Dal vrij tijdens spits | NS Community
beantwoord

Dal vrij tijdens spits

  • 24 October 2021
  • 16 reacties
  • 1999 Bekeken

Goedendag,

Ik heb reistraject Roosendaal-Eindhoven van 08:27-09:37 met een tussenstop in Tilburg van 09:02-09:08 & op de terugweg heb ik reistraject Eindhoven-Roosendaal van 16:20-17:33 met een tussenstop in Tilburg van 16:51-16:58.

 

Nu heb ik een maand gereisd met NS Flex altijd voordeel en kreeg ik telkens 20% korting omdat ik in de spits reisde, maar als ik de keuzehulp gebruik en “Ik wil persoonlijk advies (reisgedrag)” aanklik, pakt hij de reishistorie van afgelopen maand. Daarbij wordt er gezegd dat ik 14x in daluren gereisd heb en 0x in de spits, terwijl mijn huidige transacties allemaal spitskorting krijgen en geen enkele transactie kreeg daluren korting. Dalvrij abonnement wordt dan ook aangeboden als nummer 1 voordeligste optie en dat zou mij veel geld schelen. 

 

Nu is mijn vraag, is de keuzehulp fout? Ik reis toch in de spits en niet in de daluren of zit dat anders i.v.m. overstap of iets dergelijks? Ik heb namelijk nu mijn abonnement aangepast naar Dal Vrij omdat het mij blijkbaar meer dan 100 euro in de maand zou schelen, maar ik heb hier zo mijn twijfels bij, aangezien de omstandigheden. Ik hoop namelijk niet op plotselinge extra kosten omdat ik mijn abonnement verwisseld heb.

 

In ieder geval, alvast bedankt!

 

 

icon

Beste antwoord door Thom 24 October 2021, 22:54

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Iets met een aap die ergens logeert, ben ik bang. Het tijdstip van inchecken bepaalt het tarief. Met Dal Vrij krijgt u op de genoemde tijden geen korting en betaalt u vol tarief.

Ik zou contact opnemen met de klantenservice en e.e.a. uitleggen. 

Reputatie 7
Badge +4

Wat Dalvrij betreft: zo lang u incheckt in de daluren heeft u geen kosten. U kunt uw reis ook in de spits zonder bijbetaling afmaken.

Checkt u in voor de spits en maakt u een overstap naar een andere vervoerder, dan moet u zorgen dat tussen de uit- en incheck minder dan 35 minuten zit en dan reist u ook bij de andere vervoerder gratis.

 

Het heeft wel twee kanten. als u incheckt tijdens de spits, betaalt u spitstarief tot u weer uitcheckt en u reist pas weer met korting na 35 minuten. U hoeft echter niet met uw Dalvrij in de spits in te checken, het mag dan ook met een andere chipkaart of e-ticket. 

Zorg altijd dat u incheckt in de daluren en als u tegen spitstarief reisde wacht dan 35 minuten voor u weer in de daluren incheckt.

 

Veel Dalvrij reizigers gebruiken voor de incheck in de spits, als het echt niet anders kan, een aparte kaart voor reizen met vol tarief. Voordeel is dat u met uw Dalvrij altijd zonder meerkosten reist.

De keuzehulp is een onvolledig computerprogramma. 

U kunt de vraag naar het beste abonnement beter hier stellen, maar we lossen geen administratieve problemen op. Daar kunnen we niet bij.

 

Reputatie 5

De keuzehulp heeft het helaas fout en de factuur goed. U heeft 14x in de spits gereisd. Als u zo blijft reizen met Dal Vrij, betaalt u alle reizen vol tarief en daarbovenop nog eens de abonnementskosten voor een abonnement dat u niet gebruikt! Het lijkt me dat klantenservice dat wel moet kunnen terugdraaien, aangezien de abonnementswissel het gevolg is van misleiding door de door NS aangeboden keuzehulp.

 

Maar misschien is het wel interessant om even te kijken of het goedkoper kan. Voor de terugreis is het de vraag hoe vroeg u op het station kunt zijn. De spits begint om 16:00 uur, en er geldt een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger. Dat betekent dat als u vóór 16:05 uur kunt inchecken (dus uiterlijk 16:04:59 en geen seconde later), dat u dan de hele reis tegen daltarief aflegt. Dat maakt de zaak prijstechnisch een stuk aangenamer. 

Ik reken even met 7 retourreizen per maand.

Situatie 1: u kunt NIET vóór 16:05 inchecken voor de terugreis. Dan bent u het beste af met Altijd Voordeel, wat u had, en raad ik u aan de klantenservice te contacteren om de wijziging snel ongedaan te maken. U betaalt 14x €12,80 (Roosendaal-Eindhoven of v.v. met 20% korting) = €179,20 en de abonnementskosten van €23. Samen €202,20 per maand.

