beantwoord

Dal voordeel jongeren: elke jaar 15 euro of alleen eerste jaar?

Goedendag,

Ik weet dat er al een topic over is, maar ik zag niet hoe ik publiekelijk kon reageren op eerdere vragen/antwoorden? Ik heb maar prive-berichten gestuurd, maar na 2 dagen nog geen antwoord, probeer ik het toch maar zo:
  • zijn de jaarlijkste kosten voor een dal voordeel jongeren abonnement 15 euro (tot hij/zij 19 jaar is) of is dit alleen het eerste jaar? Als dit laatste het geval is: wat zijn na het eerste jaar dan de jaarlijkse kosten?
  • Wanneer kun je het abonnement uiterlijk opzeggen?
Ik zou ook graag vrienden op dit abonnement willen attenderen, maar dan wil ik ze wel graag volledig informeren.
Bvd en groeten,
Moma, moeder van twee pubers
icon

Beste antwoord door Slidestops 15 mei 2018, 12:35

Hallo en welkom :)

Het abonnement kost jaarlijks €15,- tot en met de 18 jaar. Vanaf 19 wordt het dan €50,- per jaar.
(Ook dan heb je na een klein aantal reizen in de daluren per jaar het er nog uit)

Het abonnement is het eerste jaar vast. Na het eerste jaar kun je maandelijks opzeggen.

(Voorbeeld: je koopt het abonnement op 01-06-2018, je kunt dan vanaf 01-06-2019 het abonnement stop zetten, of elke volgende maand (01-07-2019 - 01-08-2019 etc etc. Als je jaarlijks betaald, krijg je dan evenredig het bedrag terug van wat je niet gebruikt hebt.)

Wat betreft de voorwaarden van opzeggen:

Het deactiveren van het abonnement moet in principe voór de einddatum van uw abonnement gebeuren. Als u korter dan twee weken voor de einddatum van uw abonnement heeft opgezegd heeft u vanaf de datum van opzegging twee weken de tijd om het abonnement alsnog te deactiveren. Als u het abonnement niet op tijd deactiveert loopt het abonnement door en blijft u (in elk geval voor de volgende maand) abonnementskosten verschuldigd.
Als u ruim van tevoren wilt opzeggen of deactiveren is dit ook mogelijk. U kunt het abonnement dan gewoon blijven gebruiken tot de einddatum. Neem voor vragen hierover contact op met NS Klantenservice.
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Hallo en welkom :)

Het abonnement kost jaarlijks €15,- tot en met de 18 jaar. Vanaf 19 wordt het dan €50,- per jaar.
(Ook dan heb je na een klein aantal reizen in de daluren per jaar het er nog uit)

Het abonnement is het eerste jaar vast. Na het eerste jaar kun je maandelijks opzeggen.

(Voorbeeld: je koopt het abonnement op 01-06-2018, je kunt dan vanaf 01-06-2019 het abonnement stop zetten, of elke volgende maand (01-07-2019 - 01-08-2019 etc etc. Als je jaarlijks betaald, krijg je dan evenredig het bedrag terug van wat je niet gebruikt hebt.)

Wat betreft de voorwaarden van opzeggen:

Het deactiveren van het abonnement moet in principe voór de einddatum van uw abonnement gebeuren. Als u korter dan twee weken voor de einddatum van uw abonnement heeft opgezegd heeft u vanaf de datum van opzegging twee weken de tijd om het abonnement alsnog te deactiveren. Als u het abonnement niet op tijd deactiveert loopt het abonnement door en blijft u (in elk geval voor de volgende maand) abonnementskosten verschuldigd.
Als u ruim van tevoren wilt opzeggen of deactiveren is dit ook mogelijk. U kunt het abonnement dan gewoon blijven gebruiken tot de einddatum. Neem voor vragen hierover contact op met NS Klantenservice.
Reputatie 7
Badge +3
De abonnementen-pagina suggereert iets anders. Lijkt me handig dat aan te passen, maakt het alleen maar aantrekkelijker :)

OK, dank voor de heldere info en supersnelle reactie! En idd, de website suggereert iets anders.

