beantwoord

Dal Vrij op Kaart maar staat op rekening?

• 6 november 2019
  • 23 reacties
  • 404 Bekeken

Hoi, ik heb vanochtend Dal vrij op mijn OV gezet en nu check ik net in en staat er "Reizen op rekening".. Bij vrienden van mij staat er bij het inchecken toch echt Dal Vrij. Wat gaat er mis? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 november 2019, 09:06

Er gaat niets mis. U hebt NS Flex Dal Vrij. Daarmee reist u buiten de daluren op rekening met de trein en altijd op rekening met bus, tram en metro. Bij NS Flex staan de abonnementen niet op de kaart zelf, dus de paaltjes en poortjes kunnen het niet tonen.

Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk het abonnement te wijzigen zonder dit bij een kaartautomaat te moeten bevestigen, en na het inchecken uw reisklasse nog te wijzigen. In Mijn NS kunt u zien wat uw abonnement is en worden ook de juiste ritprijzen getoond. Die zijn immers ook niet te zien op paaltjes en poortjes. Voor reizen in de daluren zal in Mijn NS en op uw factuur een ritprijs van 0,00 euro vermeld worden.

Uw vrienden hebben het klassieke Dal Vrij-abonnement. Zij moeten saldo laden als zij buiten de daluren met de trein willen reizen, of willen reizen met bus, tram en metro. Bij abonnementen waarmee op saldo gereisd wordt, wordt de naam van het abonnement wel getoond op paaltjes en poortjes.

Bekijk origineel

23 reacties

Badge +3

Er gaat niets mis. U hebt NS Flex Dal Vrij. Daarmee reist u buiten de daluren op rekening met de trein en altijd op rekening met bus, tram en metro. Bij NS Flex staan de abonnementen niet op de kaart zelf, dus de paaltjes en poortjes kunnen het niet tonen.

Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk het abonnement te wijzigen zonder dit bij een kaartautomaat te moeten bevestigen, en na het inchecken uw reisklasse nog te wijzigen. In Mijn NS kunt u zien wat uw abonnement is en worden ook de juiste ritprijzen getoond. Die zijn immers ook niet te zien op paaltjes en poortjes. Voor reizen in de daluren zal in Mijn NS en op uw factuur een ritprijs van 0,00 euro vermeld worden.

Uw vrienden hebben het klassieke Dal Vrij-abonnement. Zij moeten saldo laden als zij buiten de daluren met de trein willen reizen, of willen reizen met bus, tram en metro. Bij abonnementen waarmee op saldo gereisd wordt, wordt de naam van het abonnement wel getoond op paaltjes en poortjes.

Okay, dank u wel voor het antwoord. Maar ik heb helemaal geen behoefte aan dat flex. Er is mij hier ook niet overgeinformeerd of iets.. Hoe kan ik gewoon een "klassiek" trein abbonement dal vrij nemen? 

Op dit moment is het klassieke Dal Vrij abonnement nog te bestellen via onze website. Je zult bij het bestellen dus gekozen hebben voor de NS Flex variant. Ik begrijp dat dit een fout is geweest, je kunt nu het beste contact opnemen met onze Klantenservice, zodat mijn collega’s kunnen mee kijken naar je opties. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven).

Reputatie 4

Volgend jaar gaat dal vrij toch over naar flex dal vrij? En dan verdwijnt de klassieke versie.

Dat klopt, vandaar ook het ‘op dit moment’ gedeelte. Als Jamely Wal voor nu liever de klassieke variant wil gebruiken, dan kan dat nog.

Badge +3

Voor Dal Vrij zou ik me niet druk maken over klassiek (op saldo) of Flex (op rekening). Klassiek is handiger wanneer:

• Je ook een stads/streek/regio/zone/ster abonnement hebt voor bus/tram/metro (die werken soms niet goed samen met Flex).
  • Je voor een vast bedrag een dagje 1e klas wilt reizen (Klassewissel) want dat kan niet met Flex.
  • Je het geen probleem vindt om aan een jaarcontract vast te zitten.
  • Je het geen probleem vindt om saldo op je kaart te moeten hebben (of automatisch laden) voor treinreizen die beginnen buiten de daluren (en voor bus/tram/metro).
Reputatie 7
Badge +4

@Robert B als aanvulling: Het laden van saldo kun je automatisch laten gaan. Een belangrijk voordeel van Dalvrij klassiek is, dat er nog bijabonnementen besteld kunnen worden.

Reputatie 7

@Robert B

Bij Dal Vrij zit je ná het eerste jaar niet vast aan een jaarcontract. Je kan maandelijks opzeggen.

