beantwoord

Dal vrij i.c.m Bus Tram Metro Vrij Particulier niet meer beschikbaar?

• 29 november 2015
  • 51 reacties
  • 2389 Bekeken

Vorige week was ik aan het kijken voor een nieuw abonnement, hier zag ik toen Dal Vrij en als extra optie kon ik kiezen voor Bus Tram Metro Vrij Particulier. Na even wat onderzoek gedaan in mijn reisgeschiedenis vond ik het interessant om BTM vrij erbij te nemen .
Vandaag wou ik mijn abonnement gaan afsluiten i.c.m dal vrij maar zag ik dat dit niet meer beschikbaar is, is dit tijdelijk door een storing? of zal BTM niet meer terugkomen?

Met vriendelijke groet,
Dylan
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 26 februari 2016, 16:58

Het Dal Vrij abonnement was tot begin dit jaar te koop in combinatie met een BTM (Bus, Tram, Metro) Vrij abonnement. Deze combinatie was echter exclusief bedoeld voor een bijabonnement bij een OV Vrij als hoofdabonnement, maar was ook als zelf hoofdabonnement voor de lage prijs aan te schaffen. Dit was niet in lijn was met de afspraken met de andere vervoerders. Om die reden is het product BTM Vrij uitgezet bij Dal Vrij.

Per 24 februari 2016 is de volgende oplossing beschikbaar:

- BTM Vrij is weer te koop bij Dal Vrij
- Koop je Dal Vrij + BTM Vrij als bijabonnement dan betaal je de lage bijabonnement-prijs, zowel voor Dal Vrij als voor BTM Vrij
- Koop je Dal Vrij + BTM Vrij als hoofdabonnement dan betaal je de marktconforme prijs voor BTM vrij, namelijk €230,50 per maand. Deze marktconforme prijs is gebaseerd op het BTM netabonnement dat ook los te koop is bij de BTM vervoerders.
- Om Dal Vrij + BTM Vrij (of Altijd Vrij + BTM Vrij) als bijabonnement te kunnen kopen, moet je ook bij je hoofdabonnement OV Vrij (waaronder dus BTM Vrij) hebben

Sedert 24 februari is dit product alsnog bestellen in de webshop. Hierbij kan worden aangevinkt dat dit product als bijabonnement wordt gekocht, dan verschijnt automatisch de lagere prijs.
Bekijk origineel

51 reacties

Bus, Tram en Metro Vrij is alleen verkrijgbaar met Altijd Vrij en heet dan samen OV Vrij. Daarnaast bestaat er OV Voordeel, maar dat is alleen verkrijgbaar bij Altijd Voordeel.

Waarom NS geen combinatieabonnementen met ander openbaar vervoer aanbiedt bij andere abonnementen, zoals Dal Vrij, weet ik niet. Misschien proberen ze het reizen in de Daluren te ontmoedigen door de abonnementen die daarop zijn toegespitst minder aantrekkelijk te maken dan abonnementen waarmee tijdens de spits gereisd kan worden. (Dat is ook terug te zien in het feit dat dalabonnementen alleen voor minimaal een jaar aan te gaan zijn, terwijl spitsabonnementen ook voor kortere tijd afgesloten kunnen worden.) Wellicht kan iemand van de marketingafdeling van NS de onderliggende visie toelichten.
Welkom op het forum dylanderooij!

Het is inderdaad niet mogelijk om BTM Vrij met een Dal Vrij hoofdabonnement te combineren. Het kan daarentegen wel in de vorm van een bijabonnement, als de hoofdabonnementhouder ook BTM Vrij heeft. Lees dit topic voor meer informatie. Ik maak zelf geen deel uit van de Marketingafdeling, maar deze keuze is vermoedelijk gemaakt, omdat OV Vrij recht geeft op volledig vrij reizen in de trein. Een combinatie met volledig vrij reizen in de bus, tram of metro d.m.v. BTM Vrij is dan een logische aanvulling en kan door ons voordelig aangeboden worden. Met Altijd Voordeel en het supplement OV Voordeel krijg je 'altijd korting' tijdens je reizen. Mijns inziens ook geen onlogische combinatie.
Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad niet mogelijk om BTM Vrij met een Dal Vrij hoofdabonnement te combineren.(..) Lees dit topic voor meer informatie.
Sivan NS meldt in dat topic dat het wel kan: ''Ik ben even naar een contentmanager gelopen. Het blijkt zo te zijn dat omdat je bij een OV Vrij een Dal Vrij krijgt als bijabonnement (en je daar BTM Vrij aan kunt toevoegen), die mogelijkheid van BTM Vrij ook bij het 'reguliere' Dal Vrij aangeboden wordt.''
De beschikbaarheid van dit abonnement was een fout bij NS, dit abonnement had zo nooit verkocht mogen worden. Andere vervoerders waren niet blij want dit was tegen de afspraak in. Dal Vrij + BTM Vrij was 153 euro per maand, maar een netabonnement voor de bus, dus BTM Vrij zonder Dal Vrij, kost 270 euro per maand.
Reputatie 2
@Inge: daar dachten jullie recent nog heel anders over. Maar we moeten kennelijk de antwoorden van NS niet altijd even serieus nemen ;-)

