Dalurenkorting, inchecktijd | NS Community
beantwoord

Dalurenkorting, inchecktijd

  • 29 May 2023
  • 13 reacties
  • 580 Bekeken

Op vrijdag 19 mei plande ik de trein van 1835 te nemen van Rotterdam centraal naar Nijmegen. Om op deze manier gebruik te maken van mijn dalurenkorting abonnement. We waren op tijd op het station om 18:23 om nog wat eten te halen voor de treinreis en kwamen om 20:20 aan in Nijmegen. Het is vrij duidelijk dat we alleen in de daluren gereisd hebben. Alleen nu is de volledige prijs berekend voor de rit. Kunnen we dit geld terug krijgen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 May 2023, 13:10

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief. Als u om 18.23 uur hebt ingecheckt, dus in de spitsuren, dan is in principe terecht vol tarief gerekend.

U kunt het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice van NS om te vragen of zij u het prijsverschil in dit geval uit coulance zouden willen terugbetalen. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reputatie 7
Badge +3

De daluren beginnen om 18:30 waarbij er al een marge is van 5 minuten om met inchecken te reizen tegen daltarief, dus om 18:25 inchecken is daltarief. Een volgende keer dus goed letten op de tijd en geen seconde eerder dan 18:25 inchecken. 

Reputatie 1

Hoe is dat dan als je nog om 15.55 uur incheckt? Wordt er dan ook al het volle tarief berekend?

Badge +3

De marge van vijf minuten is in het voordeel van de reiziger. Bij het begin van de middagspits geldt dus dat bij inchecken om 16:04 nog daltarief wordt gerekend en bij inchecken vanaf 16:05 vol tarief.

Reputatie 1

Fijn, bedankt.

Bedankt voor het bericht, ik heb met de klantenservice gebeld en het bedrag terug gekregen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor het bericht, ik heb met de klantenservice gebeld en het bedrag terug gekregen. 

Dan heb je geluk, in de voorwaarden bij jouw abonnement staat duidelijk dat inchecktijd geldt voor al of niet reizen met korting.

Badge +3

Dan heb je geluk, in de voorwaarden bij jouw abonnement staat duidelijk dat inchecktijd geldt voor al of niet reizen met korting.

Het geluk dat coulance heet, want er is (min of meer) aantoonbaar buiten de spits gereisd.

Dan heb je geluk, in de voorwaarden bij jouw abonnement staat duidelijk dat inchecktijd geldt voor al of niet reizen met korting.

Het geluk dat coulance heet, want er is (min of meer) aantoonbaar buiten de spits gereisd.

Volgens mij krijg je altijd coulance, zelfs met de meest onwaarschijnlijke smoes.

Badge +3

Volgens mij krijg je altijd coulance, zelfs met de meest onwaarschijnlijke smoes.

Als je om 18:23 incheckt in Rotterdam en om 20:22 uitcheckt in Nijmegen… 

Dan had je deze trein (of eentje eerder via Utrecht) en hebt dus aantoonbaar buiten de spits gereisd. Mag er alleen geen eerdere treinrit in de spits voor zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij krijg je altijd coulance, zelfs met de meest onwaarschijnlijke smoes.

Als je om 18:23 incheckt in Rotterdam en om 20:22 uitcheckt in Nijmegen… 

Dan had je deze trein (of eentje eerder via Utrecht) en hebt dus aantoonbaar buiten de spits gereisd. Mag er alleen geen eerdere treinrit in de spits voor zitten.

Niet de vertrektijd bepaalt of je met korting reist, maar inchecktijd! Dat is al jaren zo. Staat ook zo in de voorwaarden, die zoals gewoonlijk door bijna niemand gelezen worden.

mijn trein (Arriva)  vertrekt om 9.00 uur van station lichtenvoorde-Groenlo. Hoe lang kan ik van te voren inchecken om in aanmerking te komen voor daltarief? exact om 9.00 uur inchecken is onmogelijk

Badge +3

Er is een marge van vijf minuten, dus om 8.55 uur of later.

Reageer