Ik ben erg tevreden over dit abonnement. De kosten haal ik er dubbel en dwars uit, ook als ik een keer 2 weken op vakantie ben lukt dat in die maand ruim. Ik ga er ook mee naar mijn werk, want mijn werktijden zijn zodanig dat ik bijna nooit in de spits hoef te reizen. Daarnaast werk ik regelmatig in het weekend. Ik reis het hele land door om ergens te wandelen, familie, vrienden, steden en musea te bezoeken. Ik heb ook Dalkorting voor de Arriva- bus in Brabant op dezelfde kaart én er is een Bijabonnement. Voor mij was dit alles de reden om niet naar Flex over te stappen. Voegt niks toe en op een aparte chipkaart voor de bus ( ivm de problemen met Flex bij 2 verschillende abonnementen op 1 kaart) zit ik niet te wachten.... 

Badge +3

@Rene74 dat is allemaal prima en het maakt in jouw geval dus wél uit of je een klassiek of Flex Dal Vrij hebt. Mijn reactie was gericht aan@Jamely Wal, voor wie dat misschien helemaal niet geldt.

Voor jou is het klassieke abonnement belangrijk omdat je een bijabonnement voor je partner/gezinslid hebt (die gaan sowieso verdwijnen in de plaats van iets anders), plus omdat specifiek Arriva abonnementen (nog) niet zo lekker werken als je óók NS Flex hebt op dezelfde kaart.

Dat laatste belooft de NS op te lossen vóór 2021. Bij GVB/RET/HTM en vele andere stads/streek/regio/ster/zone abonnementen gaat het al prima samen.

Of je ergens wel of niet op zit te wachten is dus relatief/subjectief, maar van mij mag je hoor!

En ja, dat over jaarcontract is onzin want iedereen kan een klassiek (doorlopend) jaarabonnement óók in het eerste jaar gewoon omzetten naar Flex, en de ongebruikte maanden (en zelfs dagen!) krijg je binnen een week terug op je IBAN.

Ik zal mijn reactie aanpassen. Saldo moeten hebben (of automatisch laden) ook aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

En een klassiek Dal Vrij kun je nu ook in het eerste contractjaar opzeggen door te wijzigen naar iets Flex.  Scheelt je in de tussentijd nog €1 per maand ook. 

Hé, zit die Robert nog even snel zijn antwoord aan te passen en geeft ook het argument van naar Flex wijzigen in het eerste jaar. :yum:

Badge +3

Great minds think alike @Momo.

Dat over saldo moeten laden (dat kan ook automatisch, n.a.v. reactie van @Thom ) ook een beetje aangepast.

Neemt niet weg dat @Jamely Wal zich niet druk hoeft te maken over Reizen op Rekening, en het gewoon via de Klantenservice kan laten omzetten naar een jaarabonnement op saldo (om welke reden dan ook, want per 2021 gaat je Dal Vrij toch weer over naar Flex/op rekening).

Reputatie 7
Badge +3

Dat omzetten naar een klassiek abonnement kan nu inderdaad nog, maar dat is dan alleen maar voor iets meer dan jaar omdat vanaf 2021 het sowieso een Flex abonnement wordt. Scheelt nu dan nog €1 per maand plus geen risico op de rare correctietarieven zolang dat niet opgelost is. 

Wanneer je niet regelmatig van abonnement wilt wisselen dan is een klassiek abonnement nog prima nu, ik zou er denk ik ook voor kiezen om dan zo lang mogelijk klassiek te reizen, lekker (Back to the) Old School :rofl:

Reputatie 7
Badge +4

Ik hou van klassieke muziek en van klassieke abonnementen, ik zal zelf ook wel klassiek zijn 😉.  Lang leve klassiek Dalvrij voor klassieke reizigers dan maar.

Ik moet naar Flex in 2021, maar ik heb geen zin om er van de afdeling Communicatie.verplicht blij mee te moeten zijn. Wij hebben bedacht wat goed voor u is, daar komt het op neer. Ik hou er niet zo van op krediet te moeten reizen, nog verplicht ook, zeker als het niet probleemloos werkt. 

DalVrij klassiek werkt foutloos, en dat kun je van Flex niet zeggen. Het is nu Flex verplicht stellen, zonder dat het correct werkt. Ik vind dat niet netjes, ook al heeft men nog een jaar om het op te lossen. 

De vraag van @mrfreeze over het correct moeten functioneren van Flex, vind ik niet onterecht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik houd van klassieke Nederlandse spreekwoorden en gezegden: Je moet je oude schoenen niet weggooien voordat je nieuwe hebt.

NS heeft nog een jaar om nieuwe schoenen te kopen. Het zal mij benieuwen hoe goed die zitten en hoe lang het gaat duren voordat ze goed ingelopen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

En “Niet iedere verandering is een verbetering, zoals de duif zei toen zij uit het net raakte en in het pasteitje terecht kwam.”

