beantwoord

Dal Vrij abonnement 2e klas met bijabonnement Dal Vrij 2e klas, omzetten naar 1e klas

• 26 januari 2016
  • 11 reacties
  • 339 Bekeken

Beste NS (of LS),

Momenteel maak ik gebruik van een Hoofd- en bijabonnement 2e klas. Wellicht zou ik dit willen omzetten naar een 1e klas.

Allereerst de vraag, wat de meerprijs per maand zal zijn
en als 2e vraag, zit ik er dan weer een jaar aan vast of blijft hij dan maandelijks opzeggen, of zou ik weer terug kunnen naar 2e klas?

Ik wacht uw reactie met spanning af.

Gr.

Caroline
icon

Beste antwoord door Inge NS 26 januari 2016, 17:42

Welkom op het forum Caroline999!

Een 1e klas Dal Vrij abonnement kost €129,- per maand. Het Dal Vrij abonnement kan verder als bijabonnement worden afgesloten voor de prijs van €99,- per maand. Voor het hoofdabonnement geldt dat een wijziging van 2e naar 1e klas als een upgrade wordt gezien. De oorspronkelijke ingangsdatum van het Dal Vrij hoofdabonnement verandert bij deze wijziging niet. Dit betekent dat je na de toepassing van de upgrade nog steeds maandelijks kunt opzeggen (uiteraard na het verstrijken van het eerste contractjaar). Vanaf het tweede contractjaar kan het hoofdabonnement tevens 1 maal gedowngrade worden naar de 2e klas.

Voor het Dal Vrij bijabonnement liggen de zaken iets anders. Een bijabonnement kan technisch gezien niet geüpgraded worden naar de 1e klas. Wil je toch een 1e klas Dal Vrij bijabonnement, dan zal je het bijabonnement moeten beëindigen en opnieuw moeten aanvragen in de 1e klas. Dit heeft tot gevolg dat er een nieuw contract wordt aangegaan met een nieuwe ingangsdatum. Het bijabonnement kan bij het toepassen van deze constructie het eerste contractjaar niet tussentijds beëindigd worden.
Bekijk origineel

11 reacties

Welkom op het forum Caroline999!

Een 1e klas Dal Vrij abonnement kost €129,- per maand. Het Dal Vrij abonnement kan verder als bijabonnement worden afgesloten voor de prijs van €99,- per maand. Voor het hoofdabonnement geldt dat een wijziging van 2e naar 1e klas als een upgrade wordt gezien. De oorspronkelijke ingangsdatum van het Dal Vrij hoofdabonnement verandert bij deze wijziging niet. Dit betekent dat je na de toepassing van de upgrade nog steeds maandelijks kunt opzeggen (uiteraard na het verstrijken van het eerste contractjaar). Vanaf het tweede contractjaar kan het hoofdabonnement tevens 1 maal gedowngrade worden naar de 2e klas.

Voor het Dal Vrij bijabonnement liggen de zaken iets anders. Een bijabonnement kan technisch gezien niet geüpgraded worden naar de 1e klas. Wil je toch een 1e klas Dal Vrij bijabonnement, dan zal je het bijabonnement moeten beëindigen en opnieuw moeten aanvragen in de 1e klas. Dit heeft tot gevolg dat er een nieuw contract wordt aangegaan met een nieuwe ingangsdatum. Het bijabonnement kan bij het toepassen van deze constructie het eerste contractjaar niet tussentijds beëindigd worden.
Reputatie 3
Zelf heb ik vandaag deze overweging ook gemaakt en verbaas me weer over de kromme constructies die de NS heeft verzonnen. Voor het hoofdabonnement is de overgang redelijk aantrekkelijk, van 99 naar 129 euro per maand. Echter, waarom kost een 1e klas bijabonnement 99 euro t.o.v. 42 euro per maand voor de 2e klas? En daarbij komt nog eens deze constructie dat het contract opnieuw voor een jaar moet worden getekend. Dit heeft er bij mij toe geleid dat ik beide abonnementen NIET heb geupgrade.
Jammer om te lezen dat je de overstap niet hebt gemaakt wiskunde123. De reden dat de overgang voor het hoofdabonnement aantrekkelijk is, is omdat dit 1e klas abonnement tijdelijk in prijs is verlaagd. Normaal gesproken zijn de kosten voor dit abonnement €172 in plaats van €129.
Reputatie 6
Badge +2
omdat dit 1e klas abonnement blijvend in prijs is verlaagd. Normaal gesproken zijn de kosten voor dit abonnement €172 in plaats van €129.
Dat lijkt me tegenstrijdig. bijdragevandennis
Wat bedoel je precies Dennis?
Reputatie 6
Badge +2
Bedoel je

omdat dit 1e klas abonnement blijvend in prijs is verlaagd. Voorheen waren de kosten voor dit abonnement €172 in plaats van €129

of

omdat dit 1e klas abonnement tijdelijk in prijs is verlaagd. Normaal gesproken zijn de kosten voor dit abonnement €172 in plaats van €129

of

omdat dit 1e klas abonnement blijvend in prijs is verlaagd. Normaal gesproken is bij vervoerbewijzen het relatieve prijsverschil tussen 1e en 2e klas groter

?

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/loopt-de-actie-weekendvrijdalvrij-eerste-klas-gewoon-door-jaar-30778. bijdragevandennis
Scherp !!
Ik heb dit inderdaad niet helemaal duidelijk verwoord en heb het aangepast. Bedankt voor je oplettendheid Dennis dat waardeer ik.
Reputatie 3
Kijk, dat een 1e klas DalVrij abonnement in prijs verlaagd is verklaart het verschil. Alleen blijft het maar een halve actie om het 1e klas bijabonnement vervolgen níet blijvend in prijs te verlagen. Als je een bijabonnement afsluit wil je graag ook samen kunnen reizen. Waarom is een 1e klas bijabonnement nu méér dan 2 keer zo duur als een 2e klas bijabonnement?
Een Dal Vrij 2e klas is altijd al scherp geprijsd geweest. Omdat Dal Vrij 1e klas normaal 172 EU kost is de bijabonnementprijs van 99 euro niet zo gek. Omdat Dal Vrij momenteel 129 EU kost lijkt het plotseling een hoog bedrag. Dal Vrij (hoofdabonnement) is in de aanbieding, het bijabonnement niet.
Reputatie 3
Beste Klaas-Jan en Miriam,
Dank voor de uitleg! Ik heb mijn hoofdabonnement toch voor een paar maanden omgezet om het te proberen. Ik ben erg benieuwd of er nog een aanbieding volgt voor het bijabonnement die de overgang ook aantrekkelijk maakt.

Reageer