboeken als zakelijk.

Voor mij geen reden om een zakelijke OV te nemen (ondanks dat ik mijn persoonlijke OV uitsluitend voor zakelijke reizen gebruik). En hiermee dus wel 3 redenen om GEEN zakelijk OV te nemen:
1. Ik zou mijn voordeel abonnement op mijn persoonlijke OV eerst op moeten zeggen om een nieuwe aan te vragen op de zakelijke. Wat een gedoe.
2. De zakelijke OV-kaart aanvraag site werkt niet goed in Chrome: nog meer gedoe.
3. Ik kan het "oude" doch betere kortings-abonnement op mijn persoonlijke kaart niet meer aanvragen op een zakelijke kaart.

Ik blijf het allemaal een vreemde gang van zaken vinden...

Reageer