beantwoord

Dal Vrij abonnement "daluren"?

• 21 februari 2015
  • 24 reacties
  • 3619 Bekeken

Tegenstrijdigheid van informatie:

Op www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/dal-vrij.html :

Wanneer heeft u maximaal voordeel van Dal Vrij?
In de daluren (ma t/m vr): vrij reizen
(9.00 - 16.00 uur en 18.30 - 6.30 uur)
In het weekend: vrij reizen
(vrijdagavond 18.30 tot maandagochtend 4.00 uur)
Tijdens de feestdagen: vrij reizen
(hele dag, kijk voor de feestdagen onder veelgestelde vragen)
Goed om te weten: u krijgt ook korting wanneer u in de daluren incheckt en tijdens de spitsuren uitcheckt. U dient hiervoor wel binnen een half uur na het inchecken te reizen.

En in de daaronder staande "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf juli 2014" staat:
Daluren: De periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 6.30 uur en tussen 9.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 24.00 uur, op zaterdag en zondag en op NS Feestdagen. Dit alles tenzij NS minstens drie maanden voor uw reisdatum op ns.nl/voorwaarden andere tijden en/ of dagen aangeeft.

Als ik hier een tijdschema van maak zie ik toch duidelijk verschil.
Hieronder bijgevoegd. (halve uren voor het gemak, half ingekleurd)

Uitleg graag, met voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten, Natasha
icon

Beste antwoord door Janou NS 24 februari 2015, 15:26

Goed om te weten: u krijgt ook korting wanneer u in de daluren incheckt en tijdens de spitsuren uitcheckt. U dient hiervoor wel binnen een half uur na het inchecken te reizen.

En in de daaronder staande "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf juli 2014" staat:
Daluren: De periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 6.30 uur en tussen 9.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 24.00 uur, op zaterdag en zondag en op NS Feestdagen. Dit alles tenzij NS minstens drie maanden voor uw reisdatum op ns.nl/voorwaarden andere tijden en/ of dagen aangeeft.

Hallo Sintara! Er staat vrij reizen in de daluren (ma t/m vr) 18.30 - 6.30 én vrij reizen in het weekend. Het weekend duurt tot maandagochtend 04.00 uur, vandaar dat dat tijdstip genoemd staat. Maandagochtend valt echter gewoon onder ma t/m vr, dus mag je tot 06.30u gratis reizen.
Bekijk origineel

24 reacties

Het verschil zit dus in maandagochtend tussen 4:00 en 6:30. Dat zijn ook daluren.
Dat zou ik wel zeggen ja, maar laat ze het dan ook goed neerzetten. Als je in de ochtend moet werken is het toch verwarrend dat het wel in je voorwaarden staat maar niet "goed" op de website...
Reputatie 6
Badge +2
In de daluren (ma t/m vr): vrij reizen (9.00 - 16.00 uur en 18.30 - 6.30 uur)
In het weekend: vrij reizen (vrijdagavond 18.30 tot maandagochtend 4.00 uur)

Dat is inderdaad een blunder. Je zou je in vreemde bochten moeten wringen om te beredeneren dat dit niet fout is, bijvoorbeeld dat "vrij reizen (9.00 - 16.00 uur en 18.30 - 6.30 uur)" geldt binnen de periode ma 0:00 - vr 24:00, dus ook ma 0:00 - 6:30.
Dat is inderdaad een blunder. Je zou je in vreemde bochten moeten wringen om te beredeneren dat dit niet fout is, bijvoorbeeld dat "vrij reizen (9.00 - 16.00 uur en 18.30 - 6.30 uur)" geldt binnen de periode ma 0:00 - vr 24:00, dus ook ma 0:00 - 6:30.

Vertel mij wat. 🙂 Ik doe mijn best om alles door te lezen en dan krijg ik te maken met verschillende of ontbrekende informatie.

Zie ook mijn andere topics:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bij-abonnement-kids-vrij-ov-chipkaart-gratis-10176
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/gezins-dilemma-10401

Zoals ik al eerder heb gezegd een oplettend mens telt voor twee!

Hallo Sintara! Er staat vrij reizen in de daluren (ma t/m vr) 18.30 - 6.30 én vrij reizen in het weekend. Het weekend duurt tot maandagochtend 04.00 uur, vandaar dat dat tijdstip genoemd staat. Maandagochtend valt echter gewoon onder ma t/m vr, dus mag je tot 06.30u gratis reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Er staat vrij reizen in de daluren (ma t/m vr) 18.30 - 6.30 én vrij reizen in het weekend. Het weekend duurt tot maandagochtend 04.00 uur, vandaar dat dat tijdstip genoemd staat. Maandagochtend valt echter gewoon onder ma t/m vr, dus mag je tot 06.30u gratis reizen.
Dat is dus heel onduidelijk. Als je al kan spreken van maandag 18.30 - 6.30 dan zou het meer voor de hand liggen dat het betekent maandag 18.30 - dinsdag 6.30.
Ik vindt het heel verwarrend en ben het eens met Dennis. Dit zou toch duidelijker gemaakt kunnen worden.

