beantwoord

Daluren toeslag 1e klas inchecken voor 9.00

• 5 februari 2017
  • 17 reacties
  • 675 Bekeken

Reputatie 4
Als ik voor 9.00 incheck met een daluren 1e klas toeslag dan mag ik voor 9.00 natuurlijk niet in de 1e klas plaatsnemen wat logisch is. Ik check bijvoorbeeld in om 8.20 en aangezien ik een lange reis maak wil ik het resterende deel 1e klas kunnen reizen. Kan ik tijdens de reis als het 9.00 is alsnog in de 1e klas plaatsnemen ondanks dat ik voor 9.00 heb ingecheckt.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 februari 2017, 17:08

In dit specifieke geval kan dit, ik zal het proberen uit te leggen.

De toeslag kun je in de spits kopen en op jouw OV-chipkaart zetten, maar wordt pas geactiveerd nadat je incheckt in de daluren. Wanneer je tijdens de spits incheckt zal de toeslag komen te vervallen en teruggaan naar het oorspronkelijke product dat op de OV-chipkaart staat.

De toeslag kan wel door de conducteur worden uitgelezen. Hij of zij ziet in dit geval een Studentenreisproduct 2e klasse en een Toeslag 2-1 Daluren. Omdat er geen saldo verloren gaat vanwege het studentenreisproduct kan dit en zullen beide partijen geen kosten maken. Met een abonnement waarbij je wel tijdens de spits moet betalen zal de reiziger wel uit- en opnieuw in moeten checken omdat de reiziger anders alsnog voor de reis na 09:00 zal betalen. Met een Traject Vrij of Altijd Vrij abonnement is dit weer niet het geval.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u zeker weet dat uw toeslag op uw kaart staat, dan mag dat. Ik ben er niet zeker van of u tijdens de spits die toeslag voor de daluren er op kunt zetten.
Reputatie 4
[quote=johnnyvtz1990]Als u zeker weet dat uw toeslag op uw kaart staat, dan mag dat. Ik ben er niet zeker van of u tijdens de spits die toeslag voor de daluren er op kunt zetten.

Zover ik weet kanik hem tijdens de spits er wel opladen bij een kaartautomaat maar natuurlijk niet gebruiken. Maar kan ik als ik voor 9.00 incheck gewoon om 9.00 plaatsnemen in de 1e klas?
Reputatie 7
Badge +4
Als je hem kunt opladen en hij staat er op, dan mag je om negen uur plaatsnemen.
Goedemorgen johnnyvtz1990,

Je hebt een Dal Voordeel abonnement (eerste klasse), dan reis je op saldo ook eerste klasse. Dus dan betaal je ook gewoon voor de eerste klasse, en kun je dus eerste klasse gaan zitten. Ik hoop dat ik je verhaal goed begrijp, zo niet dan hoor ik dat graag!
Reputatie 6
Badge +2
Het gaat denk ik (mede gezien https://forum.ns.nl/abonnementen-2/blijft-mogelijk-om-op-studentenreisproduct-1e-klas-daluren-toeslag-laden-3198) om Toeslag 2-1 Daluren gecombineeerd met het Studentenreisproduct.Week. Het lijkt me dat je vanaf 9:00 inderdaad in de 1e klas mag gaan zitten, ook als dat tussen twee stations is. Vanaf waar je 1e klas reist hoeft dus niet geregistreerd te worden. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben in mijn antwoord er ook vanuit gegaan dat Johnnyvtz doelde op de door hem aangehaalde combinatie studenten-ov tweede klas met een eersteklas toeslag voor de daluren.
Badge +3
Ik vind de vraag eigenlijk erg interessant. Ook ik heb me weleens afgevraagd hoe dat zit met een Toeslag 2-1 Daluren. Geldt dan het tijdstip van reizen of het tijdstip van inchecken? Met mijn Dal Vrij-abonnement reis ik immers gratis als in in de daluren incheck, ongeacht het tijdstip van reizen. Waarom zou dan voor de geldigheid van een geladen Toeslag 2-1 Daluren ook niet het tijdstip van inchecken gelden?

