beantwoord

Dal Voordeel Uren abonnement gratis voor Exstudent?

• 2 februari 2015
  • 17 reacties
  • 427 Bekeken

Beste NS medewerkers,

Zojuist heb ik contact gehad met NS Klantenservice, waar ik overigens goed te woord ben gestaan. Ik heb daar de vraag gesteld waarom ik het Dal Voordeeluren abonnement niet kon afsluiten met de actie voor Exstudenten. Er kwam namelijk steeds de foutmelding 'Actiecode verlopen', terwijl ik aan de gestelde eisen voor de actiecode voldeed. De reden waarom het niet lukte, was omdat ik voor mijn studie een half jaar naar het buitenland ben geweest. In deze tijd heb ik mijn OV stop moeten zetten, omdat je daar een vergoeding voor krijgt. Daarom kan ik nu dus niet meer gebruik maken van de actie van de NS.
Ik vind het in deze tijd niet logisch dat dit verband met elkaar houdt, heel veel studenten moeten tegenwoordig verplicht in het buitenland op stage. Als je deze verplichting nakomt, kan je na je studie dus geen gebruik meer maken van de aantrekkelijke actie van de NS. Mij lijkt dat hier toch een oplossing voor gevonden moet worden? Welke oplossing kan hiervoor komen, zodat ik alsnog gebruik kan maken van deze actie?
icon

Beste antwoord door Janou NS 3 februari 2015, 10:30

Hallo liz.arts1, welkom op het NS Forum. Ik moet je het zelfde antwoord geven zoals mijn collega die jij telefonisch hebt gesproken. Je hebt na het stop zetten van je studentenproduct 3 maand de tijd om dit aan te vragen. Ondanks dat jij een studie hebt gedaan in het buitenland.
Bekijk origineel

17 reacties

Je bent niet de eerste met dit probleem, maar NS heeft beslist deze aanbieding niet te doen aan studenten die hun studentenreisrecht voor de laatste periode hadden stopgezet.
Reputatie 4
Badge
Hier komt geen oplossing voor. Je zult gewoon moeten accepteren dat je buitenlandavontuur 50 euro meer kost dan je gedacht had.
Reputatie 6
Badge +1
Zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/exstudent-actiecode-verlopen-5624. Er zijn blijkbaar wel mogelijkheden om ondanks het automatische systeem toch coulance te tonen. De studenten die nu hun studentenreisproduct beëindigen wisten immers tijdens hun studie niet van deze voorwaarden!
Hallo liz.arts1, welkom op het NS Forum. Ik moet je het zelfde antwoord geven zoals mijn collega die jij telefonisch hebt gesproken. Je hebt na het stop zetten van je studentenproduct 3 maand de tijd om dit aan te vragen. Ondanks dat jij een studie hebt gedaan in het buitenland.
Reputatie 6
Badge +1
Wat bedoel je precies Janou NS? Betekent dat dat liz.arts1 wel recht heeft op een aanbieding, of juist niet?

@Liz.arts1: mocht de NS je niet ter wille zijn, dan raad ik je aan een klacht in te dienen bij het OV-loket. Hoe meer studenten daar klagen, des te beter zal het geregeld zijn voor jou en je medestudenten. En wie weet kunnen zij nog iets voor je betekenen op korte termijn.
Ik kan me niet voorstellen dat het OV-loket hier veel in zal veranderen, het gaat mijns inziens om een gunst en niet om een recht.
Wat bedoel je precies Janou NS? Betekent dat dat liz.arts1 wel recht heeft op een aanbieding, of juist niet?

@Liz.arts1: mocht de NS je niet ter wille zijn, dan raad ik je aan een klacht in te dienen bij het OV-loket. Hoe meer studenten daar klagen, des te beter zal het geregeld zijn voor jou en je medestudenten. En wie weet kunnen zij nog iets voor je betekenen op korte termijn.

Ze heeft geen recht meer op de aanbieding. Voor meer info, zie: hier
Reputatie 6
Badge +1
Ik kan me niet voorstellen dat het OV-loket hier veel in zal veranderen, het gaat mijns inziens om een gunst en niet om een recht.

Misschien. Maar volgens mij is het idee van DUO/De NS dat studenten met de trein blijven reizen nadat hun studentenreisproduct afloopt. Dat lukt niet echt als meer dan de helft van de studenten geen gebruik kan maken van de aanbieding omdat ze in het buitenland geweest zijn.