Heb ik nog een aanvullende vraag:
voor één van mijn zonen (binnenkort 13) heb ik vorig jaar september een dalvoordeelabonnement voor 20 euro (eenmalig, alleen eerste jaar meen ik) afgesloten. Krijgt hij automatisch bericht dat het na een jaar ook 15 euro per jaar blijft (omdat hij in de doelgroep valt en dal voordeel heeft), of kan ik dit abonnement omzetten naar dal voordeel jongeren? Hoe regel ik dat (op tijd)?
Reputatie 7
Dat zou ik heel eerlijk gezegd niet durven te vertellen. Je krijgt in ieder geval van te voren een aankondiging dat het abonnement verlengd gaat worden, met daarop het bedrag. Als je na die aankondiging contact op neemt met de klantenservice, ga ik ervanuit dat er nog tijd genoeg is om een aanpassing te doen.
Dank, ik heb het even nagekeken, dat was idd alleen voor het eerste jaar. Prima, ik hou het in de gaten tegen die tijd, dank!
Beste slidestops,

N.a.v. bovenstaande heb ik vandaag contact gehad met NS klantenservice. Tijdens onze vakantie heb ik idd een mail gekregen over het verlengen van het dalvoordeelabonnement van mijn jongste zoon (destijds aanbod 20 euro). Echter, het verlengen zou nu 50 euro gaan kosten per 16 september, en omzetten naar een dal voordeel jongerenabonnement (15 euro t/m 18 jaar) werd niet automatisch aangeboden, terwijl hij wel in de doelgroep valt. Wat schetst mijn verbazing: klantenservice meldt dat het dal voordeel jongerenabonnement destijds (mei) een tijdelijk aanbod was!

1) Ik heb in mei nergens gelezen dat dit een tijdelijk aanbod was (waar stond dit?), ik dacht dat het een nieuw product was en was oprecht blij dat er eindelijk voor jongeren een goed aanbod was na het kidsvrij-abonnement.
2) Had ik dit geweten dan had ik ook voor mijn jongste zoon dit abonnement in mei af willen sluiten (dan had hij 4 maanden dus een dubbel dalvoordeelabonnement gehad, maar dan had hij het jongerenabonnement wel t/m zijn 18e jaar gehad!) Ik weet trouwens niet of dit had gekund?

Ik heb een aanbod gekregen voor verlenging met een jaar voor 29 euro, maar daar ben ik eerlijk gezegd niet gelukkig mee (dit is dan weer voor een jaar en het jongerenabo is t/m 18 jaar..). Ik heb het gevoel niet goed te zijn geïnformeerd (dat het een tijdelijke actie betrof) en zou graag, gezien mijn duidelijk geuite wens destijds om het dalvoordeeljongerenabonnement ook voor mijn jongste zoon af te willen sluiten, dit -desnoods met terugwerkende kracht- willen afsluiten.

Zijn huidige dalvoordeelabonnement zou ik vandaag moeten opzeggen om niet aan de nieuwe kosten van 50 euro per jaar vast te zitten. Ik hoop dat je in de gelegenheid bent om vandaag nog te reageren. Dank!
Reputatie 7
Ik kan hier verder niets meer voor je in betekenen. Misschien dat een moderator op het forum je nog verder kan helpen? Ik zie dat @Sivan NS net nog op het forum heeft gepost, misschien kan zij nog iets voor je betekenen?
Ik ga zorgen dat een van de moderators hier vandaag nog naar kijkt. Dank, Slidestops!
Hi moma. Wat een vervelende situatie.

