beantwoord

Dal Voordeel klassegebonden?

Reputatie 3
Badge
In reactie op een ander topic gaf een van de moderators het volgende antwoord:

Een Dal Voordeel tweede klasse geeft geen recht op 40% korting eerste klasse, tenzij je een 2-1 overgang aanschaft.

Nu is ons in weer een ander topic door een andere moderator verteld:
Het klopt inderdaad dat het papieren overgangsbewijs 2-1 verdwijnt per 9 juli, deze wordt vervangen door Toeslag 2-1 Dag, Toeslag 2-1 Daluren en Toeslag 2-1 Weekend.

Ik heb mijn best gedaan om alle relevante informatie te lezen en te begrijpen: AVR, productvoorwaarden Dal Voordeel, website NS, dit forum. Maar ik snap nu werkelijk niet meer of Dal Voordeel nu wel of niet klassegebonden is.

Ik begrijp het als volgt:
  • Dal Voordeel koop je voor een vast bedrag, ongeacht de klasse. Dat product activeer je op je kaart.
  • Als je in daluren incheckt in A en vervolgens in B (ongeacht de tijd) weer uitcheckt, betaal je een enkele reis tweede klas A-B met 40% korting; in die zin is Dal Voordeel 'standaard' 2e klas Maar....
  • Je kunt ook naar de kaartautomaat en daar met je Dal Voordeel kiezen voor de optie 'Vandaag 1e klas'. Volgens mij betaal je daar niets voor.
  • Als je MET DE OPTIE 'VANDAAG 1E KLAS' in daluren incheckt in A en vervolgens in B (ongeacht de tijd) weer uitcheckt, betaal je een enkele reis eerste klas A-B met 40% korting. Je betaalt dus niets extra's om je kortingsregeling ook voor je eersteklaskaartje te laten gelden. In die zin is Dal Voordeel NIET klassegebonden: zonder bij te betalen krijg je korting op een eerste klas reis.
  • Als je wilt kun je daarna weer de optie 'Vandaag 1e klas' ongedaan maken, waarna je weer alleen in de tweede klas met korting reist. Feitelijk heb je dan dus de reis van A naar B in de eerste klas met korting afgelegd. Dat bedoel ik met: "Dal Voordeel is niet klassegebonden": je hoeft niet extra te betalen om korting te krijgen op een reis in de eerste klasse.
Overgang 2-1, zoals Martin NS suggereert, is sowieso niet aan de orde: die wordt afgeschaft (zoals door Marjan NS bevestigd). Volgens mij is hier sprake van een (tijdelijke) klassewissel, zoals beschreven op de betreffende pagina van NS bij Dal Voordeel, Altijd Voordeel en VDU. En die impliceert dat je korting, zonder bijbetalen, ook voor de eerste klasse geldt. (Voor de goede orde: uiteraard betaal je dan EERSTE KLAS met korting! Het gaat mij erom dat je kortingsrecht als zodanig niet aan een klasse gebonden is. Dat het tarief waarop je korting krijgt wel klassegebonden is, lijkt me evident.)

Kan iemand van NS vertellen of mijn uitleg hier juist is? Of anders: waar ik fout zit?
icon

Beste antwoord door Thom 24 mei 2014, 17:22

Het lijkt me dat je met een voordeelurenabonnement en toeslag 2>1 daluren, gewoon in de spits je reis eerste klas mag afmaken, net als bij de normale voorwaarden. Als je in Groningen incheckt in de daluren mag je tenslotte nu je reis ook afmaken in de spits tot Roosendaal. Ik heb in ieder geval niet kunnen vinden dat dat niet kan met een toeslag 2>1 daluren en het komt me ook onlogisch voor dat het niet zou kunnen.

Bij Scenario 1 wordt 15,20 afgeboekt, maar je toeslag kost 15 euro extra.
Bij Scenario 2 wordt 25,90 afgeboekt.

Je moet fors reizen wil de toeslag uit kunnen. Dat zal dan veelal een retourreis zijn. Denk aan een afstand als Den Haag - Nunspeet vv.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 6
Badge +2
"Een Dal Voordeel tweede klasse geeft geen recht op 40% korting eerste klasse, tenzij je een 2-1 overgang aanschaft." is inderdaad raar gezegd, omdat je "Dal Voordeel tweede klasse" (als je dat zo wil noemen) gemakkelijk, direct en gratis om kan zetten in "Dal Voordeel eerste klasse" (en omgekeerd). Iets daarbij aanschaffen is helemaal niet aan de orde.
Beste IskOv, het Dal Voordeel is zowel voor de eerste en tweede klasse te koop. Lees hier meer over de aanschaf van het Dal Voordeel. Het abonnement verschilt niet in prijs, zowel de eerste- als de tweede klasse kosten een bedrag van 50 euro per jaar. Mocht een reiziger besluiten een klassewissel te willen uitvoeren, dan kan dit inderdaad doormiddel van een dagkaart 2-1 (later toeslag 2-1) of door een permanente klassewissel. Een wijziging in het reizen op saldo kan je hier aanvragen.

