Dal Voordeel als extra abonnement

Reputatie 6
Badge +2
Redenen die er kunnen zijn om Dal Voordeel als extra abonnement te nemen (deels nu al van toepassing, deels na afschaffing papieren kaartjes):
    Eén of meer exemplaren:
  • Voor 60-plusser: voor het kopen van (extra) Keuzedagen.
  • Voor 3 (extra) gratis Kids Vrij abonnementen. Eén exemplaar:
  • Voor houder VDU-abonnement: voor korting bij inchecken van 4 - 6.30 uur.
  • Voor houder Altijd Vrij 2e klas, Dal Vrij 2e klas, Weekend Vrij 2e klas en Studentenreisproduct, om in de daluren met korting in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel eventueel als het ware dubbel).
  • Voor houder Traject Vrij 2e klas, om in de daluren met korting op het vaste traject in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel als het ware dubbel).
  • Voor houder Traject Vrij 2e klas, om in de daluren met korting buiten het vaste traject in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is.
  • Voor houder Traject Vrij, om bij inchecken in de spits voor een reis buiten het vaste traject na afloop van de spits de reis met korting voort te zetten door uit en in te checken, zonder 35 minuten te wachten.
  • Voor houder Weekend Vrij 1e klas, om doordeweeks in de daluren met korting in de 2e klas te reizen.
  • Voor houder Traject Vrij 1e klas, om in de daluren met korting buiten het vaste traject in de 2e klas te reizen.

14 reacties

Reputatie 3
Badge
Redenen die er kunnen zijn om Dal Voordeel als extra abonnement te nemen (deels nu al van toepassing, deels na afschaffing papieren kaartjes):
  • Voor houder Traject Vrij 2e klas, om in de daluren met korting op het vaste traject in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel als het ware dubbel).
  • Voor houder Traject Vrij 2e klas, om in de daluren met korting buiten het vaste traject in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is.

Geeft Traject Vrij 2e klas dan niet sowieso korting op eerste klas kaarten in daluren buiten het vaste traject? Ik heb op dit moment nog een Jaartrajectabonnement, en daarmee reis ik tot nu toe probleemloos ook met korting 1e klas buiten mijn traject in daluren.
Ik zie nergens staan dat het recht op korting beperkt is tot de klasse waarvoor je Traject Vrij abonnement geldt.

• Voor houder Traject Vrij 1e klas, om in de daluren met korting buiten het vaste traject in de 2e klas te reizen.

Zie ook hierboven: het zou toch vreemd zijn als je met Traject Vrij 1 wel recht hebt op korting buiten je vaste traject in de 1e klas, maar niet op (in principe een kleinere) korting in de 2e klas? Dat je feitelijk een extra abonnement moet aanschaffen om van een deel van je korting af te zien?
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb gemakshalve gesteld "deels nu al van toepassing, deels na afschaffing papieren kaartjes". Over de vraag wie de nu nog verkrijgbare papieren kaartjes met korting en de papieren Overgang 2-1 (al of niet met korting) kan gebruiken is soms discussie, zie onder meer https://forum.ns.nl/abonnementen-2/toeslag-2-1-dal-vrij-weekend-vrij-altijd-vrij-abonnement-studentenreisproduct-1748. Inderdaad zijn de effecten niet erg logisch.
Reputatie 7
Badge +4
  • Voor houder Weekend Vrij 1e klas, om doordeweeks in de daluren met korting in de 2e klas te reizen. [

Door een klassewissel van de eerste naar tweede klas toe te passen, kan al dat gewoon en kun je met je weekendvrijkaart 1e klas in de daluren (en in de spits) tweede klas reizen. Dat is een fluitje van een cent bij het kaartautomaat en zul je dan meestal doen, voordat je incheckt. Die wissel is de hele dag geldig. Daarvoor een dalvoordeelurenkaart aanschaffen, is compleet zinloos.

