beantwoord

Dal Vrij-abonnement 3 maanden

• 11 januari 2016
  • 19 reacties
  • 568 Bekeken

Uitgerekend hebbende dat tweemaal het Dal Vrij-abonnement aanschaffen het best aansluiten zou bij m'n schooltijden, heb ik van september t/m november 2015 fijntjes heen en weer getreind in de daluren voor een totaal van 129,- per maand. Het nieuwe semester staat voor de deur en ik wil opnieuw het Dal Vrij-abonnement voor 3 maanden afsluiten maar ik vind 'm ineens niet meer terug op de website van NS! Kijk ik met m'n neus? Of is dit abonnement per 2016 van de kaart gehaald? Kan iemand dit voor mij ophelderen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 22 januari 2016, 12:51

Dal Vrij 3 maanden was tijdelijk aan te schaffen. Onze productmanagers hebben nog in overweging of deze vorm in de toekomst zal terugkeren. Wanneer dit contract afloopt kun je de keuze maken om definitief over te stappen op Dal Vrij (12 maanden). Dal Vrij is niet als maandvariant te verkrijgen.
Bekijk origineel

19 reacties

Eind augustus werd opeens gemeld dat dit abonnement per 31-8-2015 zou verdwijnen.(Zie voor meer informatie dit topic.
ha, bedankt. en zeer zuur! dat nergens te lezen was dat het een tijdelijke zomer/proef-actie betrof. ik heb m'n eerste abbo nota bene eind augustus afgesloten, geen vuiltje aan de lucht, terwijl ie enkele dagen laten blijkbaar afliep. als ik geweten had dat ik deze (blijkbaar) maar eenmalig af kon sluiten dan had ik natuurlijk gekozen voor het Dal Vrij Jaar-abonnement, in plaats van sept-nov 3 maanden dal vrij, in december en januari een paar losse kaartjes, en van februari - april weer 3 maanden dal vrij. grmbl.

dus ik zou nu moeten kiezen voor een jaar Dal Vrij voor 12 x 99,- in plaats van 3 x 129,- voor de drie maanden dat ik 'm nodig heb?? dat scheelt nogal behoorlijk. ben hier wel een beetje ontdaan over! voelt alsof ik erin getrapt ben 😞 1 jaar studeren wordt wel erg duur zo. help!
Hoi Puck, dit betrof inderdaad een tijdelijke aanbieding. Ik wil wel even kijken of ik nog iets voor je kan betekenen in jouw situatie, zou je me een privébericht willen sturen met je NAW gegevens en kaartnummer?
Hoi Puck, dit betrof inderdaad een tijdelijke aanbieding.

