beantwoord

Dal Vrij (i.p.v. Altijd Vrij)

• 18 september 2017
  • 13 reacties
  • 460 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 47 reacties
Pas geleden heb ik ontdekt dat ik veel geld kan uitsparen door buiten de spits naar mijn werk te reizen op een Dal Vrij abonnement i.p.v. een Altijd Vrij abonnement. Dit laatste kost mij nu 333 euro in de maand (dit is op een Business Card, maar op een gewone persoonlijke kaart kost dit hetzelfde) terwijl 2e klas Dal Vrij 99 euro kost en 1e klas Dal Vrij 129 euro. De 1e klas optie lijkt mij het meest aantrekkelijk omdat het niet veel duurder is eigenlijk en het sowieso veel goedkoper is dan wat ik nu betaal. Ook de optie om de Business Card op pauze te zetten in een vakantieperiode waardoor ik dan niets betaal lijkt op jaarbasis niet op te wegen tegen het voordeel van Dal Vrij.

Op maximaal 2 momenten in de week reis ik helaas wel in de spits. Voor die twee gevallen ben ik zelfs met aanschaf van een 2e klas kaartje (17,90 voor Rotterdam - Eindhoven) 2x per week nog goedkoper uit met Dal Vrij dan met een Altijd Vrij abonnement (het scheelt 60,80 euro per maand). Is het in dit geval het handigst om inderdaad gewoon losse kaartjes te kopen of is er nog een betere abonnementsoptie? Als ik voor 1e klas Dal Vrij kies, vind ik het niet erg om die 2x per week 2e klas te reizen, maar gaat dit goed als ik in de spits incheck of wordt er dan een 1e klas kaartje geboekt op mijn chipkaart omdat het abonnement op die kaart ook 1e klas is?

Voordat ik mijn huidige Business Card ga stop zetten hoop ik hier een duidelijk antwoord op te krijgen. Bedankt alvast!
icon

Beste antwoord door jmns 18 september 2017, 18:14

Ja het is wel duidelijk zo denk ik! Voor de volledigheid heb ik nog even gekeken naar de vergoedingen bij vertragingen. Met Dal Vrij is het 1/18e deel van het maandbedrag terwijl de Business Card de hele ritprijs 2e klas vergoedt bij een uur vertraging. Op mijn traject betekent dit dat ik straks ca. 10 euro minder terug kan verwachten bij een uur vertraging. Gezien de hoeveelheid vertraging op de HSL kan dit nog wel aardig oplopen per maand - 1x per week wortel schieten onderweg vind ik inmiddels normaal - en zou je dit moeten meenemen in een eerlijke prijsvergelijking. Toch denk ik dat het met Dal Vrij goedkoper zal uitpakken dus ik denk dat ik daar maar voor ga.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoi jmns,

Als je Dal Vrij 1ste klas neemt reis je standaard altijd eerste klasse, ook in de periode dat je moet betalen (incheck in de spits). Je kunt dit op twee manieren oplossen: (1) voor iedere reis bij de kaartjesautomaat een klassewissel nemen of (2) een aparte OV-chipkaart gebruiken die je standaard instelt op 2de klasse.

Als je 2x per week een enkeltje Rotterdam-Eindhoven moet betalen is er geen beter alternatief voor jou. Als je 2x per week retour Rotterdam-Eindhoven zou moeten betalen kun je overwegen of Altijd Voordeel naast Dal Vrij een optie is. Je krijgt dan 20% korting bij incheck in de spits, en volgens mijn snelle berekening zou je met 2 retours Rotterdam-Eindhoven per week je Altijd Voordeel terug moeten kunnen verdienen.
Bedankt, dat is al best duidelijk! Met Een Altijd Voordeel kaart er nog bij pakt het per maand nog wat goedkoper uit, al is het verschil niet erg groot (8,80 euro). Nog goedkoper wordt het natuurlijk nog als ik op die 2 ochtenden per week voor 6:30 incheck en dan zonder extra kosten op Dal Vrij reis, maar dat wordt dan wel erg vroeg opstaan voor mij.

