beantwoord

Dal vrij abbonement niet in gebruik vanwege corona

• 1 april 2020
  • 12 reacties
  • 870 Bekeken

Hoi,

Ik werk sinds midden maart thuis vanwege de situatie rondom het corona virus. Normaliter ga ik met de trein en heb ik een dal vrij kaart waar ik nu dus geen gebruik van maak. 

Op de NS website melden jullie hiervoor een tegemoetkoming wordt aangeboden. Ik kan helaas telefonisch geen contact krijgen met jullie medewerkers, dus ik wil het op deze manier proberen. Kunnen jullie mij helpen?

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Alvast bedankt,
Dirk

icon

Beste antwoord door Thom 1 april 2020, 10:46

Er wordt geen geld uitgekeerd, hooguit indirect,  maar er is een truc om even van de kosten af te komen. Zet uw abonnement op MijnNS om in Flex zonder abonnement. Dan stoppen uw kosten meteen, een restant van het maandbedrag van Dalvrij krijgt u terug. Kies bij het omzetten op MijnNS dus niet voor Flex Dalvrij. Als u Flex zonder abonnement neemt en op een bestaande kaart zet, zijn er verder geen kosten. U kunt later weer Dalvrij nemen als de Corona-ellende voorbij is.

Dit alles kan ondanks dat u een jaarabonnement heeft. Bij overgang naar Flex wordt elk klassiek abonnement geannuleerd.

Het is minutenwerk via Mijn NS. Klantenservice heeft het erg druk. U moet het wel bevestigen op het kaartautomaat.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er wordt geen geld uitgekeerd, hooguit indirect,  maar er is een truc om even van de kosten af te komen. Zet uw abonnement op MijnNS om in Flex zonder abonnement. Dan stoppen uw kosten meteen, een restant van het maandbedrag van Dalvrij krijgt u terug. Kies bij het omzetten op MijnNS dus niet voor Flex Dalvrij. Als u Flex zonder abonnement neemt en op een bestaande kaart zet, zijn er verder geen kosten. U kunt later weer Dalvrij nemen als de Corona-ellende voorbij is.

Dit alles kan ondanks dat u een jaarabonnement heeft. Bij overgang naar Flex wordt elk klassiek abonnement geannuleerd.

Het is minutenwerk via Mijn NS. Klantenservice heeft het erg druk. U moet het wel bevestigen op het kaartautomaat.

Dag Dirk. Welkom bij de Community.

Hetgeen Thom aangeeft klopt inderdaad. Je kan je abonnement inderdaad het beste wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Dan ben je direct van de abonnementskosten af. Op het moment dat je weer gaat reizen kan je het NS Flex product eventueel wijzigen naar NS Flex Dal Vrij. NS Flex bestellen kan hier of via Mijn NS.

Hey Thom,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga hier even naar kijken!

Toch vind ik het wel opmerkelijk dat dit via een ‘’truc’’ moet, terwijl de NS wel zelf zegt dat er een tegemoetkoming is voor mensen met een abonnement en dat je daarvoor contact moet opnemen met de klantenservice. Dat is wel een beetje verwarrend en kan daardoor alleen maar onnodig drukker worden op de klantenservice.

Hi Denice,

Ook bedankt voor je antwoord. 

Misschien moet de berichtgeving op deze pagina dan wel worden aangepast: Want er staat toch echt dat er een tegemoetkoming is voor mensen met een abonnement en dat je daarvoor contact moet opnemen met de klantenservice. Ik kan me bedenken dat het daardoor dan onnodig druk kan worden.

Groetjes,
Dirk

De tegemoetkoming is voor mensen die een maandabonnement hebben. Bijvoorbeeld Traject Vrij maand, Altijd Vrij maand of Altijd Voordeel maand. Een maandabonnement kan namelijk niet tussentijds worden beëindigd en men kan er ook niet mee overstappen naar NS Flex. Dit lees je op de site onder ‘Wat doe ik met mijn abonnement nu de treinen minder rijden/ik niet naar kantoor kan of mag?’ - ‘Maandabonnement op saldo’.

Reputatie 7
Badge +3

Hi Denice,

Ook bedankt voor je antwoord. 