Het betrof geen tijdelijke aanbieding, maar een nieuwe abonnementsvorm die jullie na korte tijd weer uit de handel hebben genomen. Als het een tijdelijke aanbieding was geweest, was dat er wel bij vermeld of had een moderator daar iets over gezegd in een van de topics die hierover zijn geweest in de periode waarin dit abonnement verkrijgbaar was.
Beste JanH NS en andere NS medewerkers,
na het lezen van dit en vele soortgelijke topics lijkt het alsof voor 'gedupeerden' die dit probleem aankaarten een oplossing gezocht wordt. Ik denk dat er velen zijn (ik ook) die in een soortgelijke situatie zitten. Het zou mijns inziens wel zo eerlijk zijn om iedereen gelijk te behandelen in dat opzicht. Op welke manier worden deze personen (al dan niet afhankelijk van de situatie) tegemoet gekomen?
Iedere case behandelen we persoonlijk. Er is hier dus geen algemene richtlijn te noteren. Je mag me altijd even een privébericht sturen Adam met je verhaal.
Ik zit in een zelfde soort situatie en baal behoorlijk van de extra kosten die de gebrekkige voorlichting mij tot nu toe al gekost heeft en nog zeker de komende maand gaat kosten
In september ben ik begonnen met een baan in Utrecht, waarbij ik zelf mijn tijd kan indelen. Fijn want dan kan ik dus bijna altijd buiten de spits reizen. Mijn werkgever geeft maar een beperkte reiskostenvergoeding dus die besparing kan ik goed gebruiken. Daarnaast reis ik regelmatig in de avonduren en in de weekenden. Ik wist toen al dat ik vanaf september nog zeker 7 maanden zou reizen van Arnhem naar Utrecht van mn werk en soms vanuit Amsterdam waar mijn vriendin woont. Vanaf april is er namelijk de mogelijkheid om mijn huurcontract op te zeggen en mijn plan is dus om rond april naar Utrecht te verhuizen. Vanaf dan he ik dus geen dal vrij abonnement meer nodig.
Ik stond in augustus/ september voor de keus om een jaarcontract Dal Vrij af te sluiten. Dat is maar 99 euro per maand of toch voor meer flexibiliteit voor 129 euro ivm een mogelijke verhuizing. Ik heb uiteindelijk op advies van note bene een NS-medewerker voor 3 maanden DAL VRIJ gekozen. Met het argument twee keer drie maanden (129x6) is veel voordeliger dan vastzitten aan 12x99. Wat blijkt als begin december mijn abonnement voor drie maanden afloopt… Er is geen nieuw abonnement meer mogelijk.
Vanaf begin december tot nu betaal ik dus weer voor elke rit en heb ik alleen maar 40 % korting in de daluren. Een jaarcontract Dalvrij afsluiten is immers geen handige optie als ik mogelijk vanaf april nauwelijks nog met de trein reis. Zoals jullie begrijpen een nogal duur geintje. Pas in januari wees een medewerker van NS mij erop dat ik mijn dal kortingsabonnment kan upgraden naar Dal Vrij. Daar zit echter een verwerkingtijd op. Ik belde net te laat om nog in te laten gaan en moet nu 6 weken wachten. Kortom ook in februari betaal ik nog te veel en pas 16 februari kan ik mijn abonnement omzetten.
En wat mij helemaal boos maakt is dat als ik juist was voorgelicht in september dat ik dan toen al mijn dalurenabonnement had kunnen omzetten in een dal vrij abonnement (jaar) en dat dan al deze extra kosten en frustratie helemaal niet nodig was geweest. In dat geval had ik helemaal niet 12 maanden vast gezeten aan het dal vrij abonnement, maar tot het einde van de contracttijd van mijn oorspronkelijke dal kortingsabbonement dat nota bene precies tot april doorliep. Kortom er was gewoon een veel betere optie dan mij geadviseerd is.
Kortom mijn kosten na opvolgen van advies NS:

September-december
129 x 3 = 387
Kosten ritten buiten de spits in december-Januari
meer dan 300 euro
Geschatte kosten die ik nog extra maak aan ritten in de daluren tot 16 februari:
200 euro
Maakt totaal: 387 + 300 +200 =887 euro.

Als de communicatie van NS duidelijk had vermeld dat het een actie was en/of medewerker had mij gewezen op mogelijkheid omzetten dal korting naar dalvrij:
September- februari = 6 x 99 = 594 euro.

Conclusie 887 euro – 594 euro = 293 euro onnodig meer betaald.

Ben benieuwd of de NS zijn verantwoordelijkheid neemt hiervoor.
Waarom zou NS verantwoordelijkheid moeten nemen voor overeenkomsten/contracten die het niet is aangegaan?
ik bedoel uiteraard verantwoordelijkheid nemen voor het foutieve/onhandige/dure advies
Dal Voordeel omzetten in Dal Vrij? Wat een aardige optie! Een goede oplossing inderdaad, maar veel te laat eer ie in kan gaan, I hear you. Zo zien we maar weer: communiceren is het moeilijkste dat er is, niet alleen naar buiten toe maar ook intern. Helaas maakt dit besef de narigheid er niet minder om. Ik wacht overigens nog met smart op antwoord van JanH NS.
Jan is er helaas momenteel niet. Je mag mij ook een privébericht sturen. Als je dat voor 19:00 uur doet Puck, dan denk ik vanavond nog met je mee.
Klaas-Jan heeft mij binnen de mogelijkheden die er zijn voor hem goed geholpen. Voor de komende maand is het nu geregeld. Hier ben ik natuurlijk blij mee.

