beantwoord

Dal Voordeel - Overstap buiten de daluren, welk tarief?

• 25 april 2014
  • 6 reacties
  • 2922 Bekeken

Ik heb een Dal Voordeel abonnement. Stel dat ik incheck om 15:00 uur 's middags (tijdens de daluren), en later een overstap maak naar NS of een andere vervoerder die valt IN de spitsuren (bijv. om 16:20 uur). Vervolgens reis ik nog een stuk, en check ik definitief uit om 16:50 uur.

Welk tarief betaal ik dan voor de reis tussen 16:20 en 16:50 uur? Ik ben immers wel begonnen met reizen in de daluren, maar toch valt dit deel van de reis volledig buiten de daluren.

Kortom, telt een overstap als 'uitchecken' bij de NS, of telt enkel het moment van definitief uitchecken?
icon

Beste antwoord door Loes 25 april 2014, 12:02

Hoi Joost,

Helaas houdt de overstap geen rekening met dal- of spitsuren, het incheckmoment bepaalt de korting, dus als je incheckt om 15.00 zit je in de daluren, dus krijg je korting, moet je om 16.20 uur overstappen, zal de nieuwe incheck om 16.20 helaas voor het spitstarief gaan. Dat is momenteel nog het grote nadeel van reizen met meerdere vervoerders.
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Joost,

Helaas houdt de overstap geen rekening met dal- of spitsuren, het incheckmoment bepaalt de korting, dus als je incheckt om 15.00 zit je in de daluren, dus krijg je korting, moet je om 16.20 uur overstappen, zal de nieuwe incheck om 16.20 helaas voor het spitstarief gaan. Dat is momenteel nog het grote nadeel van reizen met meerdere vervoerders.
Hoi Loes,

Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. :)

Algemeen:
Ik moet zeggen dat ik het wel weer erg 'toevallig' vind dat dit soort zaken niet kunnen worden verwerkt tijdens de treinreis. De hele organisatie achter de OV-chipkaart heeft in mijn ogen met dit soort zaken gewoon een nieuwe vorm van geldklopperij bij de reiziger uitgevonden... 😠
Reputatie 7
Badge +4
Privatisering zou gunstig zijn voor de consument want dat zag je toch bij de mobiele telefonie? Vergeet het maar want er is geen concurrentie op het spoor. Er is sprake van een aantal monopolisten op het eigen traject. Schrijnend is het als je voor de spits incheckt en tijdens de spits overstapt, dan betaal je bij de tweede vervoerder het volle tarief.
Iedere ICT-er weet dat het heel eenvoudig zou kunnen zijn om uit te lezen of iemand daarvoor buiten de spits is ingestapt maar dat gebeurt niet. Het was al een probleem om het overstaptarief voor elkaar te krijgen bij Arriva, terwijl het bij de RET al lang werkte. Als dit niet zou kunnen is het wel heel slecht geimplementeerd. Het kan wel maar het is voor de maatschappijen te onvoordelig.
Wel eens met de bus gereisd? Je zult ervan schrikken wat je daarvoor nu kwijt bent. Straks komt men er achter dat het handig is om een treinvervoerder voor het hele land te hebben maar dat was in de eerste helft van de vorige eeuw ook al uitgevonden...

Ik moet toegeven dat het voor mij een persoonlijk voordeel heeft. Er is beter Internet en: met Arriva kun je in Leer, Duitsland, uitchecken en ik kan er met mijn weekendvrij dus zonder extra kosten naar toe, dan wel vandaan komen. Arriva heeft ook een betere dienstregeling naar Leer en de aansluiting op het Duitse net is daar ook goed. Een ander voordeel heb ik nog niet gevonden.
In aanvulling op het voorgaande: ik wilde gisteren om 18:35 uur met de trein reizen (daluren). Nu checkte ik om 18:28 uur al in, waardoor het incheckmoment in een piekuur ligt. Vervolgens merkte ik dat het volledig tarief moest betalen ondanks een reis die volledig met de NS en volledig in de daluren periode plaatsvond. Dat is toch vreemd? Omdat het 'systeem' zich puur baseert op het incheckmoment moet ik nu voor deze onvolkomenheid gaan betalen? Het lijkt me op zijn minst normaal dat ik dan achteraf compensatie kan aanvragen. Nu ik dit weet check ik natuurlijk later in, maar het gaat om het principe.
Reputatie 7
Badge +4
Als u na 18.25 hebt ingecheckt zou het systeem daluren moeten geven. De kans is groot dat u net voor 18.25 bent ingecheckt, die klok in het systeem is zeer zuiver. Dat is het principe en daar heeft u denk ik een fout mee gemaakt. Het incheckmoment is bepalend, niet de tijd waarop u reist. Het is niet denkbaar dat de paal het fout aangaf, met alle respect.
Hallo burocusa,

Ik denk dat je eerder dan 18.25 bent ingecheckt, dan wordt namelijk vol tarief berekend, zoals Thom ook aangeeft in zijn reactie. Zou je een privebericht kunnen sturen met je NAW-gegevens + kaartnummer? Dan ga ik het even checken.

Reageer