Situatie 2: u kunt WEL vóór 16:05 inchecken voor de terugreis. Dan bent u het beste af met Dal Vrij en is er nog een extra truc die u geld bespaart. Op de heenreis maakt u namelijk een overstap op station Tilburg in de daluren. U kunt de heenreis dus opsplitsen in een reis Roosendaal-Tilburg in de spits en een reis Tilburg-Eindhoven in het dal. U betaalt dan alleen nog 7x €9,30 (Roosendaal-Tilburg vol tarief) = €65,10 en de abonnementskosten van €106. Samen €171,10 per maand.

Let wel even op: is situatie 2 alleen mogelijk door ook ‘s ochtends een half uur eerder te vertrekken, dan gaat de truc in Tilburg niet meer op. Bij 7 reizen per maand is Dal Vrij dan nog niet voordeliger.

 

Een paar opmerkingen over de truc in Tilburg.

1. U heeft altijd een paar minuten overstaptijd om uit en in te checken. Normaal zijn dat er 6, maar ook bij vertraging zal het wel goed gaan, omdat beide treinen achter elkaar binnenkomen op hetzelfde spoor.

2. Omdat pas na 35 minuten een nieuwe reis (met bijbehorend tarief) wordt gestart, moet u het traject Roosendaal-Tilburg NIET met uw kaart met Dal Vrij afleggen. U kunt een tweede kaart gebruiken met NS Flex Basis of met Reizen op saldo of iedere keer een los e-ticket vol tarief Roosendaal-Tilburg kopen.

3. U checkt met uw eerste kaart uit bij het poortje in Tilburg (of gebruikt uw e-ticket om het poortje te openen), gaat het poortje door, checkt vervolgens met uw Dal Vrij in en gaat weer het poortje door. Het is belangrijk dat u dit zo doet, want poortjes hebben een uitcheckzijde en een incheckzijde. U moet dus altijd een slalom door de poortjes maken, ook als u een e-ticket heeft voor het eerste traject. U kunt met uw Dal Vrij NIET inchecken binnen de poortjes, maar alleen aan de buitenkant.

4. Reist u met meerdere kaarten, houd ze dan goed uit elkaar. :wink:

Reputatie 3

Wat Thom zegt is helemaal waar. Helaas voor u niet van toepassing. Als u elk keer incheckt om 08:27 en 16:20 (op maandag t/m vrijdag) Krijgt u 0 euro korting.  Met inchecktijden in de spits is dit een waardeloos abonnement. Als u flexibel bent en uw incheck tijden kunt aanpassen kan dit (zeer) aantrekkelijk zijn.

De keuzehulp heeft het helaas fout en de factuur goed. U heeft 14x in de spits gereisd. Als u zo blijft reizen met Dal Vrij, betaalt u alle reizen vol tarief en daarbovenop nog eens de abonnementskosten voor een abonnement dat u niet gebruikt! Het lijkt me dat klantenservice dat wel moet kunnen terugdraaien, aangezien de abonnementswissel het gevolg is van misleiding door de door NS aangeboden keuzehulp.

 

Maar misschien is het wel interessant om even te kijken of het goedkoper kan. Voor de terugreis is het de vraag hoe vroeg u op het station kunt zijn. De spits begint om 16:00 uur, en er geldt een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger. Dat betekent dat als u vóór 16:05 uur kunt inchecken (dus uiterlijk 16:04:59 en geen seconde later), dat u dan de hele reis tegen daltarief aflegt. Dat maakt de zaak prijstechnisch een stuk aangenamer. 

Ik reken even met 7 retourreizen per maand.

Situatie 1: u kunt NIET vóór 16:05 inchecken voor de terugreis. Dan bent u het beste af met Altijd Voordeel, wat u had, en raad ik u aan de klantenservice te contacteren om de wijziging snel ongedaan te maken. U betaalt 14x €12,80 (Roosendaal-Eindhoven of v.v. met 20% korting) = €179,20 en de abonnementskosten van €23. Samen €202,20 per maand.

Situatie 2: u kunt WEL vóór 16:05 inchecken voor de terugreis. Dan bent u het beste af met Dal Vrij en is er nog een extra truc die u geld bespaart. Op de heenreis maakt u namelijk een overstap op station Tilburg in de daluren. U kunt de heenreis dus opsplitsen in een reis Roosendaal-Tilburg in de spits en een reis Tilburg-Eindhoven in het dal. U betaalt dan alleen nog 7x €9,30 (Roosendaal-Tilburg vol tarief) = €65,10 en de abonnementskosten van €106. Samen €171,10 per maand.

Let wel even op: is situatie 2 alleen mogelijk door ook ‘s ochtends een half uur eerder te vertrekken, dan gaat de truc in Tilburg niet meer op. Bij 7 reizen per maand is Dal Vrij dan nog niet voordeliger.

 

Een paar opmerkingen over de truc in Tilburg.

1. U heeft altijd een paar minuten overstaptijd om uit en in te checken. Normaal zijn dat er 6, maar ook bij vertraging zal het wel goed gaan, omdat beide treinen achter elkaar binnenkomen op hetzelfde spoor.

