beantwoord

Dal Vrij bij Arriva

• 14 januari 2017
  • 20 reacties
  • 651 Bekeken

Ik heb sinds kort een NS dalvrij abonnement. 's-morgens is mijn eerste reisgelegenheid van Roermond naar Maastricht de Arriva stoptrein. Ik check dan vóór 6:35 in bij een paaltje van Arriva.
De Arriva trein vertrekt om 6:37 en ik reis dus volledig in de spitsuren bij Arriva.

Inchecken vóór 6:35, 16:05 en na 8:55 en 18:25 en daarna toch reizen in de spits, dat zijn NS voorwaarden. Gelden deze NS voorwaarden ook bij Arriva? Ik zie op de NS paaltjes altijd staan bij inchecken "gratis", echter bij Arriva zie ik dat niet.

Mijn tweede vraag gaat over het aanbod intercity's in het zuiden. De eerste intercity van Roermond naar Maastricht vertrekt pas om 7:03. Waarom zo laat pas de eerste intercity? Dit is erg laat vergeleken met andere regio's waar de eerste IC's al om 6:00 vertrekken of nog eerder. Hierdoor moet ik 's-morgen de Arriva stoptrein nemen, terwijl ik liever rond 6:30 de intercity zou willen nemen naar Maastricht.
icon

Beste antwoord door Thom 14 januari 2017, 22:11

Deze voorwaarden gelden ook bij Arriva. U kunt dus met uw Dalvrij, zonder verdere kosten, reizen tot u weer uitcheckt of overstapt op een andere vervoerder.

Uw tweede vraag kan ik niet beantwoorden, de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de vervoerders.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Deze voorwaarden gelden ook bij Arriva. U kunt dus met uw Dalvrij, zonder verdere kosten, reizen tot u weer uitcheckt of overstapt op een andere vervoerder.

Uw tweede vraag kan ik niet beantwoorden, de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de vervoerders.

Bedankt voor het heldere antwoord.
Ik blijf het echter vreemd vinden dat de paaltjes van Arriva dit niet aangeven. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar betekent dit, dat als ik probeer in te checken bij Arriva om 6:36 met de Dalvrij kaart, dit dan niet gaat?
Reputatie 7
Badge +4
U kunt wel inchecken maar u reist dan op saldo tegen vol tarief. Daarom heet het ook Dalvrij. Bij inchecken tijdens de spits heeft u geen korting. Hetzelfde geldt tussen 16.05 en 18.25.

De prijs wordt bepaald door het moment dat u incheckt, niet door het moment waarop u reist. Als u tijdens de daluren incheckt en binnen een half uur gaat reizen, mag u uw reis in de spits zonder verder kosten afmaken, ook als u met NS naar Groningen reist. Andersom geldt hetzelfde: Als u tijdens de spits incheckt, reist u tegen spitstarief, ook als u uw reis in de daluren afmaakt. Het heeft dus twee kanten.
U kunt wel inchecken maar u reist dan op saldo tegen vol tarief. Daarom heet het ook Dalvrij. Bij inchecken tijdens de spits heeft u geen korting.
Ok, met dien verstande dat ik geen saldo heb op die kaart en ook het automatisch opladen staat uit. :8
Reputatie 7
Badge +4
Dan kunt u niet inchecken en de poortje gaan niet open. U reist dan zwart. Dat is niet goedkoop en bepaald niet slim, want u betaalt het volle tarief plus vijftig euro en dat is niet :)

Het is verstandiger wel saldo te hebben en automatisch opladen aan te zetten.:D

U komt op een gegeven moment toch een keer voor de situatie te staan dat u tijdens de spits in moet checken of mogelijk met een bus moet reizen.
Dan kunt u niet inchecken en de poortje gaan niet open. U reist dan zwart. Dat is niet goedkoop want u betaalt het volle tarief plus vijftig euro en dat is niet :)

Het is verstandiger wel saldo te hebben en automatisch opladen aan te zetten.

Ja, dat heb ik al op een chipkaart staan met het klassieke voordeelurenabonnement. Dus mocht ik in de spits gaan reizen, kan ik deze kaart nog altijd gebruiken.
Zwart rijden zal ik daarom ook nooit doen.
Reputatie 7
Badge +4
Het VDU is natuurlijk perfect in de middagspits als u Dalvrij heeft.
Het VDU is natuurlijk perfect in de middagspits als u Dalvrij heeft.
Precies! Daarom wilde ik ook zeker weten dat ik het VDU kon behouden als ik Dalvrij zou aanschaffen. Het advies van NS was om een tweede kaart aan te schaffen, omdat beide producten technisch niet tegelijk op één kaart kunnen staan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou willen dat NS me dat advies indertijd gegeven had. De juffrouw van Klantenservice verzekerde me dat ik mijn VDU moest inleveren bij een toen nieuw Weekendvrij, wat achteraf niet bleek te kloppen. De consumentenorganisaties kregen het behoud van het VDU voor elkaar maar ze vergaten dat er ook mensen waren, die eerder gedwongen waren op te zeggen.
Inmiddels ben ik senior en los het anders op maar het onrecht knaagt. Nooit opzeggen dat VDU.
Erg jammer, maar ik geloof dat dit ook een tijd echt niet mogelijk was, omdat er niet 2 OV-chipkaarten onder één naam konden staan. Maar dat probleem is opgelost.
Zelfs met aanvragen van het Dalvrij abonnement kun je aangeven of je een nieuwe chipkaart wil hebben met als voorbeeld "dat je het voordeelurenabonnement wilt behouden". Deze combinatie is ideaal. Dalvrij en eventueel soms terugreizen tijdens de avondspits met 40% korting.
Reputatie 7
Badge +4
Het is netjes dat het nu wel aangegeven wordt, dat moet ik NS nageven. Ik had in die tijd ook minder kennis van zaken.
Tja dat advies betreft het voordeel van een vdu is mij indertijd ook nooit gegeven. :(

Ik weet wel een manier om dit te compenseren. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik ook, maak je geen zorgen 😉
Is er dan een manier om dit te compenseren? 😉
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt al een VDU toch?
Jawel, maar ik was benieuwd naar de manieren waarop jullie dit "verlies" willen compenseren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben zestigplus en heb keuzedagen, waarmee ik na negen uur vrij kan reizen. Voor keuzedagen geldt de middagspits niet en die zet ik dan in.
Ah ok! Erg handig. Het is pas over circa 15 jaar aan de orde, maar ik zal het onthouden. :8
In mijn geval helpt voedsel. Beetje de (oNS)vrede wegeten. Ga te bed. 🙂
In mijn geval helpt voedsel. Beetje de (oNS)vrede wegeten. Ga te bed. :)
Hahahaha

We blijven toch het klaagvolkje cq knaagvolkje natuurlijk. 😃

Reageer