beantwoord

Dal vrij abonnement Arriva

Hallo,

Ik ben van plan een Dal vrij abonnement aan te schaffen. Maar ik ga vooral met Arriva reizen.
In de voorwaarden van NS staat dat de daluren van 9 tot 16 uur en 18:30 tot 6:30 zijn.
Bij Arriva worden andere daluren gehanteerd, namelijk na 9 uur s'ochtends beginnen de daluren.

Mijn vraag is dus of ik met dit abonnement kosteloos kan reizen bij Arriva tussen 16:00 en 18:30.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 28 juli 2015, 12:06

Waar de verwarring denk ik in zit in het verschil tussen de termen 'Voordeeluren' en 'Daluren'. De eerste zijn alle uren na 9:00u, maar worden door Arriva blijkbaar daluren genoemd. De daluren zijn 00:00-6:30, 9:00-16:00 en 18:30-23:59u.
Reist u met Dal Vrij van NS, dan gelden de tijden die NS aangeeft bij dit abonnement. U reist dus zonder extra kosten als u incheckt in de door NS gedefinieerde Daluren. Dus alleen als u incheckt voor 16:00u of na 18:30u. Nee, bij inchecken bij Arriva om 17:00u reist u dus niet kosteloos!

Drie opmerkingen:
1) Bij het inchecken geldt een marge van 5 minuten in het voordeel van de klant. U kunt dus vanaf 8:55u inchecken en toch vrij reizen, en andersom tot 16:04:59 ook. (de paaltjes geven tijd in hele minuten aan rechtsboven).
2) Bij inchecken in de Daluren hoeft u geen saldo op de OV-chipkaart te hebben. Bij inchecken tijdens de spitsuren wordt € 10,- instaptarief ingehouden.
3) In welke provincie woont u? Want Arriva biedt zelf ook enkele interessante abonnementen, maar alleen in sommige regio's waar zij rijden. Zo zijn er in Gelderland erg aantrekkelijke abonnementen, in Groningen en Friesland zijn ze iets duurder, en op de lijn Zwolle-Emmen zijn er dan weer geen Arriva-abonnementen te krijgen.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Waar de verwarring denk ik in zit in het verschil tussen de termen 'Voordeeluren' en 'Daluren'. De eerste zijn alle uren na 9:00u, maar worden door Arriva blijkbaar daluren genoemd. De daluren zijn 00:00-6:30, 9:00-16:00 en 18:30-23:59u.
Reist u met Dal Vrij van NS, dan gelden de tijden die NS aangeeft bij dit abonnement. U reist dus zonder extra kosten als u incheckt in de door NS gedefinieerde Daluren. Dus alleen als u incheckt voor 16:00u of na 18:30u. Nee, bij inchecken bij Arriva om 17:00u reist u dus niet kosteloos!

Drie opmerkingen:
1) Bij het inchecken geldt een marge van 5 minuten in het voordeel van de klant. U kunt dus vanaf 8:55u inchecken en toch vrij reizen, en andersom tot 16:04:59 ook. (de paaltjes geven tijd in hele minuten aan rechtsboven).
2) Bij inchecken in de Daluren hoeft u geen saldo op de OV-chipkaart te hebben. Bij inchecken tijdens de spitsuren wordt € 10,- instaptarief ingehouden.
3) In welke provincie woont u? Want Arriva biedt zelf ook enkele interessante abonnementen, maar alleen in sommige regio's waar zij rijden. Zo zijn er in Gelderland erg aantrekkelijke abonnementen, in Groningen en Friesland zijn ze iets duurder, en op de lijn Zwolle-Emmen zijn er dan weer geen Arriva-abonnementen te krijgen.
Reputatie 1
Badge
ALS je enkel met ARV denkt te gaan reizen, dan hebben zij OOK een veel voordelige dalkaart. Kijk maar op hun site. En bovendien bieiden zij, mits je een gratis ''product'' hieroovr eerst op je kaart laadt, aan iedereen 40% korting in de zomermaanden. Dus je hoeft dan die kaart pas vanaf 1/9 te nemen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben van plan een Dal vrij abonnement aan te schaffen. Maar ik ga vooral met Arriva reizen.
In de voorwaarden van NS staat dat de daluren van 9 tot 16 uur en 18:30 tot 6:30 zijn.
Bij Arriva worden andere daluren gehanteerd, namelijk na 9 uur s'ochtends beginnen de daluren.

Mijn vraag is dus of ik met dit abonnement kosteloos kan reizen bij Arriva tussen 16:00 en 18:30.