Hartelijk dank voor de informatie dat je op maandag tot 6.30 dus wel vrij mag reizen.

Nog even een aanvulling daarop Natasha, nu we toch bezig zijn. Het is zo dat je op maandag tot 06.35 mag inchecken voor reizen met Dal Voordeel of Dal Vrij. Je mag dus ook een trein van bijvoorbeeld 06.39 nemen en vrij doorreizen in de spits.
Er staat vrij reizen in de daluren (ma t/m vr) 18.30 - 6.30 én vrij reizen in het weekend. Het weekend duurt tot maandagochtend 04.00 uur, vandaar dat dat tijdstip genoemd staat. Maandagochtend valt echter gewoon onder ma t/m vr, dus mag je tot 06.30u gratis reizen.

Er staat dat de eerste dalperiode op maandag om 9:00 begint en de tweede dalperiode op maandag om 18:30. Die laatste dalperiode eindigt de volgende dag om 6:30. Daarmee is er dus een dalperiode aangegeven op di t/m za vóór 6:30. Niet op maandag dus.
Nog even een aanvulling daarop Natasha, nu we toch bezig zijn. Het is zo dat je op maandag tot 06.35 mag inchecken voor reizen met Dal Voordeel of Dal Vrij. Je mag dus ook een trein van bijvoorbeeld 06.39 nemen en vrij doorreizen in de spits.

Daar zit ook een voorwaade aan of niet? Aangezien als ik voor 6.30 incheck en een treinreis naar alle stations en dergelijke ga maken. Dusja... Vermeld alle nodige informatie dan liever op één pagina. Zo kan een persoon alle voordelen en nadelen van het abonnement bekijken (in dit geval het Dal Vrij abonement) en natuurlijk de interessante zaken hoe er om heen te werken. Wij mensen hebben er creatievelingen tussen zitten die graag dat kleine extraatje willen weten. I.p.v. het moeilijk te moeten opzoeken is het handiger om het gewoon neer te zetten en anders zullen deze creatievelingen het zelf wel gaan neerzetten. Kwestie van tijd.

Gegroet, Natasha
@Sintara
De voorwaarde is dat de reis binnen een half uur na het inchecken moet aanvangen en dat er binnen 6 uur na het inchecken uitgecheckt moet zijn, maar uiterlijk binnen dezelfde NS-dag.

Geldt dit ook voor keuzedagen? Zoals u ongetwijfeld weet staan op de site en in de folder waar de site naar verwijst verschillende voorwaarden. Kortweg gezegd: als ik op een doordeweekse dag een keuzedag gebruik en ik vertrek voor 6.30 uur kan ik dan ook doorreizen in de spits? Geldt dit ook als mijn eerste deel van de reis met een andere vervoerder dan NS gemaakt wordt (in mijn geval Arriva).
@Zeeg Jongkoen
Het ligt eraan of het een Voordeelurenabonnement-keuzedag is of een keuzedag bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel. Voor de eerstgenoemde gelden de Voordeeluren, dus daarmee kunt u pas na 9:00 uur inchecken. Voor de laatstgenoemde gelden de Daluren, behalve dat ook in de middagspits gereisd mag worden. Daarmee kunt u dus wel voor 6:30 inchecken. Buiten de geldigheidsperiode van de keuzedag kunt u niet omchecken naar een andere vervoerder.
Dank voor uw antwoord. Kan dus wel om 6.20 uur met Arriva naar Zutphen, maar moet vervolgens tot 9.00 uur wachten om met NS op mijn keuzedag verder te kunnen (hoe verzinnen ze het).
Reputatie 6
Badge +2
Dank voor uw antwoord. Kan dus wel om 6.20 uur met Arriva naar Zutphen, maar moet vervolgens tot 9.00 uur wachten om met NS op mijn keuzedag verder te kunnen (hoe verzinnen ze het).
Ja, voor wat betreft het vroeg op pad gaan voor een doordeweekse dag vrij reizen met zo'n Keuzedag of Dal Vrij is er echt een tweedeling van de stations in Nederland: die waar de NS komt of van waar je vóór 6:30 zo'n station kan bereiken, en die van waar je zelfs met de eerste trein niet op tijd kan komen, bijvoorbeeld Winterswijk wel (via Arnhem), maar Ruurlo niet.
Reputatie 6
Badge +2

Er staat dat de eerste dalperiode op maandag om 9:00 begint en de tweede dalperiode op maandag om 18:30. Die laatste dalperiode eindigt de volgende dag om 6:30. Daarmee is er dus een dalperiode aangegeven op di t/m za vóór 6:30. Niet op maandag dus.

