beantwoord

Dal vrij upgraden naar 1ste klas, hoe lang zit ik er dan aan vast?

• 4 december 2014
  • 7 reacties
  • 420 Bekeken

Op dit moment heb ik een Dal Vrij abonnement, 2de klas, deze heb ik al meer dan twee jaar, ingangsdatum is in augustus. Als ik nu mijn abonnement upgrade naar 1ste klas, kan ik dat binnen een paar maanden weer terugzetten naar 2de klas, of moet ik wachten tot augustus volgend jaar?
Ik vond wat informatie op deze topic, maar kom er toch niet helemaal uit, vooral omdat het mij nog niet helemaal duidelijk is of 'vaste contractperiode' alleen het eerste jaar betreft, of alle jaren daarna ook.

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/structurele-klassewissel-altijd-vrij-dal-vrij-weekend-vrij-abonnement-1027

Dank alvast,
S.
icon

Beste antwoord door Brian NS 4 december 2014, 11:43

Beste bandoneon,

Je kunt je abonnement na het eerste contractjaar wijzigen, maar dat kan maar een keer in zo'n contractjaar. Als je dus gaat upgraden, kan je pas weer in augustus downgraden na 2e klasse. Wat wel mogelijk is dat je op dat moment het abonnement beëindigt en zelf weer een 2e klasse Dal Vrij abonnement aanvraagt. Zo zit je niet voor lange tijd aan het 1e klasse Dal Vrij vast.
Bekijk origineel

7 reacties

Beste bandoneon,

Je kunt je abonnement na het eerste contractjaar wijzigen, maar dat kan maar een keer in zo'n contractjaar. Als je dus gaat upgraden, kan je pas weer in augustus downgraden na 2e klasse. Wat wel mogelijk is dat je op dat moment het abonnement beëindigt en zelf weer een 2e klasse Dal Vrij abonnement aanvraagt. Zo zit je niet voor lange tijd aan het 1e klasse Dal Vrij vast.
Reputatie 6
Badge +1
Als je niet zo vaak met de trein reist, maar wel af en toe eerste klas wilt reizen kun je ook voor iedere reis je abonnement omzetten van 2 naar 1, dat geldt dan voor één dag.
Dank voor de reacties. In mijn geval zocht ik een manier om in de periode september t/m december 1ste klas te reizen, en januari t/m augustus 2de klas. Als ik het goed begrijp kan dat eigenlijk niet, ook niet door het opzeggen en opnieuw aanvragen van een abonnement, want dan zit ik weer 1 jaar vast aan een bepaalde klas.
Af en toe een overgang 2-1 dagkaart of daluren doe ik nu al, dat is echter vrij duur.
Reputatie 6
Badge +1
Ah ja sorry ik was even in de veronderstelling dat u een Dal Voordeel abonnement had, waarbij je per rit kunt kiezen om de werkelijke meerprijs van een eerste klas kaartje te betalen.
Bij een Dal Vrij kunt u inderdaad helaas alleen kiezen voor de 2-1 (dal) dagkaart. En het klopt wat u zegt, die heeft alleen zin als u een flinke retourrit maakt.
Badge +3
Dank voor de reacties. In mijn geval zocht ik een manier om in de periode september t/m december 1ste klas te reizen, en januari t/m augustus 2de klas. Als ik het goed begrijp kan dat eigenlijk niet, ook niet door het opzeggen en opnieuw aanvragen van een abonnement, want dan zit ik weer 1 jaar vast aan een bepaalde klas.
Upgraden naar eerste klasse kan elke maand, meen ik, omdat dat een duurder abonnement is. Dat zou dus best kunnen na augustus.
Upgraden wel, maar downgraden dan weer niet, toch?
Dus als ik:
- nu een upgrade doe naar 1ste klas, dan kan ik niet terug naar 2de klas totdat het contractjaar is afgelopen (dus augustus 2015)
- in september 2015 een upgrade doe, dan zit ik weer vast tot augustus 2016 en kan in de tussentijd niet terug naar 2de

Dat tenzij het upgraden naar een duurder abonnement niet telt als een wijziging binnen het contractjaar...
Badge +3
Dat tenzij het upgraden naar een duurder abonnement niet telt als een wijziging binnen het contractjaar...
Dat moet inderdaad het geval zijn, leid ik af uit het bericht van Brian:

Wat wel mogelijk is dat je op dat moment het abonnement beëindigt en zelf weer een 2e klasse Dal Vrij abonnement aanvraagt. Zo zit je niet voor lange tijd aan het 1e klasse Dal Vrij vast.
Hij stelt dus dat u in januari uw Dal Vrij abonnement eerste klas kunt beëindigen en een nieuw abonnement tweede klas kunt aanvragen. Dat beëindigen kan alleen als deze wijziging geen nieuw contractjaar doet ingaan.

Reageer