Bij de regionale abo's van Arriva hangen de daluren van de regio af, maar zoals gezegd gelden voor de landelijke abo's bij Arriva dezelfde daluren als bij NS, zie http://www.arriva.nl/uploads/media/Arriva_Abonnementsvoorwaarden_2015_04.pdf.
Bedankt voor de reacties! Het is me duidelijk nu.
Het nadeel van een Arriva abonnement is dat ze niet een dalvrij abonnement voor de regio groningen-friesland hebben. Alleen dal korting.

Maar goed, ik kom er nu wel uit.
Ik heb een dalvrij abonnement. Checkin 6.03 geldermalsen Arriva naar dordrecht, checkuit.
Overstap naar Delft, Chekcin 7.03 NS naar Delft. Nu is er 11.40 1e klas afgeschreven voor het traject Dordrecht - Delft. Klopt dit? Ben toch voor 6.30 ingecheckt. Het maakt toch niet uit dat dit een andere vervoerder is?
Reputatie 7
Het maakt wel uit dat er een andere vervoerder is. Als je in de spits bij een andere vervoerder incheckt, betaal je bij die andere vervoerder vol tarief. Enkel het overstappen bij dezelfde vervoerder binnen 35 min, geldt het tarief van de 1e incheck.
Ik ben bij de andere vervoerder om 6.00 uur ingecheckt, dus niet in de spits. En overgestapt bij NS om 7 uur. Dit is 1 reis, dus kan volgens mij niet dat vol tarief wordt afgeschreven door de NS
Reputatie 7
Ik ben bij de andere vervoerder om 6.00 uur ingecheckt, dus niet in de spits. En overgestapt bij NS om 7 uur. Dit is 1 reis, dus kan volgens mij niet dat vol tarief wordt afgeschreven door de NS Omdat je bij een andere vervoerder ook een reis maakt, is het voor u wel 1 reis, maar voor de vervoerders zijn het 2 reizen. 1 bij Arriva en 1 bij NS. Hierdoor kan het dus wel zo zijn en is het ook zo, dat er naar 2 aparte reizen wordt gekeken.
Bij aanschaf geheel iets anders verteld. Inmiddels gaat NS het bedrag terugstorten.
Reputatie 7
Badge +4
Dan is dan een nette vorm van coulance, het zal ongetwijfeld eenmalig zijn. Als het qua dienstregeling mogelijk is, kunt u, afgezien van uw abonnementkosten, gratis reizen als u voor 06.35 bij NS kunt inchecken. Zo te zien is het dan wel vroeg opstaan, als het al kan.

Als Klantenservice u zou hebben verteld dat dit kan en mag zonder kosten, zijn ze wel erg in de war geweest. Er zal iets in de communicatie niet goed zijn gegaan.

Dalvrij is ook niet bedoeld voor reizen in de spits, al is er niks mis mee het te benutten als het kan.
Tuurlijk kan dat. Voor woon - werk, voor 6.35 inchecken en voor 16 uur inchecken naar huis. Zijn 6 treinen per uur, ook voor 6.30, dus geen probleem. Vroeg opstaan al jaren gewend aan. en is maar 3x per week. Bespaar honderden euro's per maand. Ging mij alleen om de situatie als je 2 verschillende vervoerders gebruikt en bij de 1 voor 6.30 incheckt en daarna bij de ander incheckt tijdens de spits, terwijl het 1 reis is met overstap. Dat mag de NS en ook Arriva in dit geval wel eens duidelijker toelichten.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan natuurlijk ook zijn dat u veronderstelde dat het zo was. Het hele systeem werkt echter zo en niet alleen met Dalvrij. Het kan zijn dat degene die u voorlichtte dit als vanzelfsprekend beschouwde. Er is bij communicatie nu eenmaal regelmatig een zender-ontvangerprobleem. Het is zaak goed geinformeerd te zijn maar ik heb er persoonlijke alle begrip voor dat u dit niet had bedacht. Het klopt dus wel en het werkt zo. Het oneerlijke ervan voor de consument is natuurlijk wel dat als je maar met één vervoerder reist, je desnoods de hele spits gratis door zou mogen reizen.

In 1934 vond men uit dat het toch beter was een landelijk spoorwegnet te hebben in plaats van een kluwen aan kleine maatschappijen. Wie weet komt die wijsheid nog eens terug. Wat mij betreft, exploiteert NS alle lijnen.
Mee eens. Een kleine toelichting online bij het abonnement, reizen met een andere vervoerder zou alles duidelijk maken. Dit zijn niet meer dan 2 regels. Het betekent wel nu dat de reis Geldermalsen - Rotterdam via Dordrecht niet meer gemaakt wordt door het extra tarief NS bij de overstap tenzij ik om 5.39 vertrek, maar dat is ook mij iets te vroeg 😃

Reageer