Wel gek dat dit volgens de medewerkers die ik telefonisch sprak niets mogelijk was als tegemoetkoming voor mijn probleem.
Zij stuurden mij met een kluitje in het riet (excuus: technisch onmogelijk). Het blijkt dus technisch wel mogelijk om een abonnement DAL VRIJ te nemen voor kortere tijd. Wat dus betekent dat de NS je pas goed helpt als je je verhaal op dit openbare forum doet. Prima dan weet ik dat. Maar het is niet netjes en ik ga ook een officiële klacht indienen. Ook medewerkers die je belt, moeten je gewoon terdege adviseren vind ik.
Alle lof voor Klaas-Jan, dikke onvoldoende voor de medewerkers aan de telefoon.
Dus, Klaas-Jan, wat heb je nou geleerd?... Nooit meer zonder goede reden buiten de geldende voorwaarden naar een oplossing zoeken voor een ondankbare klant!
Klaas-Jan is juist top. Waren zijn eerdere collega's maar zo bekwaam! Waarom zou hij in de toekomst niet een klant goed helpen? En waarom ben ik ondankbaar? Ik bedank Klaas-Jan en de klacht heeft betrekking op het voorgaande foutieve advies van collega's.
NS heeft ervoor gekozen om regelingen rond tegemoetkomingen vaak zo vaag mogelijk te formuleren. In plaats van eenduidig vast te leggen of en wanneer iemand hiervoor in aanmerking komt, kunnen medewerkers zelf kiezen of zij coulance toepassen. In theorie betekent dit dat zij per situatie bekijken wat zij voor een klant kunnen en/of willen betekenen, in de praktijk betekent het dat toevalligheden als (het humeur van) de medewerker die een casus oppakt dikwijls een grotere rol spelen dan het probleem van de klant.
Het is overigens niet zo dat het openbare karakter van het forum per definitie hogere kansen op succes biedt. Ook hier leiden soortgelijke situaties tot volstrekt verschillende uitkomsten. Bovendien wordt de reiziger die een beroep doet op coulance in veel gevallen alsnog doorverwezen naar een van de andere communicatiekanalen van de klantenservice van de NS. Wel zorgt het forum voor iets meer inzicht in de wondere wereld van de willekeur die NS toepast.
NS heeft ervoor gekozen om regelingen rond tegemoetkomingen vaak zo vaag mogelijk te formuleren.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Wij doen alles wat er in onze macht ligt de klant tegemoet te komen. Soms kan dit op basis voor voorgeschiedenis, context wel en soms niet. Iedere reiziger is anders, ieder reisgedrag is anders en voorwaarden verschillen per product of actie. Ik kan alleen voor mezelf spreken en dat is dat ik binnen wat kan en mag zoveel mogelijk probeer te doen. Ik heb ondertussen zowel Arnhem1988 als Puck Hoff kunnen helpen. Verwijzen we wel eens door? Soms. Maar we lossen hier zoveel mogelijk op. Ik haal er een andere benadering uit Theofiel. Die van jou is dat er hier een wereld van willekeur heerst, die van mij is dat we hier zoveel mogelijk voor onze klanten doen. En volgens mij zijn we juist daar de laatste tijd heel transparant in.
Dal Vrij 3 maanden was tijdelijk aan te schaffen. Onze productmanagers hebben nog in overweging of deze vorm in de toekomst zal terugkeren. Wanneer dit contract afloopt kun je de keuze maken om definitief over te stappen op Dal Vrij (12 maanden). Dal Vrij is niet als maandvariant te verkrijgen.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Wij doen alles wat er in onze macht ligt de klant tegemoet te komen.
...
Theofiel. Die van jou is dat er hier een wereld van willekeur heerst, die van mij is dat we hier zoveel mogelijk voor onze klanten doen. En volgens mij zijn we juist daar de laatste tijd heel transparant in.

Concreet voorbeeld:
Reiziger 1 en reiziger 2 melden allebei dat hun ov-chipkaart niet of slecht uitgelezen kan worden en ze daarom een nieuwe hebben moeten bestellen. Beide reizigers zijn niet erg gelukkig met de bijbehorende kosten van 11 euro, omdat de kaart naar hun mening niet beschadigd is.
De vraag van reiziger 1 wordt in behandeling genomen door je collega Annewil die inderdaad handelt op de hierboven door jou beschreven wijze, ze vraagt eerst om wat aanvullende informatie en besluit op basis daarvan om uit coulance de kosten voor het aanvragen van het duplicaat te vergoeden.
De vraag van reiziger 2 wordt in behandeling genomen door je collega Minke die blijkbaar geen behoefte heeft aan aanvullende informatie maar direct vermeldt dat er geen restitutie mogelijk is.

Blijkbaar kan een toevalligheid als de medewerker die je verzoek in behandeling neemt dus bepalender zijn voor het wel of niet krijgen van een oplossing dan de context ervan.
Ook ik heb dit zelfde probleem en kom nu om in veel te hoge reiskosten nu Dal Uren Vrij per 3 maanden eruit is gehaald... Ik kom onwijs in de knoop met m'n opleiding, die 2 uur reizen is en nog maar 3 maanden duurt!!! Is er nog een oplossing te bedenken NS? Ik zit met de handen in het haar...

Reageer