beantwoord

Dal voordeeluren compensatie?

• 24 juli 2020
  • 6 reacties
  • 262 Bekeken

Hallo,

In verband met Corona reis ik nu niet met de trein en heb ik dit jaar nog weinig gebruik kunnen maken van mijn voordeelurenabonnement. Nu zag ik dat ik over een maand of 2 weer kan verlengen voor een jaar maar hoe zit dat dan met die maanden die we i.v.m. corona niet met de trein konden reizen (mijn reizen met de trein vallen niet onder noodzakelijk)? Krijgen we daar compensatie voor of wordt er verwacht dat ik voor iets betaal waar ik geen gebruik van heb kunnen maken? Ik weet dat ik een mogelijkheid heb om over te stappen naar NS Flex maar dat is voor mij volgens helemaal niet handig en zelfs duurder aangezien ik mijn abbonement alleen gebruik voor leuke dagjes weg met de trein en dergelijke.

icon

Beste antwoord door Robert B 24 juli 2020, 17:00

Een overstap naar Flex zou u het nodige geld bespaard hebben, € 5,58 per maand. Compensatie is niet aan de orde want strikt genomen is reizen niet verboden geweest.

Daartegenover staat dat u dit jaar nog het voordeel heeft van kunnen inchecken in de doordeweekse middagspits (16:00-18:30) en voor 9:00 kunt reizen in juli en augustus en tussen kerst en nieuwjaar.

Per 1-1-2021 komt dit te vervallen en zijn de voorwaarden en prijs gelijk aan Dal Voordeel (€5 per maand voor de Flex versie of €60 per jaar voor de versie waarbij u reist op saldo).

Afhankelijk van uw reisgedrag (leuke dagjes weg) kan een Flex abonnement anders dan Dal Voordeel gunstig zijn. Dat bedrag verdient u al terug op een enkele reis Utrecht - Eindhoven.

Reist u alleen maar in het weekend, dan is Weekend Voordeel (€2 per maand voor 40% korting) een optie.

Reist u meerdere weekenden achter elkaar, dan kunt u voor €31 een maandje Weekend Vrij nemen en dan tot vijf weekenden (vanaf vrijdagavond na 18:30) onbeperkt reizen met de trein.

De looptijd van een Flex abonnement is één maand, waarna u het op elk moment kunt wisselen naar iets anders.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Een overstap naar Flex zou u het nodige geld bespaard hebben, € 5,58 per maand. Compensatie is niet aan de orde want strikt genomen is reizen niet verboden geweest.

Daartegenover staat dat u dit jaar nog het voordeel heeft van kunnen inchecken in de doordeweekse middagspits (16:00-18:30) en voor 9:00 kunt reizen in juli en augustus en tussen kerst en nieuwjaar.

Per 1-1-2021 komt dit te vervallen en zijn de voorwaarden en prijs gelijk aan Dal Voordeel (€5 per maand voor de Flex versie of €60 per jaar voor de versie waarbij u reist op saldo).

Afhankelijk van uw reisgedrag (leuke dagjes weg) kan een Flex abonnement anders dan Dal Voordeel gunstig zijn. Dat bedrag verdient u al terug op een enkele reis Utrecht - Eindhoven.

Reist u alleen maar in het weekend, dan is Weekend Voordeel (€2 per maand voor 40% korting) een optie.

Reist u meerdere weekenden achter elkaar, dan kunt u voor €31 een maandje Weekend Vrij nemen en dan tot vijf weekenden (vanaf vrijdagavond na 18:30) onbeperkt reizen met de trein.

De looptijd van een Flex abonnement is één maand, waarna u het op elk moment kunt wisselen naar iets anders.

Reputatie 5
Badge

Aanvulling op robert-uit eigen ervaring, want  mijn VDU is pas vernieuwd per 1/7. De normale prijs wordt aangerekend, dus niks geen korting voor de periode in 2021 die je minder voordeeltijden biedt EN die keuzedagen blijven nog steeds pas per 2 mnd uitkomen, het enige kleine tegemoetkomertje is dat die in 2020 uitkomen tot 31/12 gelden. Dus niks geen aangeprezen kans om al die 7 dagen vlak achter elkaar te kunnen consumeren.

Dat betekent dus ook dat hoe later de vervaldatum in het jaar ligt, hoe groter in principe je '’verlies'’ is vanwege wel vol betalen maar niet meer kunnen gebruiken-inchecken in de middagspits.

En nog maar eens oude cijfers: van de VDU-houders is inmiddels ruim de helft senior en van die groep gebruikt ruim de helft dat VDU enkel als basiskaart voor die keuzedagen en gebruikt hem nooit/amper als kortingsmogelijkheid. Dus kijk eerst goed naar je eigen situatie voor je aanraadt dat je hem toch vooral moet aanhouden.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 2021 zijn Keuzedagenabonnementen alleen nog voorbehouden aan klanten die dit abonnement al in 2020 hadden. Voor het verlengen van Keuzedagenabonnementen is in 2021 een VDU of dal voordeel op saldo nodig.

Neem bovenstaande in overweging bij het opzeggen of omzetten naar Flex. NS heeft nog geen datum genoemd tot wanneer Keuzedagen door nieuwe klanten zijn te bestellen.

Ik heb geen keuze dagen, niet dat ik weet tenminste. Ik heb dit abonnement al jaren, ooit gekocht met 50% korting. Maar ik zal die andere vormen eens bekijken en kijken of het nog wel rendabel is voor mij om een abonnement te hebben of dat de kaartjes van de AH, Kruidvat, Hema etc voldoende zijn. De laatste keren dat ik met de trein ging waren de kruidvatkaartjes of de combi deal bij concerten goedkoper.

Badge +3

Ik heb geen keuze dagen, niet dat ik weet tenminste. Ik heb dit abonnement al jaren, ooit gekocht met 50% korting. Maar ik zal die andere vormen eens bekijken en kijken of het nog wel rendabel is voor mij om een abonnement te hebben of dat de kaartjes van de AH, Kruidvat, Hema etc voldoende zijn. De laatste keren dat ik met de trein ging waren de kruidvatkaartjes of de combi deal bij concerten goedkoper.

Als dat je reisgedrag is (dagjes uit en voornamelijk in het weekend) dan is het zeker waard om naar Flex te kijken.

Al is het maar voor één lange reis in een weekend (bijv. vrijdag na 18:30 heen en zondag terug) dan kan je dat voor €31 doen (en dan nog 4 weekenden ook).

Met Kruidvat e.d. kaartjes is dat al gauw duurder, want die zijn alleen maar op één dag geldig.

Plus, je mag met Flex ook 3 mensen met 40% korting mee laten reizen. Die moeten dat dan wel op een eigen ov-chipkaart laden, of een e-ticket kopen.

Reputatie 7
Badge +4

Bovendien worden er nu geen actiekaartjes aangeboden. Het is niet duidelijk wanneer dit wel weer het geval zal zijn.

Keuzedagen zijn voor zestigplussers en zult u moeten kopen.

Reageer