Waar het mij om gaat is dat studenten die nu afstuderen niet kónden weten dat de aanbieding van NS zo werkt (met de 3 maanden op basis van stopzetten reisproduct). Mensen die een paar jaar geleden weg zijn geweest konden toen helemaal geen gebruik maken van deze aanbieding, want die bestond nog helemaal niet! Daarmee zijn de spelregels tijdens het spel voor sommigen veranderd, en niet meer voor iedereen gelijk!

Er valt nog wel wat te verbeteren aan jullie voorlichting hierover. De betreffende pagina onderscheidt twee categorieën: ex-studenten en langstudeerders. liz.arts1 viel (net als velen in een soortgelijke situatie) op het moment dat ze haar studentenreisproduct stopzette onder geen van beide categorieën. Het zou klantvriendelijker zijn om op die pagina ook duidelijk te vermelden dat studenten die het laatste deel van hun studentenreisrecht in de vorm van een OV-vergoeding buitenland ontvangen, al vóór het einde van hun studentenreisrecht een aanvraag bij NS moeten doen om van deze aanbieding gebruik te maken, ook al kunnen ze van zo'n abonnement de eerste weken geen gebruik maken door hun verblijf in het buitenland.

Nog klantvriendelijker zou het zijn om die rare uitzondering te laten vervallen en gewoon de einddatum van het studentenreisrecht aan te houden, maar NS zou me wel heel positief verrassen als dat zou gebeuren.
Ik zal hier aangeven dat niet iedereen dit duidelijk vindt. De actievoorwaarden zijn overigens duidelijk op dit punt.
Reputatie 6
Badge +1
Ik zal hier aangeven dat niet iedereen dit duidelijk vindt. De actievoorwaarden zijn overigens duidelijk op dit punt.

De voorwaarden mogen dan misschien duidelijk zijn (al ben ik het daar niet mee eens! Er staat niet in dat beëindigen duidt op het tijdelijk stopzetten bij een buitenlandervaring), NS adverteert met 'ben je afgestudeerd' of 'ben je langstudeerder' en niet met 'ga je naar het buitenland'
Bovendien, wat heb ik er aan een Dal Voordeel abonnement af te sluiten als ik in het buitenland zit, en daarna weer studentenreisproduct. Zo bereik je toch niet je doel van meer mensen met de trein laten reizen na hun studie?!
Reputatie 6
Badge +1
...

De voorwaarden mogen dan misschien duidelijk zijn (al ben ik het daar niet mee eens! Er staat niet in dat beëindigen duidt op het tijdelijk stopzetten bij een buitenlandervering), NS adverteert met 'ben je afgestudeerd' of 'ben je langstudeerder' en niet met 'ga je naar het buitenland'
Bovendien, wat heb ik er aan een Dal Voordeel abonnement af te sluiten als ik in het buitenland zit, en daarna weer studentenreisproduct. Zo bereik je toch niet je doel van meer mensen met de trein laten reizen na hun studie?!

Ik kan me voorstellen dat je dit onduidelijk vindt, vandaar dat ik dit intern zal delen.
De actievoorwaarden zijn overigens duidelijk op dit punt.
Dat is alleen duidelijk als je weet dat de OV-vergoeding buitenland door NS niet wordt gezien als Studentenreisproduct. Dat ligt niet voor de hand, aangezien de maanden waarin je een OV-vergoeding buitenland ontvangt wel meetellen voor het totaal aantal maanden waarin je recht hebt op het Studentenreisproduct.

Ik kan me voorstellen dat je dit onduidelijk vindt, vandaar dat ik dit intern zal delen.
Waarvoor dank.
Reputatie 4
Badge

Maar het is niet zozeer onduidelijk maar meer oneerlijk dat allerlei redenen anders dan het verliezen van reisrecht door opbruiken of afstuderen ervoor zorgt dat deze aanbieding vervalt.
Ik begrijp het, ik verwacht niet dat deze actie op dit punt zal worden aangepast. Ook omdat NS wel kan controleren of een studentenreisproduct op een ov-chipkaart is stopgezet, maar uitzonderingssituaties (buitenlandstudie, stage, etc) niet.
Reputatie 4
Badge
Er zijn maar twee gegevens die NS nodig heeft. De laatste stopdatum (een student kan immers elke maand het abonnement starten en stoppen om diverse redenen die niet terzake doen) en of er al eens van de actie gebruik is gemaakt bij een eerdere stop.

Reageer