Ik zou het fijn vinden als een moderator hier uitsluitsel over kan geven.

De toeslag kun je in de spits kopen en op jouw OV-chipkaart zetten, maar wordt pas geactiveerd nadat je incheckt in de daluren. Wanneer je tijdens de spits incheckt zal de toeslag komen te vervallen en teruggaan naar het oorspronkelijke product dat op de OV-chipkaart staat.

De toeslag kan wel door de conducteur worden uitgelezen. Hij of zij ziet in dit geval een Studentenreisproduct 2e klasse en een Toeslag 2-1 Daluren. Omdat er geen saldo verloren gaat vanwege het studentenreisproduct kan dit en zullen beide partijen geen kosten maken. Met een abonnement waarbij je wel tijdens de spits moet betalen zal de reiziger wel uit- en opnieuw in moeten checken omdat de reiziger anders alsnog voor de reis na 09:00 zal betalen. Met een Traject Vrij of Altijd Vrij abonnement is dit weer niet het geval.
Badge +3
In je bericht lees ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Zou je nog kunnen aangeven of iemand die met Dal Vrij reist, een Toeslag 2-1 Daluren heeft geladen en in de daluren is ingecheckt, de hele reis in de eerste klas mag reizen, ook als de reis (deels) in de spitsuren valt?
Ik denk dat ik het wel weet maar zoek het voor de zekerheid nog even uit Tochjo, ik kom hierop terug.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou dan hetzelfde systeem zijn als met de keuzedag. Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Bij keuzedagen kun je ze er van te voren opzetten, is dat ook het geval bij de overgang daluren? Bij keuzedagen kan ik me dat voorstellen, de leeftijd en reisgedrag van deze reizigers is vaak anders dan mensen die een overgangskaartje naar de eerste klas kopen. Is dat laatste kaartje niet gebonden aan een datum? Het komt me wat vreemd voor.
Reputatie 6
Badge +2
Er zijn voor Toeslag 2-1 Daluren minstens drie mogelijkheden: de tijd van inchecken is bepalend, of de tijd van reizen, of steeds het gunstigste van de twee. bijdragevandennisl
Reputatie 4

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik wel in de spits inchecken maar komt de toeslag eigenlijk te vervallen, maar de conducteur kan alsnog zien dat er een 1e klas toeslag op is geladen zodat ik wel gewoon kan reizen?
Reputatie 6
Badge +2
Er zijn voor Toeslag 2-1 Daluren minstens drie mogelijkheden: de tijd van inchecken is bepalend, of de tijd van reizen, of steeds het gunstigste van de twee. bijdragevandennis
De voorlopige uitspraak van Erryt NS lijkt het laatste in te houden, al is het niet zo duidelijk gezegd.

Inderdaad is het bij inchecken in de spits in de daluren geldig worden van Toeslag 2-1 Daluren vooral interessant als je een abo hebt waarmee je ook bij inchecken in de spits vrij reist in de 2e klas (en dus in de daluren met Toeslag 2-1 vrij reist in de 1e klas), anders is het toch nog duur, tenzij je omcheckt. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Het is in dit geval wel van belang dat deze toeslag alleen geldig is op de dag van afgifte. Dan wel dat het niet hetzelfde werkt als een keuzedag. Ik neem haast aan van niet maar het is wel goed dat dat zeker is.
Je mag inderdaad tijdens de spits inchecken johnnyvtz1990 en dan na 09:00 plaatsnemen in de 1ste klasse met de combinatie Student Vrij week en Toeslag 2-1 Daluren als je tijdens de spits incheckt. Ook mag je met de combinatie Dal Vrij 2e klasse en Toeslag 2-1 Daluren tijdens de spits 1e klasse reizen als je maar wel incheckt tijdens de daluren.
Badge +3
Goed nieuws, bedankt!

Reageer