beantwoord

Dal Vrij Abonnement geldig op alle trajecten Ariva?

• 15 januari 2017
  • 31 reacties
  • 3102 Bekeken

Ik kan niet in de voorwaarde vinden op welke trajecten het dal vrij abonnement geldig is. Wanneer ik regelmatig op het traject Roodeschool-Groningen rijdt tijdens de daluren, kan ik hier het Dal Vrij abonnement voor gebruiken?
icon

Beste antwoord door Slidestops 15 januari 2017, 08:52

Geldig op alle (trein)trajecten van Arriva! Dus geen probleem, u kunt uw abonnement gebruiken!
Bekijk origineel

31 reacties

Een abomenent bij ns is geldig bij alle trein vervoerder behalve thalys en eurostar

Badge +3
Deze kwestie is inmiddels opgelost door een nieuwe versie van de Productvoorwaarden abonnementen consumenten uit te brengen waarin de verwijzing naar het document Gebruiksmogelijkheden abonnementen niet meer voorkomt.
Ik heb het meerdere keren aangekaart en iedere keer krijg ik te horen dat er iemand mee bezig is. Zoals jij mij weer een reminder stuurt ga ik dat intern weer doen Tochjo.
Ik heb hem weer even op de hoogte gebracht, Tochjo! Ik duim voor goed nieuws 🙂
Badge +3
Op www.ns.nl/voorwaarden is het document Gebruiksmogelijkheden abonnementen niet meer te vinden. Dit document moet er wel zijn, want er wordt in de Productvoorwaarden abonnementen consumenten expliciet naar verwezen. Kan iemand op die pagina een link plaatsen naar een juiste versie van dit document?
Ik heb het zojuist nogmaals aangekaart en hoop je zo spoedig mogelijk van terugkoppeling te kunnen voorzien
Ik twijfel er niet aan dat je je hierin hebt vastgebeten, Klaas-Jan, maar ik houd vast aan de traditie om in een nieuwe maand dit punt weer in herinnering te brengen.
Het enige wat wel van belang is dat bij overstappen van NS op Keolis of omgekeerd altijd een nieuwe reis begint. Dat betekent dat als je je reis in de daluren begint en vervolgens in de spits overstapt je na de overstap vol tarief gaat betalen. Als je alleen met Keolis reist is dat uiteraard niet aan de orde.

Goed punt om rekening mee te houden! Verder helemaal duidelijk. Concluderend heb ik dus het meeste voordeel met landelijk Dal Vrij, aangezien ik met Keolis, NS en incidenteel andere vervoerders zal gaan reizen.
Reputatie 7
Badge +3
De landelijke abonnementen zijn gewoon geldig tegen de bekende voorwaarden. Daarnaast is de Provincie Overijssel c.q. Keolis vrij om ook nog eigen kaartsoorten met eigen voorwaarden te verkopen die alleen op hun lijnen geldig zijn.

Het enige wat wel van belang is dat bij overstappen van NS op Keolis of omgekeerd altijd een nieuwe reis begint. Dat betekent dat als je je reis in de daluren begint en vervolgens in de spits overstapt je na de overstap vol tarief gaat betalen. Als je alleen met Keolis reist is dat uiteraard niet aan de orde.
Echter waarschijnlijk wel volgens de dal- en spitsuren die NS hanteert?

Een abonnement afgesloten bij NS is tegen de voorwaarden van NS, een abonnement afgesloten bij Syntus/Keolis is tegen hun voorwaarden. Die zijn door hunzelf opgezet en kunnen anders zijn dan die bij NS. Zo staat in de voorwaarden voor Dal Vrij Oost onder 4.4:

Als u tijdens uw rit het geldigheidsgebied van uw abonnement verlaat, reist u tot de laatste halte binnen het geldigheidsgebied op uw abonnement. De rest van de rit gaat u automatisch reizen op saldo (of op een ander Reisproduct). U begint dan een nieuwe reis. Let op: u betaalt dan bij reizen op saldo eerst het instaptarief.

Hartelijk dank voor uw reactie. Maar toch even voor de zekerheid: ik kan er dus op rekenen dat ik dadelijk met Dal Vrij - tijdens de NS-daluren - zonder extra kosten gebruik kan maken van de treindiensten uitgevoerd door Keolis? Aangezien Dal Vrij je volgens de NS onbeperkt vrij reizen verschaft buiten de spits, in het weekend en op feestdagen bij "alle Nederlandse treinvervoerders".

Bij Keolis zelf kom ik hier namelijk niet direct informatie over tegen.
Echter waarschijnlijk wel volgens de dal- en spitsuren die NS hanteert?

Een abonnement afgesloten bij NS is tegen de voorwaarden van NS, een abonnement afgesloten bij Syntus/Keolis is tegen hun voorwaarden. Die zijn door hunzelf opgezet en kunnen anders zijn dan die bij NS. Zo staat in de voorwaarden voor Dal Vrij Oost onder 4.4:

Als u tijdens uw rit het geldigheidsgebied van uw abonnement verlaat, reist u tot de laatste halte binnen het geldigheidsgebied op uw abonnement. De rest van de rit gaat u automatisch reizen op saldo (of op een ander Reisproduct). U begint dan een nieuwe reis. Let op: u betaalt dan bij reizen op saldo eerst het instaptarief.
Spoedig betekent bij NS dat het niet binnen twee maanden geregeld is, begrijp ik?

