beantwoord

Daluren abonnement en automatisch opladen

  • 7 August 2022
  • 6 reacties
  • 814 Bekeken

Ik heb vandaag daluren abonnement geactiveerd voor mijn vrouw. Zodat wij samen ook met 40% korting kunnen reizen.

Nu kreeg mijn vrouw bevestiging dat dit nu klaar staat om ook daadwerkelijk te laden bij een automaat, echter in de mail stond het volgende:

 

Goed om te weten
De beëindiging van een reizen op saldo abonnement is pas definitief als u NS Flex op uw OV-chipkaart zet bij een kaartautomaat. Stond er nog een positief saldo op uw OV-chipkaart? Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

 

Mijn vrouw heeft automatisch opladen op haar (persoonlijke) OV-Chipkaart gezet, maar betekent dat mijn vrouw nu niet meer automatisch laden heeft als ze met de trein reist? Of wordt dit dan ook voor al het vervoer, bus, tram, etc. ook stopgezet? Dus dat er weer zelf saldo geladen moet worden?

Of betekent dit dat nu de reizen via de NS mogelijk is, maar dat achteraf de kosten van het vervoer met de trein automatisch wordt geincasseerd? Inclusief de 40% korting abonnement? En dat automatisch opladen voor het andere openbaar vervoer doorgaat?

 

icon

Beste antwoord door Thom 7 August 2022, 11:02

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Automatisch opladen stopt, omdat het niet meer nodig is. Aan het eind van de maand krijgt u een rekening van de gemaakte reizen achteraf en u betaalt vooraf de 5,10 per maand van het abonnement. Dit wordt automatisch afgeschreven en saldo is niet meer nodig. U kunt altijd inchecken. Uw vrouw krijgt bij het inchecken de melding ‘Reizen op rekening’. Dan staat Flex op de kaart. U moet dit op het automaat één keer bevestigen, anders ‘weet’ de kaart niet dat Flex er op staat.

U heeft dus ook nooit saldo op uw kaart staan dat u een tijdje niet gebruikt

Ok, dat is duidelijk, vriendelijk bedankt.

Echter hoe gaat dit dan met andere vervoerders? Zoals bus en metro, blijft äutomatisch opladen dan daar wel voor werken?

Ik kan op mijn persoonlijke pagina niet zien dat ik samen kan reizen aanzetten. Moet ik hier ook een basis abonnement nemen om dat te activeren.

Reputatie 7
Badge +4

Ook dat reizen met bus, tram en metro gaat met betalen achteraf. Flex is niet alleen voor NS maar voor alle vervoerders, dus behalve bus, tram en metro ook voor Arriva en andere treinen. Ook dan heeft u geen saldo nodig. Samen reizen kunt u alleen als u samen reist met iemand die een betaald abonnement heeft. Dat is in dit geval uw vrouw en dat mag. Als u op saldo reist, moet u samenreiskorting op het automaat aanzetten. Heeft u Flex dan moet het via de app. 

Uitgezonderd zijn de treinen naar Parijs en Londen, en de slaapnachttrein richting Duitsland. 

U kunt op saldo blijven reizen, maar u kunt u OV-chipkaart ook gebruiken om daar Flex op te zetten, dan betaalt u ook achteraf. U zet Flex er op als u een basisabonnement voor nul euro kiest. Dat Flexabonnement kost dus niks. U kunt Samenreiskorting dan aanzetten met de app en u hoeft dan niet elke keer naar het automaat. Let wel op: samenreiskorting is per rit, niet per dag.

Het verschil met Flex en reizen op saldo is dat de Flexkaart wordt ingelezen door een computer als u incheckt, en dan gaat verder alles automatisch.

Super bedankt, helder antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Als u zelf geen abonnement heeft maar wel een ovchipkaart dan kunt u bij de automaat samenreiskorting er op zetten gelijk als u saldo er opzet (als u niet gekozen heeft voor automatisch opwaarderen).Voor een retour moet u dat 2x er opzetten.

Reputatie 7
Badge +4

Wat ook kan is in één keer Samenreiskorting 2x er op zetten. Dat dekt dan de retourreis.

Reageer