Deze rare tekst staat er nog steeds, nu zelfs ook bij de nieuwe tijdelijke Dal Vrij varianten.
Bovenin staat nu zelfs een nog onjuistere omschrijving:

De voordelen

• Tijdelijk abonnement dat automatisch na 3 maanden stopt
  • Vrij reizen op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur
  • Vrij reizen in het weekend van vrijdagavond 18.30 tot maandagochtend 4.00 uur
  • Gratis persoonlijke OV-chipkaart

De avonden van ma t/m do, de nachten van di t/m vr en de vroege ochtenden van ma t/m vr ontbreken in die omschrijving helemaal als Daluren.
Reputatie 6
Badge +2
Gelukkig is dat alleen in de samenvatting, onder "Kenmerken" staat het uitgebreider.
Reputatie 6
Badge +2
Gelukkig is dat alleen in de samenvatting, onder "Kenmerken" staat het uitgebreider.
Maar wel heel verwarrend, inderdaad. Een samenvatting zou het gemakkelijker moeten maken, maar lukraak een deel van de uren van geldigheid weglaten is alleen maar verwarrend, dan liever geen samenvatting, of een in algemene termen. Bovendien zijn de avonduren ook nog eens heel belangrijk, bijvoorbeeld voor een terugreis.

Ook verwarrend is om te spreken van korting terwijl het gaat om vrij reizen (al is dat 100% korting).

In https://www.ns.nl/producten/tijdelijk-reizen/p/drie-maanden-dal-vrij staat zelfs "Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting"!

Zie ook https://forum.ns.nl/welkom-15/conceptteksten-voorleggen-forum-12259!
Reputatie 6
Badge +1
Een veel duidelijker omschrijving staat nu bij de 'veelgestelde vragen' onderaan bij de pagina met informatie van ieder abonnement:

Wat zijn daluren en spitsuren?

Algemeen gelden de volgende tijden:

Spitsuren zijn van maandag tot en met vrijdag van 6.30 - 9.00 en 16.00 - 18.30 uur.
Daluren zijn de andere uren dan de spitsuren, plus de weekenden en feestdagen.

Het moment dat u incheckt, bepaalt de korting voor de hele reis. Met uw Weekend Vrij abonnement reist u in het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur vrij.

Behalve dan dat de toevoeging 'plus weekenden' lichtelijk overbodig is... dat is namelijk niet op maandag t/m vrijdag...
Reputatie 6
Badge +1
In https://www.ns.nl/producten/tijdelijk-reizen/p/drie-maanden-dal-vrij staat zelfs "Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting"!

Bij mij staat er onder En verder:
Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting.
en 5 regels daaronder onder Wanneer reist u met korting? Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in, maar in de spitsuren uit? Dan reist u gratis.
Lekker knullig...
Reputatie 6
Badge +2
Een veel duidelijker omschrijving staat nu bij de 'veelgestelde vragen' onderaan bij de pagina met informatie van ieder abonnement:

Wat zijn daluren en spitsuren?

Algemeen gelden de volgende tijden:

Spitsuren zijn van maandag tot en met vrijdag van 6.30 - 9.00 en 16.00 - 18.30 uur.
Daluren zijn de andere uren dan de spitsuren, plus de weekenden en feestdagen.

Het moment dat u incheckt, bepaalt de korting voor de hele reis. Met uw Weekend Vrij abonnement reist u in het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur vrij.

Behalve dan dat de toevoeging 'plus weekenden' lichtelijk overbodig is... dat is namelijk niet op maandag t/m vrijdag...

Dat is inderdaad beter, dan hoef je er geen grenzen zoals 0:00 en 4:00 te noemen.
Reputatie 6
Badge +2
In het weekend: vrij reizen (vrijdagavond 18.30 tot maandagochtend 4.00 uur)

Dat in het bespreken van Dal Vrij een definitie van "weekend" wordt gegeven is alleen handig voor vergelijking met Weekend Vrij, omdat dit de periode van vrij reizen daarvoor is. NS gebruikt deze definitie van "weekend" verder geloof ik niet eens, soms wordt er met deze term ook bedoeld de twee weekenddagen zaterdag en zondag.
Ik zal jullie feedback intern onder de aandacht brengen. De door Keuzereiziger in zijn laatste post gequote tekst verdient in ieder geval een aanpassing, lijkt mij. Bedankt voor de input!

Reageer