Dal Voordeel Jongeren was (helaas) een pilot. Om eerlijk te zijn was dit ook bij ons niet heel duidelijk bekend. De pilot is begin juni ten einde gekomen en Dal Voordeel Jongeren is daarom ook niet meer verkrijgbaar en kunnen we ook niet met terugwerkende kracht aanbieden. Vanuit onze afdeling klantbehoud (opzeggingen) heb je een ander aanbod gekregen. Ik ben bang dat een ander aanbod dan dat er helaas niet mogelijk is. Enkele keren per jaar bieden wij het Dal Voordeel abonnement aan voor nieuwe klanten voor € 29.
Dank voor je reactie en eerlijkheid. Mag ik wel zeggen teleurgesteld te zijn dat de NS niet duidelijk aangeeft of iets een tijdelijke actie betreft of dat er een nieuw product wordt geintroduceerd? Ik heb het jongerenabonnement ook bij anderen aanbevolen, maar ik wist toen dus niet dat het nog maar enkele dagen geldig was... Wil je dit svp terugkoppelen naar de productontwikkeling?

Als ik in ga op het aanbod, wil ik graag dat ik er niet weer een jaar aan vast zit, maar dat dit maandelijks opzegbaar is. (Ik heb via andere kanalen begrepen dat NS nadenkt over een permanent aanbod voor jongeren, dus daar wil ik graag gebruik van kunnen maken als dit zich aandient.) Kun je me dit bevestigen?
Ga ik zeker doen!

Voor aanbiedingen die je worden gedaan vanuit klantbehoud geldt dat het abonnement weer minimaal voor 1 jaar verlengd wordt. Maandelijks opzeggen is binnen dat jaar niet mogelijk. Ik heb vanuit onze afdeling Marketing begrepen dat er volop gedisccusieerd wordt over dit onderwerp maar of er nog weer een nieuw aanbod speciaal voor jongeren gaat komen is helaas (nog) niet duidelijk.
Dan zie ik er van af. Gezien mijn verwachtingen ga ik niet nu weer me voor een jaar vastleggen. Ik ga er van uit dat het geen jaar duurt voordat er een jongerenproduct komt en dan wil ik daar in kunnen stappen. Behoefte is er zeker, daar ben ik van overtuigd.
Dat is begrijpelijk moma. Kan ik op het moment nog iets voor je doen? De opzegging heb je al in orde gemaakt begrijp ik?
Badge +3
Ik heb dezelfde vraag enkele maanden geleden gesteld in een topic waar iemand vroeg waar de aanbieding voor € 15,- was gebleven.

"Hoe zit het dan met mensen die het al wel hebben, behouden die de korting tot hun 19e?"

Het antwoord van (volgens mij Sivan) was toen bevestigend "Ja, die mensen hebben geluk" of iets van die strekking.
Ik heb dezelfde vraag enkele maanden geleden gesteld in een topic waar iemand vroeg waar de aanbieding voor € 15,- was gebleven.

"Hoe zit het dan met mensen die het al wel hebben, behouden die de korting tot hun 19e?"

Het antwoord van (volgens mij Sivan) was toen bevestigend "Ja, die mensen hebben geluk" of iets van die strekking.

helaas, ik kreeg wel nog een keer korting, maar verder niet.
Reputatie 7
Badge +3
Het was (en blijft) een rare gang van zaken rond dit abonnement. Eerst was het een pilot, toen gewoon een normaal product, toen opeens toch verdwenen onder het mom van 'het was een pilot'.
Daarnaast is door diverse NS-ers bevestigd dat de korting niet enkel het eerste jaar zou zijn, maar dat je deze t/m je 18e zou krijgen, later kwamen ze daar weer op terug.
't Verdient allemaal geen schoonheidsprijs 😞
Hier nog een teleurgestelde klant. Ik kreeg gisteren de verlengingsmail voor de jongerenabonnementen voor mijn twee tieners, en tot mijn verbazing staat daarin een bedrag van € 52 in plaats van € 15. In totaal dus € 104 in plaats van € 30. Dat is me nogal een verschil. Ik zou het erg op prijs stellen als jullie me een beter aanbod kunnen doen.
Reputatie 3
Ook hier verbazing en teleurstelling over een verlengingsaanbod voor € 52.