Misschien moet de berichtgeving op deze pagina dan wel worden aangepast: Want er staat toch echt dat er een tegemoetkoming is voor mensen met een abonnement en dat je daarvoor contact moet opnemen met de klantenservice. Ik kan me bedenken dat het daardoor dan onnodig druk kan worden.

Groetjes,
Dirk

Misschien toch maar alles lezen voor je reageert? 😉

Op de betreffende pagina staat alles duidelijk uitgelegd en staat alleen bij maandabonnementen dat er contact opgenomen moet worden ivm een (eventuele) tegemoetkoming. Voor overige abonnementen wordt geadviseerd om deze zelf om te zetten naar NS Flex basis. Waarom dit via een truc moet, is omdat de systemen hierop niet ingericht zijn. Daarnaast zijn er nog steeds mensen die wel gebruik maken van hun abonnement en zou het NS veel tijd en menskracht kosten om iets voor iedereen individueel te gaan regelen. Sneller en makkelijker is als de klant zelf actie onderneemt.

Zeer gevatte opmerking hoor, met het knipoogje erbij. Ik hoop dat je daar je persoonlijk genoegen uit hebt gehaald. Overigens compleet overbodig, want Denice had alle informatie al gegeven. 

Reputatie 2

Mijn Dalvrijabonnement gaat dan van 45 euro naar 105 euro. Dat is dus geen optie.

Reputatie 7
Badge +3

Als uw Dal Vrij abonnement nu €45 kost dan heeft u korting voor 65 plussers. Deze korting is er nog niet bij NS Flex. Wanneer u wilt overstappen naar NS Flex omdat u nu uw abonnement niet gebruikt en dus geen kosten wilt betalen dan moet u binnen NS Flex kiezen voor NS Flex zonder abonnement, dan zijn de kosten per maand €0. Kies niet NS Flex Dal Vrij want dan betaalt u inderdaad €105. Wanneer u weer wel gaat reizen en weer een Dal Vrij abonnement wil is het voor u geen optie om NS Flex Dal Vrij te nemen vanwege het feit dat daar nog geen 65 plus korting is (gaat wel komen) en u dan inderdaad €105 zou gaan betalen. De oplossing is dan om Flex weer compleet op te zeggen via de klantenservice. Wanneer Flex van de kaart is verwijderd is het weer mogelijk om een nieuw Dal Vrij abonnement met 65 plus korting aan te schaffen. 

Reputatie 2

Wat een puinhoop. Dan heeft die hele flex geen zin.

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoelt u met dat Flex geen zin heeft? Wat is de reden dat u nu naar Flex wilt wijzigen?

Als dat is omdat u momenteel uw abonnement niet gebruikt en wilt stopzetten zodat u niets meer betaalt, dan is wijzigen naar Flex zonder abonnement het snelste en voordeligst. Dit wijzigen kan per direct en van het bedrag u al vooraf heeft betaald krijgt u naar rato vanaf de wijzigingsdatum terugbetaald. Zou u op de reguliere wijze uw abonnement opzeggen dan kan dat alleen per de dag van de maand dat het ooit is begonnen en ontvangt u geen restitutie. Stel dat uw abonnement ooit is ingegaan op de 15e, dan is de datum dat het opgezegd kan worden 15 mei en betaalt u ook tot 15 mei, of eigenlijk t/m 14 mei. Bij vandaag wijzigen naar Flex ontvangt u vanaf 28 april t/m 14 mei nog een bedrag terug. De wijziging / opzegging moet daarna nog wel opgehaald worden bij een automaat.

Als u wilt wijzigen naar Flex omdat u wel een Dal Vrij wilt behouden maar dan de Flex variant dan heeft het inderdaad geen zin omdat de 65 plus korting er nog niet is voor Felx abonnementen. Die gaat wel komen omdat vanaf 2021 het Dal Vrij abonnement wat u nu heeft (en ook andere abonnementen) dan sowieso overgaat naar NS Flex Dal Vrij. Maar dat is pas vanaf januari 2021 en tot die tijd (of wellicht ergens eind 2020) hoeft u dan nog niets te doen. U krijgt dan vanzelf bericht van NS over het omzetten van uw Dal Vrij abonnement naar NS Flex Dal Vrij.

Reputatie 2

Bedankt, ik heb het gevonden waar het zit maar het lijkt me wel nodeloos ingewikkeld.

Reageer