Het is niet zo handig om elke keer een klassewissel te nemen bij de kaartautomaat (ik gok dat dit gratis is voor 1e klas naar 2e klas?) maar misschien kan ik mijn huidige Business Card wel gebruiken om in de spits te reizen, want daar heb ik nu een 2e klas Altijd Vrij op staan. Als ik die voor onbepaalde tijd op pauze zet dmv de optie "Geen abonnement" dan zit er standaard nog wel 2e klas reizen op saldo op. Gaat dit werken of is het met de Business Card niet mogelijk om voor onbepaalde tijd zonder abonnement op saldo te reizen?
Badge +3
voor iedere reis bij de kaartjesautomaat een klassewissel nemen
Het is niet mogelijk bij een Dal Vrij 1e klas-abonnement een klassewissel naar de 2e klas toe te passen.
Reputatie 6
Badge +1
Oei dat is onhandig Tochjo. @jmns: met een businesscard zonder abonnement zou je idd tweede klas vol tarief moeten kunnen reizen.
Ok duidelijk! Het was overigens ook wel handig geweest als Dal Vrij beschikbaar was voor de Business Card, omdat je deze op pauze kunt zetten tijdens vakanties en dan effectief niets betaalt, maar ik heb al eerder online gelezen dat Dal Vrij in combinatie met de Business Card niet verkrijgbaar is.
Met een anonieme kaart erbij voor reizen in de spits is aan te raden.
Met een anonieme kaart erbij voor reizen in de spits is aan te raden.

Wat voor voordeel biedt een anonieme kaart dan t.o.v. reizen op saldo met een Business Card die ik al heb?
Je Business Card voldoet natuurlijk ook. Zat even niet op te letten. ?
Ok ik dacht dat ik even iets over het hoofd had gezien maar blijkbaar niet dus. Dan is het duidelijk wat ik moet doen. 🙂
Goedemiddag jmns en nog welkom op het NS Serviceforum!

Ik zie dat Keuzereiziger, Tochjo en Nooduitgang je al goed geholpen hebben! Weet je zo voldoende?
Ja het is wel duidelijk zo denk ik! Voor de volledigheid heb ik nog even gekeken naar de vergoedingen bij vertragingen. Met Dal Vrij is het 1/18e deel van het maandbedrag terwijl de Business Card de hele ritprijs 2e klas vergoedt bij een uur vertraging. Op mijn traject betekent dit dat ik straks ca. 10 euro minder terug kan verwachten bij een uur vertraging. Gezien de hoeveelheid vertraging op de HSL kan dit nog wel aardig oplopen per maand - 1x per week wortel schieten onderweg vind ik inmiddels normaal - en zou je dit moeten meenemen in een eerlijke prijsvergelijking. Toch denk ik dat het met Dal Vrij goedkoper zal uitpakken dus ik denk dat ik daar maar voor ga.
Ik heb de Dal Vrij kaart inmiddels een tijdje en ik heb eigenlijk spijt dat ik dit niet eerder ontdekt heb want het verschil in comfort maakt toch wel veel verschil als je meer dan 10 uur per week in de trein zit en het is nog goedkoper ook zo. Ben dus heel blij dat dit abonnement bestaat en nog wel voor minder geld dan een 2e klas Altijd Vrij ook. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een groot deel van mijn werkzame leven gereisd met de ov-jaarkaart eerste klas en nu ik de spits kan mijden geeft Dalvrij een heerlijk gevoel van vrijheid. Je kunt niet helemaal reizen zo je wilt en het is hier en daar wat aanpassen, maar het is me het geld meer dan waard. Je kunt slecht weer terug en kunt gaan en staan waar je wilt voor een vast bedrag. €1548 euro is wel een bedrag maar het geeft comfort en vooral rust op lange afstanden. Reizen in de daluren is ook veel comfortabeler. Als senior heb ik er keuzedagen bij, dan kun je eens per twee maanden toch de middagspits nemen, al kost het omgerekend nog ruim 14 euro.
Voor mensen die relatief wat meer reizen op lange afstanden is Dalvrij een mooi alternatief.
Uw zet is natuurlijk lang niet voor iedereen haalbaar, maar het toont wel hoe belangrijk het is goed te rekenen en op de hoogte te zijn.

Reageer