beantwoord

Dal Vrij-abonnement wijzigen in Weekend Vrij-abonnement

• 12 oktober 2015
  • 5 reacties
  • 177 Bekeken

Afgelopen vrijdag heb ik geprobeerd mijn sinds 24-06-2015 verlengde Dal Vrij-abonnement te wijzigen in een Weekend Vrij-abonnement. Ik kreeg toen te zien dat ik dit alleen per de 24e van de maand kon laten ingaan. Als opties verschenen toen 24/10, 24/11 en 24/12.

Dit viel een beetje tegen omdat ik graag afgelopen weekend al gebruik had gemaakt van het Weekend Vrij-abonnement, maar ik besloot vandaag dan toch maar mijn abonnement te wijzigen.

Echter is nu de optie van 24/10 opeens verdwenen. Ik heb zelf niets kunnen vinden over een opzegtermijn buiten de datum waarom het abonnement is ingegaan.

Ik zou het nogal jammer vinden als ik nu 1,5 maand (!) moet wachten voor mijn abonnement gewijzigd kan worden.
icon

Beste antwoord door Thom 12 oktober 2015, 12:32

Er is wel een oplossing om vanaf aanstaande vrijdagavond al gratis te reizen. Zeg uw Dalvoordeelabonnement op. Neem vervolgens een nieuw abonnement met Weekendvrij op een nieuwe kaart. Uw oude abonnement loopt even door en u krijgt het deel dat u betaald heeft voor na 24/11 terug. Twee of meer persoonlijke chipkaarten zijn toegestaan.
Nadeel: het duurt wat langer voor het ingaat dan oplossing twee. Het voordeel is dat u de ov-chipkaart van NS gratis krijgt.

Tweede, nog snellere maar iets duurdere oplossing: Bestel een nieuwe persoonlijk ov-chipkaart bij ovchipkaart.nl. U moet dan de 7,50 voor een chipkaart wel zelf betalen maar als u in de komende vijf weekenden een beetje afstand maakt, heeft u die er al uit.

Die kaart heeft u in drie werkdagen. Bestel dan bij NS een weekendvrijabonnement op de kaart met dat nummer. Dat abo kunt u er dan binnen een uur en meestal sneller opzetten en er meteen mee reizen. Dan reist u dit weekend nog met Weekendvrij en hoeft u ook niet naar Kruidvat om daar onnodig elke keer 13.99 neer te leggen.

Dan is uw probleem mogelijk toch opgelost.:D

https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen.htm
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De optie 24/10 is verdwenen omdat u veertien dagen van te voren de wijziging aan moet geven. Het is inmiddels 12 oktober dus wijzigen per 24/10 kan niet meer. Op de negende oktober had het nog gekund. Ik ben bang dat u langer moet wachten. U heeft dan wel langer de voordelen van Dalvrij maar helaas ook de kosten. Ik neem aan dat u in het weekend van uw Dalvrij gebruik heeft gemaakt. Dalvrij geeft alle rechten van Weekendvrij.
Ik ben bang dat een moderator er ook niks meer aan kan doen.
Ik zie nu dat ik een fout heb gemaakt en heb gemeld dat ik een Dal Vrij-abonnement heb. Dit klopt niet, ik heb een Dal Voordeel-abonnement. Daarom maak ik nu dus wel veel extra kosten.

In ieder geval bedankt voor het antwoord. Jammer dat de opzegtermijn van 14 dagen niet duidelijk wordt vermeld en dat ook de informatie over het wisselen van abonnement op de website erg beperkt is.

Zoals in de bijlage te zien is, worden de ingangsdata niet gemotiveerd. Betere informatie over de voorwaarden van het wijzigen van een abonnement zouden behoorlijk wat ergernis en onnodige kosten schelen.
Reputatie 1
Badge
U heeft gelijk, maarc er is nog veel, veel meer wat NS heel goed zou hebben kunnen wijzigen of verduidelijken in hun site en info. Ze laden alweer het stigma op zich: als het ons geld oplevert, dan kan de klant barsten= meer betalen.
De manier waarop U het had kunnen omzeilen, aannemend dat u dat DV al meer als 1 jaar heeft:
DV opzeggen-dan geldt echter 1 maand opzegtermijn! Resterende maanden krijgt U uiteindelijk teruggestort.
WE-vrij aanvragen op nieuwe kaart, die komt gratis, maar uiteraard wel met de normale aanmaaktermijn.
Ren naar Kruidvat nu-goedkope weekendkaartjes (13,99) hier en daar nog beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Er is wel een oplossing om vanaf aanstaande vrijdagavond al gratis te reizen. Zeg uw Dalvoordeelabonnement op. Neem vervolgens een nieuw abonnement met Weekendvrij op een nieuwe kaart. Uw oude abonnement loopt even door en u krijgt het deel dat u betaald heeft voor na 24/11 terug. Twee of meer persoonlijke chipkaarten zijn toegestaan.
Nadeel: het duurt wat langer voor het ingaat dan oplossing twee. Het voordeel is dat u de ov-chipkaart van NS gratis krijgt.

Tweede, nog snellere maar iets duurdere oplossing: Bestel een nieuwe persoonlijk ov-chipkaart bij ovchipkaart.nl. U moet dan de 7,50 voor een chipkaart wel zelf betalen maar als u in de komende vijf weekenden een beetje afstand maakt, heeft u die er al uit.

Die kaart heeft u in drie werkdagen. Bestel dan bij NS een weekendvrijabonnement op de kaart met dat nummer. Dat abo kunt u er dan binnen een uur en meestal sneller opzetten en er meteen mee reizen. Dan reist u dit weekend nog met Weekendvrij en hoeft u ook niet naar Kruidvat om daar onnodig elke keer 13.99 neer te leggen.

Dan is uw probleem mogelijk toch opgelost.:D

https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen.htm
Bedankt voor alle tips, ik ga er straks eens goed naar kijken.

Blijft jammer dat het blijkbaar nodig is er nu met zo'n omweg te moeten komen, terwijl dit met de juiste informatie voorkomen had kunnen worden.

(En het zou ook niet erg zijn als iemand van de NS nog even zou willen reageren of in ieder geval dit gebrek aan de website door zou willen geven aan de desbetreffende afdeling.)

Reageer