beantwoord

Dal vrij ns flex

• 18 november 2020
  • 9 reacties
  • 194 Bekeken

Goedemiddag.

ik heb een vraag over NS dal vrij. Ik dacht dat dit ook voor reizen met de bus, metro en tram gold, maar ik zie in mijn afschriften in de NS app dat dat niet zo zijn? Klopt dit?

mvg Kim

icon

Beste antwoord door loklok8 18 november 2020, 12:56

Dat klopt, Dal Vrij is enkel geldig in de trein en niet in de bus, tram of metro. Voor reizen met de bus, tram of metro kunt u een regionaal abonnementen aanschaffen bij de vervoerder.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat klopt, Dal Vrij is enkel geldig in de trein en niet in de bus, tram of metro. Voor reizen met de bus, tram of metro kunt u een regionaal abonnementen aanschaffen bij de vervoerder.

Reputatie 7

Inderdaad. Maar hoe handig en praktisch zou het zijn als er wél een landelijk Dalabonnement bestond voor alle openbaar vervoer in de daluren tegen een vast maandbedrag.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zit er (voorlopig) niet in. De abonnementen bij het stad- en streekvervoer zijn bijna altijd gekoppeld aan het regionale concessiegebied en dan vaak ook nog eens gekoppeld aan een specifieke vervoerder.

Theoretisch zou het natuurlijk kunnen werken, juist omdat op basis van in- en uitcheckgegevens iedere vervoerder zijn rechtmatige deel moet kunnen krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Maar hoe handig en praktisch zou het zijn als er wél een landelijk Dalabonnement bestond voor alle openbaar vervoer in de daluren tegen een vast maandbedrag.

Dat zou dan natuurlijk wel een stuk duurder worden. 

Badge +3

Bij het klassieke Altijd Vrij kan je wel OV Vrij nemen, dat kost dan €60 per maand bovenop de €351 voor de trein. Hoe dit in 2021 wordt geen idee, want bij Flex is er geen OV Vrij optie.

Als je de verhouding Dal/Altijd Vrij toepast op die €60 kom je aan 105/351×60 dus een kleine €18 per maand.

Daar zal geen enkele stads/streekvervoerder aan meewerken vermoed ik, want hun eigen vrij reizen abonnementen zijn veel duurder. Voor de bussen in Brabant is dat al €131 per maand, voor daluren zou dat dan (zelfde verhouding als boven) €39 kosten, en dan heb je dus alleen maar Brabant.

Je kunt wel een landelijk Altijd Korting abonnement (20%) kopen voor €19 per maand, of voor Brabant € 13,15 jaarlijks voor 40% in de daluren.

Een landelijk netabonnement (alle bussen, trams en metro’s in heel Nederland) kost € 296,95 per maand. Voor daluren (verhouding zoals boven) zou dat dan als het bestond ca. €90 per maand zijn.

Reputatie 7

Tja, wat een prijzen en een woud aan busabonnementen in alle soorten en maten en per vervoerder of regio weer anders. En zonder enigszins betaalbaar landelijk vrij reizen ov-dalurenabonnement.

Logisch dat de bus niet populair is en je daarin alleen maar studenten ziet, met hier en daar een verdwaalde oudere of iemand zonder rijbewijs. Weinig comfort en veel te duur zonder abonnement. 

Studenten met hun (in principe vrijwel gratis) reisproduct hebben het erg goed :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Bij het klassieke Altijd Vrij kan je wel OV Vrij nemen, dat kost dan €60 per maand bovenop de €351 voor de trein. Hoe dit in 2021 wordt geen idee, want bij Flex is er geen OV Vrij optie.

Bij de 2021 tarieven staan onder NS Flex wel BTM vrij supplementen. Mag dus aannemen dat die optie er wel is. Het tarief voor BTM Vrij bij Dal Vrij is vrij fors, meer dan bij Altijd Vrij.

Badge +3

Dank voor de tabel. Neem aan dat BTM Vrij bij Dal Vrij dan geen spits kent en de hele dag geldig is, net als het losse netabonnement BTM voor € 296,25 dat je bij de streekvervoerders kunt kopen.

Reputatie 7

Vanwaar dat enorme prijsverschil tussen het supplement BTM bij Altijd Vrij en BTM bij Dal Vrij? Bij Dal Vrij is dat 195 euro duurder? Wie haalt dat er per maand nou uit met busvervoer? Het is me niet helemaal duidelijk.

Wat is Altijd Vrij trouwens enorm prijzig ten opzichte van Dal Vrij. Met als verschil alleen die paar spitsuurtjes. Wel een beetje scheef vind ik.

Reageer