2. Omdat pas na 35 minuten een nieuwe reis (met bijbehorend tarief) wordt gestart, moet u het traject Roosendaal-Tilburg NIET met uw kaart met Dal Vrij afleggen. U kunt een tweede kaart gebruiken met NS Flex Basis of met Reizen op saldo of iedere keer een los e-ticket vol tarief Roosendaal-Tilburg kopen.

3. U checkt met uw eerste kaart uit bij het poortje in Tilburg (of gebruikt uw e-ticket om het poortje te openen), gaat het poortje door, checkt vervolgens met uw Dal Vrij in en gaat weer het poortje door. Het is belangrijk dat u dit zo doet, want poortjes hebben een uitcheckzijde en een incheckzijde. U moet dus altijd een slalom door de poortjes maken, ook als u een e-ticket heeft voor het eerste traject. U kunt met uw Dal Vrij NIET inchecken binnen de poortjes, maar alleen aan de buitenkant.

4. Reist u met meerdere kaarten, houd ze dan goed uit elkaar. :wink:

Heeel erg bedankt! Helaas kan ik niet flexibel reizen i.v.m. vaste schooltijden (ik eindig school om 16:00 en begin om 10:00) en is altijd voordeel dus inderdaad voordeliger. Ik zal het meteen aanpassen, dit was heel erg leerzaam en ik waardeer de moeite enorm!

Ik ga met dalurenabonnement en keuzedagen op pad, check in 6u29, naar Utrecht. Rond 4u terug, incheck 16u09, dan wordt ik vol gefactureerd, ondanks de keuzedag. Moet je met een keuzedag ook ‘s middags nog buiten de spits inchecken?

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ook met een Keuzedag moet je tegenwoordig 's middags buiten de spits inchecken. Dit is zo sinds 1 januari 2021.

Badge +3

Ik ga met dalurenabonnement en keuzedagen op pad, check in 6u29, naar Utrecht. Rond 4u terug, incheck 16u09, dan wordt ik vol gefactureerd, ondanks de keuzedag. Moet je met een keuzedag ook ‘s middags nog buiten de spits inchecken?

Ook bij een Keuzedag is er een middagspits, maar als je kans ziet om vóór 16:05 in te checken wordt de Keuzedag gebruikt en mag je uiteraard de spits in reizen.

Een week eerder met keuzedag ingecheckt in Driebergen om 16u29: geen facturering wegens keuzedag, hoe kan dat?

Badge +3

Een week eerder met keuzedag ingecheckt in Driebergen om 16u29: geen facturering wegens keuzedag, hoe kan dat?

Zat daarvoor misschien een andere treinreis (korter dan 35 minuten eerder uitgecheckt)?

Tja, inderdaad in Driebergen die ochtend   Gebleven zonder uit te checken, open station, bij aankomst terug om 16u09 uitgecheckt, om 16u29 weer ingecheckt. Het loont dus om met vdu keuzedag zo weinig mogelijk uit te checken?

Badge +3

Tja, inderdaad in Driebergen die ochtend   Gebleven zonder uit te checken, open station, bij aankomst terug om 16u09 uitgecheckt, om 16u29 weer ingecheckt. Het loont dus om met vdu keuzedag zo weinig mogelijk uit te checken?

Officieel dien je binnen 30 minuten na aankomst uit te checken, maar dat kan tot 6 uur na een eerdere incheck.

In dit geval is het in uw voordeel, maar ik zou het niet te vaak doen want anders krijg je dit soort dingen.

Tja, inderdaad in Driebergen die ochtend   Gebleven zonder uit te checken, open station, bij aankomst terug om 16u09 uitgecheckt, om 16u29 weer ingecheckt. Het loont dus om met vdu keuzedag zo weinig mogelijk uit te checken?

Bij het verlaten van het station moet u uitchecken, dat zijn de regels. Wat u hebt gedaan is niet toegestaan, als u op de terugweg was gecontroleerd had u problemen c.q. een boete gekregen.

Sterker nog, ik werd gecontroleerd zonder gevolgen, ik begrijp nu dat ik buiten de regels handelde…..

Reputatie 7
Badge +3

Dat er in dit geval geen gevolgen waren, is omdat u eerst om 16:09 heeft uitgecheckt, en om daarna weer heeft ingecheckt waardoor u gewoon een geldige incheck had. 

Badge +3

Bij het verlaten van het station moet u uitchecken, dat zijn de regels. Wat u hebt gedaan is niet toegestaan, als u op de terugweg was gecontroleerd had u problemen c.q. een boete gekregen.

Als er op Twitter vragen zijn over ‘vergeten’ uitchecks en eventuele kosten is het standaard antwoord om dat (indien mogelijk) alsnog te doen binnen 6 uur na aanvang van je reis. Omdat het kán…

Een conducteur zal bij een uitcheck op Db om 16:09 en incheck om 16:39 gewoon een geldige Keuzedag zien en het prima vinden.

Tenzij ze verder terug gaan/kunnen graven in je reishistorie, en constateren dat je (veel) te laat uitgecheckt hebt voor je reis in de ochtend. Ik zou me er niet druk over maken (en niet verder vertellen natuurlijk) 🤣

Reageer