Dal vrij abonnement reizen in de spits?

• 13 oktober 2014
  • 12 reacties
  • 2944 Bekeken

Reputatie 1
Op mijn werk gaan ze vanaf 1 januari werken met een vervoersbudget en ben nu aan het kijken wat voor mij het voordeligste is. Ik reis 's morgens sowieso in de daluren, dus dat is geen probleem. Terug reis ik 1 keer per week in de spits. Als ik een Dal vrij abonnement koop kan ik dan toch die ene middag buiten de daluren reizen en wordt er dan bijvoorbeeld het bedrag van een enkeltje afgeschreven? Of kan je helemaal niet in de spits reizen met een Dal vrij abonnement?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je kunt met Dalvrij tegen Daltarief wel in de spits reizen - in jouw geval dus gratis - maar alleen als je voor vier uur, eigenlijk 16.05, bent ingechekt. Check je tijdens de spits met deze kaart in dan betaal je het normale tarief. Dan wordt gewoon van je saldo op de kaart waar ook Dalvrij staat, afgeschreven. Je hebt in dat geval geen twee kaarten nodig.

Je kunt het spitstarief met 20 procent verminderen door een AltijVoordeelabonnement te nemen. Dat kost 20 per maand als je een jaarabonnement neemt en 25 los per maand. Dit abonnement kun je niet combineren met je Dalvrij. AltijdVoordeel zal dan op een aparte chipkaart moeten. Ik meen me te herinneren dat je eerste klas van Eindhoven naar Den Haag reist en het lijkt me dat het dan net uit kan.

Als je verder ook wel eens in de spits reist, bespaar je wel met AltijdVoordeel. Nu is het 172 plus het bedrag van de reizen in de spits. Met dit reisgedrag maakt het nu eigenlijk nauwelijks uit en volstaat Dalvrij.
Reputatie 1
Kijk dat is handig. Ik neem 1 keer in de week de trein van half 6 's avonds naar huis, dat is dus in de spits. De andere 3 dagen neem ik de trein van 4 uur. Als dat dus 4 keer in de maand is, dan betaal ik uiteindelijk € 272,80 per maand. Dat is een stuk minder dan mijn budget, dus dan houd ik geld over. Dat is nooit verkeerd.

Anders had ik naast het Dal vrij abonnement een Altijd Voordeel kaart genomen en dan ben ik hetzelfde kwijt. Maar 1 kaart is natuurlijk veel makkelijker.
Reputatie 1
Ik reis van Dordrecht naar Eindhoven, maar dat maakt niet uit 😉 Je had je antwoord nog aangevuld zag ik, maar ik heb het uitgerekend en ben dan exact hetzelfde bedrag kwijt. Dan is 1 kaart toch iets handiger, kan ik me niet vergissen.

Dank je wel voor je uitleg.
Afhankelijk hoe lang de afstand is. Het is niet mogelijk om s middags in de spits met je dal vrij te reizen of je moet weer na 18:30 u wachten dan kan je wel met je Dal Vrij abonnement reizen. Je kan overwegen om een Altijd Voordeel abonnement te nemen. Dan heb je in de daluren 40% discount en in spits 20% discount.
Reputatie 1
Dit is dus een ander antwoord. Ik kan dus met een Dal vrij abonnement NIET in de spits reizen? Ook niet tegen de normale prijs? Zou ik wel vreemd vinden, want stel nou dat je zo'n abonnement hebt en er komt iets tussen waardoor je in de spits moet reizen. Dan moet je een apart kaartje kopen.

Dan zou ik wel 2 aparte kaarten moeten aanschaffen. Wat prijs betreft maakt dat niks uit. alleen het is wel onhandiger.
Reputatie 7
Badge +4
Het andere antwoord is niet volledig juist. Je kunt wel in de spits reizen maar als je in de spits incheckt met je Dalvrij, reis je niet gratis. Dat is wat anders dan dat je tot 18.30 moet wachten en die opmerking klopt dus helaas niet. Je hoeft dus niet te wachten tot de spits over is. Eén kaart volstaat. Als je incheckt tijdens de spits krijg je als melding dat je op saldo en in jouw geval dus tegen vol tarief reist. Je hoeft alleen voor voldoende saldo te zorgen en je mag er niet meer dan 150 euro op zetten. Bij het inchecken tijdens de spits wordt gewoon bepaald dat je Dalvrijkorting niet geldt en reis je op saldo. Ik deed het kortgeleden ook nog zo. Maak je geen zorgen. Je kunt wel reizen met je ov-chipkaart met Dalvrij maar je reist niet gratis na het inchecken in de spits.
Reputatie 1
Ik reis overigens verder nooit in de spits. Alleen 1 dag in de week 's middags/'s avonds naar huis.
Reputatie 7
Badge +4
Voor het traject Dordrecht-Eindhoven en dat een keer in de week, kun je het beste die keer het volle tarief betalen. AltijdVoordeel is voor jou niet rendabel en kost je alleen maar geld.
Reputatie 1
Ik werk 4 dagen in de week. In de ochtend reis ik altijd buiten de spits. Terug reis ik 3 dagen buiten de spits en 1 dag in de spits.
Reputatie 7
Badge +4
Dan kan Altijdvoordeel niet uit en kun je volstaan met je Dalvrijabonnement aangevuld met vier enkele reizen in de spits. Die vier reizen kosten 100,80 en dat is samen met je Dalvrij voor 172 een bedrag van 272,80. Alle prijzen eerste klas.
Reputatie 1
Thom bedankt voor je heldere uitleg. Op deze manier houd ik een hoop geld per maand over.
Reputatie 1
Yep dat bedrag had ik zelf ook berekend. Helemaal goed!

Reageer