In de welkomstmail een jaar geleden stond duidelijk: "Dal Voordeel, 2e klas, € 15,00 per jaar". Dat was toen geen welkomstkorting, maar een laag jongerentarief. En dan pak ik er de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten bij, om te kijken of het abonnementstarief zomaar aangepast mag worden. Art 4.6 staat alleen een jaarlijkse inflatiecorrectie toe. Art 4.7 staat een tariefsverhoging alleen toe na een openbare aankondiging en met een opzeggingsrecht. Dat laatste is echt voor een uitzonderingssituatie en daar lijkt hier geen sprake van. Verder is er geen mogelijkheid om het abonnementstarief zoals destijds gecommuniceerd (€ 15/jaar) te verhogen. Oftewel, NS, het contract zou toch gewoon moeten doorlopen tegen € 15/jaar, eventueel verhoogd met inflatiecorrectie?
Reputatie 7
Badge +4
NS is niet verplicht abonnementsvormen in stand te houden maar moet zich wel aan het afgesloten contract voor een jaar houden in dit geval.
Reputatie 3
NS is niet verplicht abonnementsvormen in stand te houden ...

Dat is de vraag hier niet. Een Voordeelurenabonnement kun je niet meer krijgen, maar loopt wel door voor de happy few. En een Dal Voordeel Jongeren kun je inderdaad ook niet meer afsluiten. Maar voor de bestaande gebruikers loopt het door ("doorlopend" stond in de welkomstmail, art 5.1 PAC geeft ook aan dat een abonnement voor onbepaalde tijd wordt afgesloten). De enige manier voor NS om van een lopend abonnement af te komen is dan nog art 5.6 PAC: NS mag opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden. Dat heeft NS echter niet gedaan, en het is ook een merkwaardige boodschap aan je klanten.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is de vraag hier niet. Een dalvoordeel abonnement is niet meer in stand gehouden en kun je niet meer afsluiten, maar het loopt wel door voor de happy few.

Een Dalvoordeelabonnement bestaat nog gewoon en is ook af te sluiten. Ik neem aan dat u het voordeelurenabonnement bedoelt. Die happy few zijn nog bijna 900.000. NS is met het jongerenabonnement ook niet bezig om er van af te komen, het blijft het hele jaar geldig en NS hoeft niet te verlengen. Het in stand houden van het VDU was een overeenkomst met de reizigersorganisaties. Die waren furieus over het kwijtraken van de korting in de middagspits.
Reputatie 3
Ik neem aan dat u het voordeelurenabonnement bedoelt.

Klopt, mijn bericht is al gecorrigeerd.
Reputatie 3
NS is met het jongerenabonnement ook niet bezig om er van af te komen, het blijft het hele jaar geldig en ns hoeft niet te verlengen.

NS verlengt ook helemaal niet. Het abonnement loopt gewoon door. De "verlengingsmail" spreekt niet over verlengen, is geen aanbod maar informatief, en verwijst naar een "doorlopend abonnement" en over "Voor het komende jaar (..) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden".

NS is met het jongerenabonnement ook niet bezig om er van af te komen, het blijft het hele jaar geldig en ns hoeft niet te verlengen.NS verlengt ook helemaal niet. Het abonnement loopt gewoon door. De "verlengingsmail" spreekt niet over verlengen, is geen aanbod maar informatief, en verwijst naar een "doorlopend abonnement" en over "Voor het komende jaar (..) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden".

Helemaal met je eens Arnold2, zie ook de chats genaamd ' Dal voordeel jongeren' en ' Dal voordeel jongeren wel aangeboden, niet gekregen want het bleek een pilot'. Helaas zijn er diverse chats over dit onderwerp, maakt het er niet overzichtelijker op, maar ik heb er een brief in geplaatst. Vreemd dat je overigens geen reply meer krijgt op je laatste bericht?
Ik heb je reactie in het andere topic verwijderd en kom er hier even op terug.
Na ieder contractjaar wordt er een verlenging gestart. Wanneer je een abonnement aanschaft ga je akkoord met een doorlopend abonnement. Na het eerste jaar ontstaat er de mogelijkheid om je abonnement maandelijks op te zeggen. In deze situatie is de verlenging na 1 jaar ingezet, maar is er een ander tarief geboden namelijk het reguliere tarief.

Reageer