Wat betreft de vrije reisdagen voor zestig plussers heb je wel een punt, ik had die graag aan de kaart willen koppelen waar weekendvrij opstaat. NS wil dit niet doen en dat is hier uitgebreid besproken. Dan is de dalvoordeelurenkaart erbij nemen helaas wel noodzakelijk en daarmee jaagt NS zestigplussers met een weekendvrijkaart in die zin op dubbele kosten.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt voor de correctie, dan haal ik dat punt weg. Ik neem aan dat bij Weekend Vrij doordeweeks ook een klassewissel van 2 naar 1 mogelijk is. Dan wordt het:

Eén of meer exemplaren:
  • Voor houder VDU: voor korting bij inchecken van 4 - 6.30 uur.
  • Voor houder Altijd Vrij 2e klas, Dal Vrij 2e klas en Studentenreisproduct, om in de daluren met korting in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel eventueel als het ware dubbel).
  • Voor houder Weekend Vrij 2e klas, om in het weekend met korting in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel als het ware dubbel).
  • Voor houder Traject Vrij, om bij inchecken in de spits voor een reis buiten het vaste traject na afloop van de spits de reis met korting voort te zetten door uit en in te checken, zonder 35 minuten te wachten.
Reputatie 3
Badge
Over de vraag of je met Traject Vrij 2e klas recht hebt op korting in de 1e klas buiten je vaste traject heb ik een aparte vraag gesteld. Hopelijk kan iemand van NS die beantwoorden. (Ik zou nog steeds niet weten waarom niet. . .)

Zie:
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/korting-daluren-1e-klas-buiten-vast-traject-op-basis-traject-vrij-2e-klas-1836
Reputatie 6
Badge +2
In de genoemde gevallen van dubbel betalen is voor zover bekend nu die nog bestaat ook een papieren Overgang 2-1 vol tarief toegestaan (op de kaartautomaat staat dat die geldig is met bijbehorend vervoerbewijs, zonder specifieke beperkingen). In die gevallen zou dus Dal Voordeel niet nodig zijn. Bovendien is de Overgang 2-1 vol tarief goedkoper dan het tarief 1e klas met korting.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/overige-producten-6/universele-bruikbaarheid-overgang-2-1-vol-tarief-1847.
Reputatie 6
Badge +2
Indien en zolang Overgang 2-1 vol tarief universeel bruikbaar is wordt het als volgt:

Redenen die er kunnen zijn om Dal Voordeel als extra abonnement te nemen
    Eén of meer exemplaren:
Bedankt voor het delen van deze informatie Dennis. Ik kan in je berichten geen concrete vraag zien, als je die hebt, zou je die nog duidelijk kunnen formuleren?
Reputatie 6
Badge +2
Niet echt een vraag, maar een bevestiging dat het klopt, of juist een correctie als iets niet klopt, is altijd welkom.
Beste Dennis, zou je dan duidelijker kunnen aangeven waarover je een bevestiging wilt ontvangen? Vriendelijke groet, Femke
Reputatie 6
Badge +2
Er loopt in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/moment-inchecken-niet-altijd-bepalend-1817 nog een kwestie over diverse 35-minutenregels, en Inge doet nog navraag over https://forum.ns.nl/overige-producten-6/universele-bruikbaarheid-overgang-2-1-vol-tarief-1847. De correctheid van mijn bovenstaande lijstje hangt af van de uitkomsten, dus laten we die afwachten.
Dennis, ik heb gereageerd op je eerste topic. Inge zal reageren op je tweede topic indien ze uitsluitsel heeft van de betreffende afdeling. Groet Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Redenen die er kunnen zijn om Dal Voordeel als extra abonnement te nemen:

(..)

Eén exemplaar:

• Voor houder Altijd Vrij 2e klas, Dal Vrij 2e klas en Studentenreisproduct, om in de daluren met korting in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel eventueel als het ware dubbel).
  • Voor houder Weekend Vrij 2e klas, om in het weekend met korting in de 1e klas te reizen wanneer Toeslag 2-1 niet lonend is (de 2e klas reiskosten betaalt men dan wel als het ware dubbel).
  • Voor houder Traject Vrij, om bij inchecken in de spits, voor een reis buiten het vaste traject na afloop van de spits de reis met korting voort te zetten door uit en in te checken, zonder 35 minuten te wachten.

Het voorlaatste punt bleek niet van toepassing, maar wordt dat alsnog vanaf 1 september 2016. Er komt dan ook bij:
  • Voor houder Altijd Voordeel, om bij inchecken in de spits, voor een deel van de reis na afloop van de spits 40% korting te krijgen door uit en in te checken, zonder 35 minuten te wachten.
bijdragevandennis 201608

Reageer