Het is inderdaad echt verkocht, tussen 1 juni en 24 november. Een schreenshot als bewijs:

Pas na vragen van ons is de verkoop (helaas) gestopt.
Er zit wel iets goed scheef als een abonnement 'los' €270 kost en als bij-abonnement slechts €54. Ik begrijp dat er wat korting geboden kan worden omdat een combinatie van bus- en treinabonnement aantrekkelijker is dan losse buskaartjes of een apart busabonnement, maar 80% korting... Is zo'n los busabonnement niet gewoon veel te hoog geprijsd?
Badge +3
Dal Vrij + BTM Vrij was 153 euro per maand, maar een netabonnement voor de bus, dus BTM Vrij zonder Dal Vrij, kost 270 euro per maand.
Ja, dat had ik 1 juni al opgemerkt. Jammer dat het ook daadwerkelijk te mooi was om waar te zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Er zit wel iets goed scheef als een abonnement 'los' €270 kost en als bij-abonnement slechts €54. Ik begrijp dat er wat korting geboden kan worden omdat een combinatie van bus- en treinabonnement aantrekkelijker is dan losse buskaartjes of een apart busabonnement, maar 80% korting... Is zo'n los busabonnement niet gewoon veel te hoog geprijsd?
Je vergelijkt nu een maandabonnement met de maandprijs van een jaarabonnement. Maar (ook) de jaarversie van het netabonnement is inderdaad te duur. Dat kan worden opgelost door het af te schaffen, met Dal Vrij + BTM Vrij als alternatief.
Reputatie 2
Allebei zijn maandprijzen, alleen betaal je bij de bus 10 maanden per jaar en bij NS 12 maanden. Een landelijk busabonnement is inderdaad veel te duur. Wat mij betreft zou er ook een landelijk dalkorting abonnement mogen komen voor de bus.
Reputatie 6
Badge +2
Andere vervoerders waren niet blij want dit was tegen de afspraak in.
Is daar inderdaad iets over bekend, of is dit een veronderstelling?
Reputatie 2
Deels een veronderstelling, maar wel ergens uit opgemaakt, uit deze woorden.

"Zoals ik je in ons telefoongesprek al heb verteld, lijkt het er op dat met genoemde kaartsoort een goedkopere optie beschikbaar is. Echter, dit is niet conform de afspraken zoals ze zijn gemaakt met NS. Het product zou immers alleen beschikbaar moeten zijn als ‘bij-abonnement’.De verkoop van dit abonnement in de webshop van NS zoals deze momenteel voor de particuliere reiziger geboden wordt, is ons inziens dus ook niet in overeenstemming met de afspraken. Wij gaan hierover dan ook in overleg met alle betrokken partijen." (Connexxion)

Dit klinkt niet echt blij. Ik was van plan een artikel te maken dat een treinabonnement goedkoper was voor busreizigers, bijvoorbeeld voor forensen Zierikzee - Rotterdam, Groningen - Emmen, etc en dat vervoerders zelf de bomen in het bos niet meer zagen door het enorme aanbod van ov-abonnementen. Volgens de vervoerders was het 270 euro abonnement het goedkoopst, toen de combinatie van 154 euro nog beschikbaar was. Dus om hoor- en wederhoor toe te passen heb ik hen daarop gewezen en daar wat vragen over gesteld. Toen kwam dus bovenstaande reactie.
Wij gaan hierover dan ook in overleg met alle betrokken partijen."
@treinreiziger

Wanneer ben je hier vragen over gaan stellen? - Kan het zijn dat het in twijfel trekken van de geldigheid van Traject Vrij op de Valleilijn een pressiemiddel van Connexxion was om NS zover te krijgen Dal Vrij + BTM Vrij uit de verkoop te halen?
Reputatie 1
En wat betekent dit dan voor bestaande klanten? Ikzelf heb Dal Vrij + BTM Vrij Particulier. Kan ik dat wel behouden?
Reputatie 6
Badge +2
Deels een veronderstelling, maar wel ergens uit opgemaakt, uit deze woorden.