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb het even doorgelezen. Ik ga er morgen even voor zitten om het klassieke abbonement te verkrijgen. Jammer dat ze dat flex er in gaan doen en het oude verdwijnt ik vind dat dus totaal niet handig maar ja. Ik reis veel met het OV en wil gewoon het abbonement kunnen declareren bij mijn werkgever zonder te moeten uitpluizen wat ik prive en zakelijk heb gereisd, daarom is zo een abbonement voor de trein handig. Ik wil helemaal niet dat de NS zich bezig houdt met tram, metro, bus enz, ik neem een trein abbonement, houd je dan ook aub bezig met alleen trein. In iedergeval bedankt allemaal! 

Als toevoeging, reizen op rekening is een mooie manier om het overzicht kwijt te raken op je uitgaven. Als ik gewoon oplaad bij een automaat weet ik wat ik uitgeef. Door op achteraf je kosten te krijgen kan het nog eens een verrassing worden. Helaas is met verandering niet iedereen blij maar het zou fijn zijn als ze dat flex nog eens goed gaan bekijken want zo flex vind ik het niet. 

Op dit moment is het klassieke Dal Vrij abonnement nog te bestellen via onze website. Je zult bij het bestellen dus gekozen hebben voor de NS Flex variant. Ik begrijp dat dit een fout is geweest, je kunt nu het beste contact opnemen met onze Klantenservice, zodat mijn collega’s kunnen mee kijken naar je opties. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven).

Dank je wel, ik kon btw niet kiezen voor “klassiek” of flex. Er stonden geen opties. Ik ga morgen even kijken met jullie om het om te zetten. (Ik had al met de klantenservice gesproken maar de dame aan de telefoon kon mij na 30 minuten nog niet vertellen wat er nu aan de hand was en wat ik kon veranderen om gewoon dal vrij te verkrijgen dus ben benieuwd). 

Reputatie 7
Badge +4

U kon in theorie wel kiezen maar dan had u helemaal naar onderen moeten scrollen. Dan kreeg u de optie van de klassieke abonnementen. Het manipuleren in de richting van Flex werkt dus, zo blijkt in uw geval.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/abonnementen  staat er als je helemaal naar beneden scrolt nog een button om naar de klassieke abonnementen te gaan. Maar op andere plekken waar eerst ook een link ernaar stond is die intussen verdwenen. Dat viel mij ergens vorige week al op en kreeg dus al de indruk dat NS wilde dat steeds minder mensen zoude kiezen voor een klassiek abonnement, behalve dan Traject Vrij wat nog niet als Flex beschikbaar is. De mededeling dat alles Flex wordt was dan ook niet zo'n grote verrassing meer. 

Als het niet lukt om het nu om te zetten kun je een maand na de ingangsdatum je Flex abonnement stop zetten, van je kaart verwijderen en alsnog gewoon klassiek bestellen. 

@Thom Ah ha, ik snap het. Echt handig dit. Jammer dat het dus op zo een manier gebracht wordt.. “NS Flex echt hoogstandje van de abbonementen” Uh niet dus.. Lekker mensen de kosten in jagen zonder dat ze het weten.. 

Reputatie 7

Als toevoeging, reizen op rekening is een mooie manier om het overzicht kwijt te raken op je uitgaven. Als ik gewoon oplaad bij een automaat weet ik wat ik uitgeef. Door op achteraf je kosten te krijgen kan het nog eens een verrassing worden. 

En daar ben ik het geheel mee eens :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Als toevoeging, reizen op rekening is een mooie manier om het overzicht kwijt te raken op je uitgaven. Als ik gewoon oplaad bij een automaat weet ik wat ik uitgeef. Door op achteraf je kosten te krijgen kan het nog eens een verrassing worden. Helaas is met verandering niet iedereen blij maar het zou fijn zijn als ze dat flex nog eens goed gaan bekijken want zo flex vind ik het niet. 

Ik heb 5 jaar lang op rekening gereisd met Traject Vrij en vond dat juist prettig. Ik reisde niet heel veel buiten mijn traject maar als ik dat wel deed waren die kosten wel zichtbaar in de reishistorie van MijnNS.  Ik heb kort een Flex Dal Voordeel abonnement gehad en ook daarbij zijn de kosten zichtbaar, al duurde het voor een busreis wel behoorlijk lang voor die zichtbaar werd (en ik die kon corrigeren bij Uitcheckgemist).  

Bij Flex heb je bovendien gelijk in je dashboard van MijnNS een overzicht met de kosten van de huidige periode en wanneer de verwachte volgende factuur datum is. Dat wil alleen niet altijd kloppen, zo stond daar voor voor mij een onjuist bedrag na het wijzigen naar Flex zonder abonnement. Dit dus  En meldden daar ook andere reizigers vreemde issues met facturen en bedragen. Hopelijk zijn dit soort issues de wereld uit tegen de tijd dat iedereen overgaat op Flex. 

Reageer