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum 'Abonnementen' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Susan, een klassewissel 2 >1 of 1 >2 voor een dag, kan toch ook als derde optie?
Heel goed, dat kan inderdaad ook! Bedankt voor de aanvulling, Thom.
Reputatie 3
Badge
Dank aan Susan en Thom.

In de praktijk komt het er dus op neer dat je Dal Voordeel Eerste Klas of Dal Voordeel Tweede Klas kunt kopen, beide voor dezelfde prijs. Het enige verschil is eigenlijk de 'standaard'-instelling op het moment dat je de kaart activeert. Want daarna kun je naar believen beide kaarten zowel permanent als tijdelijk van klasse veranderen, zelfs voor één reis (dus niet per se voor een hele dag). En ook weer terugzetten naar zijn oorspronkelijke klasse.
NS had ook kunnen zeggen dat alle Dal Voordeel-kaarten standaard als 2e klas worden uitgeleverd, en dat je hem desgewenst zelf permanent moet upgraden naar 1e klas. Was misschien iets minder verwarrend geweest dan te spreken over twee verschillende varianten.

Dan blijf ik me wel afvragen hoe het dan gaat werken met Toeslag 2-1?
Twee scenario's:
1.
    Ik heb Dal Voordeel 2e klas Ik koop in Groningen Toeslag 2-1 Daluren (á 15 euro) Ik check in Groningen in na de ochtendspits Ik check in Roosendaal weer uit
Wat wordt er in Roosendaal van mijn saldo afgeboekt?

2.
    Ik heb Dal Voordeel 2e klas Ik kies in Groningen voor 'Vandaag eerste klas' (gratis) Ik check in Groningen in na de ochtendspits Ik check in Roosendaal weer uit
Wat wordt er in Roosendaal van mijn saldo afgeboekt?

Zoals ik het nu begrijp is scenario 2 in totaliteit een stuk goedkoper dan scenario 1. Maar het wordt dan erg moeilijk om je een situatie voor te stellen waarin Toeslag 2-1 zinvol zou zijn; hooguit als je dezelfde dag ook weer terug wilt van Roosendaal naar Groningen 😉.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me dat je met een voordeelurenabonnement en toeslag 2>1 daluren, gewoon in de spits je reis eerste klas mag afmaken, net als bij de normale voorwaarden. Als je in Groningen incheckt in de daluren mag je tenslotte nu je reis ook afmaken in de spits tot Roosendaal. Ik heb in ieder geval niet kunnen vinden dat dat niet kan met een toeslag 2>1 daluren en het komt me ook onlogisch voor dat het niet zou kunnen.

Je moet fors reizen wil de toeslag uit kunnen. Dat zal dan veelal een retourreis zijn. Denk aan een afstand als Den Haag - Nunspeet vv.

Reputatie 3
Badge
Het lijkt me dat je met een voordeelurenabonnement en toeslag 2>1 daluren, gewoon in de spits je reis eerste klas mag afmaken, net als bij de normale voorwaarden.

Dat lijkt me ook. Heb eerlijk gezegd ook geen aanleiding om te denken dat het anders is.

Die conclusie had ik ook al getrokken.
Het kan alleen uit als je een lange reis maakt die uit meerdere delen bestaat (retour, of lange onderbreking). Bij een lange reis aan één stuk heb je altijd een maximale prijs, die maakt dat Toeslag 2>1 zelden rendabel is; zeker op werkdagen.

Het meest irritante is dat je als reiziger een half uur moet zitten rekenen om te bepalen wat het voordeligst is, en dat de regels lang niet altijd duidelijk zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Dal Voordeel (..) Mocht een reiziger besluiten een klassewissel te willen uitvoeren, dan kan dit inderdaad doormiddel van een dagkaart 2-1 (later toeslag 2-1) (..)
Susan, op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/klassewissel.html staat dat Toeslag 2-1 verkrijgbaar is voor Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Altijd Vrij of Grensabonnement.

Ik vraag me dus af of je je vergist of dat je bedoelt:

"De lijst op de webpagina is onvolledig: aan de lijst moet Dal Voordeel worden toegevoegd".
Volgens mij is DalVoordeel wel klassegebonden.

Ik heb een DalVoordeel 1e klas abonnement, maar wilde vandaag 2e klas reizen. Ik heb bij de automaat daarom de optie "Vandaag 2e klas" op mijn kaart geladen. Toen ik na de reis uitcheckte, zag ik dat de volledige 2e klas ritprijs van mijn kaart werd geboekt. Op mijnNS wordt deze reis ook als "Tijdelijke klassewissel vol tarief 2e klas" geboekt.