"Zoals ik je in ons telefoongesprek al heb verteld, lijkt het er op dat met genoemde kaartsoort een goedkopere optie beschikbaar is. Echter, dit is niet conform de afspraken zoals ze zijn gemaakt met NS. Het product zou immers alleen beschikbaar moeten zijn als ‘bij-abonnement’.De verkoop van dit abonnement in de webshop van NS zoals deze momenteel voor de particuliere reiziger geboden wordt, is ons inziens dus ook niet in overeenstemming met de afspraken. Wij gaan hierover dan ook in overleg met alle betrokken partijen." (Connexxion)

Dit klinkt niet echt blij. Ik was van plan een artikel te maken dat een treinabonnement goedkoper was voor busreizigers, bijvoorbeeld voor forensen Zierikzee - Rotterdam, Groningen - Emmen, etc en dat vervoerders zelf de bomen in het bos niet meer zagen door het enorme aanbod van ov-abonnementen. Volgens de vervoerders was het 270 euro abonnement het goedkoopst, toen de combinatie van 154 euro nog beschikbaar was. Dus om hoor- en wederhoor toe te passen heb ik hen daarop gewezen en daar wat vragen over gesteld. Toen kwam dus bovenstaande reactie.
Wij gaan hierover dan ook in overleg met alle betrokken partijen."

@NS: Kunnen jullie toelichten wat er aan de hand is? Is het niet vreemd dat jullie recentelijk begrip hadden voor de klachten van klanten dat de tijdelijke abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij plotseling werden afgeschaft en dat nu weer zoiets gebeurt: het plotseling opschorten of staken van de verkoop van de extra optie BTM Vrij bij een hoofdabonnement Dal Vrij?

Wordt er overleg gevoerd met de andere OV-bedrijven over hervatting, of over een alternatief? Een betaalbaar BTM-abonnement als aanvulling op Dal Vrij, voor de aansluitende BTM-ritten, is nog steeds zeer welkom.
Zojuist heb ik gehoord dat er vanuit andere vervoerders bezwaar is gekomen over de verkoop van het product bij Bijabonnementen. We kunnen (of beter gezegd: mogen) dit niet meer verkopen bij een Bijabonnement. Zodoende is het eerder deze week uit onze webshop verwijderd. Dit betekent dat BTM Vrij voorlopig niet meer beschikbaar is als toevoeging aan het Bijabonnement, wel gewoon nog bij het hoofdabonnement.
Reputatie 6
Badge +2
Zojuist heb ik gehoord dat er vanuit andere vervoerders bezwaar is gekomen over de verkoop van het product bij Bijabonnementen. We kunnen (of beter gezegd: mogen) dit niet meer verkopen bij een Bijabonnement. Zodoende is het eerder deze week uit onze webshop verwijderd. Dit betekent dat BTM Vrij voorlopig niet meer beschikbaar is als toevoeging aan het Bijabonnement, wel gewoon nog bij het hoofdabonnement.
Is het dan misschien mogelijk de verwijdering uit de webshop van de extra optie BTM Vrij bij een hoofdabonnement Dal Vrij ongedaan te maken (zie boven voor het screenshot hoe het was en weer zou moeten worden)? Dit ter voorkoming van verwarring, en om deze combinatie via de webshop te kunnen bestellen.
Reputatie 1
Het ging toch juist over het hoofdabonnement? Waarom is BTM Vrij nu opeens fout bij het bij-abonnement?
Reputatie 6
Badge +2
Allebei zijn maandprijzen, alleen betaal je bij de bus 10 maanden per jaar en bij NS 12 maanden.
Om het nog even precies te zeggen: een Netabonnement Jaar kost € 2733 per jaar (https://shop.connexxion.nl/ovchipkaart/detail/173/netabonnement-jaar/53). Voor een goede vergelijking ga ik uit van betaling in termijnen, dan komt er € 10 bij, is € 2743 per jaar, omgerekend is dit € 228,58 per maand. Dat is nog steeds erg duur, maar het is verwarrend om in dit topic en op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_stopt_met_goedkoop_busabonnement-147328 appels met peren te gaan vergelijken door het termijnbedrag per maand te nemen dat 10 keer per jaar moet worden betaald (Dal Vrij en BTM Vrij betaal je 12 keer per jaar).
Reputatie 6
Badge +2
En wat betekent dit dan voor bestaande klanten? Ikzelf heb Dal Vrij + BTM Vrij Particulier. Kan ik dat wel behouden?
Volgens http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_stopt_met_goedkoop_busabonnement-147328: ''Wel is er goed nieuws voor reizigers die tussen 1 juni en 24 november 2015 een voordelig busabonnement bij NS heeft gekocht. Het abonnement blijft geldig tegen dezelfde prijs, ook nu blijkt dat het abonnement nooit verkocht had mogen worden.''

