vraag

Daluren

• 3 mei 2021
  • 3 reacties
  • 100 Bekeken

Ik heb een vraag over de daluren,

als de daluur om 08:00 tot 14:00 is, als voorbeeld ik ben in Rotterdam en ik ben van plan om 14:00 de trein te pakken is dit dan nog mogelijk? Of moet ik tussen 08:00 - 14:00 de trein pakken naar huis vanwege de daluren of kan ik ook de trein pakken die om 14:00 gaat of zijn die treinen dan niet ‘beschikbaar’

mvg.

3 reacties

Badge +3

De daluren zijn op werkdagen de uren voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur.

Als u reist met een vervoerbewijs waarmee u moet inchecken, zoals een abonnement op een persoonlijke OV-chipkaart, dan geldt het tijdstip van inchecken. Als voorbeeld: iemand die een Dal Vrij-abonnement heeft en om 15.50 uur incheckt, reist dus gratis, ongeacht hoe laat hij uitcheckt.

Als u reist met een e-ticket dat alleen geldig is in de daluren, dan geldt de tijd van reizen. Dan mag u dus na 16.00 uur niet meer in de trein zitten, ook niet als uw reis in de daluren begonnen is.

Bedankt,

nog een vraag. Wat als ik om 14:50 incheck en de reis (naar huis) is vertraagd of de trein komt later. Inmiddels is het 16:00 en ik zit NOGsteeds in de trein wat zijn de gevolgen daarvan? Want ik kan er toch niks aan doen dat ik nog in de trein zit na 16:00 als ik er al in was? Ik kan er ook niet uit dan krijg ik dan een boete?

Reputatie 7
Badge +4

Als u om 14.50 incheckt, dan moet u binnen 35 minuten gaan reizen. Als de trein is vertraagd, dan  kan de conducteur dat precies nagaan. Als u om 14.50 incheckt en de trein die er binnen 35 minuten had moeten zijn, dan is er nog niks aan de hand, u neemt dan de trein wanneer die er is. Zit u met die vertraagde trein na 16.00 nog in die trein dan mag u uw reis in de spits afmaken.

Wat dus niet kan is: ik check in om 14.50 met korting en stap meer dan 35 minuten later, dan wel zelfs na vieren in, want dan heb ik lekker korting of vrij reizen. Daarom is er de 35 minuten maatregel. De conducteur is natuurlijk niet helemaal gek, kan zien wat uw gedrag is geweest en kan aan de hand daarvan beboeten, als daar aanleiding voor is. Dat is ook makkelijk te zien en hij kan de treinenloop er even bijnemen. Als het om minutenwerk gaat zult u niet worden beboet, maar wel als het helder is dat gezien het tijdverschil het niet klopt. Dit verhaal gaat alleen op met een ov-chipkaart of een kartonnen kaartje waarmee u in kunt checken.

Let wel: inchecken kan niet met een e-ticket. Als u daarmee in de trein zit na 16.00 zit u fout en kunt u worden beboet en u mag uw reis ook niet afmaken. Logisch want de tijd van inchecken is niet geregistreerd en reizen moet met een geldig kaartje, en niet met een verhaal van het komt door iets of iemand anders. Een verhaal moet in ieder geval na te gaan zijn.Het systeem is qua regelgeving redelijk dichtgetimmerd.

Reageer