Helaas niet. Ik heb het zojuist nogmaals aangekaart en hoop je zo spoedig mogelijk van terugkoppeling te kunnen voorzien
ik neem toch aan dat de concessieverlener heeft geëist dat landelijke producten ook door Arriva worden geaccepteerd. Bij Syntus (Zwolle-Enschede) stond dat in elk geval in de aanbestedingsdocumenten.
Link voor dat laatste:
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/akid/ca8b0b1873f7cf3427c4269250d44735/pageId/D909B/huidigemenu/aankondigingen/da/false/cid/617075/cvp/join

PvE: ''De Concessiehouder accepteert landelijke abonnementen als geldig Vervoerbewijs, zoals opgenomen in bijlage C7.'' bijdragevandennis

C7 (30-10-2014):

Dal Voordeel
Altijd Voordeel
Dal Vrij
Weekend Vrij
Altijd Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement
Kids Vrij
Railrunner
OV-Jaarabonnement
Voordeelurenabonnement
Studentenreisproduct

Dat is interessante informatie.
Ik ga binnenkort gebruikmaken van Dal Vrij op het Traject Zwolle-Enschede, waar NS nu nog het vervoer verzorgt. Als Syntus/Keolis het vanaf 10 december overneemt, blijft het abonnement dus gewoon bruikbaar. Echter waarschijnlijk wel volgens de dal- en spitsuren die NS hanteert? Ik zie net op de website van Keolis Nederland dat ze een eigen vorm van Dal Voordeel & Dal Vrij verkopen (geldig in Gelderland, Overijssel en Flevoland) met doordeweeks vrij reizen vanaf 09:00 uur.
Ik heb Klaas Jan even een bericht verzonden Tochjo.
Badge +3
Spoedig betekent bij NS dat het niet binnen twee maanden geregeld is, begrijp ik?
Er komt spoedig een nieuwe versie en die moet dus ook spoedig online komen. Meer informatie heb ik niet ontvangen; helaas ook geen prognose. Goed dat je dit nogmaals aangekaart hebt Tochjo.
Ik ga dit nog eens intern overleggen Tochjo en kom er zo snel mogelijk op terug!
Badge +3
Nieuwe maand, nieuwe herinnering.
Badge +3
Op www.ns.nl/voorwaarden is het document Gebruiksmogelijkheden abonnementen niet meer te vinden. Dit document moet er wel zijn, want er wordt in de Productvoorwaarden abonnementen consumenten expliciet naar verwezen. Kan iemand op die pagina een link plaatsen naar een juiste versie van dit document?

Het document waarin ik eerder linkte, en de exemplaren die via Google te vinden zijn als er op Gebruiksmogelijkheden abonnementen wordt gezocht, tonen nog de onjuiste tekst over het gebruik bij andere vervoerders.
We gaan het document zo snel mogelijk vervangen. Het ligt nu bij de verantwoordelijke.
Ik heb het onmiddellijk aangekaart Tochjo. Goed dat je het opnieuw onder de aandacht brengt.
Badge +3
We zijn inmiddels ruim vier maanden verder en in dit document staat nog altijd dat de abonnementen niet geldig zijn bij andere vervoerders. Hoe staat het met de aanpassing daarvan?
Update: Het wordt aangepast in de voorwaarden. We snappen zelf ook niet helemaal hoe het is gekomen dat deze oude voorwaarden weer in dit document zijn opgenomen. Mogelijk is er verder gewerkt vanuit een oud document en is dit over het hoofd gezien.
Ik heb intern doorgegeven dat dit niet duidelijk in de voorwaarden staat. Momenteel wordt er gekeken naar hoe we dit kunnen aanpassen. Ik heb gevraagd naar een update hierover. Wanneer ik deze heb zal ik die hier plaatsen. Waar ik in ieder geval heel duidelijk over kan zijn en wat ik kan bevestigen is dat het Dal Vrij abonnement ook geldig is bij Arriva.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie overigens niet zo'n bepaling in http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en_Vervoer/Openbaar_vervoer_en_Railagenda/Openbaar_vervoer/Concessie_Aanbesteding_2016/Programma_van_Eisen_aanbesteding. Het is dus per concessieverlener verschillend.

Vervoerders kunnen natuurlijk (zonodig in overleg met de concessieverlener) wel afspraken met elkaar maken over vervoerderoverstijgende abonnementen, en daarbij eventueel ook een opzegtermijn afspreken, zodat het bovengenoemde ''er op ieder gewenst moment mee kunnen stoppen'' wordt beperkt. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Dank je, Dennis. Prettig dat je dit soort dingen uitzoekt. De stelling 'Op dit moment accepteert Arriva het dalvrij abonnement. Ze zijn dat echter niet verplicht en kunnen daar dus op ieder gewenst mee stoppen. Het is een reisproduct van NS, niet van Arriva.' kwam me al niet geloofwaardig voor.
Reputatie 6
Badge +2
ik neem toch aan dat de concessieverlener heeft geëist dat landelijke producten ook door Arriva worden geaccepteerd. Bij Syntus (Zwolle-Enschede) stond dat in elk geval in de aanbestedingsdocumenten.
Link voor dat laatste:
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/akid/ca8b0b1873f7cf3427c4269250d44735/pageId/D909B/huidigemenu/aankondigingen/da/false/cid/617075/cvp/join

PvE: ''De Concessiehouder accepteert landelijke abonnementen als geldig Vervoerbewijs, zoals opgenomen in bijlage C7.'' bijdragevandennis

C7 (30-10-2014):

Dal Voordeel
Altijd Voordeel
Dal Vrij
Weekend Vrij
Altijd Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement
Kids Vrij
Railrunner
OV-Jaarabonnement
Voordeelurenabonnement