Verder staat daar: ''NS gaat in de toekomst de combinatie van Dal Vrij samen met BTM Vrij wel weer aanbieden. Reizigers moeten dan wel meer voor de abonnementen gaan betalen. ''We zorgen dat binnen afzienbare tijd BTM Vrij in combinatie met Dal Vrij weer gewoon beschikbaar is. Maar dan wel voor de BTM-prijs die daarbij hoort'', bevestigt een NS woordvoerder tegenover onze website.''

Dat zegt me niet veel, ''de BTM-prijs die daarbij hoort''.

Het zou trouwens handig zijn als NS dit soort informatie ook op het forum meldt, en niet alleen aan treinreiziger.nl. Is treinreiziger beter dan de moderatoren hier in staat de juiste persoon bij NS te vinden om informatie te verschaffen?

Maar goed, als het klopt wat Klaas-Jan NS zegt dan is dit allemaal bij een hoofdabonnement Dal Vrij niet aan de orde.
Reputatie 1
Ook op Twitter geeft NS zelf aan dat het voor dezelfde prijs beschikbaar blijft voor bestaande klanten (https://twitter.com/NS_online/status/671369613570109441).
Reputatie 6
Badge +2
Ook op Twitter geeft NS zelf aan dat het voor dezelfde prijs beschikbaar blijft voor bestaande klanten (https://twitter.com/NS_online/status/671369613570109441).
Dat is mooi.
Reputatie 6
Badge +2
een Netabonnement Jaar kost € 2733 per jaar (https://shop.connexxion.nl/ovchipkaart/detail/173/netabonnement-jaar/53). Voor een goede vergelijking ga ik uit van betaling in termijnen, dan komt er € 10 bij, is € 2743 per jaar, omgerekend is dit € 228,58 per maand.
In 2016 € 2766 per jaar (https://webshop.arriva.nl/nl/webshop/product-selection/overview). Er zijn zo te zien niet overal extra kosten bij betaling in termijnen, dus die reken ik niet mee. Het is dan omgerekend € 230,50 per maand.

BTM Vrij gaat in de gevallen dat het nog verkrijgbaar is € 54,70 per maand kosten bij een hoofdabonnement en € 32,92 per maand bij een bijabonnement. Zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448021216307/content/assets/ns-nl/klantenservice/ns-tarieven-2016.pdf. De tabel daar suggereert dat voor 65+ de prijs ook € 32,92 per maand wordt.

Over de verkrijgbaarheid staat er ''Dit abonnement kan in combinatie met Altijd Vrij worden gekocht. Bijabonnementen BTM Vrij kunnen ook worden aangeschaft met Dal Vrij''. Mogelijk wordt met de laatste zin bedoeld ''BTM Vrij kan ook worden aangeschaft bij een bijabonnement Dal Vrij'', of misschien ''BTM Vrij kan ook worden aangeschaft bij een bijabonnement bij Dal Vrij''.
Reputatie 6
Badge +2
De verrassende uitspraak "Dit betekent dat BTM Vrij voorlopig niet meer beschikbaar is als toevoeging aan het Bijabonnement, wel gewoon nog bij het hoofdabonnement.", die onderdeel is van het als beste gemarkeerde antwoord, klopt waarschijnlijk niet. Er wordt niet gereageerd als er wat over wordt gevraagd. Er is verder ook geen enkele indicatie dat de uitspraak wel klopt. Andere uitspraken van NS over BTM Vrij zijn er meestal mee in strijd.
Ik ben momenteel aan het uitzoeken hoe de vork in de steel zit.
Reputatie 6
Badge +2
BTM Vrij gaat in de gevallen dat het nog verkrijgbaar is € 54,70 per maand kosten bij een hoofdabonnement en € 32,92 per maand bij een bijabonnement. Zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448021216307/content/assets/ns-nl/klantenservice/ns-tarieven-2016.pdf. De tabel daar suggereert dat voor 65+ de prijs ook € 32,92 per maand wordt.

Over de verkrijgbaarheid staat er ''Dit abonnement kan in combinatie met Altijd Vrij worden gekocht. Bijabonnementen BTM Vrij kunnen ook worden aangeschaft met Dal Vrij''. Mogelijk wordt met de laatste zin bedoeld ''BTM Vrij kan ook worden aangeschaft bij een bijabonnement Dal Vrij'', of misschien ''BTM Vrij kan ook worden aangeschaft bij een bijabonnement bij Dal Vrij''.

Er wordt helaas waarschijnlijk bedoeld dat voor nieuwe gevallen geldt: ''BTM Vrij kan ook worden aangeschaft bij een bijabonnement Dal Vrij bij Altijd Vrij''.

Reageer