De terugreis reisde is wel 1e klas, ik heb dus bij de automaat de "Vandaag 2e klas" uitgezet. En bij aankomst zag ik inderdaad de ritprijs 1e, 40% korting van mijn kaart geboekt worden. Ook staat er in mijnNS "Dalvoordeel" bij deze reis.

Als DalVoordeel niet klassegebonden is, dan klopt deze reis en bijbehorende afschrijvingen dus niet
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk niet dat je van klassegebonden moet spreken maar eerder van een voorinstelling. Die is standaard op de tweede of standaard op de eerste ingesteld. Wil je het anders dan doe je een klassewissel. Het lijkt me niet logisch dat er vol tarief wordt afgeboekt als je in de daluren reist door een klassewissel. Als ik van klasse wissel, reis ik met korting als ik daar recht op heb.
Ja, maar door die klassewissel verlies je dan wel je 40% korting, zoals ik vandaag ondervond
Ik vermoed dat er dan iets niet klopt, heb nog nergens gelezen dat je dan de "kortingsrechten" van het product verliest als je van klasse wisselt. Misschien een open deur, maar hoe laat is de check-in geweest?
Ik vond het ook vreemd, maar er zijn wel meer dingen veranderd omtrent de korting
Check-in was rond half één vanmiddag
Ik vond het ook vreemd, maar er zijn wel meer dingen veranderd omtrent de korting

Dat kan het inderdaad niet zijn nee. Het lijkt me een fout, want je betaald evenveel voor een 1e Klas Dal Voordeel als een 2e Klas Dal Voordeel, namelijk € 50,-. De kaart hoort gewoon de korting toe te kennen als je in de daluren incheckt. Ik kan er niets anders van maken en dat dit even snel wordt uitgezocht. Je hebt er gewoon recht op, op de korting.
Ok, daar ga ik dan morgen eens achteraan. Bedankt
Heb nog even de info in mijn railpocket gelezen en daar staat niets vermeldt over de klassewissel, behalve dat het incheckmoment de korting bepaal voor de hele reis. Aangezien je geen afgekocht reisrecht hebt, lijkt me inderdaad nog steeds dat je de kortingsrechten hoort te behouden. Ik kan het echt nergens anders vinden en interpreteer het toch goed lijkt me zo. Succes in ieder geval.
Reputatie 3
Badge
Je vraagt je af wat de zin zou zijn van een klassewissel van 1 naar 2, als dat betekent dat je tegelijkertijd je korting kwijt raakt. Dat zou erop neerkomen dat je in daluren kennelijk mag kiezen of je eerste of tweede klas wilt zitten voor nagenoeg hetzelfde geld; tamelijk absurd. Het lijkt me dat je dat toch al mag als je een eersteklas reisrecht hebt.

Of zijn er HC's die je uit de tweede klas zetten of een UVB uitschrijven als je daar met een eersteklaskaartje in zit?

Dus misschien kan een NS'er hier snel opheldering over geven.
Bij reizen op saldo (zoals bij een Dal Voordeel) kun je altijd tijdelijk van klasse wisselen. Dat is an sich gratis, maar je betaalt je reis dan gewoon 1e klas tarief (met korting in Dal). Je kan ook makkelijk weer terugwisselen.

De vrij reizen-abonnementen zoals Dal Vrij, Traject Vrij en de oude JaarTrajectKaart, hebben alleen de dag-overgangen voor een vast bedrag.
Ok, ik krijg het geld terug, maar kreeg geen garantie dat het nu in het vervolg goed zou moeten gaan. "Het zou moeten werken", was het antwoord op mijn vraag of ik er nu vandaag geen last meer van zou hebben.

We gaan het zien.
Bij een klassewissel met je Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement behoud je inderdaad gewoon je recht op korting. Het is wellicht een open deur, maar kan het zijn dat je check-in in de spits was, waardoor je dus op vol tarief bent ingecheckt?
Badge +3
kan het zijn dat je check-in in de spits was, waardoor je dus op vol tarief bent ingecheckt?
Gemist, dankje. Dan is het wat mij betreft ook niet te verklaren. Mocht het weer gebeuren kan je me natuurlijk een privébericht sturen, JV85. Dan zal ik het net als mijn collega nagaan.
Vandaag kreeg ik wel gewoon korting in 2e klas. Eerst klassewissel gedaan op automaat, en toen werkte het wel. Geen idee waarom het gisteren niet goed ging, misschien wel omdat het de 1e dag was dat mijn abonnement "live" was.
Gisteren kreeg ik wel gewoon korting nadat ik van klasse was gewisseld. Het lijkt er dus op dat het een eenmalige fout was
Goed te lezen dat je gisteren wel korting hebt ontvangen. Bedankt voor het delen.

Reageer